@article{81112,
      author       = "Portabella, Pere, 1929-  and Català Doménech, Josep M. 
                      (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de
                      Comunicació Audiovisual i Publicitat) and Universitat
                      Autònoma de Barcelona. ",
      title        = "<a
                      href="/search?f=title&p=Doctor%20Honoris%20Causa%20Pere%20Portabella&sc=1&ln=en">Doctor
                      Honoris Causa Pere Portabella</a>",
      year         = "2009",
      note         = "Des dels anys seixanta, Pere Portabella va mantenir un
                      compromís polític amb tots els moviments de rebuig a la
                      dictadura del General Franco, reivindicant les llibertats
                      democràtiques individuals i col·lectives inherents en un
                      estat de dret. Va ser elegit senador en les primeres
                      eleccions democràtiques després de la dictadura. Va
                      participar en la comissió per a la redacció de l'actual
                      Constitució Espanyola. El 1980 va ser elegit diputat al
                      Parlament Autonòmic de Catalunya fins el 1988. El 1999 és
                      distingit amb la Creu de Sant Jordi, màxim reconeixement
                      que pot rebre una persona per part de les institucions de la
                      Generalitat de Catalunya. Des de 2001 presideix la
                      Fundación Alternativas. Com a cineasta, Pere Portabella ha
                      mantingut una presència rellevant en l’àmbit del cinema
                      del nostre país durant prop de cinc dècades. Amb la seva
                      productora Films 59, va impulsar algunes de les produccions
                      emblemàtiques del cinema espanyol: Los Golfos de Carlos
                      Saura (1959), El Cochecito de Marco Ferreri (1960) i
                      Viridiana de Luis Buñuel (1961). A través de la mateixa
                      productora i com a realitzador, dirigeix les seves pròpies
                      creacions, conjuminant l'herència de la cultura
                      d'avantguarda amb els llenguatges de ruptura. Les seves
                      pel·lícules Vampir-Cuadecuc (1970) i Umbracle (1972)
                      constitueïxen intervencions radicals en les institucions
                      cinematogràfiques i artístiques. Un llarg parèntesi,
                      marcat per la seva dedicació a l'àmbit
                      polític-institucional durant la transició, mitja entre
                      Informe General (1976) i la recuperació de la seva
                      pràctica com a cineasta i productor fins al dia d'avui.
                      L’any 2001 les seves pel·lícules passen a formar part
                      del fons artístic del Macba (Museu d'Art Contemporani de
                      Barcelona). El 2002 és convidat com a únic artista
                      espanyol a la Documenta 11 que es celebra a Kassel. El 2003
                      el Centre George Pompidou de Paris li ret un homenatge i
                      adquireix per al seu fons la pel·lícula Nocturn 29 .
                      Filadèlfia, Baltimore, Chicago, Nova York, exhibeixen les
                      seves pel·lícules en cicles i exposicions, així com el
                      Festival Internacional de cinema independent de Buenos Aires
                      i la 42ª Mostra Internacional del Nou Cinema de Pesaro que
                      van programar en 2006 sendes retrospectives. La
                      pel·lícula, Die Stille vor Bach (El Silenci abans de Bach)
                      és seleccionada per a la 64ª Mostra Internacional d'Art
                      Cinematogràfic de Venècia en la secció Orizzonti. Rep
                      també el Premi especial del Jurat en el 45º Festival
                      Internacional de Cinema de Gijón, i s'estrena en primícia
                      per a Amèrica del Nord a la tardor de 2007 en el MoMA de
                      Nova York formant part de la retrospectiva de la seva obra.
                      A finals d'any, rep el premi Mikeldi d'Honor del 49º
                      Festival Internacional de Cinema Documental i Curtmetratge
                      de Bilbao, i el premi Ciutat de Barcelona 2007
                      d'Audiovisuals per Die Stille vor Bach. L'estiu del 2008 els
                      quatre curtmetratges sobre Joan Miró realitzats per Pere
                      Portabella durant els anys 70, formen part d'una exposició
                      titulada Miró: Terra organitzada pel museu
                      Thyssen-Bornemisza de Madrid. També al 2008, Portabella
                      roda la que és la seva última pel·lícula fins a la data,
                      Mudanza, un homenatge a Federico García Lorca, creada per a
                      l'exposició internacional EVERSTILL comissariada per Hans
                      Ulrich Obrist i estrenada a La Huerta de San Vicente,
                      Casa-Museu de Federico García Lorca a Granada. Per aquesta
                      pel·lícula rep el Premi Nacional de Cinematografia. El
                      Museu d'Art Modern de Nova York (MoMA) adquireix per al seu
                      fons d'art una còpia de Vampir-Cuadecuc i una de Die Stille
                      vor Bach. El desembre de 2008, al Museu de l'Empordà de
                      Figueres s'inaugura l'exposició LA MIRADA PORTABELLA. El
                      cineasta buida completament la planta baixa del museu i a
                      les parets blanques de la segona planta penja nou dels seus
                      curtmetratges centrats en les pràctiques artístiques de
                      Joan Miró, Joan Brossa i Carles Santos.",
}