Web of Science: 0 cites, Google Scholar: cites
Hollywood, amenaça ciutadana i creadors de tendències narratives. Ficcions populars i discurs polític després de l'11-S
Sánchez-Escalonilla, Antonio (Universidad Rey Juan Carlos. Departamento de Ciencias de la Comunicación y Sociología)

Títol variant: Hollywood, public threat and designers of narrative trends. Popular fiction and political discourse in the wake of 9/11
Data: 2011
Resum: Després dels atemptats de l'11 de setembre, en el cinema de Hollywood s'ha advertit una renovació de tendències en els gèneres populars de ficció, en especial en les premisses tradicionals d'invasió i catàstrofe. Aquest fenomen ha permès a directors i guionistes la proposta de reflexions sobre la por latent en una societat que tendeix a alimentar la psicosi del perill civil. Prenent com a referència els films de Steven Spielberg posteriors a 2001, en el present treball s'esbossa un estudi del pànic social com a clau narrativa i clau de reflexió, a través dels arguments cinematogràfics del director que han tractat l'amenaça ciutadana. En aquesta mateixa línia, s'analitzen els arguments de realitzadors com M. Night Shyamalan i Frank Darabont que, juntament amb Spielberg, constitueixen tres referents d'actualitat en el tractament fílmic del pànic social en els gèneres de fantasia i ciència-ficció. Les claus de reflexió utilitzades per aquests directors es podrien resumir en la pugna entre seguretat nacional i llibertats civils, el risc de xenofòbia i atrinxerament, i les conseqüències de la guerra preventiva.
Resum: After the 9/11 attacks, Hollywood has experienced a renewal of trends in popular genres of drama, especially in the traditional master plots of invasion and catastrophe. This phenomenon has allowed directors and screenwriters to propose reflections on latent fear in a society that tends to fuel the danger of civil psychosis. Drawing on the films of Steven Spielberg since 2001, this paper outlines an analysis of social panic as a key element of narrative and reflection, through the director's filmic stories about the civil threat. In this very sense, this article examines the narrations of filmmakers such as M. Night Shyamalan and Frank Darabont who, along with Spielberg, are considered three reference points in the filmic treatment of social panic through the genres of fantasy and science-fiction. The reflection keys managed by these storytellers could be summarized on issues such as the conflict between national security and civil liberties, the risk of xenophobia and entrenchment, and the consequences of preventive war.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Cinema ; 11-S ; Terrorisme ; Percepció de risc ; Audiència ; Xenofòbia ; 9/11 ; Terrorism ; Risk perception ; Audience ; Xenophobia
Publicat a: Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 41 (2011) , p. 87-100, ISSN 2340-5236

Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Analisi/article/view/244645
Adreça original: https://analisi.cat/article/view/n41-sanchezescalonilla
DOI: 10.7238/a.v0i41.1193


14 p, 368.6 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Anàlisi
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2011-07-15, darrera modificació el 2022-10-13



   Favorit i Compartir