Results overview: Found 11 records in 0.02 seconds.
Articles, 6 records found
Contributions to meetings and congresses, 2 records found
Books and collections, 1 records found
Research literature, 2 records found
Articles 6 records found  
1.
20 p, 270.7 KB Interculturalidad, world music y gestión de patrimonio musical en espectáculos musicales : un acercamiento a la Fundación Casa de la India de Valladolid / Debrois Castro, Marion Bastiana
El presente artículo pretende ser un acercamiento a las actividades musicales de la Fundación Casa de la India desde una perspectiva musicológica. Para ello se han seleccionado cuatro de sus actividades musicales y se han estudiado aplicando teorías y metodologías provenientes de disciplinas como la etnomusicología, antropología, sociología y estudios culturales y, en especial, cuestiones vinculadas a la interculturalidad, los estudios sobre la world music y la gestión del patrimonio musical. [...]
This paper aims to be an approach to the musical activities of the Casa de la India Foundation from a musicological perspective. To this end, four of its musical activities have been selected and studied applying theories and methodologies from disciplines such as ethnomusicology, anthropology, sociology and cultural studies and, in particular, issues related to interculturality, Studies on world music and management of musical heritage. [...]

2023 - 10.5565/rev/indialogs.236
Indialogs : Spanish journal of India studies, Vol. 10 (2023) , p. 73-91 (Articles)  
2.
18 p, 167.5 KB ¿Qué es el infierno? : cuatro reescrituras de la Divina comedia desde la escena latinoamericana contemporánea / Eudave Rosales, David Osvaldo (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Catalana)
A través de la revisión de cuatro experiencias escénicas contemporáneas latinoamericanas basadas en la Divina comedia, de Dante Alighieri: las obras dramáticas El infierno, de Vicente Leñero (México, 1989), y Una pasión sudamericana, de Ricardo Monti (Argentina, 1989); las puestas en escena Infierno (1997), Purgatorio (1998) y Paraíso (1999), de Cheté Cavagliatto (Córdoba, Argentina), y la intervención Maqueta para el Dante, de José Alejandro Restrepo (Bogotá, Colombia, 2014), se reflexiona sobre la forma en que las reescrituras se realizan de forma territorializada, es decir, desde un contexto concreto, y el texto-fuente dantesco funciona como generador de imágenes, intertextos y denotaciones.
A través de la revisió de quatre experiències escèniques contemporànies llatinoamericanes basades en la Divina comèdia, de Dante Alighieri: les obres dramàtiques El infierno, de Vicente Leñero (Mèxic, 1989), i Una passión sud-americana, de Ricardo Monti (Argentina, 1989) les posades en escena Infierno (1997), Purgatorio (1998) i Paraíso (1999), de Cheté Cavagliatto (Còrdova, Argentina), i la intervenció Maqueta para Dant, de José Alejandro Restrepo (Bogotà, Colòmbia, 2014), es reflexiona sobre la manera com les reescriptures es realitzen de forma territorialitzada, és a dir, des d'un context concret, i el text-font dantesc funciona com a generador d'imatges, intertextos i denotacions.
Through the review of four contemporary Latin American stage experiences based on Dante Alighieri's Divine Comedy, Vicente Leñero's El infierno (Mexico, 1989) and Ricardo Monti's Una pasión sudamericana (Argentina, 1989); the stagings Infierno (1997), Purgatorio (1998) and Paraíso (1999), by Cheté Cavagliatto (Córdoba, Argentina), and the intervention Maqueta para el Dante, by José Alejandro Restrepo (Bogotá, Colombia, 2014), the author reflects on thow the rewritings are performed, that is, from a specific context, and how the Dantean source-text functions as a generator of images, intertexts and denotations.
À travers l'examen de quatre expériences scéniques contemporaines latino-américaines basées sur la Divine Comédie de Dante Alighieri : les œuvres dramatiques El infierno, de Vicente Leñero (Mexique, 1989), et Una pasion sud-americana, de Ricardo Monti (Argentine, 1989) ; les mises en scène Infierno (1997), Purgatorio (1998) et Paraíso (1999), de Cheté Cavagliatto (Córdoba, Argentine), et l'intervention Maqueta para el Dante, de José Alejandro Restrepo (Bogotá, Colombie, 2014), réfléchissent sur le chemin dans lequel les réécritures s'effectuent de manière territorialisée, c'est-à-dire à partir d'un contexte spécifique, et le texte-source dantesque fonctionne comme générateur d'images, d'intertextes et de dénotations.
Attraverso la rassegna di quattro esperienze teatrali contemporanee latinoamericane tratte dalla Divina Commedia di Dante Alighieri: le opere drammatiche El infierno, di Vicente Leñero (Messico, 1989), e Una pasión sudamericana, di Ricardo Monti (Argentina, 1989); gli allestimenti Infierno (1997), Purgatorio (1998) e Paraíso (1999), di Cheté Cavagliatto (Córdoba, Argentina), e l'intervento Maqueta para el Dante, di José Alejandro Restrepo (Bogotá, Colombia, 2014), riflette sul cammino in cui le riscritture sono effettuate in modo territorializzato, cioè da un contesto specifico, e il testo-fonte dantesco funziona come generatore di immagini, intertesti e denotazioni.

2022 - 10.5565/rev/dea.173
Dante e l'Arte, Vol. 9 (2022) , p. 97-114 (Monogràfic)  
3.
12 p, 233.2 KB Applications of Abhinaya in Contemporary Performing Art, the Art of Expression in Dance / Lamas Baiak, Miriam (Universidad Rey Juan Carlos)
Una descripción de la expresión corporal de la emoción a través de la danza india.
A description of the bodily expression of emotion through Indian dances.

2022 - 10.5565/rev/indialogs.201
Indialogs : Spanish journal of India studies, Vol. 9 (2022) , p. 115-126 (Miscellanea)  
4.
7 p, 263.1 KB Integración de las TIC en la enseñanza semipresencial de Artes Escénicas y Danza : tres buenas prácticas / Ramos Agudo, Francisco (IES Corvera de Asturias)
Al igual que el resto de sectores de la sociedad, el ámbito escolar ha visto sacudido sus cimientos organizativos por la irrupción del coronavirus en nuestras vidas. En este sentido, algunas administraciones educativas han optado por la semipresencialidad en ciertos niveles como una medida que permitiera disminuir la interacción social y facilitara la adopción de distancias de seguridad en el aula. [...]
Al igual que el resto de sectores de la sociedad, el ámbito escolar ha visto sacudido sus cimientos organizativos por la irrupción del coronavirus en nuestras vidas. En este sentido, algunas administraciones educativas han optado por la semipresencialidad en ciertos niveles como una medida que permitiera disminuir la interacción social y facilitara la adopción de distancias de seguridad en el aula. [...]

2021
Didáctica, innovación y multimedia, Núm. 39 (2021) (Bones pràctiques i Recursos)  
5.
37 p, 568.5 KB Transformando lo inmutable : acciones de reforma y salvaguarda en la ópera de Beijing durante el siglo XX y primera década del siglo XXI / Caro Repetto, Rafael (Universitat Pompeu Fabra. Music Technology Group) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca InterAsia
Con el objetivo de evaluar las principales tendencias que afectan a las producciones contemporáneas de ópera de Beijing, el presente artículo estudiará los procesos por los cuales a lo largo del siglo XX y la primera década del siglo XXI el género ha sido reformado, al tiempo que consolidaba su estructura hasta asumirse actualmente como símbolo de identidad cultural china. [...]
Aiming to assess the main trends concerning contemporary Beijing opera productions, this paper will study the processes by which the genre has been reformed during the 20th century and the first decade of the 21st, while its structure was being defined until becoming nowadays a symbol of Chinese cultural identity. [...]

2012
Inter Asia papers, Núm. 29 (2012) , p. 1-32  
6.
18 p, 183.5 KB Jeanne D'Arc à l'opéra: La traduction à l'oeuvre / Deramond, Julie (Université Toulouse II)
Au XIXe siècle, nombre de librettistes et de compositeurs tentent d'adapter l'aventure de Jeanne d'Arc à l'opéra. S'il semble relativement aisé au départ de transposer l'histoire pour la scène, telle qu'elle est écrite par les historiens, en respectant les conventions opératiques en vigueur, néanmoins, un tel sujet semble rapidement, aux yeux des critiques et sans doute des spectateurs, irréductible à la « traduction ». [...]
During the nineteenth century, many librettists and composers try to adapt Joan of Arc's adventures to opera. While it may have been relatively easy for them to transpose history, such as it is written by historians, to the stage, by respecting operatic conventions, Joan of Arc seems finally, for critics and undoubtedly for the audience, non-amenable to « translation ». [...]

2010
Doletiana : revista de traducció, literatura i art, Núm. 3 (2010) , p. 1-18  

Contributions to meetings and congresses 2 records found  
1.
44 p, 8.0 MB Els serveis d'accessibilitat a les arts escèniques / Matamala, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental)
Donar a conèixer els diferents serveis d'accessibilitat que es poden oferir en les arts escèniques. Tallers organitzats per l'SDE i la Subdirecció General de Promoció Cultural en el marc de les actuacions dels Plans d'accessibilitat corresponents dels equipaments escènics i musicals i cinemes. [...]
2017
Els serveis d'accessibilitat, les tecnologies i el seu finançament. Barcelona, : 2017  
2.
20 p, 19.6 MB Accessible Culture and Training (ACT) : defining a new professional profile / Matamala, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona. Transmedia Catalonia Research Group) ; Orero, Pilar (Universitat Autònoma de Barcelona. Transmedia Catalonia Research Group)
This paper will present the rationale for the ACT project, an Erasmus-funded European project (2015-1-ES01-KA203-015734) under the Knowledge Alliances 2 scheme which aims to organise a training course, and define a professional profile for the "Accessibility Manager/Expert for the Scenic Arts". [...]
2016
Unlimited! International Symposium on Accessible Live Events. Anvers, Bèlgica (Antwerp, Belgium), 1 : 2016  

Books and collections 1 records found  
1.
3 p, 73.6 KB Challenges and solutions towards accessible MOOC content : the ACT MOOC / Orero, Pilar (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Matamala, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Black, Sharon (University of East Anglia)
Ginebra : UNIGE , 2018
Proceedings of the 2nd Swiss Conference on Barrier-free Communication: Accessibility in educational settings  

Research literature 2 records found  
1.
33 p, 706.7 KB Still Living : the Influence of Visual and Performing Arts in Samuel Beckett's Ill Seen Ill Said / West, Sarah ; Monnickendam, Andrew, dir. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Anglesa i de Germanística
This dissertation focuses on the highly visual nature of Samuel Beckett's late prose text Ill Seen Ill Said. Using a close reading approach, the study traces Beckett's interest in painting and how techniques from this medium are transferred into prose. [...]
Aquesta dissertació se centra en la naturalesa altament visual del text en prosa tardà de Samuel Beckett Ill Seen Ill Said. Utilitzant un enfocament de lectura estreta, l'estudi segueix l'interès de Beckett per la pintura i com les tècniques d'aquest mitjà es transfereixen a la prosa. [...]
Esta disertación se centra en la naturaleza altamente visual del tardío texto en prosa de Samuel Beckett Ill Seen Ill Said. Utilizando un enfoque de lectura detallada, el estudio rastrea el interés de Beckett por la pintura y cómo las técnicas de este medio se transfieren a la prosa. [...]

2021
Grau en Estudis Anglesos [1482]
Grau en Estudis Anglesos [801]  
2.
341 p, 15.1 MB Rebel bodies and affects in movement : Imagining scenes for an indocile pedagogy / Giannoutsou, Amalia ; Rifà Valls, Montse, dir.
Aquest projecte de recerca es basa en l'experiència d'una etnografia performativa col·laborativa, que va tenir lloc en dos centres d'educació secundària de Barcelona durant el curs 2016-2017 en el context del projecte PI(E)CE, una iniciativa artística, social i educativa. [...]
Este proyecto de investigación se basa en la experiencia de una etnografía performativa colaborativa, que tuvo lugar en dos centros de enseñanza secundaria de Barcelona durante el año 2016-2017 en el contexto del proyecto PI(E)CE, una iniciativa artística, social y educativa. [...]
This research project draws from the experience of a collaborative performance ethnography, that took place in two secondary schools in Barcelona during the year 2016-2017 within the context of project PI(E)CE, an artistic, social and educational initiative. [...]

2021  

Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.