Petrologia ígnia [101055]
Galán García, Gumer
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències

Título variante: Igneous Petrology
Título variante: Petrología ígnea
Fecha: 2023-24
Resumen: La Petrologia ígnia és una assignatura fonamental de la Geologia, essencial per a conèixer una part dels materials (roques ígnies) generats pels processos interns del planeta. Esta molt lligada a la Mineralogia (2n curs), a les altres dues petrologies (metamòrfica i sedimentària) i utilitza metodologia geoquímica en el seu raonament, totes assignatures que es fan, també, al 3er curs del Grau de Geologia. A més, és essencial per a explicar la gènesi d'alguns jaciments minerals, raonarles propietats i aplicacions d'una bona part de roques industrials, i esta relacionada amb la Tectònica global, totes assignatures optatives que es poden fer a 3er i 4rt curs del Grau. Els objectius que ha d'assolir l'estudiant a la teoria d'aquesta assignatura són: - Utilitzar amb destresa els diferents criteris per a classificar les roques ígnies, i establir la correlació entre els diversos tipus de classificacions. - Classificar les sèries de roques ígnies amb diagrames geoquímics adients. - Relacionar els diferents tipus de basalts amb la seva composició mineralògica i química, així com amb les seves estructures d'aflorament i morfologia dels volcans que generen; raonar la seva cristal·lització i la seva formació, a partir de dades geoquímiques i de l'ambient tectònic on es localitzen. - Raonar la diferenciació magmàtica a partir d'un magma parental basàltic utilitzant diagrames d'equilibri de fases senzills. - Relacionar els diferents tipus de gabres i dolerites amb la seva composició mineralògica i química, així com amb les seves estructures internes i tipus d'afloraments; raonar la seva cristal·lització i la seva formació a 1 amb les seves estructures internes i tipus d'afloraments; raonar la seva cristal·lització i la seva formació a partir de dades geoquímiques i de l'ambient tectònic on es localitzen. - Relacionar les roques ultramàfiques i ultrabàsiques amb la seva composició mineral, identificar les seves estructures internes, formes dels afloraments i altres roques associades. - Relacionar les andesites, dacites i riolites amb la seva composició minerali química, formes d'aflorament i tipus de volcans que formen; raonar la seva cristal·lització i la seva gènesi a partir de dades geoquímiques i de l'ambient tectònic on es localitzen. - Relacionar els diferents tipus de granits amb la seva composició mineralògica i química, i amb les seves formes d'aflorament a diverses escales; raonar els seus mecanismes d'intrusió, la cristal·lització dels magmes granítics i la seva gènesi a partir de dades geoquímiques i de l'ambient tectònic on es localitzen. Els objectius de les pràctiques són: - Observar les relacions de camp entre diversos tipus de roques ígnies (plutòniques, subvolcàniques i volcàniques) i el seu encaixant (sedimentari, metamòrfic i altres roques ígnies), així com la relació entre l'estructura interna de les primeres i del encaixant, per a deduir la cronologia relativa d'emplaçament. - Descriure i identificar una roca ígnia en mostra de mà o a l'aflorament. - Adquirir destresa en la identificació de minerals i textures de roques ígnies amb el microscopi petrogràfic. - Descriure i classificar roques ígnies de diferents tipus al microscopi, a partir de la seva composició mineralògica i de la seva textura, utilitzant les normes de classificació de la IUGS.
Resumen: Igneous Petrology is a fundamental subject of Geology, key to understand how the Earth Planet works inside and generates magmas and igneous rocks. Knowlege of Mineralogy is essential to describe these rocks, which are also very related to metamorphic and sedimentary ones, all of them Earth materials studied in the 3rd year. Also, high temperature geochemistry (3rd year subject) is particularly useful to understand igneous processes. The subject is divided into lectures and practices the aims to be achieved by students from lectures are: - Skills in using with criteria the different classifications of igneous rocks and in correlating the different types of classifications. - To use adequate geochemical diagrams to classify igneous series - To relate the different types of basalts to their mineral and chemical compositions; to identify their typical outcrop structures and volcano types; to assess the basaltic magma genesis and crystallization based on geochemical compositions and the geodynamic setting of their outcrops. - To discuss magmatic differentiation processes from a parental basaltic melt using simple phase diagrams. 1 - To discuss magmatic differentiation processes from a parental basaltic melt using simple phase diagrams. - To relate the different types of gabbros and dolerites to their mineral and geochemical compositions; to identify internal structures and types of outcrops; to discuss their genesis and magmatic crystallization based on geochemical data and the geological setting of these rocks. - To relate the ultramafic and ultrabasic rocks to their mineral compositions and to identify their internal structures, type of outcrops and other related rocks. - To relate andesites, dacites and rhyolites to their mineral and geochemical compositions, types of outcrops and volcanoes; to discuss their genesis and magmatic crystallization based on geochemical data and their geodynamic settings. - To relate the different types of granitoids with their mineral, geochemical compositions and outcrops at different scales. To discuss the different mechanism of intrusion of granitic magmas, their genesis and crystallization based on geochemical data and their geodynamic settings. - To compare the heterogeneous composition of igneous alkaline rocks and smaller volume of their present outcrops with respect to other igneous series. Detail aims to achieve from practices are: - Field work to watch and describe the contacts between the different types of igneous rocks (plutonic, volcanic and subvolcanic) and their country rocks (either sedimentary, metamorphic or igneous), along with the relationships between their structures in order to infer the relative chronology of intrusion. - To describe and identify igneous rocks at the outcrop scale and in hand specimen. - To get skills in identifying minerals and textures of igneous rocks under the petrographic microscope. - To describe and classify different types of igneous rocks under the microscope, based on their mineral mode and textures using the IUGS normative classification.
Resumen: La Petrología ígnea es una asignatura fundamental de la Geología, esencial para conocer una parte de los materiales (rocas ígneas) generados por los procesos internos del planeta. Está muy ligada a la Mineralogía (2º curso), a las otras dos petrologías (metamórfica y sedimentaria) y utiliza metodología geoquímica en su razonamiento (todas ellas asignaturas que también se hacen en el 3r curso). Además, esta asignatura es importante para explicar la génesis de algunos depósitos minerales de origen ígneo, para razonar las propiedades y aplicaciones de una buena parte de rocas industriales, y está relacionada con la Tectónica Global, todas ellas materias de asignaturas optativas que se hacen en 3r y 4º año del Grado. Los objetivos que el estudiante debe lograr en la teoría de esta asignatura son: - Utilizar con destreza los diferentes criterios para clasificar las rocas ígneas y establecer la correlación entre los diferentes tipos de clasificaciones. - Clasificar las series de rocas ígneas con diagramas geoquímicos adecuados. - Relacionar los diferentes tipos de basaltos con su composición mineralógica y química, así como con sus estructuras de afloramiento y con la morfología de los volcanes que generan; razonar su génesis y cristalización magmática a partir de datos geoquímicos y de los ambientes geodinámicos donde afloran. - Razonar la diferenciación magmática a partir de un magma basáltico parental utilizando diagramas de 1 - Razonar la diferenciación magmática a partir de un magma basáltico parental utilizando diagramas de equilibrio de fases sencillos. - Relacionar los diferentes tipos de gabros y doleritas con su composición mineralógica y química, con sus estructuras internas y tipos de afloramientos; razonar su génesis y cristalización magmática a partir de datos geoquímicos y de los ambientes geodinámicos donde afloran. - Relacionar las rocas ultramáficas y ultrabásicas con su composición mineral, identificar sus estructuras internas, formas de afloramiento y otras rocas asociadas. - Relacionar las andesitas, dacitas y riolitas con su composición mineralógica y química, con sus formas de aflorar y con los tipos de volcanes que generan; razonar su génesis y cristalización a partir de datos geoquímicos y del ambiente geodinámico donde afloran. - Relacionar los diferentes tipos de granitos con su composición mineral y química, con sus formas de aflorar a diversas escalas; razonar sus mecanismos de intrusión, la génesis de los magmas graníticos y su cristalización a partir de datos geoquímicos y del ambiente geodinámico donde afloran. - Comparar la heterogeneidad composicional de las rocas ígneas alcalinas y el menor volumen de sus afloramientos actuales respecto al resto de rocas ígneas. Los objetivos concretos de las prácticas son: - Observar las relaciones de campo entre diversos tipos de rocas ígneas (plutónicas, subvolcánicas y volcánicas) y las rocas encajantes (sedimentarias, metamórficas e ígneas), así como la relación entre sus estructuras para deducir la cronología relativa de emplazamiento. - Describir e identificar rocas ígneas en muestra de mano y en el afloramiento. - Adquirir destreza en la identificación de minerales y texturas de rocas ígneas con el microscopio petrográfico. - Describir y clasificar rocas ígneas de diferentes tipos al microscopio, a partir de su composición mineralógica y de sus texturas, utilizando las normas de clasificación de la IUGS.
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Lengua: Català, anglès, castellà
Titulación: Geologia [2500254]
Plan de estudios: Grau en Ciències Ambientals i Grau en Geologia [1208] ; Grau en Ciències Ambientals i Grau en Geologia [1436] ; Grau en Ciències Ambientals i Grau en Geologia [1546] ; Grau en Geologia [817]
Documento: Objecte d'aprenentatge



Català
6 p, 109.0 KB

Anglès
6 p, 107.3 KB

Castellà
6 p, 109.0 KB

El registro aparece en las colecciones:
Materiales académicos > Guías docentes

 Registro creado el 2023-06-27, última modificación el 2023-10-05



   Favorit i Compartir