Resultats globals: 8 registres trobats en 0.04 segons.
Articles, 8 registres trobats
Articles 8 registres trobats  
1.
20 p, 319.5 KB Tres casos de complementos no prototípicos : los complementos seleccionados de medida, manera y lugar / Real Puigdollers, Cristina (Universitat Autònoma de Barcelona)
En este artículo analizo tres complementos que son de difícil clasificación en la gramática escolar: el complemento de manera, el complemento locativo y el complemento de medida o cantidad seleccionado por el predicado verbal. [...]
En aquest article descrivim tres complements que són de difícil classificació en la gramàtica escolar: el complement de manera, el complement locatiu i el complement de mesura seleccionats pel predicat verbal. [...]
In this article I analyze three complements that are difficult to classify in traditional grammar: the complement of manner, location and measure or quantity selected by a verbal predicate. Considering that, traditionally, the learning of grammatical content in secondary school is fundamentally based on the labeling of constituents from a finite set of possible grammatical functions, these complements go beyond the traditional available categories. [...]

2022 - 10.5565/rev/regroc.89
ReGroc : revista de gramática orientada a las competencias, Vol. 5 Núm. 1 (2022) , p. 103-123 (Artículos)  
2.
22 p, 452.0 KB Decisiones de estudiantes de 14/15 años en una propuesta didáctica sobre la compra de un coche / Moreno-Fontiveros, Gloria (IES Benalmádena, Málaga) ; Cebrián-Robles, Daniel (Universidad de Málaga) ; Blanco-López, Ángel (Universidad de Málaga) ; España-Ramos, Enrique (Universidad de Málaga)
En este trabajo se analiza el posible impacto de una propuesta didáctica centrada en la toma de decisiones sobre la compra de un coche en los argumentos utilizados por 26 estudiantes de 3. º de Educación Secundaria Obligatoria. [...]
In this paper we analyze the possible impact of a teaching proposal focused on the decision-making about the purchase of a car on the arguments used by secondary school students. Before and after participating in the teacher proposal, twenty-six students of secondary school (14-15 years old) participated and were asked to give their answers to two open tasks in which they had to make the decision to buy a car, in the first one only from an environmental point of view and in the second one to choose a family car. [...]

2022 - 10.5565/rev/ensciencias.3292
Enseñanza de las ciencias, Vol. 40 Núm. 1 (2022) , p. 199-219 (Investigaciones Didácticas)  
3.
17 p, 405.6 KB Propriétés transformationnelles unaires en lexicographie informatique / Blanco Escoda, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Francesa i Romànica)
Exemplar dedicat a: The Way of Meaning: From a Language to Another - Collection of Articles Offered to André Clas.
This paper presents an inventory of unary transformational properties intended to encode predicates in an electronic dictionary. This work has mainly a metalexicographical and applied character. The paper does not present any theoretical innovation, since all the discussed transformations are well known. [...]
Le présent article fait état d'un inventaire des propriétés transformationnelles unaires pensé pour le codage des prédicats dans un dictionnaire électronique conçu principalement pour la traduction automatique espagnol-français. [...]

2010 - 10.7202/039601ar
Meta : journal des traducteurs, Vol. 55 Núm. 1 (2010) , p. 42-57  
4.
24 p, 2.3 MB Estructura y dinámica de argumentos analógicos, abductivos y deductivos : un curso de geometría del espacio como contexto de reflexión / Molina Jaime, Oscar Javier (Universidad Pedagógica Nacional (Bogotà, Colòmbia). Departamento de Matemáticas) ; Font, Vicenç (Universitat de Barcelona. Departament d'Educació Lingüística i Literària i de Didàctica de les Ciències Experimentals i de la Matemàtica) ; Pino-Fan, Luis Roberto (Universidad de Los Lagos (Xile). Departamento de Ciencias Exactas)
Se describen procesos de argumentación con énfasis en los argumentos analógicos, surgidos cuando un grupo de estudiantes aborda un problema que puede ser resuelto tanto en la geometría plana como en la del espacio. [...]
We describe the argumentation process, focusing on arguments by analogy, emerging when a group of students addresses a problem that can be solved in both 2D geometry and 3D geometry. To this end, within a qualitative-naturalist methodology called classroom-based research, the Toulmin Model was used to typify the arguments produced by students, and an ontosemiotic analysis was carried out to describe the mathematical activity associated. [...]

2019 - 10.5565/rev/ensciencias.2484
Enseñanza de las ciencias, Vol. 37 Núm. 1 (2019) , p. 93-116 (Investigaciones Didácticas)  
5.
7 p, 1.6 MB The modern tradition of the Current History / Huguet Santos, Montserrat (Universidad Carlos III de Madrid)
Does Current Events make history? Is it possible a history out of Current Events? What does it mean Current Events in a historical perspective?. . . These are the kind of question that historians and philosophers are used to discuss. [...]
2016
Tiempo devorado, Vol. 3 Núm. 1 (2016) , p. 145-151 (Ponències i debats)  
6.
24 p, 977.7 KB Arguments for and against the Pacific origin of the Caribbean Plate : discussion, finding for an inter-American origin / James, K. H. (Institute of Geography and Earth Sciences (Aberystwyth, Regne Unit))
Arguments in support of the Pacific origin for the Caribbean Plate are discussed along with others that point to an inter-American origin. Entry of a Pacific-derived plate would have involved unlikely, geometrically complex and highly diachronous events. [...]
2006 - 10.1344/105.000000370
Geologica acta, Vol. 4, Núm. 1-2 (2006) , p. 279-302  
7.
16 p, 156.8 KB ¿Podemos cazar ranas? : Calidad de los argumentos de alumnado de primaria y desempeño cognitivo en el estudio de una charca / López Rodríguez, Ramón (Universidade de Santiago de Compostela. Departamento de Didáctica das Ciencias Experimentais) ; Jiménez Aleixandre, María Pilar (Universidade de Santiago de Compostela. Departamento de Didáctica das Ciencias Experimentais)
Este trabajo es parte de un estudio longitudinal a lo largo de tres cursos, 4º a 6º de primaria. El objetivo de este artículo es analizar la calidad de la argumentación de alumnos y alumnas de 4º de primaria en un contexto de toma de decisiones sobre qué estudiar, cómo estudiarlo y cómo comportarse en el campo y su relación con el uso de conocimientos de biología. [...]
This work is part of a longitudinal study over three years, from 4th to 6th Grade in primary school. This paper focuses on the quality of the arguments of 4th Grade students (9 to10 years of age) while taking decisions about what to study, how to study it and how to behave on a field trip and their relationships to the use of knowledge. [...]

2007 - 10.5565/rev/ensciencias.3698
Enseñanza de las ciencias, V. 25 n. 3 (2007) p. 309-324  
8.
18 p, 128.9 KB Some Remarks on De-adjectival Verbs and Resultative Secondary Predicates / Gumiel Molina, Silvia ; Nieto Herranz, Isabel ; Pérez-Jiménez, Isabel
The major aim of this paper consists in showing that de-adjectival verbs like engordar (<en+adjective+ ar>, 'fatten'), agrandar (<a+adjective+ar>, 'enlarge') and ampliar (<null affix+adjective+ ar>, 'widen'), share some crucial properties with resultative secondary predicates (Mary pounded the metal flat). [...]
L'objectiu d'aquest article és demostrar que els verbs deadjectivals com engordar(<en+adjectiu+ ar>, 'fatten'), agrandar(<a+adjectiu+ar>, 'enlarge') i ampliar(<afix nul+adjectiu+ar>, 'widen'), comparteixen algunes propietats crucials amb els predicats secundaris resultatius (Mary pounded the metal flat). [...]

1999
Catalan Working Papers in Linguistics, V. 7 (1999) , p. 107-124  

Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.