Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/98203
Estratègies i errors en la resolució de problemes d'extrems per mètodes elementals
Ferrer Puigdellívol, Miquel
Bibiloni, Lluís, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
Pujol i Pujol, Romà, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació

Data: 2010
Descripció: 119 p.
Resum: Aquesta investigació s'engloba dins del camp de la resolució de problemes en educació matemàtica i se centra en estudiar de quina manera els alumnes de primer curs de Batxillerat de dos instituts públics de Catalunya resolen alguns problemes d'extrems per mètodes elementals, és a dir, sense utilitzar les tècniques del càlcul diferencial. Tanmateix, s'estudia el punt de partida d'aquests alumnes davant dels problemes de màxims i mínims i es detecten algunes estratègies i diversos errors que cometen a l'hora de resoldre'ls. L'instrument de recollida de dades és un qüestionari individual que combina problemes d'extrems de resposta tancada amb altres problemes de resposta oberta. Es realitza una anàlisi inductiva – deductiva de les dades, la qual permet determinar que una part important dels participants en la recerca confonen les relacions entre l'àrea i el volum d'algunes figures geomètriques. A més, la majoria dels alumnes d'aquesta investigació resolen els problemes d'extrems plantejats fent ús de l'estratègia de conjecturar. Finalment, es detecta que diverses respostes dels participants presenten errors causats per l'ús de teoremes i/o de definicions matemàtiques equivocades. Aquest és el cas d'una aplicació errònia del teorema de Pitàgores, la confusió del perímetre d'un quadrat amb la longitud del seu costat i la determinació incorrecta de l'altura de diversos paral·lelograms.
Drets: L'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: Creative Commons
Llengua: Català.
Document: masterThesis
Matèria: Matemàtica -- Ensenyament -- Educació secundària ; Resolució de problemes -- Ensenyament secundari

Adreça alternativa: http://hdl.handle.net/2072/199396


119 p, 1.5 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Treballs de recerca i projectes de final de carrera

 Registre creat el 2012-08-31, darrera modificació el 2016-06-11



   Favorit i Compartir