Google Scholar: citations
The wooden «Chasuble Madonnas» from Ger, IX, Targasona and Talló : about the iconography of Catalan Madonna statues in the Romanesque period
Heilbronner, Tim

Date: 2008
Abstract: Numerous wooden Madonna statues of the Romanesque style have survived from medieval Catalonia, which show the Virgin as sedes sapientiae. The thematized exemplars from Ger (second half 12th century), IX (last third 12th century), Targasona (early 13th century) attract the attention of today's viewer by an iconographic peculiarity. Explicitly, they show the enthroned Mother of God, as it will be pointed out, in the priestly chasuble. The chasuble most probably represents Mary's significance as symbol of the hierarchical or institutionalized church and also alludes to the conception of Mary being interpreted as priest or ministerial priest, which became more and more popular in the 12th century. The throne representations of the statues from Ger and Ix, which refer undoubtedly to the famous episcopal throne from the Girona Cathedral by its formal structure, will be related to this significant meaning, too. The iconographic type of the Catalan «Chasuble Madonna» is not to be found in the art of wood carving first, but in Romanesque mural paintings in the Pyrenean Valleys of North-West Cataloia. The historical and cultural sphere, which could have been responsible for the development and dissemination of this Madonna type respectively, will be discussed in the present article in the context of the 11th and 12th century church reform in Catalonia.
Abstract: A Catalunya han sobreviscut nombroses escultures d'estil romànic de la Verge, que la representen com a sedes sapientiae. Els exemplars de Ger (segona meitat del segle XII), IX (últim terç del segle XII) , Targasona (inicis del segle XIII) i Talió (inicis del segle XIII) criden l'atenció per una peculiaritat iconogràfica. Explícitament, figuren la Mare de Déu entronitzada i, com serà més detallat, vstida amb casulla. És molt probable que la casulla representi Maria com a símbol de l'església jerarquitzada o institucionalitzada i també al·ludeix al concepte de Maria com a sacerdot o ministeri sacerdotal, una idea que es va estenent al segle xii. Els trons de les talles de Ger i IX, que per la seva estructura formal es refereixen sens dubte al famós tron episcopal de la catedral de Girona, també es poden vincular al mateix significat. El tipus iconogràfic català de la «Verge amb casulla» no es troba abans en l'art de la talla, sinó en pintura mural romànica de les valls pirinenques del nord-oest de Catalunya. L'ambient històric i cultural que pot justificar el desenvolupament i propgació d'aquest tipus de Verge serà analitzat en el context de la reforma religiosa dels segles XI i XII a Catalunya.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Anglès
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Romànic ; Talla ; Verge ; Catalunya ; Reforma religiosa ; Romanesque Madonna statues ; Catalonia ; Church reform
Published in: Locus amoenus, N. 9 (2007-2008) p. 31-50, ISSN 2014-8798

Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Locus/article/view/137391
Adreça original: https://revistes.uab.cat/locus/article/view/v9-heilbronner
DOI: 10.5565/rev/locus.180


20 p, 1.9 MB

The record appears in these collections:
Articles > Published articles > Locus amoenus
Articles > Research articles

 Record created 2009-07-24, last modified 2022-02-13



   Favorit i Compartir