Web of Science: 0 citations, Google Scholar: citations
Percepción de la sordera y la integración por parte del alumnado sin necesidades educativas especiales
Cambra, Cristina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació)

Date: 2005
Abstract: Una de les questions socioafectives que preocupa especialment els professionals dedicats al'educació de l'alumnat sord és el grau d'acceptació d'aquests estudiants a l'aula ordinaria. L'objectiu d'aquest estudi és avaluar la percepció de l'alumnat sense necessitats educatives especials del deficit auditiu i de la integració de l'alumnat sord a l'aula, i veure si existiesen diferencies en lunció de l'edat. La mostra esta formada per 73 estudiants, de quart de primaria a segon de secundaria, «un centre escolar de Barcelona amb una amplia experiencia integradora. Els resultats indiquen que l'alumnat oient mostra dificultats per superar els estereotips sobre la discapacitat i desenvolupar una comprensió adequada de les diferencies i semblances intergrupals (sords-oients), tot i que es percep un lleuger avenç evolutiu; en canvi. mostren una percepció positiva cap a la integració i cap a I'actitud del professorat amb l'alumnat sord. La dimensió mes desfavorida és la relacionada amb els aprenentatges.
Abstract: Acceptance of deaf students by their hearing peers in regular classrooms is one of the socio-affective questions which interests specialists on education of the deaf. This study evaluates non-special educational needs students' perception of deafness and integration of deaf children in regular classrooms. It also explores the existence of differences depending on these students' age. The sample is made up of 73 non-special educational needs students ranged from 4th grade of primary level to 2on grade of secondary level, from an integration private school in Barcelona. Results indicate that hearing students use stereotyped concepts to define deafness. It shows they have problems to understand differences and similarities between them and deaf people, although evolutive changes have been noticed. On the contrary, these students show a positive perception of integration and teachers' attitudes towards deaf children. Finally, learning process is perceived as the weakest side.
Abstract: Una de las cuestiones socioafectivas que preocupa especialmente a los profesionales dedicados a la educación del alumnado sordo es el grado de aceptación de estos estudiantes en el aula ordinaria. El objetivo de este estudio es evaluar la percepción del alumnado sin necesidades educativas especiales del déficit auditivo y de la integración del alumnado sordo en el aula, y ver si existen diferencias en función de la edad. La muestra está formada por 73 estudiantes, de cuarto de primaria a segundo de secundaria, de un centro escolar de Barcelona con una amplia experiencia integradora. Los resultados indican que el alumnado oyente muestra dificultades para superar los estereotipos sobre la discapacidad y desarrollar una adecuada comprensión de las diferencias y semejanzas intergrupales (sordos-oyentes), aunque se percibe un ligero avance evolutivo; en cambio, muestran una percepción positiva hacia la integración y hacia la actitud del profesorado con el alumnado sordo. La dimensión más desfavorecida es la relacionada con los aprendizajes.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Sordesa ; Integració ; Percepció i actitud ; Deafness ; Integration ; Perceptions and attitudes ; Sordera ; Integración ; Percepción y actitud
Published in: Educar, N. 36 (2005) p. 155-168, ISSN 2014-8801

Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/48986
Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v36-cambra
DOI: 10.5565/rev/educar.202


14 p, 680.3 KB

The record appears in these collections:
Articles > Published articles > Educar
Articles > Research articles

 Record created 2006-03-31, last modified 2022-09-29



   Favorit i Compartir