Google Scholar: citations
Impacte i demensions culturals de la simbología olímpica de Barcelona 92 : el cas de la mascota
Busquet, Jordi

Date: 1991
Abstract: La mascota olímpica, entesa com una realitat socialment construida, presenta tres dimensions d'anàlisi, perfectament interconnectades, que per a una major claredat expositiva es presenten per separat: la dimensió econòmica, la simbòlica i l'estètica. En aquesta aproximació sociològica es volen posar de manifest, al mateix temps, una sèrie de trets de la mascota que són, també, característics de la producción cultural en les societats contemporànies. En síntesi, aquests són: 1) La mascota és un bé intangible, reproduïble tècnicament en tota mena de suports materials, formes i volums. 2) Es un producte polivalent tant des d'un punt de vista simbòlic com comercial. 3) És un objecte efímer destinat, com la majoria de productes de la indústria cultural, a passar de moda. 4) És una creació local, però té una difusió i comercialització a nivell mundial. 5) Es una obra innovadora a la qual s'intenta legitimar pel carisma del seu creador. 6) Com a símbol emblemàtic genera resistències.
Abstract: La mascota, entendida como una realidad socialmente construida, presenta tres dimensiones de análisis perfectamente interconectadas, que para una mayor claridad expositiva se presentan de forma separada: la dimensión eco nómica, la simbólica y la estética. En esta aproximación sociológica se pretende, al mismo tiempo, poner de relieve una serie de rasgos de la mascota que son, también, característicos de la producción cultural en las sociedades contemporáneas. En síntesis, estos son los siguientes: 1) La mascota es un bien intangible, reproducible técnicamente en una amplia gama de soportes materiales, formas volúmenes. 2) Se trata de un producto polivalente tanto desde un punto de vista simbólico como comercial. 3) Es un objeto efímero destinado, como la mayoría de productos de la industria cultural, a pasar de moda. 4) Es una creación local, pero que tiene una difusión y comercialización a nivel mundial. 5) Es una obra innovadora que se pretende legitimar por el carisma de su creador. 6) Como símbolo emblemático genera resistencias.
Abstract: There are three analytical aspects discussed in this sociological research on the olympic mascot understood as a socially constructed reality. These three as pects perfectly interrelated are the following The symbolic, the economic and the aesthetic. At the same time a series of aspects of the mascot that are characteristic of the cultural production of contemporany societies must also be stressed. In synthesis these are: 1) Cobi is a type of intangible object, technically reproducible in all sorts of mediums (materials), forms and volumes. 2) It is a multipurpose product as much from the symbolic as the commercial viewpoint. 3) It is an ephemeral object destined to pass out of fashion. 4) It is a local creation but with a diffusion and commercialization throughout the world. 5) It is an innovative product legitimised by its creator's character. 6) As an emblematic symbol it generates resistance.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Català
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Published in: Papers : revista de sociologia, N. 38 (1991) p. 51-72, ISSN 2013-9004

Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Papers/article/view/25111
Adreça original: https://papers.uab.cat/article/view/v38-busquets
DOI: 10.5565/rev/papers/v38n0.1608


22 p, 671.8 KB

The record appears in these collections:
Articles > Published articles > Papers
Articles > Research articles

 Record created 2009-10-29, last modified 2022-09-12



   Favorit i Compartir