La multidimensionalidad de un laboratorio europeo periodístico : Euronews
Machill, Marcel (Universität Dortmund. Institut für Journalistik)

Additional title: The multidimensionality of a journalistic European laboratory : Euronews
Date: 1997
Abstract: El canal europeo de noticias Euronews es un caso modélico en el que se ponen de manifiesto los avances básicos de la industria de los medios de comunicación en Europa: la integración de compañías del área de los servicios y redes de comunicación, la creciente racionalización de la actividad editorial y, con ello, la disminución de la primacía del contenido periodístico así como la internacionalización y la estandarización del mensaje. Sin embargo, como televisión creadora de una identidad cultural europea, Euronews ha fracasado. Un análisis del producto periodístico internacional revela diferencias básicas de los métodos periodísticos de trabajo en los distintos niveles de la producción. A pesar de todo, el «Euronews estándar» tiene futuro: en este momento en que la frecuencia de la emisión ya no es un bien escaso y precioso, todo depende de que se proporcionen los programas y los servicios de comunicación necesarios, para rellenar los numerosos canales. Euronews produce estos materiales y como consecuencia de ello influye a largo plazo en los contenidos y métodos de trabajo periodísticos.
Abstract: The European news station Euronews serves as a suitable case study for exemplifying the fundamental developments in the media industry in Europe: the integration of companies from the areas communication services and networks, increasing rationalization of editorial operations with the resultant departure from the primacy of journalistic content as well as the internationalization and standardization of journalistic content. In terms of the aim of providing a European cultural area with identity-bestowing television, Euronews is to be deemed a failure. An analysis of the multinational journalistic product reveals fundamental differences in the journalistic working methods at the various levels of production. Nevertheless, the Euronews standard has got a future: at a time when the transmission frequency is no longer a scarce, and therefore expensive commodity, there is a need for programmes and communication services with which to fill the numerous channels. Euronews produces such contents and, as a result, will have a long-term influence on journalistic working methods and contents.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Euronews ; Identitat cultural a TV ; Televisió europea ; Identidad cultural en TV ; Televisión europea ; Cultural identity in TV ; European television
Published in: Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, N. 20 (1997) , p. 37-59, ISSN 2340-5236

Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Analisi/article/view/14918


23 p, 148.2 KB

The record appears in these collections:
Articles > Published articles > Anàlisi
Articles > Research articles

 Record created 2006-03-13, last modified 2022-02-20



   Favorit i Compartir