Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/2440
La pintura de la primera meitat del segle XVI al Museu Episcopal de Vic
Cornudella i Carré, Rafael (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia)

Títol variant: The painting of the first half of the XVIth Century in the Museu Episcopal de Vic
Data: 2002
Resum: L'article conté diversos estudis sobre obres pictòriques de la primera meitat del segle XVI conservades al Museu Episcopal de Vic. En primer lloc, s'atribueix a Jean Bourdichon un pergamí il. luminat amb una Mare de Déu, que va ser adquirit l'any 1920 per al Museu, on va ser catalogat com a anònim. La resta del treball està dedicat a peces realitzades a Catalunya, com el retaule de la Trinitat de la Seu de Manresa, del català Gabriel Guàrdia, o una petita Nativitat que aquí s'atribueix a Pere (Perris) de Fontaines. Els dos epígrafs següents estan dedicats a la producció del taller vigatà de Joan Gascó i els seus fills. D'orígen navarrès, Joan Gascó (o Joan Navarro) va arribar a Catalunya vers els primers anys del segle XVI i va instal. lar el seu taller a Vic, treballant per a una clientela local, sobretot a la Plana de Vic, però també per a alguns pobles del Vallès Oriental. En aquestes seccions examino en primer lloc la fortuna historiogràfica dels Gascó, i proposo tot seguit un nou enfocament crític i una nova articulació del catàleg de llur obra, especialment la de Joan Gascó («Gascó I»), d'un «Gascó II» que s'identifica amb Perot, el fill primogènit, i d'un «Gascó III» que s'hauria d'identificar amb un altre dels fills de Joan (Sebastià o Francesc). L'últim epígraf explica la projecció a la Plana de Vic, a mitjan segle, d'un estil més classicista, d'un cert «romanisme», principalment cultivat per pintors radicats a Barcelona.
Resum: This article contains several studies about paintings of the first half of the Sixteenth Century in the Museu Episcopal de Vic (near Barcelona). Firstly, it is attributed to the french painter Jean Bourdichon a little illuminated parchment with an image of the Virgin, that was acquired by the museum in 1920 and catalogated as anonymous. The remaining sections are devoted to pieces produced in Catalonia, as the retable of the Trinity for a chapel of the «Seu» of Manresa, by the catalan painter Gabriel Guàrdia, or a little Nativity that I atribute here to Pere (Perris) de Fontaines, a painter originary of Béthune (in Artois, then a «flemish» burgundian territoy). The next two epigraphs are devoted to the production of the workshop of Joan Gascó and his sons. Of navarrese origins, Joan Gascó (or Joan Navarro) arrived in Catalonia around the first years of the Sixteenth Century and installed his wiorkshop in the city of Vic, working for a local clientele mainly in the Plana de Vic, but also for many villages in the Vallès Oriental. In these sections I examine the historiographical fortunes of Gascons, and propose a new critical approach to, and a new articulation of, the catalogue of their oeuvre, mainly that of Joan Gascó («Gascó I»), of a «Gascó II» identified as Perot Gascó, and of a «Gascó III» that must be identified as another son of Joan (Sebastià or Francesc). The last epigraph explains the propagation in the Palana de Vic of a more classicist midcentury style, a certain «romanism», mainly cultivated by painters working in Barcelona.
Drets: Article de fons. Creative Commons
Llengua: Català.
Document: Article ; recerca ; article ; publishedVersion
Matèria: Pintura del segle XVI ; Catalunya ; Gabriel Guàrdia ; Pere de Fontaines ; Pere Mates ; Joan Gascó ; Perot Gascó ; Jaume Forner ; Pere Serafí ; Pintura francesa ; Segles XV-XVI ; Jean Bourdichon ; Sixteenth Century painting ; Catalonia ; French painting ; Fifteenth-Sixteenth Centuries
Publicat a: Locus amoenus, N. 6 (2002) , p. 145-185, ISSN 1135-9722



41 p, 4.6 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Locus amoenus
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2006-03-13, darrera modificació el 2016-06-12



   Favorit i Compartir