Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/52665
Manifestações primordiais do Barroco Musical em Portugal
Doderer, Gerhard

Títol variant: Principals manifestacions de la música barroca a Portugal
Títol variant: Principales manifestaciones de la música barroca en Portugal
Títol variant: Manifestations principales de la Musique Baroque au Portugal
Títol variant: First signs of musical baroque in Portugal.
Títol variant: Die Anfänge des musikalischen Barocks in Portugal
Data: 2007
Resum: Gerhard Doderer planteja la recepció del Barroc italià a la península ibèrica com a procés complex de similituds i dissemblances entre Portugal i Castella [Espanya]. Partint de tres punts bàsics (la monodia acompanyada, la sonata a solo o a trio i el concertato expressiu), destaca la convivència entre l’stile rappresentativo i l’stile antico, com a element comú a la praxi hispànica del segle XVII, sense que aquest capteniment ofegui l’actitud d’experimentació i de novetat. Amb tot, les negatives campanyes africanes de rei Sebastià a Alcacer Quibir (1578), els seixanta anys de domini d’Espanya (1580-1640) i l’esgotament financer del país, impossibiliten la pau civil i el desenvolupament de les arts; l’economia portuguesa no comença a surar fins al regnat de Joao V (1707). La cort de Joao IV esdevé el gran centre musical a partir de 1640, com també les seus de Lisboa, Évora, Braga i Coimbra (especialment en la música instrumental). Els gèneres conreats són el litúrgic en llatí, amb especial desenvolupament del concertato policoral; els villancicos, fructuós camp d’experimentació de tot tipus; els tonos humanos, música escènica i música instrumental, especialment l’organística.
Resum: Gerhard Doderer plantea la recepción del barroco italiano en la península ibérica como un proceso complejo de similitides y diferencias entre Portugal y Castilla. Partiendo de tres puntos básicos (la monodia acompañada, la sonata a solo o a trío y el concertato expresivo), destaca la convivencia entre el stile rappresentativo y el stile antico, como elemento común de la praxis hispana del siglo XVII, sin que ello ahogue la actictud experimental de la novedad. A pesar de ello, las negativas campañas africanas de rey Sebastián en Alcacer Quibir (1578), los 60 años de dominación de España (1580-1640) y el agotamiento financiero del país, imposibilitan la paz civil y e desarrollo de las artes; la economía portuguesa no se estabiliza hasta el reinado de Juan V (1707). La corte de Juan IV fue el gran centro musical.
Resum: Gerhard Doderer présente l’acceptation du baroque italien dans la péninsule ibérique comme un processus complexe de similitudes et de différences entre le Portugal et la Castille. À partir de trois points fondamentaux (la monodie accompagnée, la sonate à solo ou a trio et le concertato expressif ), il souligne la coexistence entre le stile rappresentativo et le stile antico, en tant qu’élément commun de la praxis hispanique du XVIIe siècle, sans que cela ne jugule l’attitude expérimentale de la nouveauté. Malgré tout, les campagnes africaines négatives du roi Sébastien à Alcacer Quibir (1578), les 60 ans de domination de l’Espagne (1580-1640) et l’épuisement financier du pays, rendent impossible la paix civile et le développement des arts; l’économie portugaise ne se stabilise pas jusqu’au règne de Juan V (1707). La cour de Juan IV fut un grand centre musical.
Resum: Gerhard Doderer considers the reception of the Italian baroque in the Iberian Peninsula to be a complex process of similarities and differences between Portugal and Spain. Starting from three basic points (the monady with accompaniment, the solo or trio sonata and the expressive concertato), he emphasises the coexistence of the stile rappresentativo and the stile antico, as a common factor in XVII century Hispanic praxis, without this eliminating the experimental attitude of the new development. Despite this, the negative African campaigns of King Sebastian in Alcacer Quibir (1578), Spain’s 60 year domination (1580- 1640) and the financial exhaustion of the country, hindered civil peace and development of the arts; the Portuguese economy did not stabilise until the reign of Juan V (1707). The court of Juan IV was the great musical hub.
Resum: Gerhard Doderer legt den Einzug des italienischen Barocks auf der Iberischen Halbinsel als komplexen Prozess der Ähnlichkeiten und Unterschiede zwischen Portugal und Kastilien dar. Beginnend bei drei grundlegenden Punkten (die begleitende Monodie, die Solooder Trio-Sonate und das ausdrucksvolle Concertato) sticht das Miteinander des Stile rappresentativo und des Stile antico als gemeinsames Element der spanischen Praxis des 17. Jahrhunderts hervor, ohne dass es das experimentelle Verhalten der Neuheit unterdrückt. Trotzdem verhinderten die negativen afrikanischen Kampagnen von König Sebastian in Alcacer Quibir (1578), die 60-jährige Herrschaft über Spanien (1580-1640) und die finanzielle Erschöpfung des Landes zivilen Frieden und die Entwicklung der Künste. Die portugiesische Wirtschaft stabilisierte sich erst während der Herrschaft von Juan V (1707). Der Hof von Juan IV war ein großes musikalisches Zentrum.
Drets: Tots els drets reservats.
Llengua: Portuguès
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Barroc portugués ; Música i economia ; Música litúrgica ; Música de romance ; Concertato policoral ; Repertori organístic ; Barroco portugués ; Música y economía ; Repertorio organístico ; Baroque portugais ; Musique et économie ; Musique liturgique ; Musique de romance ; Concertato polychoral ; Répertoire d’orgue ; Portuguese baroque ; Music and economy ; Liturgical music ; Romance music ; Multichoral concertato ; Organ repertoire ; Portugiesischer Barock ; Musik und Wirtschaft ; Liturgische Musik ; Mehrchöriges Concertato ; Orgelrepertoire
Publicat a: Recerca musicològica, N. 17-18 (2007) p. 83-92, ISSN 0211-6391



10 p, 85.1 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Recerca musicològica
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2010-01-20, darrera modificació el 2016-11-23



   Favorit i Compartir