Google Scholar: citas
Deux volets fragmentaires du peintre rhénan Barthel Bruyn au château de Peralada
Martens, Didier (Université Libre de Bruxelles. Faculté de Philosophie et Lettres)

Título variante: Dos fragments del tríptic del pintor Barthel Bruyn de Renània al castell de Perelada
Fecha: 1997
Resumen: L'auteur fait connaître deux volets fragmentaires de triptyque dus au peintre rhénan Barthel Bruyn (vers 1493-1555), figure majeure de la peinture colanaise de la Renaissance. Ils sont conservés au château de Peralada (Gérone). Les volets, qui représentent deux familles apparentées et leurs saints patrons, portent des armoiries qui ont été remainées. Dans l'état actuel, elles ressemblent beaucoup à celles d'une ancienne famille patricienne colanaise, les Von Siegen. Le triptyque dont proviennent les fragments de Peralada a dû appartenir à un certain moment à cette famille. C'est vraisemblablement au xix ème siècle qu'il fut démembré, pour être mis au goût du jour. Les volets furent alors séparés du panneau central (disparu), et les saint patrons furent éliminés. Les portraits des donateurs devinrent ainsi des portraits «autonomes», au sens moderne du terme. Les deux volets du triptyque primitif, réduits à l'état de fragment, furent toutefois réunis en un diptyque, de façon à produire un effet d'ensemble «médiéval».
Resumen: L'autor presenta dos fragments de tríptic del pintor Barthel Bruyn, de Renània (ca. 1493-1555), protagonista de la pintura renaixentista de Colònia. S'han conservat al castell de Perelada (Girona). Els fragments, que representen dues famílies i els seus sants patrons, mostren escuts que han estat alterats. Ara, recorden molt els d'una antiga família patrícia de Colònia, els Von Siegen. El tríptic degué pertànyer a la família en algun moment. Segurament, fou fragmentat al segle XIX per adequar-ho al gust de l'època. Les ales foren separades del plafó central (desaparegut) i els sants patrons foren eliminats. Els retrats dels donants es convertiren així en retrats «autònoms», en el sentit modern del terme. Les dues ales del tríptic original, reduïdes a fragment, foren unides en un díptic, per fer la sensació d'un conjunt «medieval».
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Lengua: Francès
Documento: Article ; recerca ; Versió publicada
Materia: Peinture ; Renaissance ; Pays-Bas ; Pintura ; Renaixement ; Flandes
Publicado en: Locus amoenus, N. 3 (1997) , p. 67-74, ISSN 2014-8798

Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Locus/article/view/23371
Adreça original: https://revistes.uab.cat/locus/article/view/v3-martens
DOI: 10.5565/rev/locus.70


8 p, 4.2 MB

El registro aparece en las colecciones:
Artículos > Artículos publicados > Locus amoenus
Artículos > Artículos de investigación

 Registro creado el 2006-03-13, última modificación el 2022-02-20



   Favorit i Compartir