1.
|
|
2.
|
10 p, 95.3 KB |
Traduir del castellà al català : dificultats, patiments i alegries
/
Parés, Núria (Universitat de Vic)
L'ofici de la traducció literària és un repte constant, un desafiament diari ple de dificultats, patiments i alegries. I també ho és, per a una persona bilingüe, la traducció literària del castellà al català i viceversa. [...] The profession of literary translation is a daily challenge full of difficulties, suffering and joy. And so is, for a bilingual person, the literary translation from Spanish to Catalan and vice versa. [...]
2023 - 10.5565/rev/quaderns.103
Quaderns : revista de traducció, Vol. 30 (2023) , p. 99-107
|
|
3.
|
|
4.
|
69 p, 604.4 KB |
Our moral choices are foreign to us
/
Core, Joanna D. (Universitat Pompeu Fabra) ;
Hayakawa, Sayuri (University of Chicago. Department of Psychology) ;
Foucart, Alice (Universitat Pompeu Fabra) ;
Aparici Aznar, Melina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ;
Botella, Juan (Universidad Autónoma de Madrid. Facultad de Psicología) ;
Costa, Albert (Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats) ;
Keysar, Boaz (University of Chicago. Department of Psychology)
Though moral intuitions and choices seem fundamental to our core being, there is surprising new evidence that people resolve moral dilemmas differently when they consider them in a foreign language (Cipolletti et al. [...]
2017 - 10.1037/xlm0000356
Journal of Experimental Psychology : Learning, Memory, and Cognition, Vol. 43 Núm. 7 (2017) , p. 1109-1128
|
|
5.
|
21 p, 247.7 KB |
L'enseignement plurilingue du point de vue de l'apprenant-expériences africaines
/
Noyau, Colette
Ce texte retrace de façon synthétique des expériences de recherche sur une vingtaine d'années avec des classes africaines monolingues et bilingues en contexte plurilingue. Il aborde la diversité des modèles scolaires en contexte multilingue africain, les pratiques d'enseignement, le lien de l'éducation scolaire avec les langues et les cultures du milieu de l'enfant, les processus d'apprentissage dans ces contextes, le lien entre langues d'enseignement et construction des connaissances, et l'approche bi-plurilingue ELAN expérimentée et évaluée dans 8 pays subsahariens. This paper presents in a synthetic way several research experiences carried out during twenty years with African monolingual and bilingual classes in plurilingual context. It broaches the diversity of school models in the multilingual African context, the didactics procedures, the link between school education and the languages and cultures of the child environment, the learning processes in these contexts and ELAN bi-plurilingual approach tried out and tested in 8 Sub-Saharan countries. Este artículo presenta de modo sintético las investigaciones experimentales llevadas a cabo durante una veintena de años con clases africanas monolingües y bilingües en contexto plurilingüe. Aborda la diversidad de los modelos escolares en el contexto multilingüe africano, las prácticas didácticas, el vínculo entre la educación escolar con las lenguas y las culturas del entorno del niño, los procesos de aprendizaje en dichos contextos y el enfoque bi-plurilingüe ELAN experimentado y evaluado en ocho países subsaharianos.
2017 - 10.5565/rev/languesparole.37
Langue(s) & Parole, Núm. 3 (2017) , p. 89-109 (Articles)
|
|
6.
|
16 p, 1.4 MB |
El uso de los itinerarios didácticos (SIG) en la educación ambiental
/
Alcántara Manzanares, Jorge (Universidad de Córdoba. Departamento de Didáctica de las Ciencias Sociales y Experimentales) ;
Medina Quintana, Silvia (Universidad de Córdoba. Departamento de Didáctica de las Ciencias Sociales y Experimentales)
Los sistemas de información geográfica (SIG) suponen una ventana al pasado, presente y futuro del territorio, facilitando el acceso a información relativa a aspectos naturales, sociales y culturales, de tal manera que se están haciendo indispensables a la hora de conocer, explorar y valorar el medio ambiente. [...] Geographical Information Systems (GIS) can be considered a window to the territory as they link past, present and future. They offer significant information about natural, social and cultural elements and so they become more and more indispensable when working on the environment. [...]
2019 - 10.5565/rev/ensciencias.2258
Enseñanza de las ciencias, Vol. 37 Núm. 2 (2019) , p. 173-188 (Innovaciones Didácticas)
|
|
7.
|
20 p, 7.4 MB |
Translanguaging in the Polish educational context : lessons learnt from IB schools
/
Romanowski, Piotr (University of Warsaw)
Poland's foreign language teaching and language policy have been affected by tremendous changes in the last decades. Not only bilingual sections in secondary schools have mushroomed, but also international schools with instruction in a foreign language, mainly English, within the International Baccalaureate Diploma Programme (IBDP) started their existence in 1993. [...] En les darreres dècades, l'ensenyament d'idiomes estrangers i la política lingüística de Polònia s'han vist afectats per importants canvis. No només han crescut ràpidament els departaments bilingües a les escoles secundàries, sinó que també les escoles internacionals amb instrucció en un idioma estranger, principalment anglès, dins el Programa de Diploma del Batxillerat Internacional (IBDP) van començar la seva existència el 1993. [...] En las últimas décadas, la enseñanza de idiomas extranjeros y la política lingüística de Polonia se han visto afectadas por importantes cambios. No solo han crecido rápidamente los departamemtos bilingües en las escuelas secundarias, sino que también las escuelas internacionales con instrucción en un idioma extranjero, principalmente inglés, dentro del Programa de Diploma del Bachillerato Internacional (IBDP) comenzaron su existencia en 1993. [...]
2019 - 10.5565/rev/jtl3.795
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 12 Núm. 1 (february-march 2019) , p. 5-24 (Invited Authors)
|
|
8.
|
16 p, 478.7 KB |
Bilingüismo y biculturalismo en la escuela : principios y normas
/
Sarramona, Jaume (Universitat Autònoma de Barcelona)
Este artículo presenta una visión general de los hallazgos principales de la investigación sobre los aspectos sociopolíticos del bilingüismo y el biculturalismo. Hoy, la relación entre lenguaje y cultura se considera parte de la perspectiva multicultural. [...] This paper presents an overview of the main research findings about the sociopoli tical aspects of bilingualism and biculturalism. Today, the relationship between language and culture is considered as a part ofthe multicultural perspective. [...]
1992
Revista española de pedagogía, Vol. 50 Núm. 191 (Enero-Abril 1992) , p. 53-68
|
|
9.
|
15 p, 490.4 KB |
La actividad matemática en un aula con estudiantes sordos y oyentes
/
Nairouz, Yinzú (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Planas, Núria (Planas i Raig) (Universitat Autònoma de Barcelona)
Explicamos el desarrollo y algunos resultados de una investigación en un aula de matemáticas de una escuela que acoge estudiantes sordos en Bogotá, Colombia. Examinamos la actividad matemática en un grupo de estudiantes con distintos grados de compromiso auditivo durante la resolución de una tarea aritmética. [...] We explain the conduction and some results of an investigation in a mathematics class of a school for deaf students in Bogotá, Colombia. We examine the mathematical activity within a group of students, with different levels of auditory processing, during their resolution of an arithmetic task. [...]
2016
Números. Revista de didáctica de las matemáticas, Vol. 93 (2016) , p. 15-29
|
|
10.
|
24 p, 139.3 KB |
El aprendizaje matemático de alumnos bilingües en Barcelona y Tucson
/
Planas, Núria (Planas i Raig) (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Civil, Marta (University of Arizona)
En este artículo discutimos aspectos de la participación y el aprendizaje de alumnos bilingües en la clase de matemáticas. Recopilamos datos de nuestros estudios con alumnos bilingües latinoamericanos escolarizados en Barcelona, España, y con alumnos bilingües de origen mexicano en Tucson, Estados Unidos. [...] In this article we address aspects of the participation and learning of bilingual students in the mathematics classroom. We draw on data from our studies with bilingual students from Latin America attending school in Barcelona, Spain, and with bilingual students of Mexican origin in Tucson, U. [...]
2010
Quadrante: Revista de Investigaçao em Educaçao Matemática, Vol. 29, núm. 1 (2010) , p. 5-28
|
|