Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/36923
La Producció informativa en un context de comunicació especialitzada : anàlisi qualitativa del procés de producció de la informació de dues revistes professionals espanyoles / Jaume Soriano Clemente ; directora: Mar Fontcuberta i Balaguer
Soriano Clemente, Jaume, 1965- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació)
Fontcuberta, Mar de, 1946-, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de la Comunicació)
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació

Publicació: Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2008
Resum: En el marc teòric es revisen les aportacions de l'estructural-culturalisme britànic i l'etnometodologia nordamericana sobre la producció de notícies. Es discuteixen posteriorment els treballs més recents que tracten la producció informativa de continguts especialitzats com a un procés que trenca amb la tradicional visió uniformitzadora de les redaccions, detectant l'existència de diverses cultures de notícies. S'estudia el procés de producció de notícies en revistes professionals partint de tres problemes de recerca: 1) com la informació que produeixen ve donada per unes poques fonts amb una elevada activitat promocional i, per tant, més visibles als periodistes; 2) com en la producció informativa es simplifica la selecció de continguts i s'emfasitza el com presentar-los; i 3) com aquests mitjans construeixen una visió tecnoeconòmica de la realitat que difonen. Per a la recollida de dades es va practicar l'observació dels participants i les entrevistes en profunditat a les redaccions de dues revistes professionals. Les dades es van processar amb un model d'anàlisi qualitativa basada en la teoría fonamentada i seguint el següent ordenament temàtic: la cultura organitzacional, les relacions amb les fonts i els formats noticia dels mitjans. La producció informativa estudiada es defineix com a un procés per a la racionalització de pràctiques empresarials i l'articulació d'interessos comercials d'un conjunt d'actors socials poderosos en el col·lectiu professional sobre el quals informen, abans que un procés d'integració del coneixement especialitzat i de debat entre múltiples perspectives que poden coexistir en el col·lectiu sobre fets d'interès professional. També es conclou que la forma com els mitjans fabriquen les seves versions de la realitat ens informa alhora sobre la seva visió del periodisme.
Resum: En el marco teórico se revisan las aportaciones del estructural-culturalismo británico y de la etnometodología norteamericana sobre la producción de noticias. Se discuten posteriormente los trabajos más recientes que tratan la producción informativa de contenidos especializados como un proceso que rompe con la tradicional visión uniformizadora de las redacciones, detectando la existencia de diversas culturas de noticias. Se estudia el proceso de producción de noticias en revistas profesionales partiendo de tres problemas de investigación: 1) cómo la información que producen viene dada por unas pocas fuentes con una elevada actividad promocional y, por tanto, más visibles a los periodistas; 2) cómo en la producción informativa se simplifica la selección de contenidos en favor de cómo presentarlos; y 3) cómo estos medios construyen una visión tecnoeconómica de la realidad que difunden. Para la recogida de datos se practicó la observación de los participantesy las entrevistas en profundidad en las redacciones de dos revistas profesionales. Los datos fueron procesados con un modelo de análisis cualitatico basado en la teoría fundamentada y siguiendo la siguiente estructura temática: la cultura organizacional, las relaciones con las fuentes y los formatos de noticia de los medios. La producción informativa estudiada se define como un proceso para la racionalización de prácticas empresariales y la articulación de intereses comerciales de un ocnjunto de actores sociales poderosos dentro del colectivo profesional sobre el cual informan, antes que un proceso de integración del conocimiento especializado y de debate entre múltiples perspectivas que pueden coexistir en el colectivo sobre hechos de interés profesional. También se concluye que la forma como estos medios fabrican sus versiones de la realidad nos informa asimismo sobre su visión del periodismo.
Resum: The theoretical framework makes review the contributions of newsmaking ethnomethodology. We shall then discuss more recent studies on the production of news of a specialist nature. These studies treat this production as a process wich breaks with traditional means of editorial uniformity by wich we can detect the existence of diverse news cultures. This thesis examines the process of news procuction in professional magazines, focusing, in particular, on three research issues or problems. Firstly, how the production of news has its origen in large numbers of promotional activities and, as a results, is more visible to journalists than other sources. Secondly, how, in the process of producing news the selection of subject matter is simplified and emphasis is placed upon their presentation. Thirdly, how the media constructs a «techno-economical» version of the reality they present. Data collection include the participant observation and in-depth interviews in the newsroom of two magazines. The material was then processed following a qualitative analytical of grounded theory and following thematic sequence: the organisational culture, the relationship with sources and the format of news media. The production of news studied here can be defined as a process for the rationalisation of business practices and for the articulation of commercial interests of groups of powerful social actors in the professional arena, and not as a process for integrating specialised knowledge and debates about events of professional interest from different points of view. This thesis also finds that the way in wich the magazines produces their own versions of reality is informative of their own idea of journalism.
Nota: Bibliografia
Nota: Tesi doctoral - Universitat Autònoma de Barcelona, Facultat de Ciències de la Comunicació, 1997
Nota: Descripció del recurs: el 19 de juny de 2008
Nota: Títol obtingut de la portada digitalitzada
Nota: Consultable des del TDX
Drets: ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
Llengua: Castellà.
Document: Tesis i dissertacions electròniques ; doctoralThesis
Matèria: Periodisme tècnic ; Espanya ; Premsa ; Anàlisi de contingut

Adreça alternativa:: http://hdl.handle.net/10803/4201


165 p, 9.9 MB

131 p, 9.9 MB

72 p, 9.9 MB

25 p, 3.9 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Documents dels grups de recerca de la UAB > Centres i grups de recerca (producció científica) > Ciències Socials i Jurídiques > Institut de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona (InCom-UAB)
Documents de recerca > Tesis doctorals

 Registre creat el 2009-05-07, darrera modificació el 2016-10-27



   Favorit i Compartir