000099536 001 __ 99536
000099536 005 __20140516110722.0
000099536 008 __312|2007    |||                 cat||
000099536 024 8_ $9 driver $9 artpubuab $a oai:ddd.uab.cat:99536
000099536 035 __ $9 TracesVTLSBib $a 0059-78560
000099536 035 __ $9 recercauab $a ARE-42521
000099536 035 __ $9 tracesbib $a 59780
000099536 035 __ $9 articleid $a 02100452
000099536 041 __ $a cat
000099536 100 1_ $a Castellanos, Jordi $d (1946-2012) $u Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Catalana
000099536 245 1_ $a La identitat qüestionada. 'Un film (3000 metres)', de Víctor Català / $c Jordi Castellanos
000099536 520 3_ $a Jordi Castellanos analitza 'Un film (3000 metres)', "una de les obres més personals i més interessants" de la trajectòria de Víctor Català, amb l'advertiment inicial que la novel·la empra els referents fulletonescos "com a forma organitzativa" d'allò que relata, però sobretot, també, per distanciar-se de la imatge que havia adquirit la seva narrativa quan, el 1918, comença a aparèixer a les pàgines de la revista 'Catalana'. L'autor assenyala la lucidesa de l'escriptora a l'hora de servir-se, quan li convé, de les tècniques fulletonesques: "l'ús irònic, intencionat, desafiant, si es vol", d'aquestes tècniques és el tret més destacable de l'obra, una característica que comença per tractar el cinema des de la literatura (dues disciplines diametralment separades, llavors, per l'estètica dominant) i que, junt amb altres recursos (la "tècnica de la novel·la-riu", d'acumulació de trames secundàries, les incursions en les temàtiques dels baixos fons barcelonins, o el tractament del mateix tema de la novel·la, la recerca del pare, és a dir, de la identitat) consolida 'Un film' com a resposta conscient als postulats noucentistes. La perícia d'una forma literària deliberadament assumida i allunyada de la visió noucentista del món queda plasmada en l'ús de motius com el de la casualitat i la sort, determinant en l'esdevenidor dels personatges. Castellanos detecta i explicita els matisos de la proposta de la novel·la, amb l'anàlisi de personatges inclosa, cap a la tesi final de Víctor Català, evolucionada i canviant respecte de les seves primeres obres, encara deutores d'una idea plenament modernista de l'existència. En contrast, ara "l'home no és altra cosa que un simulacre fet de pedaços, usurpats i mal confegits, d'allò que pensem que som".
000099536 540 __ $a Tots els drets reservats $u http://www.europeana.eu/rights/rr-f/
000099536 546 __ $a Català
000099536 590 __ $a (Re)llegir
000099536 600 1_ $a Víctor Català $g Barcelona : Editorial Catalana, 1926 $t Un film (3000 metres)
000099536 610 2_ $a Catalana : publicació
000099536 650 0_ $a Novel·la catalana
000099536 650 0_ $a Fulletó
000099536 650 0_ $a Tècniques literàries
000099536 650 0_ $a Cinema=Motiu literari
000099536 650 0_ $a Identitat=Motiu literari
000099536 650 0_ $a Motiu literari
000099536 650 0_ $a Noucentisme
000099536 650 0_ $a Modernisme
000099536 650 0_ $a Ideologia literària
000099536 655 _4 $a info:eu-repo/semantics/article
000099536 655 _4 $a info:eu-repo/semantics/publishedVersion
000099536 773 __ $g Tercera època, núm. 82 (2007, Primavera), p. 57-75 $t Els Marges $x 0210-0452
000099536 856 40 $p 20 $s 359749 $u http://ddd.uab.cat/pub/artpub/2007/99536/marges_a2007n82p57.pdf
000099536 856 4_ $3 Adreça alternativa $u http://www.raco.cat/index.php/Marges/article/view/142540/194095
000099536 908 __ $i cat $t b
000099536 973 __ $f 57 $l 75 $n 82 $x marges_a2007n82p57 $y 2007
000099536 980 __ $a ARTPUB $b 42702 $b UAB