Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/85421
La narració de la Guerra Civil espanyola en els àlbums il·lustrats
Planes Ferrer, Guida (Universitat Autònoma de Barcelona)

Data: 2011
Resum: En un moment en el qual la recuperació de la memòria històrica pel que fa a la Guerra Civil espanyola i a les seves conseqüències ha pres una nova embranzida tant en el debat públic com a nivell de les institucions, ens hem volgut plantejar com la literatura que adrecem als infants i als joves ajuda a transmetre aquests fets tan crucials i dramàtics de la història de l'Estat espanyol. La literatura pot tenir un paper important a l'hora de transmetre emocions que permetin als nens i als joves compartir i entendre el que va significar aquella guerra mitjançant les experiències i la memòria en primera persona dels personatges. Així serà possible que coneguin i es puguin apropiar d'aquesta part del passat, amb l'esperança que mai més no es puguin repetir uns fets com aquells. L'objectiu d'aquest article és, d'una banda, exposar quin és l'estat actual de la publicació d'àlbums il·lustrats en llengües catalana i castellana que tracten el tema de la Guerra Civil espanyola (editats a partir de 1975, tant traduccions com obres de producció pròpia) i, de l'altra, analitzar quins són i com funcionen alguns dels elements particulars d'aquesta tipologia de llibres a l'hora de narrar els fets i les conseqüències d'aquesta guerra. Gràcies a la síntesi narrativa dels llenguatges del text i de la il·lustració, els àlbums il·lustrats s'erigeixen com un exponent de la comunicació de la postmodernitat, i, per tant, poden convertir-se en un mitjà especialment útil per transmetre fets i vivències als nens i als joves.
Resum: En un momento en el que la recuperación de la memoria histórica de la Guerra Civil española y de sus consecuencias ha tomado una nuevo impulso, tanto en el debate público como en el ámbito de las instituciones, hemos querido plantearnos cómo la literatura dirigida a los niños y jóvenes ayuda a transmitir estos hechos tan cruciales y dramáticos de la historia del Estado español. La literatura puede tener un papel importante en la transmisión de emociones que permitan a los niños y a los jóvenes compartir y entender lo que significó aquella guerra, mediante las experiencias y la memoria en primera persona de los personajes. Así será posible que conozcan y se apropien de esta parte del pasado, con la esperanza de que nunca más se repitan unos hechos iguales. El objetivo de este artículo es, por un lado, exponer cuál es el estado actual de la publicación de álbumes ilustrados en catalán y castellano que traten sobre la Guerra Civil española (editados a partir de 1975, tanto traducciones como obras de producción propia) y, por otro lado, analizar cuáles son los elementos particulares de esta tipología de libros a la hora de narrar los hechos y las consecuencias de esta guerra, y cómo funcionan algunos de ellos. Gracias a la síntesis narrativa de los lenguajes del texto y de la ilustración, los álbumes ilustrados se presentan como un exponente de la comunicación de la posmodernidad, y, por esta razón, pueden convertirse en un medio especialmente útil para transmitir hechos y vivencias a los niños y jóvenes.
Resum: Alors que la récupération de la mémoire historique de la Guerre Civile espagnole et ses conséquences vit un nouvel essor, aussi bien au sein du débat public qu'au coeur des institutions, nous avons voulu nous demander comment la littérature pour enfants et jeunes aide à transmettre ces faits dramatiques et cruciaux de l'histoire de l'État espagnol. Grâce aux expériences et à la mémoire en première personne des personnages, la littérature peut jouer un rôle important dans la transmission d'émotions qui permettent aux enfants et aux jeunes de partager et comprendre ce qu'a signifié cette guerre. Ils peuvent ainsi connaître cette partie du passé et s'en approprier, dans l'espoir que des faits comme ceux-là ne puissent plus jamais se reproduire. Le propos de cet article est, tout d'abord, d'exposer l'état actuel de l'édition d'albums en catalan et en espagnol qui ont pour sujet la Guerre Civile espagnole (publiés à partir de 1975, aussi bien les productions nationales que les traductions), et ensuite, d'analyser quels sont les éléments particuliers utilisés par cette typologie de livres pour raconter les faits et les conséquences de cette guerre, et comment certains d'entre eux fonctionnent. À travers la synthèse narrative des langages du texte et de l'illustration, les albums s'imposent comme un exemple de la communication de la postmodernité et, donc, peuvent se convertir en un instrument spécialement utile pour transmettre des faits et des expériences aux enfants et aux jeunes.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Guerra Civil espanyola ; Literatura infantil i juvenil ; Àlbum il·lustrat ; Guerra Civil española ; Literatura infantil y juvenil ; Álbum ilustrado ; Guerre Civile espagnole ; Littérature pour enfants et jeunes ; Album
Publicat a: Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 4, Núm. 4 (2011) , p. 32-47, ISSN 2013-6196

Adreça alternativa: http://www.raco.cat/index.php/Bellaterra/article/view/248910


16 p, 407.4 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Bellaterra journal of teaching and learning language and literature
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2012-01-18, darrera modificació el 2016-06-11



   Favorit i Compartir