Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/63852
L'Aprenentatge dels estudiants universitaris en el marc del Procés de Bolonya / Marina Elias Andreu
Elias Andreu, Marina
Masjuan, Josep M., dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia

Publicació: Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2009
Resum: L'objectiu de la tesis és entreveure les variables que influeixen en les aproximacions a l'aprenentatge de los estudiants universitaris. El model d'anàlisis, basat en la teoria del comportament planificat, sustenta que influeixen les motivacions a l'estudi, les creences sobre el procés d'ensenyament- aprenentatge, la norma interioritzada (moral i social) i la percepció del conjunt d'oportunitats. Per a completar tots els elements del model s'han recollit les aportacions de la tradició psicopedagògica (tracta aspectes de motivació, creences i el conjunt d'oportunitats, sobretot en relació a l'ensenyament del professor) i la sociològica (aspectes com la relació entre iguals, el grup de referència, la interiorització de las normes, la integració de l'estudiant a la universitat i la creació de la seva identitat). Els canvis en les metodologies docents a partir de la introducció del Procés de Bolonya són un element fonamental dins la percepció del conjunt d'oportunitats. La tesis es fonamenta en un estudi de casos sobre la UAB, concretament en tres titulacions pilot de la mateixa universitat, Ciències Polítiques, Educació Infantil i Enginyeria Informàtica. Combina tècniques quantitatives (enquesta a estudiantes) i qualitatives (anàlisis documental i entrevistes en profunditat a coordinadors de titulació i a estudiants). Els resultats mostren com els estudiants combinen motivacions expressives i instrumentals quan han d'escollir els estudis, la seva motivació és fonamental per a entendre les accions d'aprenentatge que duen a terme els estudiantes. El perfil majoritari de motivació d'elecció dels estudis en cada una de les titulacions també ajuda a comprendre les dinàmiques positives o negatives que es produeixen. Es conclou que la percepció del control de les oportunitats i per tant, els canvis que està introduint el Procés de Bolonya, influeixen clarament en com els estudiants s'aproximen a l'aprenentatge. Els canvis de metodologia docent estan implicant canvis en l'avaluació continuada, treballs en grup, reducció de les classes magistrals i augment de les pràctiques. Les valoracions dels estudiants en relació a la introducció dels canvis metodològics del Procés de Bolonya són tant positives como negatives. Els estudiants veuen amb bons ulls aquests canvis metodològics perquè poden significar millores en el seu aprenentatge, però consideren que tal i como s'està duent a terme a aquesta universitat, ràpid, sense recursos i amb poca reflexió prèvia, comporta finalment efectes negatius en el seu aprenentatge. Davant la alta càrrega de treball que han comportat aquests canvis els estudiants es converteixen en actors estratègics, duent a terme accions superficials o profundes segons les tasques que els hi demanen els professors. L'aportació sociològica és fonamental per a entendre el procés de construcció de la identitat com a estudiants i la interiorització de las normes, tant del grup de referència com dels pares, aspectes bàsics per a entendre l'aprenentatge dels estudiants universitaris.
Resum: This Doctoral thesis analysis the factors influencing the university student's learning processes. The analysis model, based on the planning behavioural theory, stress that motivations in relation to studies, beliefs about the learning process ant the interiorized social norm (on a moral and social level) and the perception of the whole set of opportunities, are the factors above mentioned. In order to complete all the components of our model we have also integrate in this study the contributions of the psicopedagogical approach (in relation with the motivation, beliefs and set of opportunities) and the sociological tradition (pair and groups relationships, the process of integration of social norms ant of student's into the university and the formation of the identity). The teacher's methodological changes since the introduction of the Bologna Process are a key element in the student's perceptions about the set of opportunities. This Thesis is based on a study case of the UAB, in particular, in three different pilot grades: Political Sciences, Education (Children) and Computer Engineering. The study combines the expressive motivations with the pragmatic ones once they have to choose the type of studies and they are also the basic motivation in the process of understanding the learning actions that students do. The results show that students combine expressive and pragmatic motivations when they have to choose their studies and that they are also the basic motivation in the process of understanding the learning actions that students do. The main profile of the motivation to the process of decision between different studies in each grade help us to understand the positive and negative dynamics that are produced. It is concluding that the perception of the opportunities self control and therefore the changes that are being introduced with the Bologna Process influence the way in which student's think and act about in relation with the learning process. Changes in the methodology of teaching are producing changes in the continuous assessments, team works, classes reductions, increase of the practical works. Student's perception in relation with the introduction of the above mentioned changes are both, positive and negative. They belief that the methodological changes are good in the sense that they can contribute to improve their learning. But the consider that, due to they way in which the Bologna Process is being implemented, fast and without enough resources and previous reflexion, it is producing negative outcomes. Due to the high volume of study that these changes are representing for the students, students are becoming more and more strategic actors, doing superficial actions or profound actions according to the tasks required by each professor.
Nota: Bibliografia
Nota: Tesi doctoral - Universitat Autònoma de Barcelona, Facultat de Ciències Polítiques i Sociologia, Departament de Sociologia, 2009
Nota: Descripció del recurs: el 26 de gener de 2010
Drets: ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
Llengua: Català.
Document: Tesis i dissertacions electròniques ; doctoralThesis
Matèria: Educació universitària ; Europa ; Estudiants universitaris ; Entrevistes Declaració de Bolonya (juny 1999) ; Espai Europeu d'Educació Superior
ISBN: 9788469236482

Adreça alternativa:: http://hdl.handle.net/10803/5146


697 p, 4.1 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Tesis doctorals

 Registre creat el 2010-10-27, darrera modificació el 2016-04-15



   Favorit i Compartir