La transició secundària-universitat : l'acollida als estudiants de primer curs
Gairín Sallán, Joaquín (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)
Feixas, Mònica (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)
Muñoz Moreno, José Luis 1980- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)
Guillamón Ramos, Cristina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)
Quinquer, Dolors (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)
Universitat Autònoma de Barcelona. Unitat d'Innovació Docent en Educació Superior

Títol variant: La transición secundaria-universidad : la acogida a los estudiantes de primer curso
Títol variant: The secondary school - university transition : orienting first-year students
Publicació: IDES 2008
Resum: Aquest estudi analitza els processos de transició de l'educació secundària a la universitat i, en concret, la incorporació i l'acollida dels estudiants de primer curs. L'estudi de camp realitzat a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) recull principalment les opinions de responsables institucionals, estudiants de primer curs, estudiants de secundària i organitzacions d'estudiants. Així mateix, s'analitzen documentalment les pràctiques de promoció, acollida i tutorització d'estudiants de primer curs d'altres universitats espanyoles i estrangeres. Els resultats revelen actuacions variades adreçades a la captació i l'acollida d'estudiants, però són escasses les vinculades amb els processos de tutoria i orientació dirigides al mateix col·lectiu. En qualsevol cas, es tracta de mesures estructurals que no sempre responen a les dificultats amb què es troben els estudiants o a les seves preocupacions, percepcions i expectatives.
Resum: Este estudio analiza los procesos de transición de la educación secundaria a la universidad y, en concreto, la incorporación y la acogida de los estudiantes de primer curso. El estudio de campo realizado en la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) recoge principalmente las opiniones de responsables institucionales, estudiantes de primer curso, estudiantes de secundaria y organizaciones de estudiantes. Asimismo, se analizan documentalmente las prácticas de promoción, acogida y tutorización de estudiantes de primer curso de otras universidades españolas y extranjeras. Los resultados revelan actuaciones variadas dirigidas a la captación y la acogida de estudiantes, pero son escasas las vinculadas con los procesos de tutoría y orientación dirigidas al mismo colectivo. En cualquier caso, se trata de medidas estructurales que no siempre responden a las dificultades con las que se encuentran los estudiantes o a sus preocupaciones, percepciones y expectativas.
Resum: This study analyses the processes of transition from secondary education to the university, and specifically the induction and orientation of students in their first year of university. The field study performed at the Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) primarily compiles the opinions of institutional leaders, students in their first year, students in secondary education and student organisations. Likewise, documentation on promotional practices, orientation and mentoring of students in their first year at Spanish and foreign universities is also examined. The results reveal a variety of actions aimed at recruiting and orienting students, but there are few links with the processes of mentoring and orientation aimed at the same group. In any event, these are structural measures that do not always fit in with the difficulties that students encounter or with their concerns, perceptions and expectations.
Drets: Tots els drets reservats.
Llengua: Català
Document: Capítol de llibre
Matèria: Transició secundària-universitat ; Incorporació ; Acollida ; Estudiants de primer curs
Publicat a: Experiències docents innovadores de la UAB en ciències socials i en ciències humanes: cap a l'Espai Europeu d'Educació Superior (EEES), 2008, p. 123-136, ISBN 978-84-490-2577-8



Català
14 p, 84.4 KB

Español
14 p, 1.2 MB

English
13 p, 110.5 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Documents dels grups de recerca de la UAB > Centres i grups de recerca (producció científica) > Ciències socials i jurídiques > CRiEDO (Centre de Recerca i Estudis pel Desenvolupament Organitzatiu)
Llibres i col·leccions > Capítols de llibres

 Registre creat el 2012-06-14, darrera modificació el 2023-02-02



   Favorit i Compartir