1.
|
|
2.
|
|
3.
|
|
4.
|
|
5.
|
|
6.
|
|
7.
|
|
8.
|
|
9.
|
|
10.
|
|
11.
|
|
12.
|
|
13.
|
|
14.
|
|
15.
|
|
16.
|
|
17.
|
|
18.
|
|
19.
|
|
20.
|
|
21.
|
2 p, 97.1 KB |
Joglars, ministrils, actors : literatura, música, arts i espectacle del segle XII al XVI a l'Europa Romànica
/
Massip, Francesc, 1958- (Universitat Rovira i Virgili)
Presentació del Simposi Internacional Joglars, ministrils, actors : literatura, música, arts i espectacle del segle XII al XVI a l'Europa romànica, Tarragona, 1-2 de febrer de 2011.
2012 - 10.5565/rev/medievalia.77
Medievalia, Vol. 15 (2012) , p. 105-106
|
|
22.
|
19 p, 263.5 KB |
«Abrils issia». El món d'ahir segons Ramon Vidal de Besalú
/
Espadaler, Anton Maria (Universitat de Barcelona)
L'article defensa que el temps ideal en què l'art de trobar exercia la seva major funció i influència no és sentit per Ramon Vidal de Besalú com un temps mític, sinó com un temps històric. El poema abordaria la seva crisi i n'assenyalaria les causes, les principals de les quals foren la davallada econòmica dels usuals protectors de la lírica trobadoresca i, molt especialment, la pressió eclesiàstica, en particular sobre les dones, en el clima enrarit dels anys que envolten la croada contra els albigesos. The article discusses that the ideal time in which troubadour art exerted its most important role and influence is not considered by Ramon Vidal de Besalú as a mythic but as a historical time. The poem Abrils issia deals with the crisis and points out its causes, which were mainly the economic downturn of the protectors of troubadour poetry, as well as the ecclesiastical pressure, particularly on women in the rarefied atmosphere in the time of the Albigensian crusade.
2012 - 10.5565/rev/medievalia.17
Medievalia, Vol. 15, Núm. (2012) , p. 107-125
|
|
23.
|
16 p, 176.8 KB |
Mujeres y juglaría en la Edad Media hispánica : algunos aspectos
/
Siviero, Donatella (Università di Messina)
A partir del análisis del personaje de Tarsiana del Libro de Apolonio (primera mitad del siglo XIII), se analizan las figuras de las cantaderas y danzaderas, es decir, las juglaresas que acompañaban a los juglares y trabajaban a su lado, compartían su vida errante y obtenían una remuneración gracias a sus actuaciones públicas. [...] Starting from the analysis of the character of Tarsiana in the Libro de Apolonio(first half of the 13th century), this article discusses the figures of the cantaderas and danzaderas, i. e. , the juglaresas, women performers who accompanied the jongleurs and worked at their side, shared their wandering life and received compensation for their own public performances. [...]
2012 - 10.5565/rev/medievalia.3
Medievalia, Vol. 15, Núm. (2012) , p. 127-142
|
|
24.
|
|
25.
|
20 p, 4.7 MB |
La voz de los instrumentos en manos de los juglares
/
Villanueva, Carlos (Universidade de Santiago de Compostela)
Lo profano y lo religioso en la imago musicae medieval conviven y se alternan con la naturalidad que la retórica y los sermones de la época nos dictan: equilibrio y armonía de la más pura esencia boeciana, por un lado, y desequilibrio y transgresión en el mensaje de la música que los juglares transmiten. [...] The voice of the instruments in the hands of minstrels. The profane and the religious in medieval imago musicae coexist and alternate with the naturalness prescribed by the rhetoric and sermons of the time: on the one hand, there is the balance and harmony of the purest Bothian essence, and on the other hand, the imbalance and transgression in the message of the music transmitted by the minstrels. [...]
2012 - 10.5565/rev/medievalia.23
Medievalia, Vol. 15, Núm. (2012) , p. 159-178
|
|
26.
|
22 p, 6.1 MB |
Histriones novohispanos del siglo XVI : indios, militares, frailes y comediantes
/
Armando García, Óscar (Universidad Nacional Autónoma de México)
El propósito de este trabajo es distinguir, a través de un recorrido documental, a los histriones novohispanos que participaron en las primeras manifestaciones teatrales en tierras mexicanas y, a la par, la manera en que se apropiaron de sus propios espacios de representación. [...] Based on a review of contemporary documents and literature, this article seeks to identify the actors and performers who took part in the first theatrical manifestations of 16th century colonial Mexico and to describe how they succeeded in appropriating their own performance spaces. [...]
2012 - 10.5565/rev/medievalia.18
Medievalia, Vol. 15, Núm. (2012) , p. 179-200
|
|
27.
|
80 p, 546.1 KB |
Joglars i músiques en les Passions catalanes (assaig de puntualització)
/
Kovács, Lenke (Universität Bremen)
El present article explora les reminiscències del fenomen joglaresc a l'antic teatre de la Passió en català. L'activitat dels joglars, protegida per Jaume III de Mallorca en les Lleis Palatines (1337), és susceptible haver deixat unes empremtes en el corpus textual de drames de la Passió catalans, com ho féu en el cas de les Passions de Palatinus (segle XIV) i d'Autun (Segle XV). [...] The present article explores the reminiscence of the phenomenon of minstrelsy in old Catalan passion plays. The activity of minstrels, protected by King James III of Majorca by the Palatine Laws (1337) is likely to have left some traces in the textual corpus or Catalan Passion plays, in the same way as it can be observed in the fourteenth-century Palatinus Passion Play and in the fifteenth-century Autun Passion Play. [...]
2012 - 10.5565/rev/medievalia.19
Medievalia, Vol. 15, Núm. (2012) , p. 201-280
|
|
28.
|
14 p, 1.1 MB |
La giulleria in Italia. Pratica scenica e festiva
/
Saffioti, Tito
Che la giulleria italiana abbia avuto una sua specificità rispetto a quella di altre aree europee è domanda alla quale è difficile dare una risposta. In realtà i frequenti scambi culturali fra i giullari di aree diverse erano favoriti dal loro nomadismo. [...] A difficult question to answer is whether the Italian giulleria had its own specificity compared to that of other European areas. In fact, the frequent cultural exchanges among the different areas of jesters were encouraged by their nomadic lifestyle. [...]
2012 - 10.5565/rev/medievalia.22
Medievalia, Vol. 15, Núm. (2012) , p. 281-294
|
|
29.
|
22 p, 13.8 MB |
Los juglares, cornamusas del diablo : las repercusiones iconográficas de la condena de los entretenedores
/
Pietrini, Sandra (Università degli Studi di Trento)
Los juglares fueron condenados por los escritores cristianos durante toda la época medieval. La transformación del aspecto natural, considerada como un pecado contra Dios, implicó una reprobación particular contra los acróbatas, danzadores y contorsionistas. [...] Throughout the Middle Ages, Christian writers condemned jesters because of the ways in which they contorted and thus altered their bodies. Considered sins against God, these practices engendered particular disapproval of acrobats, dancers, and contortionists. [...]
2012 - 10.5565/rev/medievalia.21
Medievalia, Vol. 15, Núm. (2012) , p. 295-316
|
|
30.
|
32 p, 12.3 MB |
Joglaria i activitat dramàtica
/
Massip, Francesc, 1958- (Universitat Rovira i Virgili)
Anàlisi de la rehabilitació de l'ofici joglaresc a cavall dels segles xii-xiii. Classificació de les distintes especialitats joglaresques segons la iconografia i els textos que normalment les descriuen per prohibir-les, amb algunes excepcions. [...] Analysis of the rehabilitation of the minstrels in the 12th and 13th centuries. Classification of the different types of minstrel techniques according to the iconography and textual sources, that -apart from some exceptions- tend to be prohibitive. [...]
2012 - 10.5565/rev/medievalia.20
Medievalia, Vol. 15, Núm. (2012) , p. 317-348
|
|
31.
|
3 p, 378.3 KB |
Ressenyes
/
Fidora, Alexander (Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats) ;
Universitat Autònoma de Barcelona
Obra ressenyada: ALBERTUS-MAGNUS-INSTITUT (ed. ), Albertus Magnus und sein System der Wissenschaften. Schlüsseltexte in Übersetzung. Lateinisch-Deutsch, eingeleitet und übersetzt von Hannes Möhle, Henryk Anzulewicz, Maria Burger, Silvia Donati, Ruth Meyer, Martin Bredenbeck und Susana Bullido del Barrio. [...]
2012 - 10.5565/rev/medievalia.34
Medievalia, Vol. 15, Núm. (2012) , p. 351-353
|
|
32.
|
|
33.
|
|
34.
|
|
35.
|
|
36.
|
|
37.
|
|
38.
|
|
39.
|
|
40.
|
4 p, 372.7 KB |
Ressenyes
/
Curbet, Joan (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Anglesa i de Germanística)
Obra ressenyada: Franck COLLARD ; Monique COTTRET (coords. ), Conciliation, réconciliation aux temps médiévaux et modernes. Paris : Presses Universitaires de Paris Ouest, 2012.
2012 - 10.5565/rev/medievalia.44
Medievalia, Vol. 15, Núm. (2012) , p. 382-385
|
|
41.
|
|
42.
|
|
43.
|
4 p, 370.9 KB |
Ressenyes
/
Curbet, Joan (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Anglesa i de Germanística)
Obres ressenyades: Desiderio Erasmo DE ROTTERDAM ; ed. Fernando Romo Feito, El Ciceroniano. Madrid: Cátedra, 2011. Desiderio Erasmo DE ROTTERDAM, ed. Eustaquio Sánchez Salor, Recursos de forma y de contenido para enriquecer un discurso. [...]
2012 - 10.5565/rev/medievalia.47
Medievalia, Vol. 15 (2012) , p. 397-400 (Ressenyes)
|
|
44.
|
|
45.
|
|
46.
|
|
47.
|
|
48.
|
5 p, 398.8 KB |
Ressenyes
/
Pallejà de Bustinza, Víctor (Universitat Pompeu Fabra)
Obra resenyada: Harvey J. HAMES (ed. ), Ha-Melacha ha-Ketzara, A Hebrew Translation of Ramon Llull's Ars brevis, Corpus Christianorum. Continuatio medievalis 247. Raimundi Lvlli Opera Latina. Supplementum Lullianum, Tomus iii, Turnhout: Brepols, 2012.
2012 - 10.5565/rev/medievalia.52
Medievalia, Vol. 15 (2012) , p. 414-418 (Ressenyes)
|
|
49.
|
|
50.
|
|
51.
|
|
52.
|
|
53.
|
|
54.
|
|
55.
|
|
56.
|
|
57.
|
|
58.
|
|
59.
|
|
60.
|
3 p, 373.1 KB |
Ressenyes
/
Carrero Santamaría, Eduardo (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia)
Obra ressenyada: Juan Pablo RUBIO SADÍA, La recepción del rito francorromano en Castilla (ss. XI-XIIi). Las tradiciones litúrgicas locales a través del estudio comparativo del Responsorial del Proprium de Tempore. [...]
2012 - 10.5565/rev/medievalia.64
Medievalia, Vol. 15 (2012) , p. 455-457 (Ressenyes)
|
|
61.
|
|
62.
|
|
63.
|
|
64.
|
|
65.
|
|
66.
|
|