Resultats globals: 38 registres trobats en 0.02 segons.
Articles, 32 registres trobats
Documents de recerca, 5 registres trobats
Materials didàctics, 1 registres trobats
Articles 32 registres trobats  1 - 10següentfinal  anar al registre:
1.
27 p, 340.6 KB An ethnographic approach to school engagement in immigration contexts : the role of sociability dynamics / Ballestín González, Beatriz (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Antropologia Social i Cultural)
This article reviews some key contributions based on ethnographic and qualitative research on the school engagement experiences and dynamics of children living in contexts of ethno-cultural diversity and social inequality shaped by migration flows. [...]
Aquest article revisa algunes de les contribucions de recerca etnogràfica i qualitativa clau sobre les experiències i dinàmiques de vinculació escolars dels nens/es que viuen en contextos de diversitat ètnico-cultural i desigualtat moldejats pels fluxos migratoris. [...]
Este artículo revisa algunas contribuciones de investigación etnográfica y cualitativa clave sobre las experiencias y dinámicas de vinculación escolar de los niños/as que viven en contextos de diversidad étnico-cultural y desigualdad social moldeados por los flujos migratorios. [...]
Este artigo analisa algumas das principais contribuições de pesquisas etnográficas e qualitativas sobre as experiências e dinâmicas de vínculos escolares de crianças que vivem em contextos de diversidade etnocultural e desigualdade social moldados por fluxos migratórios. [...]

2023 - 10.5565/rev/periferia.924
Perifèria : revista de recerca i formació en antropologia, Vol. 28 Núm. 2 (2023) , p. 28-54 (Artículos)  
2.
14 p, 413.9 KB Translating Multilingualism in Mira Nair's Monsoon Wedding / Corrius, Montse (Universitat de Vic. Departament de Comunicació) ; Espasa, Eva (Universitat de Vic. Departament de Traducció, Interpretació i Llengües aplicades) ; Santamaria, Laura (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental)
Linguistic diversity is present in many audiovisual productions and has given rise to fruitful research on translation of multilingualism and language variation. Monsoon Wedding (Mira Nair, 2001) is a prototypical film for translation analysis, since multilingualism is a recurrent feature, as the film dialogue combines English (L1) with Hindi and Punjabi (L3), which creates an effect of code-switching. [...]
2023 - 10.3390/languages8020129
Languages, Vol. 8 Núm. 2 (2023) , p. 129-14  
3.
6 p, 1.3 MB Biocultural vulnerability exposes threats of culturally important species / Reyes-García, Victoria (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals) ; Cámara-Leret, Rodrigo (University of Zurich. Department of Evolutionary Biology and Environmental Studies) ; Halpern, Benjamin S. (University of California. Bren School of Environmental Science and Management) ; O'Hara, Casey (University of California. Bren School of Environmental Science and Management) ; Renard, Delphine (Centre National de la Recherche Scientifique. Université de Montpellier. Centre d'Ecologie Fonctionnelle et Evolutive) ; Zafra-Calvo, Noelia (Basque Centre for Climate Change (Bilbao)) ; Díaz, Sandra (Universidad Nacional de Córdoba. Instituto Multidisciplinario de Biología Vegetal (Argentina)) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Antropologia Social i Cultural
There are growing calls for conservation frameworks that, rather than breaking the relations between people and other parts of nature, capture place-based relationships that have supported social-ecological systems over the long term. [...]
2023 - 10.1073/pnas.2217303120
Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, Vol. 120, Issue 2 (January 2023) , art. e2217303120  
4.
18 p, 354.9 KB The representation of phenotypic diversity in audiovisual advertising in Spain : professional perspectives and implications for the cultural dynamics of inclusion / Grau Rebollo, Jorge (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Antropologia Social i Cultural) ; Lorite, Nicolàs (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat)
Visual and audiovisual advertising is an influential social language that transforms representations of reality into cultural references, with direct implications for the perception of diversity. However, despite its impact on the fabric of society, few studies have tackled the representation of phenotypic variability in advertising by combining academic and professional perspectives on the phenomenon in Spain. [...]
La publicitat visual i audiovisual és un llenguatge social influent que transforma les representacions de la realitat en referents culturals, amb implicacions directes per a la percepció de la diversitat. [...]
La publicidad visual y audiovisual es un lenguaje social influyente que transforma las representaciones de la realidad en referentes culturales, con implicaciones directas para la percepción de la diversidad. [...]

2022 - 10.5565/rev/analisi.3401
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. Extra (2022) , p. 131-148 (Miscellaneous)  
5.
16 p, 536.1 KB BBC Alba : servicio público y representación gaélica en Escocia / Manias Muñoz, Miren (The University of Edinburgh) ; Martori, Aida (Universitat Autònoma de Barcelona)
Gracias a su sólido espacio comunicativo, Escocia posee el mayor centro regional de producción de medios del Reino Unido. La televisión ha jugado un papel crucial en el desarrollo de su industria audiovisual y la promoción cultural. [...]
Due to its solid communicative space, Scotland has the biggest regional media production centre in the United Kingdom. Television has played a crucial role in the development of its audiovisual industry and cultural promotion. [...]

2017 - 10.5209/HICS.55907
Historia y comunicación social, Vol. 22 Núm. 1 (2017) , p. 191-206  
6.
26 p, 626.7 KB La apuesta simbólica de la alteridad en el campo literario : una aproximación sociológica a la trayectoria artística de Najat El Hachmi / Bellinzis, Francesco
En este artículo se analiza la trayectoria literaria de la escritora de origen inmigrante Najat El Hachmi desarrollada desde 2004 hasta 2018. Se observa la literatura como un instrumento de emancipación respecto a los vínculos dominantes -patriarcales, culturales y familiares-, a partir de las herramientas estratégicas del lenguaje y el imaginario. [...]
En aquest article s'analitza la trajectòria literària de l'escriptora d'origen immigrant Najat El Hachmi desenvolupada des de 2004 fins a 2018. S'hi observa la literatura com un instrument d'emancipació respecte dels vincles dominants -patriarcals, culturals i familiars-, a partir de les eines estratègiques del llenguatge i l'imaginari. [...]
This paper analyzes the literary trajectory of the migrant writer Najat El Hachmi, included between 2004 and 2018. It observes literature as a tool of emancipation against dominant bonds: patriarchal, cultural and familial. [...]

2022 - 10.5565/rev/papers.2934
Papers : revista de sociologia, Vol. 107 Núm. 1 (2022) , p. 121-145  
7.
16 p, 152.2 KB Relación entre el rendimiento académico y la condición indígena de los estudiantes chilenos en pruebas estandarizadas / Saavedra Vallejos, Esteban (Universidad Católica de Temuco)
En dos regiones de Chile aproximadamente un tercio de la población es indígena y sus estudiantes se ven en problemas a la hora de aprender en las escuelas, debido a que no se contempla su idioma, su cosmovisión ni su episteme. [...]
En dues regions de Xile aproximadament un terç de la població és indígena i els estudiants es troben amb problemes a l'hora d'aprendre a les escoles, perquè no se'n contempla l'idioma, la cosmovisió ni l'episteme. [...]
In two regions of Chile approximately one third of the population is indigenous. In the schools of these regions, students of indigenous backgrounds experience learning difficulties because their language, worldview and episteme are not held in consideration. [...]

2021 - 10.5565/rev/educar.1186
Educar, Vol. 57 Núm. 2 (2021) , p. 431-446 (Temas de investigación)  
8.
27 p, 1.3 MB Publicidad, diversidad fenotípica y dinamización intercultural en Cataluña en tiempos de crisis y cambios / Lorite, Nicolàs (Universitat Autònoma de Barcelona)
Este artículo busca examinar el posicionamiento identitario cultural de la publicidad en los tiempos de crisis económica en Cataluña, coincidentes con el cambio nacionalista hacia la independencia de España en el año 2014. [...]
This article aims to examine the cultural identity positioning of advertising in times of economic crisis in Catalonia, coinciding with the nationalist shift towards the independence from Spain in the year 2014. [...]
Este artigo busca examinar o posicionamento identitário cultural da publicidade em tempos de crise econômica na Catalunha, coincidindo com a mudança nacionalista para a independência da Espanha no ano de 2014. [...]

2021 - 10.7764/cdi.48.27671
Cuadernos.info, Vol. 48 (2021) , p. 139-165  
9.
20 p, 2.7 MB Local perceptions of ecosystem services across multiple ecosystem types in Spain / Garcia-Llorente, Marina (Universidad Autónoma de Madrid. Departamento de Ecología) ; Castro, Antonio J. (Idaho State University. Department of Biological Sciences) ; Quintas-Soriano, Cristina (University of Kassel) ; Oteros-Rozas, Elisa (Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya) ; Iniesta Arandia, Irene (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals) ; González Novoa, Jose Antonio (Universidad Autónoma de Madrid. Departamento de Ecología) ; García-del-Amo, David (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals) ; Hernández-Arroyo, Marta (Asociación Ecología y Educación para una Ciudad Sostenible) ; Casado-Arzuaga, I (Universidad del País Vasco. Departamento de Biología Vegetal y Ecología) ; Palomo, Ignacio (Université Grenoble Alpes. Laboratoire d'Ecologie Alpine) ; Gómez-Baggethun, Erik (Norwegian Institute for Nature Research) ; Onaindia, Miren (Universidad del País Vasco. Departamento de Biología Vegetal y Ecología) ; Montes, Carlos (Universidad Autónoma de Madrid. Departamento de Ecología) ; Martín-López, Berta (Leuphana University)
Combining socio-cultural valuations of ecosystem services with ecological and monetary assessments is critical to informing decision making with an integrative and multi-pronged approach. This study examined differences in the perceptions of ecosystem service supply and diversity across eight major ecosystem types in Spain and scrutinized the social and ecological factors shaping these perceptions. [...]
2020 - 10.3390/LAND9090330
Land, Vol. 9, Issue 9 (September 2020) , art. 330  
10.
19 p, 284.6 KB Globalización y diversidad cultural (conferencia en el Museo del Hombre Dominicano) / Moreno Navarro, Isidoro (Universidad de Sevilla)
Este texto reproduce la conferencia que Isidoro Moreno, entonces director del Instituto de Estudios sobre América Latina de la Universidad de Sevilla (IEAL), desarrolló en el Museo del Hombre Dominicano, en Santo Domingo (República Dominicana), el 1 de febrero del año 2011. [...]
This text reproduces the lecture that Isidoro Moreno, then director of the Institute for Latin American Studies of the University of Seville (IEAL), held at the Museum of the Dominican Man, in Santo Domingo (Dominican Republic), on February 1, 2011. [...]

2020 - 10.5565/rev/periferia.820
Perifèria : revista de recerca i formació en antropologia, Vol. 25 Núm. 3 (2020) , p. 142-160 (Reimpresión)  

Articles : 32 registres trobats   1 - 10següentfinal  anar al registre:
Documents de recerca 5 registres trobats  
1.
20.3 MB La formación inicial de maestros en contextos de diversidad cultural : aportaciones desde la didáctica de la Geografía / Barroso Hortas, Maria João ; Santisteban, Antoni, dir.
Aquest estudi està orientat a la formació inicial del professorat de ciències socials i geografia, afrontant els reptes que s'enfronten a les seves classes del segle XXI, que es caracteritzen per la diversitat cultural i que representen una oportunitat per reflexionar, amb l'objectiu d'obrir camins d'acció educativa compromesos amb la democràcia, l'equitat i la justícia social. [...]
Este estudio se orienta hacia la formación inicial de profesores de ciencias sociales y geografía, atendiendo a los desafíos a los que se enfrentan en sus clases del siglo XXI, que se caracterizan por la diversidad cultural y que representan una oportunidad sobre la que conviene reflexionar, con el objetivo de abrir caminos a la acción educativa comprometida con la democracia, la equidad y la justicia social. [...]
This study focuses in the initial teachers training of social sciences - geography, taking into account the challenges faced in their 21st century classes, which are characterized by cultural diversity and which represents an opportunity to reflect, with the aim of opening paths to an educational action committed to democracy, equity and social justice. [...]

2023  
2.
55 p, 1.1 MB From Policies to Practices. Intercultural Education in Schools in Barcelona / Rodriguez i Moner, Helena ; Levatino, Antonina, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació
El punt de partida d'aquest projecte és l'existència i la creixent prevalença d'una societat culturalment i ètnicament diversa, que requereix, entre altres coses, un enfocament educatiu adequat. Dins el marc legislatiu, l'educació intercultural és reconeguda com el model pedagògic més adequat per promoure la inclusió, la convivència i la cohesió social. [...]
El punto de partida de este trabajo es la existencia y creciente prevalencia de una sociedad cultural y étnicamente diversa, lo que requiere, entre otras cosas, de una respuesta educativa adecuada. En el marco legislativo, la educación intercultural es reconocida como el modelo pedagógico más adecuado para promover la inclusión, la convivencia y la cohesión social. [...]
The starting point of this project is the existence and growing prevalence of a culturally and ethnically diverse society, which requires, among other things, an appropriate educational approach. Within the legislative framework, intercultural education is recognized as the pedagogical model best suited to promote inclusion, coexistence, and social cohesion. [...]

Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona, 2023
Grau en Educació Primària [1140]  
3.
49 p, 860.6 KB Gènere i multiculturalisme : una aproximació a les conceptualitzacions feministes sobre l'agència de les dones pertanyents a minories en les societats occidentals / Pont Soler, Mireia ; Parella Rubio, Sònia, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia
Aquesta investigació té l'objectiu d'elaborar una revisió bibliogràfica entorn de les concepcions d'agència que s'han desenvolupat des dels plantejaments feministes per analitzar la posició de les dones que pertanyen a minories culturals i religioses en relació a la cultura majoritària de les societats occidentals, liberals i democràtiques.
Esta investigación tiene el objetivo de elaborar una revisión bibliográfica en torno a las concepciones de agencia que se han desarrollado desde los planteamientos feministas para analizar la posición de las mujeres que pertenecen a minorías culturales y religiosas en relación a la cultura mayoritaria de las sociedades occidentales, liberales y democráticas.
This research aims to draw up a bibliographic review of agency conceptions developed from feminist approaches to analyse the position of women belonging to cultural and religious minorities in relation to the majority culture of Western, liberal and democratic societies.

2022
Grau en Sociologia [819]
3 documents
4.
78 p, 733.3 KB Parent participation in schools: limits, logics and possibilities third sector organizations, immigrant families and special education / Paniagua Rodríguez, Alejandro ; Carrasco, Sílvia, dir. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Antropologia Social i Cultural
La importancia de la participación de las familias en la escuela ha sido históricamente un argumento clave a la hora de analizar los problemas educativos y proponer reformas e iniciativas. Durante los últimos años, esta noción ha cobrado nueva fuerza como consecuencia de la crisis económica, el incremento de la diversidad de los estudiantes en las aulas y la creciente presión que reciben las escuelas para mejorar sus resultados. [...]
The importance of the participation of families in schools has long been a key idea to discuss educational problems and to advance new reforms and initiatives. During the last years, this notion has received a renewed attention due to the financial crisis, the increase of diversity in classrooms and the growing pressure directed towards schools to improve their effectiveness. [...]

[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2015  
5.
257 p, 1.6 MB The role of play as a medium of inclusion in culturally diverse preschools / Billur Çakirer, Huriye ; Fuentes Agustí, Marta, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació
Esta Tesis Doctoral consta de tres estudios independientes que pretenden analizar el proceso de inclusión de la diversidad cultural en los niños preescolares y el papel del juego durante este proceso. [...]
This doctoral dissertation research includes three independent studies, which were formulated and conducted one after another due to additional data collection necessity appeared during the research process. [...]

[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2014  

Materials didàctics 1 registres trobats  
1.
36 p, 5.3 MB A World of Diversity / Adrover, Marga ; Carrasco, Maria ; Pallarés Monge, Oriol, dir. ; Batlle, M. Rosa, dir. ; CLILSI ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació
In this teaching unit, students are going to reflect on and discuss about world's diversity. They will set out on a discovery trip through the 5 continents in order to discover how young people live; the issues that affect their way of life and how much the place you are born affects your outcome in life.
Content and Language Integrated Learning. Semiimmersió 2012 (Learning English in Content-Rich Classrooms ; 2)
2 documents

Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.