1.
|
|
2.
|
7 p, 94.0 KB |
¿El Estado como Dios o como monstruo? El «Zaratustra» de Nietzsche, presupuestos, entorno, consecuencias
/
Urs Sommer, Andreas (Universität Freiburg)
Nietzsche no perdió la ocasión de menospreciar a Mill como el típico inglés de mentalidad pasiva, en cambio los intérpretes actuales de Nietzsche son cautelosos en este aspecto, pues el filósofo alemán leyó muy minuciosamente a Mill, en particular su obra Sobre la libertad. [...] Nietzsche no va perdre l'ocasió de menysprear Mill com el típic anglès de mentalitat passiva; en canvi, els intèrprets actuals de Nietzsche són cautelosos en aquest aspecte, perquè el filòsof alemany va llegir molt minuciosament Mill, en particular la seva obra Sobre la llibertat. [...] Nietzsche did not miss any opportunity to disparage Mill as a typical passive-minded Englishman, an aspect that instead makes current interpreters of Nietzsche cautious, since the German philosopher read Mill very carefully, in particular his On Liberty. [...]
2022 - 10.5565/rev/enrahonar.1388
Enrahonar, Vol. 68 (2022) , p. 241-247 (Articles)
|
|
3.
|
28 p, 7.3 MB |
Prelados viajeros y transferencias devocionales : el arzobispo de Cagliari Bernardo de Cariñena (1699-1722) y el culto a la Virgen de la Merced
/
Caredda, Sara (Universitat Pompeu Fabra)
El artículo analiza la tarea de patronazgo de Bernardo de Cariñena, el último arzobispo español de Cagliari (1699-1722). Durante la larga temporada que pasó al frente de su archidiócesis, este personaje se hizo promotor de distintas empresas artísticas, destacando entre ellas la decoración de una capilla dedicada a la Virgen de la Merced. [...] L'article analitza la tasca de patronatge de Bernardo de Cariñena, l'últim arquebisbe espanyol de Càller (1699-1722). Durant la llarga temporada que passà al capdavant de la seva arxidiòcesi, aquest personatge promogué diverses empreses artístiques, entre les quals destaca la decoració d'una capella dedicada a la Mare de Déu de la Mercè a la seva església catedral. [...] The essay examines the artistic policy of Bernardo de Cariñena, the last Spanish archbishop of Cagliari's diocese (1699-1722). During his long stay in Sardinia he promoted different forms of artistic patronage. [...]
2021 - 10.5565/rev/manuscrits.250
Manuscrits : revista d'història moderna, Vol. 41 (2020) , p. 117-144 (Dosier)
|
|
4.
|
24 p, 7.9 MB |
La promoció artística del bisbe de Malta, Tomàs Gargallo († 1614) : autoritat, política i devoció
/
Canalda Llobet, Sílvia (Universitat de Barcelona. Departament d'Història de l'Art)
El objectivo de este artículo es analizar el patronazgo artístico del obispo de Malta Tommaso Gargallo (1578-1614) a partir de la capilla de Nuestra Señora de Montserrat en la iglesia homónima de Roma, representativa de la Corona de Aragón. [...] L'objectiu de l'article és analitzar el patronatge artístic del bisbe de Malta Tommaso Gargallo (1578-1614) a partir de la capella de la Mare de Déu de Montserrat a l'església representativa de la Corona d'Aragó a Roma. [...] With the Chapel of Our Lady of Montserrat in the homonymous church in Rome as the epicenter, this paper analyzes the artistic patronage of the Bishop of Malta: Tommaso Gargallo (1578-1614). It is necessary to reconstruct his biographical and political trajectory, combining for the first time primary and secondary sources from various countries (Malta, Italy, and Catalonia), with a significant contribution of unpublished data. [...]
2021 - 10.5565/rev/manuscrits.271
Manuscrits : revista d'història moderna, Vol. 41 (2020) , p. 45-68 (Dosier)
|
|
5.
|
22 p, 827.3 KB |
L'estrat gòtic de l'absis de Santa Maria de Terrassa
/
Favà Monllau, Cèsar (Museu Nacional d'Art de Catalunya)
L'article pretén oferir una primera visió de conjunt de les pintures murals gòtiques de l'absis de Santa Maria de Terrassa (Barcelona), actualment traspassades a diverses teles custodiades al Museu de Terrassa. [...] This article aims to offer a first overview of the Gothic mural paintings from the apse of Santa Maria in Terrassa (Barcelona), which at one point were transferred to canvas and are currently kept in the Museu de Terrassa. [...]
2020 - 10.5565/rev/locus.379
Locus amoenus, Vol. 18 (2020) , p. 27-48 (Articles)
|
|
6.
|
26 p, 776.0 KB |
Nens que escriuen i nens que parlen : una altra visió medieval de Crist Jutge
/
Macías Prieto, Guadaira (Universitat de Barcelona)
En aquest article estudiarem, a través de diverses obres catalanes, algunes variants de la iconografia de la Mare de Déu amb el Nen que escriu. Revisarem com aquest motiu, notablement polisèmic i de gran èxit en el corrent artístic denominat "gòtic internacional", es concreta en tres exemples: en l'única miniatura coneguda del Levador del plat de pobres vergonyants, un còdex desaparegut que va pertànyer a l'església de Santa Maria del Mar, de Barcelona; en la Mare de Déu amb el Nen, les virtuts cardinals i altres figures, que fou probablement la taula cimera del Retaule de sant Jordi de la Generalitat, pintat per Bernat Martorell; i en el compartiment principal del Retaule de la Mare de Déu i sant Vicenç Ferrer, de Pere Garcia de Benavarri. [...] In this article we will study, through various Catalan works, some variants of the iconographic motif of the Madonna of the Writing Christ Child. We will review how this motif, remarkably polysemic and which is so successful in the artistic style known as "Gothic International", is illustrated in three examples: a miniature from the Levador del plat de pobres vergonyants, a lost codex from the church of Santa Maria del Mar in Barcelona; on the panel with the Virgin with the Child, the cardinal virtues and other figures, probably the topmost central section of the Altarpiece of Saint George of the Generalitat, by Bernat Martorell; and in the main compartment of the Altarpiece of the Virgin and Sant Vicenç Ferrer by Pere Garcia de Benavarri. [...]
2020 - 10.5565/rev/locus.368
Locus amoenus, Vol. 18 (2020) , p. 49-74 (Articles)
|
|
7.
|
40 p, 3.4 MB |
From Patinir's Workshop to the Monastery of Pedralbes : a Virgin and Child in a Landscape
/
Cornudella i Carré, Rafael (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia)
Among the paintings of netherlandish origin imported into Catalonia during the first half of the 16th century, preserved at the Monastery of Pedralbes, there is a small panel featuring the Madonna and Child in a landscape which is attributed here to Patinir's workshop, not excluding the possibility of some autograph intervention by the master. [...] Entre les pintures dels Països Baixos importades a Catalunya al llarg de la primera meitat del segle XVI que es conserven al monestir de Pedralbes, hi ha una petita taula amb la Verge i l'Infant dins d'un paisatge que aquí s'atribueix al taller de Patinir, sense descartar una intervenció autògrafa del mestre. [...] Entre las pinturas de los Países Bajos importadas a Cataluña a lo largo de la primera mitad del siglo XVI que se conservan en el monasterio de Pedralbes, se encuentra una pequeña tabla con la Virgen y el Niño dentro de un paisaje que aquí se atribuye al taller de Patinir, sin descartar una intervención autógrafa del maestro. [...]
2018 - 10.5565/rev/locus.323
Locus amoenus, Vol. 16 (2018) , p. 19-57 (Articles)
|
|
8.
|
18 p, 802.1 KB |
El retaule dels Osona de l'església de la Mare de Déu de Jesús (Eivissa, Illes Balears) : noves aportacions documentals
/
Ferrer Abárzuza, Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona)
Aquest article presenta la confirmació documental de dues circumstàncies fonamentals en la història del retaule de la Mare de Déu de Jesús o de la Mare de Déu de la Llet d'Eivissa, obra de començament del segle XVI realitzada per Roderic i Francesc d'Osona. [...] This paper presents new evidence for two important events in the history of the altarpiece of the Church of Our Lady of Jesus in Ibiza, also known as Our Lady of the Milk. The altarpiece was made by Rodrigo and Francisco de Osona in the early sixteenth century. [...] Este artículo presenta la confirmación documental de dos circunstancias fundamentales en la historia del retablo de Nuestra Señora de Jesús o de la Virgen de la Leche de Ibiza, obra de principios del siglo XVI realizada por Rodrigo y Francisco de Osona. [...]
2017 - 10.5565/rev/locus.291
Locus amoenus, Núm. 15 (2017) , p. 17-34 (Articles)
|
|
9.
|
20 p, 307.9 KB |
Paradiso Terrestre su pergamena : il canto XXVIII del Purgatorio disegnato da Sandro Botticelli
/
Korbacher, Dagmar (Kupferstichkabinett Staatliche Museen zu Berlin (Alemanya))
Questa "lectura Dantis" parte da uno dei celebri disegni di Sandro Botticelli per la Commedia, conservati presso il Kupferstichkabinett di Berlino, cio. dal disegno che l'artista fece per il canto ventottesimo del Purgatorio intorno al 1488-1492 circa. [...] Aquesta "lectura Dantis" parteix d'un dels famosos dibuixos de Sandro Botticelli de la Comèdia, conservats al Kupferstichkabinett de Berlín, és a dir, del dibuix que l'artista va fer per al Cant vint-i-vuitè del Purgatori entre els anys 1488-1492 aproximadament. [...] This "lectura Dantis" starts from one of Sandro Botticelli's famous drawings for Comedy, preserved at the Kupferstichkabinett in Berlin, i. e. from the drawing that the artist made for the twenty-eighth Canto of Purgatory around 1488-1492 (or so). [...] Esta "lectura Dantis" parte de uno de los famosos dibujos de Sandro Botticelli de la Comedia, conservados en el Kupferstichkabinett de Berlín, es decir, del dibujo que el artista hizo para el Canto ventiochavo del Purgatorio entre los años 1488-1492 aproximadamente. [...]
2014 - 10.5565/rev/dea.21
Dante e l'Arte, Vol. 1 (2014) , p. 207-226 (Articoli)
|
|
10.
|
9 p, 167.9 KB |
Jerusalém há de ser liberada e Deus há de ser amado : Bernardo de Claraval entre a Segunda Cruzada e a Mística Cisterciense
/
Raschietti, Matteo
O século XII foi uma das épocas mais vivas, turbulentas e criativas da Idade Média. Iniciada na primeira metade do séc. XI, a reforma da igreja atingiu aqui o seu êxito, especialmente na esfera monástica. [...] The XIIth century has been one of the most lively, turbulent and creative time of Middle Age. The reformation of the church, begun on first half of the XIth century, reaches its result, most of all in monastic sphere. [...]
2010
Mirabilia, Núm. 10 (Gener-Juny 2010) , p. 61-69
|
|