Results overview: Found 72 records in 0.02 seconds.
Articles, 22 records found
Contributions to meetings and congresses, 39 records found
Research literature, 11 records found
Articles 22 records found  1 - 10nextend  jump to record:
1.
15 p, 604.3 KB 73% of the observed bilingual (dis)advantageous effects on cognition stem from sociolinguistic factors : A systematic review / Masullo, Camilla (Universitat Rovira i Virgili. Departament d'Estudis Anglesos i Alemanys) ; Dentella, Vittoria (Universitat Rovira i Virgili. Departament d'Estudis Anglesos i Alemanys) ; Leivada, Evelina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Catalana)
Being bilingual confers certain behavioral effects. Determining their precise origin is of utmost importance given the need to avoid unjust misattribution of labels such as "bilingual (dis)advantage" to people's bilingual experiences. [...]
2023 - 10.1017/S1366728923000664
Bilingualism: Language and Cognition, 22 September 2023, p. 1-15  
2.
10 p, 95.3 KB Traduir del castellà al català : dificultats, patiments i alegries / Parés, Núria (Universitat de Vic)
L'ofici de la traducció literària és un repte constant, un desafiament diari ple de dificultats, patiments i alegries. I també ho és, per a una persona bilingüe, la traducció literària del castellà al català i viceversa. [...]
The profession of literary translation is a daily challenge full of difficulties, suffering and joy. And so is, for a bilingual person, the literary translation from Spanish to Catalan and vice versa. [...]

2023 - 10.5565/rev/quaderns.103
Quaderns : revista de traducció, Vol. 30 (2023) , p. 99-107  
3.
642.6 KB La Universitat de la «concòrdia» (1928-1936). Joaquim Xirau, el seu club de deixebles i la Federació Universitària Escolar (FUE) catalana / Pomés i Vives, Jordi 1962- ; Universitat Autònoma de Barcelona. Grup d'Estudis República i Democràcia (GERD) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Història Moderna i Contemporània
Joaquim Xirau i Pere Bosch-Gimpera foren els dos professors de la Universitat de Barcelona que més sobresortiren en la defensa i promoció de les profundes reformes modernitzadores que s'implantaren en aquest centre durant els anys 30 del segle XX. [...]
Joaquim Xirau y Pere Bosch-Gimpera fueron los dos profesores de la Universidad de Barcelona que más sobresalieron en la defensa y promoción de las profundas reformas modernizadoras que se implantaron en este centro en la década de 1930. [...]
Joaquim Xirau and Pere Bosch-Gimpera were the two professors of the University of Barcelona who most excelled in defending and leading the profound modernizing reforms that were implemented in this centre during the 1930s. [...]

2021
Temps d'educació, Vol. 60 (2021) , p. 193-228  
4.
69 p, 604.4 KB Our moral choices are foreign to us / Core, Joanna D. (Universitat Pompeu Fabra) ; Hayakawa, Sayuri (University of Chicago. Department of Psychology) ; Foucart, Alice (Universitat Pompeu Fabra) ; Aparici Aznar, Melina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ; Botella, Juan (Universidad Autónoma de Madrid. Facultad de Psicología) ; Costa, Albert (Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats) ; Keysar, Boaz (University of Chicago. Department of Psychology)
Though moral intuitions and choices seem fundamental to our core being, there is surprising new evidence that people resolve moral dilemmas differently when they consider them in a foreign language (Cipolletti et al. [...]
2017 - 10.1037/xlm0000356
Journal of Experimental Psychology : Learning, Memory, and Cognition, Vol. 43 Núm. 7 (2017) , p. 1109-1128  
5.
21 p, 247.7 KB L'enseignement plurilingue du point de vue de l'apprenant-expériences africaines / Noyau, Colette
Ce texte retrace de façon synthétique des expériences de recherche sur une vingtaine d'années avec des classes africaines monolingues et bilingues en contexte plurilingue. Il aborde la diversité des modèles scolaires en contexte multilingue africain, les pratiques d'enseignement, le lien de l'éducation scolaire avec les langues et les cultures du milieu de l'enfant, les processus d'apprentissage dans ces contextes, le lien entre langues d'enseignement et construction des connaissances, et l'approche bi-plurilingue ELAN expérimentée et évaluée dans 8 pays subsahariens.
This paper presents in a synthetic way several research experiences carried out during twenty years with African monolingual and bilingual classes in plurilingual context. It broaches the diversity of school models in the multilingual African context, the didactics procedures, the link between school education and the languages and cultures of the child environment, the learning processes in these contexts and ELAN bi-plurilingual approach tried out and tested in 8 Sub-Saharan countries.
Este artículo presenta de modo sintético las investigaciones experimentales llevadas a cabo durante una veintena de años con clases africanas monolingües y bilingües en contexto plurilingüe. Aborda la diversidad de los modelos escolares en el contexto multilingüe africano, las prácticas didácticas, el vínculo entre la educación escolar con las lenguas y las culturas del entorno del niño, los procesos de aprendizaje en dichos contextos y el enfoque bi-plurilingüe ELAN experimentado y evaluado en ocho países subsaharianos.

2017 - 10.5565/rev/languesparole.37
Langue(s) & Parole, Núm. 3 (2017) , p. 89-109 (Articles)  
6.
16 p, 1.4 MB El uso de los itinerarios didácticos (SIG) en la educación ambiental / Alcántara Manzanares, Jorge (Universidad de Córdoba. Departamento de Didáctica de las Ciencias Sociales y Experimentales) ; Medina Quintana, Silvia (Universidad de Córdoba. Departamento de Didáctica de las Ciencias Sociales y Experimentales)
Los sistemas de información geográfica (SIG) suponen una ventana al pasado, presente y futuro del territorio, facilitando el acceso a información relativa a aspectos naturales, sociales y culturales, de tal manera que se están haciendo indispensables a la hora de conocer, explorar y valorar el medio ambiente. [...]
Geographical Information Systems (GIS) can be considered a window to the territory as they link past, present and future. They offer significant information about natural, social and cultural elements and so they become more and more indispensable when working on the environment. [...]

2019 - 10.5565/rev/ensciencias.2258
Enseñanza de las ciencias, Vol. 37 Núm. 2 (2019) , p. 173-188 (Innovaciones Didácticas)  
7.
20 p, 7.4 MB Translanguaging in the Polish educational context : lessons learnt from IB schools / Romanowski, Piotr (University of Warsaw)
Poland's foreign language teaching and language policy have been affected by tremendous changes in the last decades. Not only bilingual sections in secondary schools have mushroomed, but also international schools with instruction in a foreign language, mainly English, within the International Baccalaureate Diploma Programme (IBDP) started their existence in 1993. [...]
En les darreres dècades, l'ensenyament d'idiomes estrangers i la política lingüística de Polònia s'han vist afectats per importants canvis. No només han crescut ràpidament els departaments bilingües a les escoles secundàries, sinó que també les escoles internacionals amb instrucció en un idioma estranger, principalment anglès, dins el Programa de Diploma del Batxillerat Internacional (IBDP) van començar la seva existència el 1993. [...]
En las últimas décadas, la enseñanza de idiomas extranjeros y la política lingüística de Polonia se han visto afectadas por importantes cambios. No solo han crecido rápidamente los departamemtos bilingües en las escuelas secundarias, sino que también las escuelas internacionales con instrucción en un idioma extranjero, principalmente inglés, dentro del Programa de Diploma del Bachillerato Internacional (IBDP) comenzaron su existencia en 1993. [...]

2019 - 10.5565/rev/jtl3.795
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 12 Núm. 1 (february-march 2019) , p. 5-24 (Invited Authors)  
8.
16 p, 478.7 KB Bilingüismo y biculturalismo en la escuela : principios y normas / Sarramona, Jaume (Universitat Autònoma de Barcelona)
Este artículo presenta una visión general de los hallazgos principales de la investigación sobre los aspectos sociopolíticos del bilingüismo y el biculturalismo. Hoy, la relación entre lenguaje y cultura se considera parte de la perspectiva multicultural. [...]
This paper presents an overview of the main research findings about the sociopoli tical aspects of bilingualism and biculturalism. Today, the relationship between language and culture is considered as a part ofthe multicultural perspective. [...]

1992
Revista española de pedagogía, Vol. 50 Núm. 191 (Enero-Abril 1992) , p. 53-68  
9.
15 p, 490.4 KB La actividad matemática en un aula con estudiantes sordos y oyentes / Nairouz, Yinzú (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Planas, Núria (Planas i Raig) (Universitat Autònoma de Barcelona)
Explicamos el desarrollo y algunos resultados de una investigación en un aula de matemáticas de una escuela que acoge estudiantes sordos en Bogotá, Colombia. Examinamos la actividad matemática en un grupo de estudiantes con distintos grados de compromiso auditivo durante la resolución de una tarea aritmética. [...]
We explain the conduction and some results of an investigation in a mathematics class of a school for deaf students in Bogotá, Colombia. We examine the mathematical activity within a group of students, with different levels of auditory processing, during their resolution of an arithmetic task. [...]

2016
Números. Revista de didáctica de las matemáticas, Vol. 93 (2016) , p. 15-29  
10.
24 p, 139.3 KB El aprendizaje matemático de alumnos bilingües en Barcelona y Tucson / Planas, Núria (Planas i Raig) (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Civil, Marta (University of Arizona)
En este artículo discutimos aspectos de la participación y el aprendizaje de alumnos bilingües en la clase de matemáticas. Recopilamos datos de nuestros estudios con alumnos bilingües latinoamericanos escolarizados en Barcelona, España, y con alumnos bilingües de origen mexicano en Tucson, Estados Unidos. [...]
In this article we address aspects of the participation and learning of bilingual students in the mathematics classroom. We draw on data from our studies with bilingual students from Latin America attending school in Barcelona, Spain, and with bilingual students of Mexican origin in Tucson, U. [...]

2010
Quadrante: Revista de Investigaçao em Educaçao Matemática, Vol. 29, núm. 1 (2010) , p. 5-28  

Articles : 22 records found   1 - 10nextend  jump to record:
Contributions to meetings and congresses 39 records found  1 - 10nextend  jump to record:
1.
17 p, 618.1 KB Child Language Brokering in a bilingual region : how does it reflect and affect language use and attitudes? / Rubio Carbonero, Gema (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Vargas-Urpi, Mireia (Universitat Autònoma de Barcelona)
Children and young people from migrated families often learn host languages faster than their parents might do and, therefore, from very young ages they help their parents, families or members of their community translating or interpreting, which is known as Child Language Brokering (CLB). [...]
2021
Symposium Translation and Knowledge Transfer: News trends in the theory and practice of translation and interpreting. Universidad de Córdoba, online, : 2021  
2.
7 p, 42.8 KB A study of the acquisition of english as a foreign language: integrating content and language in mainstream education in Barcelona / Pérez Vidal, Carmen (Universitat Pompeu Fabra) ; Roquet i Pugés, Helena (Universitat Pompeu Fabra) ; Taula Rodona Internacional TRI-CLIL (2a : 2012 : Bellaterra, Catalunya)
2012
TRICLIL proceedings: Better CLIL: more opportunities in primary, secondary and higher education, 2012, p. 113-119  
3.
14 p, 992.5 KB CLIL Methodology, strategyfor developingbasic competencies for participating in European projects / Lorenzo Galés, Maria Nieves (Generalitat de Catalunya) ; Trobada sobre semi-immersió a Catalunya (3a : 2009 : Barcelona, Catalunya) ; Taula rodona internacional sobre programes AICLE (1a : 2009 : Barcelona, Catalunya)
Taller dirigit a docents i professors de centres educatius de primària i secundària, interessats en participar amb activitats CLIL en Projectes europeus (Comènius, Grundtvig, eTwinning). Objectius 1) Oferir exemples i models de programació de projectes educatius europeus des de plantejaments coordinats i aprenentatges integrats de continguts i llengua estrangera (AICLE), en comunitats i xarxes subvencionades pel Programa d'Aprenentatge Permanent de la Unió Europea (PAP 2007-2013). [...]
2009
Trobada sobre semi-immersió a Catalunya. Barcelona, Catalunya, 3a : 2009
Taula rodona internacional sobre programes AICLE. Barcelona, Catalunya, 1a : 2009  
4.
16 p, 116.2 KB Mathematical conversations in a trilingual classroom / Gallart i Rosas, Marta (IES La Roca) ; Planas, Núria (Planas i Raig) (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Grup LIEC (Llengua i Ensenyament de les Ciències) ; Universitat Autònoma de Barcelona ; Trobada sobre semi-immersió a Catalunya (3a : 2009 : Barcelona, Catalunya) ; Taula rodona internacional sobre programes AICLE (1a : 2009 : Barcelona, Catalunya)
Les dades que presentarem formen part d'un treball de recerca dins del Màster d'Iniciació a la Recerca de Didàctica de la Matemàtica i les Ciències Experimentals de la Universitat Autònoma de Barcelona. [...]
2009
Trobada sobre semi-immersió a Catalunya. Barcelona, Catalunya, 3a : 2009
Taula rodona internacional sobre programes AICLE. Barcelona, Catalunya, 1a : 2009  
5.
19 p, 920.0 KB Desenvolupament de bones pràctiques de l'AICLE mitjançant la col·laboració a l'ensenyament i a la reflexió / Wilson, Annie ; Leite Campos, Camila ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials ; Trobada sobre semi-immersió a Catalunya (3a : 2009 : Barcelona, Catalunya) ; Taula rodona internacional sobre programes AICLE (1a : 2009 : Barcelona, Catalunya)
Una de les característiques de la societat actual és la gran quantitat d'informació que hi ha a l'abast de tothom. La transmissió de la informació no és actualment un repte de l'escola, pero sí que ho és trobar-la, comprendre-la i llegir-la críticament per poder prendre decisions de manera fonamentada. [...]
2009
Trobada sobre semi-immersió a Catalunya. Barcelona, Catalunya, 3a : 2009
Taula rodona internacional sobre programes AICLE. Barcelona, Catalunya, 1a : 2009  
6.
20 p, 644.3 KB A Quantitative Approach to FL Learner Oral Data : methodological Issues / Evnitskaya, Natalia ; Grup LIEC (Llengua i Ensenyament de les Ciències) ; Universitat Autònoma de Barcelona ; Trobada sobre semi-immersió a Catalunya (3a : 2009 : Barcelona, Catalunya) ; Taula rodona internacional sobre programes AICLE (1a : 2009 : Barcelona, Catalunya)
This paper proposal presents an exploratory study in which the T-unit - the most popular unit of analysis applied in SLA research - was tested against FL learner empirical data. The aim was to investigate its appropriateness and effectiveness for the assessment of complexity of learners' academic explanatory oral production in the target language. [...]
2009
Trobada sobre semi-immersió a Catalunya. Barcelona, Catalunya, 3a : 2009
Taula rodona internacional sobre programes AICLE. Barcelona, Catalunya, 1a : 2009  
7.
13 p, 241.4 KB The puzzle of academic discourse. Students' essays from a genre-based perspective. Applying genre theory to the analysis of students' written product in first-year Humanities essays in L2 / Oliva Girbau, Àngels ; Grup LIEC (Llengua i Ensenyament de les Ciències) ; Universitat Autònoma de Barcelona ; Trobada sobre semi-immersió a Catalunya (3a : 2009 : Barcelona, Catalunya) ; Taula rodona internacional sobre programes AICLE (1a : 2009 : Barcelona, Catalunya)
The internationalisation of present day university demands from students the ability to understand and produce academic discourse in English. However, students find themselves entrapped by problems regarding not only their foreign language skills, but also their ignorance of the culturally-coined conventions of their knowledge communities, its domain-specific procedures and its substantive concepts. [...]
2009
Trobada sobre semi-immersió a Catalunya. Barcelona, Catalunya, 3a : 2009
Taula rodona internacional sobre programes AICLE. Barcelona, Catalunya, 1a : 2009  
8.
75 p, 2.9 MB Environment. El tema del medio ambiente en inglés. Material de apoyo para AICLE con MALTED / Oliver Guasp, Mª Victoria ; Grup LIEC (Llengua i Ensenyament de les Ciències) ; Universitat Autònoma de Barcelona ; III Trobada sobre semi-immersió a Catalunya (3era : 2009, 28-29 de abril : Barcelona) ; I Taula rodona internacional sobre programes AICLE (1era : 2009, 28-29 de abril : Barcelona)
Environment se presenta como un material digital didáctico de apoyo realizado con el programa MALTED. Habiendo sido experimentado en alumnos de 1º de bachillerato en el aula informática durante el curso 2007/2008, pretende en primer lugar introducir y avanzar en la enseñanza con las nuevas tecnologías; en segundo lugar introducir material específico AICLE, en el área de las Ciencias Naturales y en tercer lugar intenta integrar el tema del medio ambiente, como tema transversal, en la asignatura de lengua inglesa. [...]
2009  
9.
16 p, 852.7 KB The keeping of journals in CLIL contexts : how to make reflection possible by teachers and pupils / Benvenuto, Guido ; Lastrucci, Emilio ; Infante, Debora ; Grup LIEC (Llengua i Ensenyament de les Ciències) ; Universitat Autònoma de Barcelona ; Sapienza Università di Roma ; Università degli Studi della Basilicata ; Trobada sobre semi-immersió a Catalunya (3a : 2009 : Barcelona, Catalunya) ; Taula rodona internacional sobre programes AICLE (1a : 2009 : Barcelona, Catalunya)
This paper aims to provide an insight into ongoing experimental research on CLIL carried out as part of a PhD programme at the Sapienza University of Rome and the University of Basilicata. This research project, which has involved seven experimental primary school classes and seven control classes in the Lombardy region for two consecutive years, concerns the potential improvement of the quantitative and qualitative level of language learning and the positive effects on learning a subject in a CLIL environment. [...]
2009
Trobada sobre semi-immersió a Catalunya. Barcelona, Catalunya, 3a : 2009
Taula rodona internacional sobre programes AICLE. Barcelona, Catalunya, 1a : 2009  
10.
32 p, 141.9 KB Teacher education on the CLIL Approach: A case for inclusion of informed appreciations of complementary curricular area / Horrillo Godino, Zoraida ; Grup LIEC (Llengua i Ensenyament de les Ciències) ; Universitat Autònoma de Barcelona ; Trobada sobre semi-immersió a Catalunya (3a : 2009 : Barcelona, Catalunya) ; Taula rodona internacional sobre programes AICLE (1a : 2009 : Barcelona, Catalunya)
Una de les característiques de la societat actual és la gran quantitat d'informació que hi ha a l'abast de tothom. La transmissió de la informació no és actualment un repte de l'escola, pero sí que ho és trobar-la, comprendre-la i llegir-la críticament per poder prendre decisions de manera fonamentada. [...]
2009
Trobada sobre semi-immersió a Catalunya. Barcelona, Catalunya, 3a : 2009
Taula rodona internacional sobre programes AICLE. Barcelona, Catalunya, 1a : 2009  

Contributions to meetings and congresses : 39 records found   1 - 10nextend  jump to record:
Research literature 11 records found  1 - 10next  jump to record:
1.
59 p, 1.1 MB El català (no) mola? Anàlisi discursiu de les preferències i identificacions lingüístiques dels adolescents catalans / Codoñes Tapias, Emma ; Cardús i Ros, Salvador, 1954-, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia
Informes estadístics recents assenyalen que l'ús social del català està perdent pes entre els adolescents, fins i tot com a llengua d'identificació dels que tenen el català com a llengua inicial, passant d'un 76% el 2006 a l'actual 47, 9%. [...]
Informes estadísticos recientes aseguran que el uso social del catalán está perdiendo peso entre los adolescentes, incluso como lengua de identificación de los que tienen el catalán como lengua inicial, pasando de un 76% en 2006 a un 47, 9% actualmente. [...]
Recent statistical reports state that the social use of Catalan is losing weight among adolescents, even as a language of identification for those who have Catalan as their first language, going from 76% in 2006 to 47. [...]

2022
Grau en Sociologia [819]
3 documents
2.
64 p, 673.2 KB La interpretación de conferencias al catalán en Cataluña (análisis de la situación en el sector empresarial privado, el sector cultural público y privado y los órganos de gobierno) / Domínguez Sala, Meritxell ; Branchadell, Albert 1964-, dir. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Traducció i d'Interpretació ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental
Se analiza la situación de la lengua catalana en la interpretación de conferencias de los sectores cultural, gubernamental y privado. Se analiza la situación actual y se observa si el catalán se sustituye por otros idiomas en la interpretación en los sectores mencionados. [...]
En este trabajo se pretende analizar la situación actual de la lengua catalana en la interpretación de conferencias de los sectores cultural, gubernamental y privado. Se analiza la situación presente y se observa si la lengua catalana se sustituye por algún otro idioma en el contexto de la interpretación de conferencias en los tres sectores mencionados. [...]
This project aims to analyse the current situation of the Catalan language in conference interpreting, specifically in the private, cultural and governing fields. The current situation is being analysed to assess if Catalan is replaced by any other language in the context of conference interpreting in the mentioned areas. [...]

Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2022
Màster Universitari en Interpretació de Conferències [1465]  
3.
51 p, 928.5 KB The Linguistic Landscape of an English-Speaking University Campus in Quebec : The Case of Bishop's University / Sagués Jorba, Laura ; Codó, Eva, dir. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Anglesa i de Germanística
This study aims to determine what languages are present in an English-speaking campus in francophone Quebec (Canada) and what roles they play. I begin by examining the language policies that apply to the campus' signmakers to then focus on actual language use in the displayed signs. [...]
Aquest estudi aspira a determinar les llengües presents en un campus angloparlant del Quebec francòfon (Canadà) i els rols que hi desenvolupen. Començo examinant les polítiques lingüístiques dirigides a les entitats que creen els cartells del campus, i, tot seguit, investigo l'ús real de les llengües emprades. [...]
Este estudio aspira a determinar las lenguas presentes en un campus anglohablante del Quebec francófono (Canadá) y los roles que llevan a cabo. Empiezo examinando las políticas lingüísticas dirigidas a las entidades que crean los carteles del campus, y, seguidamente, investigo el uso real de las lenguas empleadas. [...]

Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2022
Grau en Estudis Anglesos [1482]  
4.
814 p, 30.4 MB Teoría y práctica del ejemplo lexicográfico bilingüe. Análisis de los ejemplos de los diccionarios lituano - español / italiano / francés / Rascón Caballero, Alfonso ; Blanco Escoda, Xavier, dir. ; Melnikienė, Danguolė, dir.
L'exemple és un component necessari de tot diccionari de llengua, i especialment d'un bilingüe destinat a aprendre i usar una llengua estrangera. En aquest treball, després d'establir les bases teòriques i la terminologia usada (la lexicografia bilingüe, la concepció de l'diccionari com a discurs metalingüístic de el lèxic i com a text condensat, els conceptes fonamentals de la metalexicografía referits a la microestructura), es determina la naturalesa i l'estatus teòric de l'exemple lexicogràfic, i més en concret, de l'bilingüe; s'ofereix una definició exhaustiva de l'exemple i s'especifiquen els trets distintius de l'exemple bilingüe que es desenvolupen a continuació. [...]
El ejemplo es un componente necesario de todo diccionario de lengua, y especialmente de un bilingüe destinado a aprender y usar una lengua extranjera. En este trabajo, después de establecer las bases teóricas y la terminología usada (la lexicografía bilingüe, la concepción del diccionario como discurso metalingüístico del léxico y como texto condensado, los conceptos fundamentales de la metalexicografía referidos a la microestructura), se determina la naturaleza y el estatus teórico del ejemplo lexicográfico, y más en concreto, del bilingüe; se ofrece una definición exhaustiva del ejemplo y se especifican los rasgos distintivos del ejemplo bilingüe que se desarrollan a continuación. [...]
The example is an essential component of a dictionary of any language, and especially of a bilingual one intended to learn and use a foreign language. In this thesis, after stablishing the theoretical basis and the terminology used (bilingual lexicography, the conception of the dictionary as a metalinguistic discourse of the lexicon and as a condensed text, the fundamental concepts of metalexicography referred to the microstructure), the nature and the theoretical status of lexicographic example, and more specifically, the bilingual one, is determined; a comprehensive definition of the example is provided and the distinctive features of the bilingual example − developed below − are specified. [...]

2021  
5.
26 p, 372.1 KB Challenging Fossilization : The Role of Motivation in Second Language Acquisition / Font Sanclimens, Andrea ; Reeves, Alan, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Anglesa i de Germanística) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres
This paper intends to demonstrate whether high levels of motivation can ultimately be instrumental in overcoming Language fossilization. An overview of the hypothesis is provided before approaching the issue from the perspective of bilingualism, and the expectations built around second language students. [...]
Aquest article té com a objectiu demostrar si uns alts nivells de motivació poden contribuir en la superació de la fossilització del llenguatge. En primer lloc, s'ha proporcionat una perspectiva general de la hipòtesi per tal d'abordar-la des del punt de vista del bilingüisme i de les expectatives a les quals s'enfronten els estudiants de segones llengües. [...]
Este artículo tiene como objetivo demostrar si altos niveles de motivación pueden contribuir en la superación de la fosilización del lenguaje. En primer lugar, se ha proporcionado una perspectiva general de la hipótesis con tal de abordarla des del punto de vista del bilingüismo y de las expectativas a las cuales se enfrentan los estudiantes de lenguas extranjeras. [...]

2018
Grau en Estudis d'Anglès i de Francès [997]  
6.
35 p, 1.7 MB Neural correlates underlying linguistic and non-linguistic switching tasks in high-proficient bilinguals. An ERP study / Malik Moraleda, Saima ; Aparici Aznar, Melina, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Psicologia
During language production in bilinguals, both languages are simultaneously activated, making the accurate control striking. To investigate whether the mechanisms that control language production in bilinguals are specific to language or subsidiary of a domain-general control mechanism, we looked at Event-Related Potentials while twenty high-proficient Spanish/Catalan participants switched among two languages, and among two tasks. [...]
S'ha comprovat que, quan els bilingües parlen, ambdues llengües estan actives, la qual cosa converteix el control acurat de la producció en un fet extraordinari. per investigar si els mecanismes de control de la producció del llenguatge en bilingües són específics del llenguatge o bé formen part d'un sistema de control general, hem analitzat Potencials Evocats en vint participants bilingües Català/Español mentre canviaven de llengua o de tasca. [...]

2014
Grau en Psicologia [954]  
7.
76 p, 1.7 MB La incidencia del bilingüismo en el campo de la traducción / Ortega Rodríguez, Xavier ; Kelso, Fiona Megan, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Traducció i d'Interpretació
El presente Trabajo de Fin de Grado tiene como objetivo averiguar de qué manera el bilingüismo determina el resultado de una traducción, independientemente del grado de especialización de un texto en particular. [...]
El present Treball de Fi de Grau té com a objectiu esbrinar de quina manera el bilingüisme determina el resultat d'una traducció, independentment del grau d'especialització d'un text en particular. [...]
This end-of-degree project aims to find out how bilingualism determines the result of a translation, regardless of the degree of specialization of a specific text. In other words, we will analyse to what extent the 'purely bilingual subjects' (i. [...]

2016
Grau en Traducció i Interpretació [1202]  
8.
36 p, 1.0 MB Les paradoxes de l'autotraducció / Brucart Gálvez, Xavier ; Fradera Barceló, Maria, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Traducció i d'Interpretació
Aquest treball té com a objectiu principal estudiar algunes de les característiques que presenta el fenomen de l'autotraducció. En primer lloc, es defineix el fenomen i es presenten algunes característiques d'aquest. [...]
Este trabajo tiene como objetivo principal estudiar algunas de las características que presenta el fenómeno de la autotraducción. En primer lugar, se define el fenómeno y se presentan algunas características de este. [...]
This project aims to research some of the characteristics of self-translation. Initially, this concept is described by certain attributes to define its purpose. Furthermore, there is an overview of the self-translation's role throughout history. [...]

2015
Grau en Traducció i Interpretació [1202]  
9.
57 p, 471.4 KB Bilingual schooling and earnings : evidence from a language-in-education reform / Cappellari, Lorenzo (Università Cattolica Milano) ; Di Paolo, Antonio (Universitat de Barcelona) ; Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP)
We exploit the 1983 language-in-education reform that introduced Catalan alongside Spanish as medium of instruction in Catalan schools to estimate the labour market value of bilingual education. Identification is achieved in a difference-in-differences framework exploiting variation in exposure to the reform across years of schooling and years of birth. [...]
Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP) 2015 (XREAP WP ; 2015-03)  
10.
246 p, 2.6 MB Análisis acústico de realizaciones laterales en español y en francés. Una contribución al estudio del bilingüismo en el plano fónico / Cañada Pujols, Maria Dolors ; Murillo Puyal, Julio, dir. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Francesa i Romànica
El desarrollo tecnológico de estas últimas décadas ha permitido realizar un anális is fino de la materia fónica y actualizar descripciones en las distintas lenguas; sin embargo sólo en contadas ocasiones se ha aplicado a los fenómenos de contacto lingüístico. [...]
[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2015
3 documents

Research literature : 11 records found   1 - 10next  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.