Web of Science: 6 cites, Google Scholar: cites
Las instituciones terciarias de formación docente en Argentina. Condiciones institucionales para el liderazgo pedagógico
Aguerrondo, Inés (Universidad Católica Argentina)
Vezub, Lea (Universidad de Buenos Aires)

Títol variant: Les institucions terciàries de formació docent a l'Argentina. Condicions institucionals per al lideratge pedagògic
Títol variant: Teacher training provided by higher education institutions in Argentina. Cultivating institutional conditions for educational leadership
Data: 2011
Resum: Numerosos documentos e investigaciones han puesto en evidencia la importancia de los docentes para comprometer a los estudiantes en las actividades escolares y en su aprendizaje, a fin de que participen en los procesos de cambio e innovación pedagógicos. La formación inicial constituye una instancia fundamental en la configuración de la identidad profesional docente, ya que sienta las bases para que el profesorado pueda ejercer el liderazgo pedagógico que actualmente demanda la complejidad de la tarea educativa. En este marco, cabe preguntarse si las características que han asumido las instituciones formadoras y su cultura académica proporcionan condiciones adecuadas para trasmitir a los futuros docentes los saberes, las actitudes y las habilidades propias del liderazgo pedagógico. El artículo resume los resultados principales obtenidos en una investigación cualitativa sobre los rasgos de las instituciones de formación docente en la Argentina, para volver a analizarlos desde la perspectiva de su contribución al liderazgo pedagógico.
Resum: Nombrosos documents i investigacions han posat en evidència la importància dels docents per comprometre els estudiants en les activitats escolars i en el seu aprenentatge, a fi que participin en els processos de canvi i d'innovació pedagògics. La formació inicial constitueix una instància fonamental en la configuració de la identitat professional docent, ja que assenta les bases perquè el professorat pugui exercir el lideratge pedagogic que actualment demana la complexitat de la tasca educativa. En aquest marc, cal preguntar-se si les característiques que han assumit les institucions formadores i la seva cultura acadèmica proporcionen condicions adequades per transmetre als futurs docents els sabers, les actituds i les habilitats pròpies del lideratge pedagògic. L'article resumeix els resultats principals obtinguts en una investigació qualitativa sobre els trets de les institucions de formació docent a l'Argentina, per tornar a analitzar-los des de la perspectiva de la seva contribució al lideratge pedagògic.
Resum: More and more documents and researches have demonstrated the importance of teachers to involve students in school activities and their own learning, taking part in the processes of pedagogical changes and innovation. Initial training constitutes an essential request for the configuration of professional identity of teachers because it lays the foundations of pedagogical leadership that the complexity of educational processes demands at present. Within that framework, we should ask ourselves whether the features taken by training institutions and their academic culture provide appropriate conditions for transmitting suitable knowledge, attitudes and abilities to future teachers for pedagogical leadership. This article summarizes the major findings obtained from a qualitative research, carried out in Argentina, on features of training institutions, which was reanalyzed from the perspective of its contribution to educational leadership.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Formación docente inicial ; Condiciones institucionales ; Liderazgo pedagógico ; Formació docent inicial ; Condicions institucionals ; Lideratge pedagògic ; Initial teacher training ; Institutional conditions ; Educational leadership
Publicat a: Educar, Vol. 47, Núm. 2 ( 2011) , p. 211-235, ISSN 2014-8801

Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/248534
Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v47-n2-aguerrondo-vezub
DOI: 10.5565/rev/educar.48


25 p, 1.2 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2012-01-11, darrera modificació el 2023-06-10



   Favorit i Compartir