Resultats globals: 10 registres trobats en 0.02 segons.
Articles, 8 registres trobats
Contribucions a jornades i congressos, 1 registres trobats
Documents de recerca, 1 registres trobats
Articles 8 registres trobats  
1.
30 p, 290.0 KB Transmission of Japanese as a heritage language in the bilingual polity of Catalonia : A case study / Fukuda, Makiko (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental)
This study explores the transmission of Japanese in Japanese-Catalan/Spanish speaking families in Catalonia from the perspective of Family Language Policy. Based on the data obtained through in-depth interviews with nine Japanese-speaking parents whose spouses are Catalan native speakers, we describe these families' language policies in terms of how they shed light on how parents cope with transmitting Japanese in such contexts. [...]
John Benjamins 2021 - 10.1075/japc.00064.fuk
Journal of Asian Pacific Communication, Vol. 31 Núm. 2 (2021) , p. 191-212  
2.
27 p, 382.5 KB Language use in the context of double minority : the case of Japanese-Catalan/Spanish families in Catalonia / Fukuda, Makiko (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental)
This study explores language use in Japanese-Catalan/Spanish families in Catalonia with a special attention to Japanese. In a community such as Catalonia wherein two languages of different status are in conflict within its own territory, the ability of families to maintain a socially 'weaker' language and transmit yet another language that does not have an official status within the community raises an important question: how do these cross-linguistic families cope with a 'double minority context' in terms of organising their language use within the family? Analysing the data collected through a questionnaire survey conducted with 29 Japanese-Catalan/Spanish-speaking families living in Catalonia revealed that the parents in said families adopted a mostly monolingual use of Spanish; however, this practice does not affect the families' Catalan and Japanese use. [...]
2017 - 10.1080/14790718.2017.1296450
International Journal of Multilingualism, Vol. 14 Núm. 4 (2017) , p. 401-418  
3.
28 p, 1.9 MB A sociophonetic analysis of rhotic variation in Italian schoolchildren / Rossi, Martina (Christian-Albrechts-Universität zu Kiel (Alemanya)) ; Sbacco, Lucia (Newcastle University)
This paper investigates the production of Italian rhotics in the speech of 75 schoolchildren (6-10 years old) in the area of Biella, in the North-West of Italy. As rhotics are subject to a high degree of variation in Italian, their distribution and phonetic realisations were taken into account to test the influence of linguistic and sociolinguistic variables, i. [...]
Aquest treball investiga la producció dels sons ròtics italians en la parla de 75 escolars (de 6 a 10 anys) de la zona de Biella, al nord-oest d'Itàlia. Atès que en italià els sons ròtics estan subjectes a un alt grau de variació, se'n van tenir en compte la distribució i les característiques fonètiques per comprovar la influència de variables lingüístiques i sociolingüístiques; és a dir, el context fonològic, l'edat i l'origen migratori de les famílies dels nens. [...]
Este trabajo investiga la producción de los sonidos róticos italianos en el habla de 75 escolares (de 6 a 10 años) de la zona de Biella, en el noroeste de Italia. Dado que en italiano los sonidos róticos están sujetos a un alto grado de variación, se tuvieron en cuenta su distribución y sus características fonéticas para comprobar la influencia de variables lingüísticas y sociolingüísticas; es decir, el contexto fonológico, la edad y el origen migratorio de las familias de los niños. [...]
Il presente lavoro indaga la variazione dei foni rotici dell'italiano nelle produzioni di 75 bambini in età scolare (6-10 anni) dell'area di Biella, nel nord-ovest dell'Italia. Essendo i suoni rotici soggetti a un alto grado di variazione, in italiano come in altre lingue, la loro distribuzione e le loro caratteristiche fonetiche sono state prese in considerazione per testare l'influenza di variabili linguistiche e sociolinguistiche, come il contesto fonologico, l'età e il background migratorio delle famiglie dei bambini. [...]

2023 - 10.5565/rev/qdi.570
Quaderns d'Italià, Vol. 28 (2023) , p. 147-174 (Dossier 1)  
4.
39 p, 547.5 KB Pedagogical linguistics in Romance / Feldhausen, Ingo (Centre National de la Recherche Scientifique (França). Analyse et Traitement Informatique de la Langue Française-ATILF)
Linguists tend to underestimate their educational and societal role, but linguistics matters. Therefore, this article is a plea for linguists to act accordingly and to fulfill their important role boldly and creatively. [...]
2022 - 10.5565/rev/isogloss.231
Isogloss, Vol. 8 Núm. 5 (2022) , p. 1-39 (Articles)  
5.
28 p, 531.0 KB Em nome dos "brasileirinhos" : estratégias para construção identitária brasileira na Europa / Figueiredo, Taís Cristina Samora
Este artigo apresenta resultados parciais da pesquisa de doutorado em Antropologia Social e Cultural da Universidade Autônoma de Barcelona (ES), em que busco analisar os perfis socioculturais das imigrantes brasileiras e brasileiros que constituem associações no estrangeiro, com a motivação de promover a chamada "Língua de Herança" para seus filhos no exterior. [...]
This paper presents partial results of the research of PhD of Social and Cultural Anthropology of the University Autonomous of Barcelona (ES), in which I seek to analyze the socio-cultural profiles of Brazilian immigrants who constitute associations abroad, with the motivation to promote the called "Heritage Language" for their children abroad. [...]

2020 - 10.5565/rev/periferia.688
Perifèria : revista de recerca i formació en antropologia, Vol. 25 Núm. 1 (2020) , p. 28-55 (Artículos)  
6.
19 p, 291.7 KB La transmissió de la llengua d'herència a les famílies de l'Escola Complementària de la Llengua Japonesa de Barcelona (2004-2014) / Fukuda, Makiko (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació)
Aquest estudi se centra en la transmissió lingüística del japonès a les famílies de l'Escola Complementària de la Llengua Japonesa de Barcelona. A partir de les dades recollides de les dues recerques realitzades els anys 2004 i 2014, l'estudi intenta identificar diversos patrons d'ús lingüístic d'aquestes famílies i explorar quin lloc hi ocupa el japonès, i examinar si hi ha hagut cap canvi en la transmissió d'aquesta llengua durant aquesta dècada. [...]
This paper focuses upon the language transmission of Japanese in the families of the Japanese Language Supplementary School of Barcelona. Basing on the data collected in two studies conducted in 2004 and 2014, we seek to identify various language use patterns and to explore the position occupied by Japanese, examining whether there has been any change in the transmission of this language during this decade. [...]

2017 - 10.2436/20.2504.01.124
Treballs de sociolingüística catalana, Núm. 27 (2017) , p. 43-61  
7.
21 p, 3.3 MB Ideology, Access, and Status : Spanish-English Bilinguals in the Foreign-Language Classroom / Rolland, Michael E. (City University of New York. The Graduate Center)
Spanish language teaching in US higher education is today generally divided between 'foreign language' courses for novice learners and 'heritage language' courses for Hispanic/Latinx students with some knowledge of the language. [...]
L'ensenyament del castellà en els EE. UU. es divideix generalment entre cursos de 'llengua estrangera' per a aprenents sense coneixements previs de l'idioma i cursos 'de llengua d'herència' per a estudiants d'origen llatí /hispà que ja porten alguns coneixements de l'espanyol. [...]
La enseñanza del castellano en los EE. UU. se divide generalmente entre cursos de 'lengua extranjera' para aprendices sin conocimientos previos del idioma y cursos 'de herencia' para estudiantes de origen latino/hispano que ya traen algunos conocimientos del español. [...]
L'enseignement de la langue espagnole dans l'enseignement supérieur aux États-Unis de nos jours est généralement divisé sur les cours de la langue étrangère' pour les débutants et les cours de la 'langue d'héritage' pour les étudiants Hispaniques/Latinx avec un peu de connaissance de la langue. [...]

2016 - 10.5565/rev/jtl3.680
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 9 Núm. 2 (may-june 2016) , p. 94-114 (Articles)  
8.
16 p, 1.6 MB "Broken Arabic" and Ideologies of Completeness : Contextualizing the Category of Native and Heritage Speaker in the University Arabic Classroom / Love, Stephanie V. (City University of New York)
Through weekly participant observations and eleven semi-structured interviews conducted with second-generation bilingual students in the Arabic for Native Speakers/Heritage Learners course at one of City University of New York's (CUNY) senior colleges, I investigate the interdiscursive connections between the students' notion of "broken Arabic" and the concept of "incomplete acquisition and/or attrition" (Montrul, 2013) from SLA research on heritage speakers. [...]
A través de l'observació setmanal dels participants i onze entrevistes semiestructurades realitzades amb estudiants bilingües de la segona generació en una classe de l'àrab per parlants nadius/parlants de la llengua d'origen (heritage language speakers) en City University de Nova York (CUNY), faig recerca en les connexions interdiscursivas entre la noció, per part dels estudiants, sobre 'l'àrab trencat' i el concepte de 'l'adquisició incomplet' i/o 'l'atrició' (Montrul, 2013). [...]
A través de la observación semanal de los participantes y once entrevistas semiestructuradas realizadas con estudiantes bilingües de la segunda generación en una clase del árabe por hablantes nativos / hablantes de la lengua de origen (heritage language speakers) en City University de Nueva York (CUNY), hago investigación en las conexiones interdiscursivas entre la noción, por parte de los estudiantes, sobre 'el árabe roto' y el concepto de 'la adquisición incompleto' y / o 'la atrición' (Montrul, 2013). [...]
A travers des observations participantes hebdomadaires et onze entretiens semi-structurés avec des élèves bilingues de deuxième génération du cours d'arabe pour locuteurs natives/patrimoine des apprenants à City University of New York, (CUNY), j'enquête sur les connexions interdiscursives entre la notion de "l'arabe cassé" et le concept "d'acquisition et / ou d'usure incomplète" (Montrul , 2013) à partir des études de la SLA (Acquisition de la deuxième langue) sur le patrimoine des locuteurs. [...]

2016 - 10.5565/rev/jtl3.679
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 9 Núm. 2 (may-june 2016) , p. 78-93 (Articles)  

Contribucions a jornades i congressos 1 registres trobats  
1.
5 p, 27.4 KB Curricular heritage languages: dual-language immersion schooling as a solution for catalonia's english-knowing school-age population / Stone, John (Universitat de Barcelona) ; Taula Rodona Internacional TRI-CLIL (2a : 2012 : Bellaterra, Catalunya)
2012
TRICLIL proceedings: Better CLIL: more opportunities in primary, secondary and higher education, 2012, p. 345-349  

Documents de recerca 1 registres trobats  
1.
108 p, 5.7 MB Enseñanza del chino como Lengua Heredada a estudiantes de origen chino en España / Huihui Lu Zhang, Julia ; Paoliello, Antonio ; Casas-Tost, Helena ; Fundació Universitat Autònoma de Barcelona
La tesina investiga cuál es la verdadera situación de los colegios de chino en España y cuáles son las verdaderas necesidades de los estudiantes de chino como Lengua Heredada. Para ello, hemos realizado: (1) una revisión bibliográfica; (2) entrevistas a estudiantes y docentes de chino como LH; (3) y unos cuestionarios para los estudiantes. [...]
The present thesis investigates what the real situation of the Chinese Heritage Language Schools in Spain is and what the real needs of the students are. To reach our objectives, we have opted by (1) a literacy review; (2) interviews for CHLL and teachers; (3) and questionnaires for CHLL. [...]
本文对西班牙的中文学校的真实教学情况及其教学法是否能满足华裔学生的学习 需求进行了研究。为此,本文以文献综述、问卷调查、以及访谈的形式进行了调 查。结果证实,西班牙的中文学校采取的教学法确实为传统教学法,部分学生也 表达了自己的不满。 最后,本文也提出了改进教学的相关建议。.

Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona, Juliol 2020
Màster Universitari en Didàctica del Xinès per a Hispanoparlants [1398]  

Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.