Para citar este documento: http://ddd.uab.cat/record/98298
Driving competition in local gasoline markets
Perdiguero, Jordi (Universitat de Barcelona. Institut d’Economia Aplicada)
Borrell Arqué, Joan-Ramon (Universitat de Barcelona. Institut d’Economia Aplicada)
Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP)

Publicación: Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP) 2012
Descripción: 32 p.
Resumen: Relevant market definition is still a key element of economic analysis of competition in the gasoline market. It is particularly difficult to handle when competition is local and market power is geographically constrained like is the case in the gasoline market. We analyse how the application of the hypothetical monopolist or Small but Significant Non-Transitory Increase in Prices (SSNIP) test performs for defining isochrones using only information on prices and distance among competitors. We conclude that geographic information systems can be very successfully used to define more precisely relevant geographic market in the gasoline retailing. The application to the Spanish gasoline market concludes that geographic relevant market is composed by 5-6 minutes of travel time. Localised market power should be taken into account when analysing the adverse effects of mergers and entry regulations in gasoline retailing. Only drawing small enough isochrones will drive competition in local markets because it is just close rivals that compete effectively with each other.
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Lengua: Anglès.
Colección: Documents de treball de la Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP)
Colección: XREAP ; 2012-04
Documento: workingPaper
Materia: Gasoline ; Market definition ; Retailing ; Competition ; Pricing ; Geographic information systems ; Gasolina ; Competència econòmica ; Preus ; Sistemes d'informació geogràfica

Adreça alternativa: http://hdl.handle.net/2072/182666


34 p, 203.5 KB

El registro aparece en las colecciones:
Documentos de investigación > Estudios

 Registro creado el 2012-08-31, última modificación el 2016-06-11



   Favorit i Compartir