Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/62747
Formación inicial de los docentes de enseñanza media. Una mirada desde las universidades «pedagógicas» chilenas
Jofré Araya, Galvarino
Gairín Sallán, Joaquín (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)

Títol variant: Formació inicial dels professors d’ensenyament mitjà. Una mirada des de les universitats «pedagògiques» xilenes
Data: 2009
Resum: El presente estudio, realizado en 2006-2007, analiza la relación que se establece entre las universidades pedagógicas chilenas y los centros de prácticas profesionales de enseñanza media. El estudio de campo realizado incluye 54 encuestas a profesores universitarios de tres universidades, entrevistas con sus directivos y la participación de 15 estudiantes en focus group. Los resultados avalan y explican la consideración de cuatro competencias docentes (técnica, metodológica, social y personal) y la persistencia en el profesorado y el alumnado de la idea de que la formación disciplinaria es más importante que la pedagógica. Asimismo, también influye en ello la escasa y poco funcional relación entre universidades y centros de práctica profesional y la presentación en la universidad de temas y contenidos lejanos a la realidad laboral. Paralelamente, se ratifica la necesidad de llevar a cabo una formación en, sobre y en relación con la acción, la conveniencia de relacionar conocimiento disciplinario y pedagógico, la importancia de un trabajo colectivo y la consideración del estudiante como persona.
Resum: El present estudi, realitzat al 2006-2007, analitza la relació que s’estableix entre les universitats pedagògiques xilenes i els centres de pràctica professional de l’ensenyament mitjà. L’estudi de camp realitzat inclou 54 enquestes a professors universitaris de tres universitats, entrevistes amb els seus directius i la participació de 15 estudiants en «focus group». Els resultats avalen i expliquen la consideració de quatre competències docents (tècnica, metodològica, social i personal) i la persistència entre el professorat i l’alumnat de la idea de que la formació disciplinar és més important que la pedagògica. Així mateix, mostren l’escassa i poc funcional relació entre universitats i centres de pràctica professional i la presentació a la universitat de temes i continguts allunyats de la realitat laboral. Paral·lelament, es ratifica la necessitat d’una formació en, sobre i en relació amb l’acció, la conveniència de relacionar coneixement disciplinar i pedagògic, la importància d’un treball col·lectiu i la consideració de l’estudiant com a persona.
Resum: This research, carried out in 2006-2007, analyzes the connection between the Chilean Pedagogical University and the Centres for secondary education in Professional Practice. The field of study comprises 54 focuses on professors, of three universities, opinion polls, interviews to directors and the students’ participation in focus groups. The results endorse and explain the consideration of four teaching competences (technique, methodological, social and personal) and the persistence, in the teaching staff and students, of the idea that disciplinary training is more important than pedagogical training. Moreover, the weak and dysfunctional relationship between Universities and Centres for Professional Practice and the introduction in University of subjects and contents far removed from the labour reality. It is confirmed the necessity of a training in connection with the action, the convenience of relating disciplinary knowledge to pedagogical, the importance of group work and the consideration of student as a person.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Formación docente inicial ; Desarrollo profesional ; Prácticas profesionales ; Estereotipos docentes ; Funciones docentes ; Formació docent inicial ; Desenvolupament professional ; Pràctiques professionals ; Estereotips docents ; Funcions docents ; Initial teacher training ; Professional Development ; Internships ; Teaching duties
Publicat a: Educar, Núm. 44 (2009) , p. 31-46, ISSN 0211-819X

Adreça alternativa: http://www.raco.cat/index.php/Educar/article/view/200830


16 p, 95.5 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2010-09-27, darrera modificació el 2016-11-21



   Favorit i Compartir