Psicologia Forense: Processos Cognitius [106164]
Mora Montserrat, Sergio
Granados Bartrons, Oriol
Garrido Gaitán, Elena
Pina Rios, Rocio
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Psicologia

Título variante: Forensic Psychology: Cognitive Processes
Título variante: Psicología Forense: Procesos Cognitivos
Fecha: 2021-22
Resumen: Aquesta assignatura té la pretensió de suposar una introducció a la Psicologia Forense, una de les disciplines més rellevants de la Psicologia Jurídica, i que consisteix en l'aplicació de la ciència psicològica en la resolució d'aspectes controvertits sobre els quals els organismes judicials precisen d'auxili o assessorament. D'aquesta manera, donades les seves característiques i el seu temari, aquesta assignatura pot ser cursada tant dins de la menció a la que pertany (Anàlisi i intervenció psicosocial), com des d'altres mencions o una configuració lliure. Si bé es tracta d'una assignatura de la que és possible que no s'hagi rebut cap mena de formació amb anterioritat, la seva naturalesa no resulta aliena als coneixements impartits en les assignatures obligatòries del Grau de Psicologia. En aquest sentit, la finalitat de la Psicologia Forense resideix a analitzar i avaluar la conducta humana, encara que en un context professional, el jurídic, diferent a l'habitual. Especialment, més enllà d'una presentació i introducció general, en aquesta assignatura es posa l'accent en la valoració i avaluació dels processos cognitius en procediments judicials de l'àmbit penal i civil. A tall d'exemple, i entre altres, s'aborda el paper de la memòria en l'exactitud de la declaració d'una víctima, la interferència de les distorsions cognitives en la planificació delictiva d'un agressor, o l'adequació de l'entrevista davant l'avaluació d'incapacitació d'una persona amb dificultats cognitives. D'aquesta manera, ens proposem que en finalitzar l'assignatura l'alumnat sigui capaç de: Comprendre la funció de la Psicologia en l'auxili judicial, destacant els aspectes formals, legals i 1 Comprendre la funció de la Psicologia en l'auxili judicial, destacant els aspectes formals, legals i deontològics que regulen l'exercici de la pràctica psicològica forense. Elaborar i redactar informes psicològics forenses d'acord amb les directrius nacionals i internacionals. Conèixer la implicació dels processos cognitius en la gestió delictiva, els processos de victimització i l'emissió de testimoni (exactitud i credibilitat) Prendre decisions adequades i desenvolupar una avaluació psicològica forense eficaç en la valoració dels processos cognitius. Identificar, descriure i integrar les estructures i processos cognitius involucrats en la conducta. Adquirir unes aptituds i habilitats pràctiques en el maneig d'instruments d'avaluació psicològica en l'àmbit forense. Adquirir hàbits de critica raonada sobre els materials de lectura i sobre els temes que s'exposen en l'assignatura. Exposar de manera tècnica els resultats de la seva intervenció en l'àmbit forense. Desenvolupar la capacitat crítica en la selecció de fonts d'informació de referència. Capacitat per a integrar i aplicar coneixements i competències adquirides al llarg del Grau en Psicologia. Conèixer l'actualitat científica nacional i internacional en relació amb els processos cognitius en l'avaluació psicològica forense. Plantejar una metodologia de recerca en Psicologia Forense.
Resumen: This course is intended to be an introduction to Forensic Psychology, one of the most relevant disciplines of Legal Psychology, which consists of the application of psychological science in the resolution of controversial aspects of human behavior in the legal field. Due to its characteristics, this subject can be studied both in the mention to which it belongs (Analysis and psychosocial intervention), and in other mentions or in a free configuration. Although it is a subject of which it is possible that no previous training has been received, its nature is not alien to the knowledge taught in the compulsory subjects of the Degree in Psychology. In this sense, the purpose of Forensic Psychology is to analyze and evaluate human behavior, although in a different professional context than usual. In particular, beyond a general presentation and introduction, this subject emphasizes the assessment and evaluation of cognitive processes in criminal and civil legal proceedings. By way of example, and among others, the role of memory in the accuracy of a victim's statement, the interference of cognitive distortions in the criminal planning of an aggressor, or the adequacy of the interview in the face of the assessment of incapacitation of a person with cognitive difficulties. In this way, we aim to ensure that by the end of the course the student will be able to: Understand the function of Psychology in judicial assistance, highlighting the formal, legal and deontological aspects that regulate the exercise of forensic psychological practice. Elaborate and write forensic psychological reports according to national and international guidelines. 1 Elaborate and write forensic psychological reports according to national and international guidelines. Knowing the involvement of cognitive processes in crime management, victimization processes and the issuance of testimony (accuracy and credibility) Make appropriate decisions and develop an effective forensic psychological evaluation in the assessment of cognitive processes. Identify, describe and integrate the cognitive structures and processes involved in behavior. Acquire practical skills and abilities in the use of forensic psychological assessment instruments. Acquire habits of reasoned criticism on reading materials and on the subjects exposed in the course. Expose in a technical way the results of their intervention in the forensic field. To develop the critical capacity in the selection of reference information sources. Ability to integrate and apply knowledge and skills acquired throughout the degree in Psychology. To know the national and international scientific news in relation to the cognitive processes in forensic psychological evaluation. To propose a research methodology in Forensic Psychology.
Resumen: Esta asignatura tiene la pretensión de suponer una introducción a la Psicología Forense, una de las disciplinas más relevantes de la Psicología Jurídica, y que consiste en la aplicación de la ciencia psicológica en la resolución de aspectos controvertidos sobre los cuales los organismos judiciales precisan de auxilio o asesoramiento. De este modo, dadas sus características y su temario, esta asignatura puede ser cursada tanto dentro de la mención a la que pertenece (Análisis e intervención psicosocial), como desde otras menciones o una configuración libre. Si bien se trata de una asignatura de la cual es posible que no se haya recibido ningún tipo de formación con anterioridad, su naturaleza no resulta ajena a los conocimientos impartidos en las asignaturas obligatorias del Grado de Psicología. En este sentido, la finalidad de la Psicología Forense reside en analizar y evaluar la conducta humana, aunque en un contexto profesional, el jurídico, distinto al habitual. En especial, más allá de una presentación e introducción general, en esta asignatura se hace hincapié en la valoración y evaluación de los procesos cognitivos en procedimientos judiciales del ámbito penal y civil. A modo de ejemplo, y entre otros, se aborda el papel de la memoria en la exactitud de la declaración de una víctima, la interferencia de las distorsiones cognitivas en la planificación delictiva de un agresor, o la adecuación de la entrevista ante la evaluación de incapacitación de una persona con dificultades cognitivas. De este modo, nos proponemos que al finalizar la asignatura el/la estudiante sea capaz de: Comprender la función de la Psicología en el auxilio judicial, destacando los aspectos formales, legales 1 Comprender la función de la Psicología en el auxilio judicial, destacando los aspectos formales, legales y deontológicos que regulan el ejercicio de la práctica psicológica forense. Elaborar y redactar informes psicológicos forenses de acuerdo con las directrices nacionales e internacionales. Conocer la implicación de los procesos cognitivos en la gestión delictiva, los procesos de victimización y la emisión de testimonio (exactitud y credibilidad) Tomar decisiones adecuadas y desarrollar una evaluación psicológica forense eficaz en la valoración de los procesos cognitivos. Identificar, describir e integrar las estructuras y procesos cognitivos involucrados en la conducta. Adquirir unas aptitudes y habilidades prácticas en el manejo de instrumentos de evaluación psicológica en el ámbito forense. Adquirir hábitos de critica razonada sobre los materiales de lectura y sobre los temas que se exponen en la asignatura. Exponer de forma técnica los resultados de su intervención en el ámbito forense. Desarrollar la capacidad crítica en la selección de fuentes de información de referencia. Capacidad para integrar y aplicar conocimientos y competencias adquiridas a lo largo del Grado en Psicología. Conocer la actualidad científica nacional e internacional con relación a los procesos cognitivos en la evaluación psicológica forense. Plantear una metodología de investigación en Psicología Forense.
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Lengua: Català, anglès, castellà
Titulación: Psicologia [2502443]
Plan de estudios: Grau en Psicologia [1485] ; Grau en Psicologia [954]
Documento: Objecte d'aprenentatge



Català
5 p, 108.0 KB

Anglès
5 p, 106.8 KB

Castellà
6 p, 108.3 KB

El registro aparece en las colecciones:
Materiales académicos > Guías docentes

 Registro creado el 2021-07-02, última modificación el 2023-01-21



   Favorit i Compartir