Ciències

Ciències 434 records found  previous11 - 20nextend  jump to record: Search took 0.00 seconds. 
11.
4 p, 149.2 KB Els inicis del programa d'innovació STEAMcat i la contribució del Jordi Domènech al seu disseny / Albalat Martínez, Anna ; Mateo Puig, Eva (Departament d'Educació)
L'article fa una breu presentació dels inicis de la implementació del programa STEAMcat (que va començar el curs 2017-18), centrant-se en les aportacions fonamentals del Jordi Domènech. Recordem el seu paper en la definició del mapa STEAMcat i de les STEAMtools, en la configuració de la figura de l'ambaixador/a STEAMcat, en el disseny dels acompanyaments als centres del programa amb el Quadern del Nucli Impulsor, en la primera aproximació a l'avaluació d'impacte del programa i en la promoció de la documentació de la pròpia pràctica per part del professorat, entre d'altres.
The article gives a brief presentation of the beginnings of the implementation of the STEAMcat program (which began in the 2017-18 academic year), focusing on the fundamental contributions of Jordi Domènech. [...]
El artículo presenta brevemente los inicios de la implementació del programa STEAMcat (que comenzó durante el curso 2017-18), centrándose en las aportaciones fundamentales de Jordi Domènech. Se recuerda su papel en la definición del mapa STEAMcat i en el desarrollo de las STEAMtools, así como en la configuración de la figura del embajador STEAMcat, en el diseño de los asesoramientos a los centros del programa de innovación con el Quadern del Nucli Impulsor, en la primera aproximación a la evaluación de impacto del programa, en el fomento y promoción de la documentación de la propia práctica docente.

2024 - 10.5565/rev/ciencies.501
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 47 (2024) , p. 56-59 (Articles)  
12.
3 p, 114.2 KB En Jordi i el grup LIEC, una convicció compartida / Marbà Tallada, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Márquez, Conxita (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Sanmartí, Neus (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Izquierdo i Aymerich, Mercè (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
En aquest article expliquem la convicció compartida d'en Jordi i del grup LIEC: no hi ha ciència sense llenguatge i aprendre ciència és aprendre a parlar, escriure i llegir ciència. Exposem com en Jordi era un participant actiu del grup de recerca LIEC, i quina ha estat la seva tasca divulgadora i recercadora en relació al paper que juga el llenguatge i el pensament crític en l'aprenentatge de les ciències.
In this article we explain the shared stance of Jordi and the LIEC group: there is no science without language and learning science is learning to speak, write and read science. We expose how Jordi was an active participant in the LIEC research group, and which was his contribution in relation to the role that language and critical thinking play in science education, both as a researcher and as a disseminator.

2024 - 10.5565/rev/ciencies.202447
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 47 (2024) , p. 7-9 (Articles)  
13.
5 p, 230.2 KB Editorial del número especial "Jordi Domènech i la didàctica de les ciències" / Couso, Digna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; López Simó, Víctor (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Navarro Palà , Maria (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Hernández Rodríguez, María Isabel ; Garrido Espeja, Anna ; Grimalt-Álvaro, Carme (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Simarro Rodríguez, Cristina (Universitat Politècnica de Catalunya. Institut de Ciències de l'Educació) ; Tena Gallego, Èlia (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
En aquest editorial repassem la trajectòria del Jordi Domènech com a autor de la nostra revista, destacant el seu gran impacte tant en número de cites com en número de descàrregues. Seguidament, presentem l'estructura del monogràfic i la diversitat d'autories que inclou, amb la voluntat de reflectir com de ric i variat el seu llegat.
In this editorial, we review Jordi Domènech's trajectory as an author for our journal, emphasizing his significant impact in terms of both citation numbers and download figures. Subsequently, we outline the structure of the monograph and the diversity of authorship it encompasses, aiming to reflect the richness and variety of his legacy.
En este editorial repasamos la trayectoria de Jordi Domènech como autor de nuestra revista, destacando su gran impacto tanto en el número de citas como en el número de descargas. Seguidamente, presentamos la estructura del monográfico y la diversidad de autorías que incluye, con la voluntad de reflejar como de rico y variado es su legado.

2024 - 10.5565/rev/ciencies.502
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 47 (2024) , p. 2-6 (Editorial)  
14.
6 p, 168.9 KB Caracteritzant un terratrèmol a l'aula de Física / Juncà Ramon, Manel (Institut Ègara) ; Solé Martín, Caterina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
En aquest article es presenta una activitat de Física per a 2n de Batxillerat que té per objectiu que l'alumnat apliqui el que ha après sobre ones en el context del terratrèmol que va sacsejar Turquia el febrer del 2023. [...]
In this article we present an upper-secondary school Physics activity that aims to students apply what has been learned about waves in the context of the earthquake that shook Turkey in February 2023. [...]
En este artículo se presenta una actividad de Física para 2º de Bachillerato que tiene como objetivo que el alumnado aplique lo que ha aprendido sobre ondas en el contexto del terremoto que agitó Turquía en febrero del 2023. [...]

2023 - 10.5565/rev/ciencies.488
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 46 (2023) , p. 26-31 (Experiències didàctiques i treballs pràctics)  
15.
9 p, 410.9 KB Repensar les STEM a l'escola des d'una mirada d'Equitat Educativa / Clotet Palà, Núria (Escola Salvador Vinyals i Galí) ; Tena Gallego, Èlia (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
L'equitat educativa en general, i en STEM en particular, és un dels reptes de l'educació actual al nostre territori. En aquest article presentem com l'escola Salvador Vinyals i Galí, situada en un entorn desafavorit i amb un alumnat amb perfils poc representats en les STEM, inicia un procés de reflexió i canvi respecte al treball d'aquestes disciplines a l'escola. [...]
Equity in general, and specifically in STEM, is one of the challenges in current education in our region. In this article, we present how Salvador Vinyals i Galí School, located in a disadvantaged environment with students from underrepresented STEM fields, initiates a process of reflection and change regarding tho they school work in those disciplines. [...]
La equidad educativa en general, y en STEM en particular, es uno de los retos de la educación actual en nuestro territorio. En este artículo presentamos como la escuela Salvador Vinyals i Galí, situada en un entorno desfavorecido y con un alumnado con perfiles poco representados en las STEM, inicia un proceso de reflexión y cambio respecto al trabajo de estas disciplinas en la escuela. [...]

2023 - 10.5565/rev/ciencies.489
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 46 (2023) , p. 2-10 (Experiències didàctiques i treballs pràctics)  
16.
8 p, 416.8 KB Una avaluació sense qualificacions al batxillerat : una estratègia per potenciar la regulació dels aprenentatges / Rull Pallares, Jordi (Jesuïtes Sant Gervasi) ; Sanmartí, Neus (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
En aquest article s'exposa i analitza l'experiència realitzada durant un curs de 2n de batxillerat de la matèria de química on es van eliminar les qualificacions durant el procés d'aprenentatge per tal de promoure una avaluació que potenciï l'autoregulació de l'alumnat, incrementi la motivació per aprendre i promogui un autoconcepte positiu dels estudiants, amb la finalitat no només de millorar els resultats acadèmics sinó també de canviar la concepció que tenen els alumnes sobre què significa aprendre i com s'aprèn millor.
This article presents and analyses the experience carried out during a 2nd year high school chemistry subject where grades were eliminated during the learning process in order to promote an assessment that enhances the self-regulation of the students, increase motivation to learn and promote a positive self-concept of students, with the aim not only of improving academic results but also of changing the conception that students have about what it means to learn and how best to learn.
En este artículo se expone y analiza la experiencia realizada durante un curso de 2º de bachillerato de la materia de química donde se eliminaron las calificaciones durante el proceso de aprendizaje con tal de promover una evaluación que potencie la autorregulación del alumnado, incremente la motivación para aprender y promueva un autoconcepto positivo de los estudiantes, con la finalidad no sólo de mejorar los resultados académicos sino también de cambiar la concepción que tiene el alumnado sobre qué significa aprender y como se aprende mejor.

2023 - 10.5565/rev/ciencies.484
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 46 (2023) , p. 46-53 (Reflexions i recerques sobre l'ensenyament de les ciències)  
17.
14 p, 1.2 MB Mapes de progressió per educar a favor d'una nova cultura de l'aigua / Castelltort i Valls, Alba (Institut ca n'Oriac) ; Sanmartí, Neus (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
L'emergència climàtica ja té uns efectes importants sobre els recursos hídrics del nostre territori fet que es fa urgent i necessari educar a favor d'una nova cultura ambiental de l'aigua. L'article presenta tres mapes de progressió que poden ajudar a professorat i educadors/es ambientals a organitzar situacions d'ensenyament-aprenentatge que promouen un aprenentatge més profund. [...]
The climate emergency is already having significant effects on the water resources of our territory, which makes it urgent and necessary to educate in favor of a new environmental water culture. The article presents three progression maps that can help teachers and environmental educators organize teaching-learning situations that promote deeper learning. [...]
La emergencia climática ya tiene unos efectos importantes sobre los recursos hídricos de nuestro territorio, hecho que se hace urgente y necesario educar a favor de una nueva cultura ambiental del agua. [...]

2023 - 10.5565/rev/ciencies.487
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 46 (2023) , p. 32-45 (Reflexions i recerques sobre l'ensenyament de les ciències)  
18.
9 p, 515.2 KB Reptes, peces de construcció i cubs per a entendre les mesures de longitud, superfície i volum / Arnau Marco, Ernest (IES Betxí)
Al llarg de les etapes acadèmiques hi ha conceptes que, per la seua importància i utilitat, es repeteixen en diversos nivells. Un d'ells són les escales d'unitats. L'alumnat s'inicia en la conversió d'unitats a primària per a, en el primer cicle de l'ESO, acabar d'assentar el seu domini. [...]
Throughout the academic stages there are concepts which, because of their importance and usefulness, are repeated at various levels. One of them is the System of Units. Students are introduced to the conversion of units in primary school and, in the first cycle of ESO, they will finish mastering it. [...]
A lo largo de las etapas académicas hay conceptos que, por su importancia y utilidad se repiten en distintos niveles. Uno de ellos son las escalas de unidades. El alumnado se inicia en la conversión de unidades en primaria para, en el primer ciclo de la ESO, acabar de consolidar su dominio. [...]

2023 - 10.5565/rev/ciencies.482
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 46 (2023) , p. 11-19 (Experiències didàctiques i treballs pràctics)  
19.
6 p, 383.9 KB Pràctica per a mesurar l'alçada, el perímetre i els anells de creixement d'un arbre / Fenollar Moncho, Jose (IES Ègara)
Mitjançant aquesta pràctica, l'alumnat de secundària pot mesurar l'alçada, el perímetre i reconèixer els anys que té un arbre. La dendroecologia és l'estudi dels anells dels arbres. Mitjançant una tècnica denominada dendrocronologia s'aconsegueix crear cronologies a partir de l'estudi del anells del creixement dels arbres, els quals són un reflex de les condicions mediambientals i de les variacions de l'ecosistema.
Through this practice, high school students can measure the height, perimeter and recognize the age of a tree. Dendroecology is the study of tree rings. Using a technique called dendrochronology, it is possible to create chronologies based on the study of tree growth rings, which are a reflection of environmental conditions and ecosystem variations.
Mediante esta práctica, el alumnado de secundaria puede medir la altura, el perímetro y reconocer los años que tiene un árbol. La dendroecologia es el estudio de los anillos de los árboles. Mediante una técnica denominada dendrocronología se consigue crear cronologías a partir del estudio de los anillos de crecimiento de los árboles, los cuales son un reflejo de las condiciones medioambientales y de las variaciones del ecosistema.

2023 - 10.5565/rev/ciencies.485
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 46 (2023) , p. 20-25 (Experiències didàctiques i treballs pràctics)  
20.
18 p, 1.3 MB L'art a STEAM : estratègies per a fomentar l'art en els projectes STEAM / Rey, Beatriz (Institució La Vall) ; Arrufat , Carmen (La Farga) ; Martin, Sebastian (Tinkering Studio)
Aconseguir dur a terme projectes en què totes les disciplines STEAM s'enriqueixin mútuament implica conèixer els objectius fonamentals i processos propis de cadascuna d'elles. Bea Rey i Carmen Arrufat, com a docents especialitzades en art, en diàleg amb Sebastian Martin de Tinkering Studio, presenten una experiència concreta d'"Exploring Balance" realitzada a l'aula d'art de l'escola La Vall amb la finalitat d'oferir algunes claus fonamentals que facilitin la integració de l'art de manera equilibrada i coherent en projectes STEAM, incidint en el valor i els beneficis que l'art pot aportar a aquest tipus de projectes.
Achieving STEAM projects in which all disciplines enrich each other's involves knowing the fundamental objectives and specific processes to each of them. Bea Rey and Carmen Arrufat, as teachers specialized in art, in dialogue with Sebastian Martin from Tinkering Studio, present an experience of "Exploring Balance" carried out in the art classroom of La Vall school with the purpose of offering some fundamental keys that facilitate the integration of art in STEAM projects, focusing on the value and benefits that art can bring to this type of project.
Conseguir llevar a cabo proyectos en los que todas las disciplinas STEAM se enriquezcan mutuamente implica conocer los objetivos fundamentales y procesos propios de cada una de ellas. Bea Rey y Carmen Arrufat, como docentes especializados en arte, en diálogo con Sebastian Martin de Tinkering Studio, presentan una experiencia concreta de "Exploring Balance" realizada en el aula de arte de la escuela La Vall con el fin de ofrecer algunas claves fundamentales que faciliten la integración del arte de forma equilibrada y coherente en proyectos STEAM, incidiendo en el valor y los beneficios que el arte puede aportar a este tipo de proyectos.

2023 - 10.5565/rev/ciencies.466
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 46 (2023) , p. 54-70 (El Racó STEAM)  

Ciències : 434 records found   previous11 - 20nextend  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.