Google Scholar: citations
Las portadas de la iglesia de Sant Pere de Rodes
Barrachina, Jaume (Museu del Castell de Peralada)

Additional title: The sculptured porches of the church of Sant Pere de Rodes
Date: 1998
Abstract: La iglesia del monasterio de Sant Pere de Rodes ha llegado hasta nuestros días con su portada totalmente destruida. Multitud de fragmentos dispersos, algunas huellas en los muros y apenas documentación es lo que queda hoy. Organizando esos indicios, se proponen tres portadas sucesivas. La primera, inmediata a la terminación de la iglesia (que se estima hacia la década de 1030), sería una puerta cuadro, similar a la actual ventana de Sant Andreu de Sureda. La segunda, de inicios del siglo XII, pudo haber tenido dos tímpanos, uno con Eliecer y Rebeca y el otro, verosímilmente, con el sacrificio de Isaac. Esta portada sería arruinada por el conde de Barcelona hacia 1128-1130. La sustituiría la dirigida por el Maestro de Cabestany, iniciada posiblemente hacia 1160 y seguramente inaugurada el 3 de mayo de 1163.
Abstract: The church belonging to the Monastery of Saint Pere de Rodes has arrived to our times with the marble door way completely destroyed. Many of the fragments are dispersed, and several others can still be seen as part of the wall. Along with the scant documentation which still exists, these few surviving remains suggest that there were three succesive porches. The first, which pertains to when the church was completed (estimated around the decade of 1030), would be a frame-door, similar to the existing window at Saint Andreu de Sureda. The second, from the beginning of the 12th Century, would have had two tympanums, one with sculptures of Eleazar and Rebecca and the other, supposedly, showing the sacrifice of Issac. This porch was probably ruined under the orders of the count of Barcelona around 1128-1130. It was replaced by the porch by the Cabestany Master, probably started around 1160 and presumably inaugurated on the 3rd of May 1163.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Escultura ; Románico ; Portada ; Panteón ; Maestro de Cabestany ; Sculpture ; Romanesque ; Porch ; Pantheon ; Cabestany Master
Published in: Locus amoenus, N. 4 (1998) , p. 7-35, ISSN 2014-8798

Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Locus/article/view/23466
Adreça original: https://revistes.uab.cat/locus/article/view/v4-barrachina
DOI: 10.5565/rev/locus.82


29 p, 2.5 MB

The record appears in these collections:
Articles > Published articles > Locus amoenus
Articles > Research articles

 Record created 2006-03-13, last modified 2022-02-20



   Favorit i Compartir