Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/38380
Canvi i continuïtat : conceptes clau en l'ensenyament de les ciències socials en l'educació secundària obligatòria / autor: Manel Pons Mir ; directora: Montserrat Casas Vilalta
Pons, Manel
Casas Vilalta, Montserrat, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials)

Publicació: Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2007
Resum: L'objectiu general de la tesi és investigar els encerts i les dificultats que tenen els alumnes d'Educació Secundària Obligatòria en la construcció dels conceptes clau de canvi i continuïtat. L'opció d'ordenar el currículum escolar de Ciències Socials a partir dels conceptes clau, formulada en el seu moment al món educatiu anglosaxó, ha estat introduïda i defensada al nostre país per la doctora Pilar Benejam. En aquesta investigació, doncs, la influència del pensament d'aquesta doctora ha estat molt important, així com les investigacions referides a la utilització del llenguatge en la construcció del coneixement social. El marc teòric de la tesi intenta integrar la concepció socioconstructivista del procés d'ensenyament i aprenentatge escolar i els principis de Habermas de la teoria de la comunicació. A partir d'aquesta fonamentació es proposa un model d'investigació educativa inspirat en la investigació acció i en el paradigma sociocrític. En l'àmbit de la Didàctica de les Ciències Socials s'opta per un currículum elaborat a partir d'una selecció de conceptes clau de l'àrea, fet que permet treballar els continguts de manera interdisciplinària i integrar les categories d'espai i temps a una mateixa seqüència instructiva. El treball se centra en dotze alumnes de tercer d'ESO que pertanyen a un mateix grup i a un mateix centre educatiu, així com en cinc entrevistes fetes a estudiants universitaris en pràctiques. La metodologia utilitzada ha permès relacionar el marc teòric amb els objectius. Les variables relacionades amb els conceptes de canvi i continuïtat seleccionades (simultaneïtat, causes i conseqüències, ritmes evolutius, durada, multiplicitat de temps i variacions en les funcions) relacionades amb diverses disciplines i analitzades a partir de diferents competències lingüístiques (descripció, explicació, justificació, interpretació i argumentació) han fet possibles fer algunes aportacions relacionades amb l'àrea de Didàctica de les Ciències Socials i referides a l'Educació Secundària Obligatòria. L'experimentació de la unitat didàctica «La ciutat» a tercer d'ESO, construïda a partir dels criteris citats anteriorment i aplicada metodològicament a partir d'instruments mesurables a posteriori —produccions escrites i entrevistes— ha permès arribar a resultats concrets i aplicables amb la intenció de ser instruments de la millora de la didàctica del coneixement social.
Resum: This Ph. D. Thesis aims to investigate how secondary students construct the key social concept of «continuity and change». We are especially interested in examining the cases in which they manage to build up such knowledge and also the problem-solving processes they go through. The importance of having a curriculum framework for Social Sciences based on key concepts was an issue long discussed by English-speaking academics and defended in Spain by Dr. Pilar Benejam. Our research work is, then, grounded on the theoretical contributions of Benejam to the field, as well as, on the literature about how language structures the construction of social knowledge. Thus, our theoretical framework establishes close links between the socioconstructivist view of teaching and learning processes in a formal milieu with Habernas' theory of communication. As a result, the design of our educational research study is supported by the principles of action-research within a socio-critical paradigm. Researchers and scholars in the field of Social Sciences Didactics who advocate in favour of structuring the curriculum contents through the selection of key concepts suggest that such a procedure offers teachers the possibility of (a) adopting an interdisciplinary approach to present content knowledge and (b) integrating the categories of space and time within the same didactic project. Within this framework, we designed a project called «the city», which was then implemented in a secondary classroom with students aged 14-15. Our corpus is composed of the following texts: a) the written output produced by the secondary students who took part in the project, b) transcripts of the interviews with twelve of the secondary students in the target group and c) transcripts of the interviews with student-teachers who engaged in the implementation of the project. We analysed the variables associated with the concept of «continuity and change» (simultaneity, «cause and consequence», «pace of change», «time span», «chronology» and function variability) and related them with different disciplines through the analysis of the linguistic competencies required to produce various texts types (descriptive, expository, explanatory, interpretative and argumentative). Our results allow us to shed some light about what the Didactics of the Social Sciences should be like in Compulsory Secondary Education.
Nota: Bibliografia
Nota: Tesi doctoral - Universitat Autònoma de Barcelona, Facultat de Ciències de l'Educació, Departament de Didàctica de la Llengua, de la Literatura i de les Ciències Socials, 2007
Nota: Consultable des del TDX
Nota: Títol obtingut de la portada digitalitzada
Drets: ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
Llengua: Català.
Document: Tesis i dissertacions electròniques ; doctoralThesis
Matèria: Ciències socials ; Ensenyament secundari ; Canvi social ; Ensenyament IES Sant Quirze (Sant Quirze del Vallès, Catalunya)
ISBN: 9788469073797

Adreça alternativa:: http://hdl.handle.net/10803/4672


629 p, 2.8 MB

818 p, 8.2 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Tesis doctorals

 Registre creat el 2009-05-07, darrera modificació el 2016-06-04



   Favorit i Compartir