Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/53251
L’Observatori de la violència a les escoles (OVE). Detecció precoç de factors de vulnerabilitat i prevenció de la violència
Comellas, María Jesús, 1943- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)

Títol variant: El Observatorio de la violencia en las escuelas (OVE). Detección precoz de factores de vulnerabilidad y prevención de la violencia.
Títol variant: The Observatory of violence in schools (OVE). Early detection of factors of vulnerability and the prevention of violence
Data: 2009
Resum: En aquest article, s’hi presenta l’enfocament de l’Observatori de la violència a les escoles (OVE), la síntesi d’una part de les dades obtingudes durant el curs 2007-2008 i alguns dels continguts de la discussió realitzada amb els equips docents i de les línies d’intervenció encetades en els centres participants. La detecció de factors de vulnerabilitat en les relacions que es donen en el grup constitueix un canvi de mirada del fenomen de la violència escolar, pel fet que l’anàlisi es focalitza en el procés relacional i no pas en accions individuals o de petit grup. La identificació de les causes d’aquesta vulnerabilitat posa en evidència un seguit de representacions, temors i estereotips que condicionen la vida col·lectiva des de les primeres edats. Moltes de les actituds d’infants i adolescents són reflex de la societat en què viuen. D’aquí ve la necessitat d’ampliar l’anàlisi i d’aprofitar les oportunitats que ofereix el treball entre el professorat al si dels equips i el que es realitzi amb la comunitat on hi ha les escoles.
Resum: Se presenta el enfoque del Observatorio de la violencia en las escuelas (OVE) y la síntesis de una parte de los datos obtenidos durante el curso 2007-2008 con contenidos de la discusión realizada con los equipos docentes, así como algunas de las líneas de intervención iniciadas en los centros participantes. La detección de factores de vulnerabilidad en las relaciones que se dan en el grupo constituye un cambio de mirada del fenómeno de la violencia escolar, por el hecho de que el análisis se focaliza en el proceso relacional del grupo y no en conductas, acciones individuales o de pequeño grupo. La identificación de las causas de esta vulnerabilidad pone en evidencia una serie de representaciones, temores y estereotipos que condicionan la vida colectiva desde las primeras edades. Muchas de las actitudes durante la infancia y la adolescencia son un reflejo de la sociedad en la que viven, de aquí la necesidad de ampliar el análisis y aprovechar las oportunidades que ofrece el trabajo entre el profesorado, en el seno de los equipos, y el que se realice con la comunidad en la que están las escuelas.
Resum: The approach taken by the Observatory of violence in schools (OVE) is presented, along with a summary of part of the data obtained during the 2007-2008 academic year and some of the content of the discussions held with teaching staff and the lines of intervention set up at participant centres. The detection of factors of vulnerability in the relations arising within the group constitutes a change of viewpoint of the phenomenon of violence at schools due to the analysis focusing on the relational process of the group rather than individual or small-group actions. The identification of the causes of this vulnerability provides evidence of a series of representations, fears and stereotypes that condition the lives of the group from an early age. Many infant and adolescent attitudes are a reflection of the society they live in, hence the need to broaden the analysis and take advantage of the opportunities offered by work among teachers, at the core of staff groups, and that which is done in the communities that schools are located in.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Recerca acció ; Equips docents ; Detecció precoç ; Prevenció ; Socialització ; Convivència ; Treball integrat ; Análisis de la acción en el aula ; Equipos docentes ; Detección precoz ; Prevención ; Socialización ; Convivencia ; Trabajo integrado ; Research action ; Teaching staff ; Early detection ; Prevention ; Socialisation ; Coexistence ; Integrated work
Publicat a: Educar, N. 43 (2009) p. 61-79, ISSN 0211-819X

Adreça alternativa: http://www.raco.cat/index.php/Educar/article/view/168894


19 p, 100.1 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2010-02-10, darrera modificació el 2016-11-23



   Favorit i Compartir