Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/76122
Contrapunto. Reflexiones en torno a los métodos de la literatura comparada
Xamist, Federico José (Universitat de Barcelona)

Títol variant: Counterpoint. Considerations on the methods of comparative literature
Títol variant: Contrapunt. Reflexions al voltant dels mètodes de la literatura comparada
Títol variant: Kontrapuntua. Literatura konparaturako metodoei buruzko gogoetak
Data: 2011
Resum: El presente ensayo es un recorrido crítico por las diferentes etapas de conformación de una teoría, una metodología y un canon para lo que hoy en día llamamos estudios literarios. En este sentido, el primer paso de este recorrido consiste en un registro de las fuentes de este periplo que se manifiesta, en cuanto síntoma de modernidad, durante la primera mitad del siglo XIX. En el transcurso del análisis –segundo paso–, se va mostrando desde diferentes ángulos la problemática –muchas veces antítesis– que se aprecia en las categorías acuñadas. El tercer paso –el paso decisivo– viene dado por un intento de valoración crítica de este derrotero y el descubrimiento de ciertos resquicios que, en nuestra opinión, albergan las lecciones magistrales de una reflexión teórica que parece haber quedado en el limbo a partir de la segunda mitad del siglo XX. El título «Contrapunto» ilustra el carácter tanto antitético como sintético de nuestro tema.
Resum: This essay goes in a critical manner through the different stages of elaborating a theory, a methodology and a canon for what we nowadays call literary studies. In this sense, the first step of this “journey” is a record of the sources of this journey expressed as a symptom of modernity during the first half of the nineteenth century. During the second step, which is the analysis, we show from different points of view the problem-antithesis often seen in the coined categories. The third step, the decisive one, is given by an attempt at critical evaluation of this course and the discovery of some gaps that, in our opinion, contain the lectures of a theoretical reflection that seems to have been in limbo as from the second half of the twentieth century. The title <Counterpoint> tries to illustrate both antithetical and synthetic character of our subject.
Resum: Aquest assaig és un recorregut crític per les diferents etapes de conformació d’una teoria, una metodologia i un cànon per allò que avui anomenem estudis literaris. En aquest sentit, el primer pas d’aquest itinerari consisteix en un registre de les fonts d’aquest periple que es manifesta, en tant que símptoma de modernitat, durant la primera meitat del segle XIX. En el transcurs de l’anàlisi –segon pas–, s’anirà mostrant des de diversos angles la problemàtica –molts cops antítesi– que s’aprecia en les categories encunyades. El tercer pas –el pas decisiu– ve donat per un intent de valoració crítica d’aquest recorregut i el descobriment de certes possibilitats que, al nostre parer, alberguen les lliçons magistrals d’una reflexió teòrica que sembla haver quedat als llimbs a partir de la segona meitat del segle XX. El títol «Contrapunt» il·lustra el caràcter al mateix temps antitètic i sintètic del nostre tema.
Resum: Saiakera honetan ibilbide kritikoa egingo dugu gaur egun ikasketa literarioak deitzen diogunaren teoria, metodologia eta kanona osatzeko etapa desberdinetatik. Zentzu honetan, lehen urratsa modernitate sintoma gisa XIX mendearen lehen erdian azaltzen den bidaia honen iturrien erregistroa egitea izango da. Analisian – bigarren urratsa –, eraikitako kategorien problematika, eta askotan antitesia, aurkeztuko da ikuspegi desberdinetatik. Hirugarren urratsean – urrats erabakigarria–, ildo hauen balorazio kritiko bat egiten saiatuko gara, eta gure iritzian XX mendearen bigarren erdian pausatua geratu den hausnarketa teorikoaren ikasgai magistralen zirrikituak azalduko ditugu. Izenburuak, “Kontrapuntua”, gure gaiaren izaera antitetiko eta aldi berean sintetikoa adierazten du.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús de Creative Commons, amb la qual es permet copiar, distribuir i comunicar públicament l'obra sempre que se'n citin l'autor original, la universitat i l'institut i no se'n faci cap ús comercial ni obra derivada, tal com queda estipulat en la llicència d'ús Creative Commons
Llengua: Castellà.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Literatura general ; Literatura comparada ; Cànon ; Mètode ; Comparació ; Canon ; Método ; Comparación ; General literature ; Comparative literature ; Method ; Comparison ; Literatura orokorra ; Literatura konparatua ; Kanona ; Metodoa ; Konparazioa
Publicat a: 452 F : revista de teoría de la literatura y literatura comparada, Núm. 5 (2011) , p. 32-44, ISSN 2013-3294



Español
13 p, 305.9 KB

English
13 p, 400.3 KB

Català
13 p, 413.1 KB

Euskara
12 p, 409.6 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles de recerca
Articles > Articles publicats

 Registre creat el 2011-09-02, darrera modificació el 2016-11-11



   Favorit i Compartir