Resultats globals: 50 registres trobats en 0.03 segons.
Articles, 50 registres trobats
Articles 50 registres trobats  1 - 10següentfinal  anar al registre:
1.
34 p, 4.4 MB Traditional Knowledge and Biocultural Heritage about Medicinal Plants in a European Transboundary Area (La Raya : Extremadura, Spain-Alentejo, Portugal): Transdisciplinary Research for Curriculum Design in Health Sciences / Vallejo, J.R. (Universidad de Cádiz. Departamento de Anatomía Patológica, Biología Celular, Histología, Historia de la Ciencia, Medicina Legal y Forense y Toxicología) ; Baptista, G.C.S. (Universidad Estadual de Feira de Santana. Departamento de Educação) ; Arco, Helena (Instituto Politécnico de Portalegre. Departamento de Ciências e Tecnologias da Saúde, Escola Superior de Enfermagem) ; González, J.A. (Universidad de Salamanca. Facultad de Biología) ; Santos-Fita, Dídac (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Antropologia Social i Cultural) ; Postigo-Mota, S. (Universidad de Extremadura. Departamento de Enfermería, Facultad de Medicina y Ciencias de la Salud)
2024 - 10.3390/heritage7010012
Heritage, Vol. 7 Núm. 1 (january 2024) , p. 225-258  
2.
32 p, 605.3 KB Educar en el "hábito científico" : Modesto Bargalló y la ciencia en las aulas normalistas en España (1912-1939) / Moreno Martínez, Luis (Universitat de València. Instituto Interuniversitario López Piñero)
El presente trabajo indaga en los saberes, los espacios, las prácticas pedagógicas y la cultura material que definieron la adquisición del "hábito científico" como fin principal de la enseñanza de las ciencias en las aulas normalistas en España en el periodo 1912-1939. [...]
This work addresses the knowledge, spaces, pedagogical practices, and material culture that defined the acquisition of the "scientific habit" as the main objective of science teaching in school classrooms in Spain between 1912 and 1939. [...]

2022 - 10.30827/dynamis.v42i2.27722
Dynamis : Acta Hispanica ad Medicinae Scientiarumque. Historiam Illustrandam, Vol. 42 Núm. 2 (2022) , p. 551-581 (Articles)  
3.
27 p, 1.1 MB Educación física escolar durante la I Restauración (1875 1931) : aspectos curriculares / Galera Pérez, Antonio David (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de l'Expressió Musical, Plàstica i Corporal)
Durante la I Restauración se produce en España una progresiva regulación normativa de los planes de estudios escolares, tanto en el nivel de Párvulos como en el de las Escuelas primarias. Destaca en ellos la presencia de aspectos relacionados con la educación física o sus paradigmas educacionales, con más frecuencia y elaboración en las Escuelas de párvulos y en las llamadas colonias escolares que en el propio nivel de las Escuelas primarias. [...]
During the Spanish 1st. Restoration (1875-1931) there is a progressive legal regulation of school curricula, both in the Preschool level and in the Elementary education. It highlights in them the presence of aspects related to physical education or its educational paradigms, with more frequency and elaboration in nursery schools and in the so-called school colonies than at the level of elementary schools. [...]

2020 - 10.35072/CABAS.2020.25.41.001
Cabás, Núm. 24 (diciembre 2020) , p. 24-50  
4.
33 p, 570.2 KB Escuelas de ábaco : la invención de un lenguaje / Patriarca, Giovanni (Universidad de Las Palmas de Gran Canaria)
Las escuelas de ábaco son fundamentales para la alfabetización matemática, geométrica y ecónomica así como para el desarollo científico de esas disciplinas con su lenguaje sectorial y estilo propio. [...]
Abacus schools are fundamental for mathematical, geometric and economic literacy as well as for the scientific development of these disciplines with their own sectorial language and style. The Abacus treatises constitute the basis of a solid administrative, accounting and commercial training. [...]

2021
Mirabilia, Núm. 32 (jan-jun 2021) , p. 48-80 (Articles)  
5.
17 p, 567.5 KB The end-purpose of teaching history and the curricular inclusion of social problems from the perspective of primary education trainee teachers / Ortega-Sánchez, Delfín (University of Burgos. Department of Specific Didactics) ; Pagès, Joan (Pagès Blanch) (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials)
The principal objective of the present study is to analyze the representations of Primary Education trainee teachers (n = 232) involving the end-purposes of teaching History and, in particular, their views on the didactic treatment and curricular inclusion of social problems at this educational stage. [...]
2020 - 10.3390/socsci9020009
Social sciences, Vol. 9, Núm. 2 (2020)  
6.
20 p, 2.1 MB Naturaleza de la ciencia en un objeto virtual de aprendizaje para el profesorado de ciencias en formación / Berçot, Filipe Faria (Universidade de Sao Paulo) ; Revel Chion, Andrea (Universidad de Buenos Aires) ; Adúriz-Bravo, Agustín (Universidad de Buenos Aires)
Nos propusimos validar un objeto virtual de aprendizaje (OVA) sobre un episodio de historia de la ciencia del siglo XVIII para enseñar naturaleza de la ciencia (NOS). La aplicación del OVA en formación de profesorado permitió su evaluación en contexto. [...]
Our aim was to validate a virtual learning object (VLO) on an episode of the history of science in the 18th century to teach the nature of science (NOS). Implementation of the VLO in pre-service teacher education permitted to assess it in context. [...]

2021 - 10.5565/rev/ensciencias.3060
Enseñanza de las ciencias, Vol. 39 Núm. 1 (2021) , p. 239-258 (Historia y Epistemología)  
7.
41 p, 217.0 KB La historia de la educación física escolar en España : una revisión bibliográfica transversal para incitar a una historia social y crítica de la educación física / Torrebadella Flix, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona)
En este artículo presentamos 226 documentos de estudios históricos acerca de la educación física escolar en España, desde 1881 hasta hoy. A partir del análisis documental de estos estudios interpelamos propuestas a nuevos enfoques teóricos y metodológicos que participen de una historia social y crítica de la educación física. [...]
This article presents a review of 226 studies that shed light on the history of physical education in Spanish schools from 1881 to the present day. Following documentary analysis of these studies, we call for proposals concerning new theoretical and methodological approaches to add to a social and critical history of physical education. [...]

2017 - 10.14516/ete.2017.004.001.76
Espacio, tiempo y educación, Vol. 4 Núm. 1 (2017) , p. 1-41  
8.
12 p, 303.7 KB El juego del marro : un dispositivo de la pedagogía disciplinar en la tradición inventada de la educación física contemporánea del siglo XIX y principios del XX / Brasó i Rius, Jordi (Universitat de Barcelona) ; Torrebadella Flix, Xavier (Universitat de Barcelona)
Para construir los códigos disciplinares que sustentaron las bases pedagógicas de la educación física se articularon dispositivos para ejercer el poder socializador del discurso de la institución educativa. [...]
For constructing disciplinary codes to support the pedagogical bases of physical education some devices were activated to manifest the power of socialization of the educational institution. In the "pedagogical theatre" of physical education, games like el marro or rescate (Prisoner's Bar) were used in Spain, other European countries and America as an excellent means of introducing techniques of control and social reproduction which, through the appearance of self-government, aimed at transferring behavior to other rule-based and hierarchized orders of society. [...]
A fim de construir os códigos disciplinares que sustentam as bases pedagógicas da educação física, foram articulados dispositivos para exercer o poder socializante do discurso da instituição de ensino. [...]

2018 - 10.17227/ludica.num27-9443
Lúdica pedagógica, Vol. 1 Núm. 27 (ene-jun 2018) , p. 85-96  
9.
12 p, 805.6 KB Legado cultural e valores profissionais no Livro I de Método da Medicina, de Galeno (129-217) / Angotti Neto, Hélio (Universidade Nove de Julho)
Este trabalho traduz excertos do Livro I da obra Método da Medicina, do antigo médico Galeno. Em seu conteúdo, são discutidos aspectos ligados à transmissão de conhecimentos à próxima geração de profissionais e à atenção necessária aos elementos morais da profissão, que devem permear a prática e sua transmissão.
This work translates excerpts from Book I of the work Method of Medicine, by the ancient doctor Galen. In its content, aspects related to the transmission of knowledge to the next generation of professionals and the necessary attention to the moral elements of the profession, which must permeate the practice and its transmission, are discussed.

2020
Mirabilia, Núm. 31 (2020) , p. 610-621  
10.
23 p, 188.7 KB El juego del marro y la genealogía pedagógica y sociológica del poder disciplinar del deporte / Brasó i Rius, Jordi (Universitat de Barcelona) ; Torrebadella Flix, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona)
Los juegos agonísticos son una de las manifestaciones sociales y culturales más emblemáticas de la civilización humana. El marro es uno de estos juegos. Substraer a partir de este juego ancestral, una genealogía pedagógica lúdica en el ejercicio del poder como estrategia para disciplinar el cuerpo es el objetivo de estudio de este artículo. [...]
Agonistic games are one of the most emblematic social and cultural manifestations of human civilization. Prisoner's bar, is one of these games. Subtracting from this ancestral game, a playful pedagogical genealogy in the exercise of power as a strategy to discipline the body is the objective of the study of this article. [...]

2019 - 10.5565/rev/athenea.2364
Athenea digital : revista de pensamiento e investigación social, Vol. 19 Núm. 3 (2019) , e. 2364 (Artículos)  

Articles : 50 registres trobats   1 - 10següentfinal  anar al registre:
Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.