Resultats globals: 13 registres trobats en 0.03 segons.
Articles, 12 registres trobats
Documents de recerca, 1 registres trobats
Articles 12 registres trobats  1 - 10següent  anar al registre:
1.
15 p, 129.2 KB Gender, affectivity and sexuality in primary education : case study of a Chilean program / Breull-Arancibia, Valeria (Universidad Diego Portales (Xile)) ; Agud Morell, Ingrid (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Teories de l'Educació i Pedagogia Social)
Contributing to the many initiatives around the globe that foster gender education in primary school, we present the pioneering case of Paillaco (Chile). An educational program on "gender, affectivity and sexuality", implemented since 2014, which has been influential in challenging gender injustice in education in the region and offers a potential template for others to follow. [...]
Contribuint a moltes iniciatives arreu del món que fomenten l'educació de gènere a l'escola primària, presentem el cas pioner de Paillaco (Xile). Un programa educatiu sobre «gènere, afectivitat i sexualitat», implementat des de 2014, que destaca perquè afronta la injustícia de gènere a l'educació a la regió i ofereix un model potencial perquè d'altres el puguin replicar. [...]
Contribuyendo a las muchas iniciativas alrededor del mundo que fomentan la educación de género en la escuela primaria, presentamos el caso pionero de Paillaco (Chile). Un programa educativo sobre «género, afectividad y sexualidad», implementado desde 2014, que ha sido influyente porque afronta la injusticia de género en la educación en la región y ofrece un modelo potencial para que otros lo puedan replicar. [...]

2023 - 10.5565/rev/educar.1582
Educar, Vol. 59 Núm. 1 (2023) , p. 131-145 (Monográfico)  
2.
15 p, 394.3 KB La irrupción del "empresario de sí mismo" en los libros de texto de ELE / Bori, Pau (Univerziteta u Beogradu. Filološkog fakulteta. Katedra za iberijske studije)
El artículo explora la penetración de la racionalidad neoliberal en materiales didácticos de español como lengua extranjera. Muestra como los libros de texto actuales priorizan y promueven el modelo antropológico neoliberal, el "empresario de sí mismo", en sus representaciones de la realidad y en las actividades para los aprendices. [...]
This article examines the penetration of the neoliberal rationality in Spanish language teaching materials. It shows how current Spanish language textbooks prioritize and promote the anthropological model of neoliberalism, the "entrepreneurial self", in their representations of the reality and the activities for the learners. [...]

2020 - 10.5565/rev/doblele.71
Doblele : revista de lengua y literatura, Vol. 6 (2020) , p. 53-67 (Dossier)  
3.
26 p, 418.2 KB Bumpy moments considered as critical incidents in dialogue : professional Identity of technical VET-teachers / Vloet, Kara (Fontys University of Applied Sciences) ; Klatter, Ellen (Hogeschool Rotterdam) ; Janssen, Sandra (Fontys University of Applied Sciences) ; Kessels, Giel (Car Academy (Eindhoven, Països Baixos))
Technology students need strong vocational education that supports both cognitive and career devel-opment in order to be adequately prepared for highly qualified jobs. The professional identity and underlying I-positions of teachers largely determine whether the quality of teaching meets these requirements. [...]
Los estudiantes de tecnología necesitan una sólida formación profesional que apoye tanto su desa-rrollo cognitivo como profesional, a fin de estar adecuadamente preparados para trabajos alta-mente cualificados. [...]

2020 - 10.5565/rev/qpsicologia.1573
Quaderns de psicologia, Vol. 22 Núm. 2 (2020) , p. 1573 (Sección temática)  
4.
10 p, 70.5 KB El Juego del cornerball, un pre-texto del pasado para crear debate en la educación física del presente / Brasó i Rius, Jordi (Universitat de Barcelona) ; Torrebadella Flix, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona)
Comúnmente, la enseñanza de la educación física moderna ha permanecido asociada al mito de la renovación pedagógica. Sobre este supuesto presentamos, a modo de ejemplo, un inédito suceso histórico que visibiliza las contradicciones profundas de la educación física contemporánea. [...]
Commonly, teaching of modern physical education has remained associated with the myth of pedagogical renewal. On this assumption we present, as an example, an unprecedented historical event that visualize the profound contradictions of contemporary physical education. [...]

2020 - 10.47197/retos.v37i37.67484
Retos, Núm. 37 (2020) , p. 810-819  
5.
24 p, 517.5 KB Towards a pedagogy of accessibility: The need for critical learning spaces in media accessibility education and training / Greco, Gian Maria (Universitat Autònoma de Barcelona)
Until now, the debate on education and training in accessibility has largely ignored the core competences of the accessibility expert, as it has tended to focus exclusively on context- and field-related skills. [...]
2019
Linguistica Antverpiensia, New Series - Themes in Translation Studies, Vol. 18 (2019) , p. 23-46  
6.
22 p, 271.7 KB Reflexiones para (re)formular la educación física crítica / Brasó i Rius, Jordi ; Torrebadella Flix, Xavier
El estudio tiene por objetivo elaborar un bosquejo analítico para re-pensar una educación física crítica (EFC). Mediante una metodología centrada en el análisis de las teorías críticas, se reflexiona sobre el sentido de la educación física escolar y se aportan reflexiones para potenciar una educación más emancipadora. [...]
This article aims to develop an analytical sketch intended to re-think a critical physical education (EFC). From a methodology focused on the analysis of the critical theories, we reflect on the meaning of physical education in school. [...]

2018 - 10.15366/rimcafd2018.71.003
Revista internacional de medicina y ciencias de la actividad física y del deporte, Vol. 18, núm. 71 (2018) , p. 441-462  
7.
21 p, 323.8 KB The Burden of 'Nativeness' : Four Plurilingual Student-Teachers' Stories / Cioè-Peña, María (City University of New York.) ; Moore de Luca, Emilee (University of Leeds) ; Martín Rojo, Luisa (Universidad Autónoma de Madrid)
Oral history interviews conducted with four student-teachers in Bilingual Education or TESOL studies are analyzed. Despite being deconstructed in sociolinguistics and related fields, the 'native' and 'non-native' dichotomy emerges not only as salient in participants' self-perceptions of linguistic competence, but also in feelings of unpreparedness for full participation in the teaching profession. [...]
En aquest article s'analitzen les històries de vida de quatre estudiants participants en programes de formació de professorat d'Educació Bilingüe o TESOL. Tot i que la sociolingüística i altres camps afins han problematitzat la dicotomia de parlant 'nadiu' / 'no-nadiu', aquestes categories emergeixen com a rellevants per als participants en aquest estudi, pel que fa a les percepcions de la seva pròpia competència i de la seva preparació per iniciar-se en la seva professió. [...]
En este artículo se analizan las historias de vida de cuatro estudiantes participantes en programas de formación de profesorado de Educación Bilingüe o TESOL. A pesar de que la sociolingüística y otros campos afines han problematizado la dicotomía de hablante 'nativo'/'no-nativo', estas categorías emergen como relevantes para los participantes en este estudio, en cuanto a las percepciones de su propia competencia y de su preparación para iniciarse en su profesión. [...]
Cet article décrit les histoires de vie de quatre participants à des programmes de formation des enseignants bilingues de l'éducation bilingue et TESOL. Bien que la sociolinguistique et et d'autres domaines connexes devraient problématisé la dichotomie des «native» / «non-indigène», ces catégories apparaissent comme pertinentes pour les participants à cette étude, les perceptions de leurs propres compétences et haut-parleurs préparation de se lancer dans sa profession. [...]

2016 - 10.5565/rev/jtl3.677
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 9 Núm. 2 (may-june 2016) , p. 32-52 (Articles)  
8.
23 p, 156.3 KB Francisco Ferrer Guardia, postmoderno avanzado y precursor de la educación física crítica. Análisis y reflexión para un giro didáctico / Torrebadella Flix, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de l'Expressió Musical, Plàstica i Corporal)
La ocultación de la Escuela Moderna de Francisco Ferrer Guardia sigue siendo hoy una constatación de los civilizados hechos punibles en la institucionalización simbólica de los poderes pedagógicos. [...]
L'ocultació de l'Escola Moderna de Francesc Ferrer i Guàrdia continua essent, avui dia, una constatació dels civilitzats fets punibles en la institucionalització simbòlica dels poders pedagògics. [...]
The suppression of Francesc Ferrer i Guàrdia's Modern School continues even today to be the confirmation of what is civilised yet also punishable within the symbolic institutionalisation of educational powers. [...]

2016 - 10.5565/rev/educar.756
Educar, Vol. 52 Núm. 1 (2016) , p. 169-191 (Temas de investigación)  
9.
18 p, 1.0 MB Metáforas y articulaciones para una pedagogía crítica sobre la interseccionalidad / Platero Méndez, Raquel Lucas (Universidad Rey Juan Carlos)
¿Cómo pensamos sobre las desigualdades múltiples y la interseccionalidad? ¿qué imágenes o metáforas pueden ayudar a entender la organización y las relaciones entre diferentes de-sigualdades? Usando una mirada histórica, exploraré los conceptos de la simultaneidad, la encrucijada, la discriminación múltiple, las categorías en relación, el agenciamiento y los ensamblajes. [...]
How can we think of multiple inequalities and intersectionality? What images or metaphors can facilitate our understandings of how inequalities are organized and how they relate to one another? Based in a historical approach, I explore concepts such as: simultaneity, crossroads, multiple discrimination, categories in relation and assemblages. [...]

2014 - 10.5565/rev/qpsicologia.1219
Quaderns de psicologia, Vol. 16, Núm. 1 (2014) , p. 55-72  
10.
20 p, 507.2 KB Acciones educativas para colectivos en situación de vulnerabilidad social en Aragón : alumnos inmigrantes con diversidad lingüística. ¿Cuál sigue siendo el problema de fondo? / Soler Costa, Rebeca (Universidad de Zaragoza)
La heterogeneidad del alumnado alcanza mayores cotas cuando la población escolar refleja la multiculturalidad de una sociedad que, como la aragonesa, acoge a un notable número de inmigrantes, muchos de ellos desconocedores de la lengua oficial de la escuela. [...]
L'heterogeneïtat de l'alumnat és encara més gran i complexa quan la població escolar reflecteix la multiculturalitat d'una societat que, com l'aragonesa, acull un nombre notable d'immigrants, molts dels quals són desconeixedors de la llegua vehicular de l'escola i, per aquest motiu, els seus fills són vulnerables a les aules i a la societat. [...]
The students' heterogeneity reaches higher levels when the school population reflects the multiculturalism of a society which, like the Aragonese, hosts a remarkable number of immigrants, many of them unaware the official school language; their children are, therefore, vulnerable in their classrooms and in society. [...]

2013 - 10.5565/rev/educar.420
Educar, Vol. 49, Núm. 2 (Juliol-Desembre 2013) , p. 267-286  

Articles : 12 registres trobats   1 - 10següent  anar al registre:
Documents de recerca 1 registres trobats  
1.
560 p, 10.3 MB Educación Hacker y Empoderamiento de las comunidades hacker hasta la escuela / Garcia Aguado, Alexandre ; Álvarez Cánovas, Isabel, 1971-, dir.
Tenint com a punt de partida l'emergència que l'educació contribueixi perquè les persones i comunitats, a través de les seves pròpies experiències i construccions, puguin alliberar-se de les relacions desiguals de poder que d'alguna manera les afecten, aquesta investigació gira els ulls a l'ecosistema educatiu de les comunitats hacker, on ocorre el que anomenem l'Educació hacker. [...]
Teniendo como punto de partida la emergencia de que la Educación contribuya para que las personas y comunidades, a través de sus propias experiencias y construcciones, puedan liberarse de las relaciones desiguales de poder que de alguna manera los afectan, esta investigación vuelve su mirada al ecosistema educativo de las comunidades hacker, donde ocurre lo que llamamos la Educación hacker. [...]
Considering the emergency that Education contributes to people and communities, through their own experiences and constructions, can free themselves from the unequal power relations that somehow affect them, this research turns its gaze to the educational ecosystem of hacker communities, where what we call hacker education occurs. [...]

2020  

Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.