Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/62966
Attibutions and goal oritnations in master athletes : performance versus outcome
Hanrahan, Stephanie J. (The University of Queensland. Schools of Human Movement Studies and Psychology)
Gross, John B. (University of Canberra. School of Health Sciences)

Data: 2005
Resum: Swimmers (N = 111) and track and field athletes (N = 77) participating in the Australian Masters Games completed the Task and Ego Orientation in Sport Questionnaire prior to their main event. Within 30 minutes of the event they rated and provided attributions for that performance. At the end of the day, when they were notified of their placing within the event, the athletes rated and provided attributions for their outcome. Participants rated their performances as more successful than their outcomes. Performances were perceived to be due to more internal and intentional causes than were outcomes. Task orientation predicted some of the attribution scores. The responses to the open ended question about the single most likely cause of their performance or outcome were qualitatively analyzed. Athletes high in task orientation and low in ego orientation tended to attribute performance to technique. Individuals who were low in both goal orientations showed signs of apathy, with little attempt made to explain the causes of performances and outcomes. Results support the practice of focusing on performance rather than outcome.
Resum: En este estudio, 111 nadadores y 77 atletas que participaban en los Australian Master Games se evaluaron mediante el Cuestionario de Orientación a la Tarea y al Ego en el Deporte (TEOSQ) antes de su participación más importante. Dentro de los 30 mintos previos a la prueba, se les administró a los atletas el test y se les evaluaron sus atribuciones acerca de su rendimiento. Los participantes puntuaron su rendimiento más exitoso que los resultados de la prueba. Los atletas percibieron su rendimiento como más debido a causas internas e intencionales que los resultados. La orientación a la tarea predecía algunas de las puntuaciones de las atribuciones. Las respuestas al cuestionario formado por preguntas abiertas acerca de la causa más importante de su rendimiento o de su resultado se analizaron cualitativamente. Los atletas que puntuaban alto en la orientación a la tarea y bajo en la orientación al ego tendían a atribuir el rendimiento a su técnica. En cambio, las personas que puntuaban bajo en ambas orientaciones de meta mostraban signos de apatía, y llevaban a cabo pocos intentos de explicar las causas de su rendimiento o de sus resultados. Los resultados hallados apoyan la estrategia de focalización en el rendimiento más que en los resultados.
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Llengua: Anglès.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Task and Ego Orientation ; Attributional Profiles ; Performance ; Outcome ; Motivación a la Tarea y al Ego ; Perfiles atribucionales ; Rendimiento ; Resultados
Publicat a: Revista de psicología del deporte, Vol. 14, Núm. 1 (2005) , p. 43-56, ISSN 1988-5636



14 p, 74.9 KB

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