Resultats globals: 11 registres trobats en 0.02 segons.
Articles, 9 registres trobats
Documents de recerca, 2 registres trobats
Articles 9 registres trobats  
1.
17 p, 236.3 KB Una abertura vegetal para el fantástico fantasma y la metamorfosis de muerte : «Tlactocatzine del Jardín de Flandes» y «Letanía de la orquídea», de Carlos Fuentes / Rodríguez Valdés, Yeni (Universidad Iberoamericana)
En este artículo, dos cuentos de Carlos Fuentes ilustran cómo la representación de la naturaleza-vegetal mediante recursos del discurso fantástico construye dos tipologías de relatos. Es decir, a partir de ambos textos se pueden deslindar dos modelos o corrientes dentro del género literatura fantástica que explotan de manera distinta la versatilidad semántica de la naturaleza. [...]
In this article, two short stories by Carlos Fuentes illustrate how the representation of vegetal nature by literary resources linked with the fantastic discourse build two types of tales. In other words, based on both texts, two models that exploit the semantic versatility of nature in different ways can be distinguished within the Fantastic Literature genre. [...]

2023 - 10.5565/rev/brumal.916
Brumal, Vol. 11 Núm. 1 (2023) , p. 67-83 (Monográfico)  
2.
25 p, 978.7 KB Ambiguity, multi-stable storyworlds, and storyworld possible selves in Rosemary Timperley's ghost story "Harry" / Martínez, María-Ángeles (Universidad de Alcalá)
In this study I analyse the ghost story "Harry" (Timperley 1955) within the paradigms of embodied cognition (Gallese 2005, 2017), cognitive ambiguity (Zeki 2006), and storyworld possible selves theory (Author, 2014, 2018). [...]
El presente estudio analiza el relato de fantasmas «Harry» (Timperley, 1955) dentro de los paradigmas de la cognición corporeizada (Gallese, 2005, 2017), la ambigüedad cognitiva (Zeki, 2006), y la teoría de autoesquemas possibles de ficción (Martínez, 2014, 2018). [...]

2022 - 10.5565/rev/brumal.894
Brumal, Vol. 10 Núm. 2 (2022) , p. 47-71 (Monográfico: "Lo vegetal y lo fantástico")  
3.
21 p, 284.6 KB La iteración fantasmal : mise en abyme y aparecidos en El espinazo del diablo (2001), de Guillermo del Toro / Olivares Merino, Julio Ángel (Universidad de Jaén. Departamento de Filología Inglesa)
En torno a la exégesis del fantasma, motivo de génesis y referencia angular como índice de incertidumbre en El espinazo del diablo, Guillermo del Toro urde todo un complejo laberinto de definiciones tentativas suspendidas en el tiempo y en el espacio, una galería de sugerencias disipadas, imágenes imposibles o ecos en constante dialéctica o semantización complementaria que subliman al fantasma como índice literal y figurativo abierto a múltiples interpretaciones. [...]
A most epicentric and seminal motif in The Devil's Backbone, representing an index of uncertainty, the ghost stands as the axis around which Guillermo del Toro builds up a complex maze of tentative definitions -suspended both in time and space-, a gallery of blurred suggestions, impossible images and echoes in permanent clash and constant semantization which sublimate the ghost as a literal and figurative element open to multiple interpretations. [...]

2022 - 10.5565/rev/brumal.829
Brumal, Vol. 10 Núm. 1 (2022) , p. 193-213 (Monográfico)  
4.
22 p, 276.7 KB Doble, fantasma y madre : vasos comunicantes en "Los Ingrávidos" de Valeria Luiselli / Licata, Nicolas (Université de Liège)
En este ensayo analizamos conjuntamente los temas del Doble, del fantasma y de la maternidad en Los ingrávidos (2011), de Valeria Luiselli, porque tal como leemos la novela estos funcionan como vasos comunicantes recorridos por los mismos motivos: un trastorno del cuerpo y una dispersión de la personalidad. [...]
In this essay we analyse together the themes of the Double, the ghost and motherhood in Valeria Luiselli's Los ingrávidos (2011) [Faces in the Crowd (2014)], because according to our reading of the novel they function as communicating vessels traversed by the same motifs: a disturbance of the body and a dispersion of the personality. [...]

2020 - 10.5565/rev/brumal.648
Brumal, Vol. 8 Núm. 1 (2020) , p. 71-92 (Monogràfic)  
5.
20 p, 242.2 KB Escribir la realidad a través de la ficción : el papel del fantasma y la memoria en "Cuando hablábamos con los muertos", de Mariana Enríquez / Leandro Hernández, Lucía (Universitat de Barcelona)
Mariana Enríquez (Buenos Aires, 1973), hace uso de lo sobrenatural en «Cuando hablábamos con los muertos» para potenciar un espacio otro desde dónde aproximarse al pasado argentino, produciendo una reflexión acerca de la memoria y su reinterpretación a través del tiempo ante traumas colectivos. [...]
Mariana Enríquez (Buenos Aires, 1973) makes use of the supernatural in «Cuando hablábamos con los muertos» in order to create a different space from which to approach the Argentine past. This subsequently gives rise to a reflection on memory and its reinterpretation through time in the face of collective traumas. [...]

2018 - 10.5565/rev/brumal.522
Brumal, Vol. 6 Núm. 2 (2018) , p. 145-164 (Monograph)  
6.
11 p, 177.3 KB Una forma d'orrore specificamente teatrale : The woman in black / Pasqualicchio, Nicola (Università degli studi di Verona)
L'articolo esamina il dramma The Woman in Black di Stephen Mallatratt (1987), mettendolo a confronto con il romanzo omonimo di Susan Hill (1983) da cui deriva. L'articolo analizza i procedimenti specificamente teatrali di realizzazione dell'orrore, che fanno del dramma un'opera più originale della tradizionale ghost story che ne è all'origine. [...]
The article focuses on Stephen Mallatratt's play The Woman in Black (1987) and confronts it with the homonymous novel by Susan Hill (1983), that is its source. The goal of the article is to emphasize the originality of the play in comparison with the literary work, and to demonstrate how it employs specifically theatrical devices to achieve its horror effects. [...]

2018 - 10.5565/rev/brumal.519
Brumal, Vol. 6 Núm. 2 (2018) , p. 307-317 (Monograph)  
7.
2 p, 111.3 KB Jo (potser) no he escrit aquest text / Vidal Castell, David (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Mitjans, Comunicació i Cultura)
2016
Ara, Núm. 1853 (10 de gener de 2016)
Rar, Núm. 10 (10 de gener de 2016) , p. 20-21  
8.
21 p, 215.7 KB «It Reminded Me of Poe's Story» : Edgar Allan Poe's Legacy, the Ghost Story and the American Gothic in Richard Matheson's a Stir of Echoes / Miquel Baldellou, Marta (Universitat de Lleida)
Pese a que la novela El último escalón (1958) a menudo ha sido eclipsada por otros títulos más conocidos de Richard Matheson tales como Soy leyenda (1954) o El increíble hombre menguante (1956), debería otorgársele la importancia que merece como reflejo a la par que como fuente de intertextualidad. [...]
Even if A Stir of Echoes (1958) has often been overshadowed by Richard Matheson's best-known novels I Am Legend (1954) and The Shrinking Man (1956), it should be given the credit it deserves as a novel that functions both as a reflection as well as a source of intertextuality. [...]

2014 - 10.5565/rev/brumal.88
Brumal, Vol. 2, Núm. 1 (2014) , p. 49-69  
9.
19 p, 135.8 KB La donna fantasma : immagini del petrarchismo filmico / Frezza, Gino
Anche se la forza e la vastità delle influenze petrarchesche nel cinema debbono talvolta essere cercate e trovate con la pazienza certosina dell'entomologo o dello studioso di metafore, Gino Frezza rintraccia significative e ineludibili presenze delle figure poetiche petrarchesche nella tradizione filmica del cinema classico e in quello moderno e contemporaneo. [...]
The strength and magnitude of Petrarch's influence on cinema must sometimes be sought out with the Carthusian patience of the entomologist or like the study of metaphors. Nevertheless, Gino Frezza retraces the significant and unavoidable presence of Petrarchan poetic figures in the film tradition of both classic and modern, contemporary cinema. [...]

2006 - 10.5565/rev/qdi.170
Quaderns d'Italià, N. 11 (2006) p. 383-401  

Documents de recerca 2 registres trobats  
1.
35 p, 511.2 KB The Haunting Ghost of Jacob Flanders : Revealing War Trauma Through the Aesthetics of Absence in Virginia Woolf's Jacob's Room (1922) / Pulido Salcedo, Angie Alejandra ; Pividori, Cristina, dir. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Anglesa i de Germanística
This paper argues that Jacob's Room addresses trauma through the ghostly figure of Jacob Flanders. I contend that the author breaks conventional narrative techniques by relying on the aesthetics of absence to portray a character who is never completely known to the readers and haunts the text through the uncanny traces he leaves behind. [...]
Aquesta dissertació argumenta que Jacob's Room aborda el trauma per mitjà de la figura fantasmal de Jacob Flanders. L'autora trenca amb les tècniques narratives convencionals en recórrer a l'estètica de l'absència per retratar un personatge que els lectors no acaben de conèixer per complet i que aguaita el text a través de les empremtes sinistres. [...]
Esta disertación argumenta que Jacob's Room aborda el trauma a través de la figura fantasmal de Jacob Flanders. La autora rompe con las técnicas narrativas convencionales al recurrir a la estética de la ausencia para retratar un personaje que los lectores no terminan de conocer por completo y que acecha el texto a través de sus huellas siniestras. [...]

Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2022
Grau en Estudis d'Anglès i Francès [1502]  
2.
50 p, 489.7 KB Bewitched, Bothered and Bewildered : The Representation of Children in Victorian Ghost Stories / Garrido Jiménez, Àitor ; Sánchez Campos, Noelia, dir. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Anglesa i de Germanística
Drawing on cultural notions of childhood representation, ghost stories present children in multiple ways to intensify the horror effect on the reader. Identifying tensions and contradictions in how childhood was literarily represented, this paper discusses the role of children in ten Victorian ghost stories. [...]
Inspirant-se en la representació cultural de la infància, les històries de fantasmes presenten els infants de múltiples maneres per tal d'intensificar el terror de la lectura. Partint de les contradiccions que conformaven la representació literària dels infants, aquest treball analitza el rol d'aquests en deu històries de fantasmes victorianes. [...]
Inspirándose en la representación cultural de la infancia, las historias de fantasmas presentan los niños de múltiples formas para intensificar el terror de la lectura. Partiendo de las contradicciones que conformaban la representación literaria de los niños, este trabajo analiza el papel de éstos en diez historias de fantasmas victorianas. [...]

2021
Grau en Estudis Anglesos [1482]
Grau en Estudis Anglesos [801]  

Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.