1.
|
21 p, 241.1 KB |
Archaeological thinking : between space and time
/
Barceló, Juan A.. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Antropologia Social i Cultural)
The archaeological record can be described using a relevant observable feature: location. Shape, size and other properties vary from one location to another, and sometimes this variation has some appearance of continuity, which should be understood as variation between social actions due to neighbourhood relationships. [...]
2002
Archeologia e calcolatori, Núm. 13 (2002) , p. 237-257
|
|
2.
|
23 p, 764.6 KB |
The origins of the city. From social theory to archaeological description
/
Barceló, Juan A.. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Antropologia Social i Cultural) ;
Pelfer, Giuliano (Università degli studi di Roma "La Sapienza". Dipartimento di Scienze Storiche, Archeologiche e) ;
Mandolesi, Alessandro (Museo Archeologico di Barbarano Romano)
This paper will focus on the origins of the city. This subject has been studied in sociology, anthropology, history and geography, but there is not a unified approach. Our paper deals with the specific way social theory can be used in archaeology. [...]
2002
Archeologia e calcolatori, Núm. 13 (2002) , p. 41-63
|
|
3.
|
|
4.
|
15 p, 679.5 KB |
Finding translations. On the use of bibliographical databases in translation history
/
Poupaud, Sandra (Universitat Rovira i Virgili) ;
Pym, Anthony (Universitat Rovira i Virgili) ;
Torres Simón, Esther (Universitat Rovira i Virgili)
In any study of translations one must first decide what is to be counted as a "translation" and how such things are to be found, usually through recourse to bibliographical databases. We propose that, starting from the maximalist view that translations are potentially everywhere, various distribution processes impose a series of selective filters thanks to which some translations are more easily identified and accessible than others. [...] Dans toute étude de traductions, il faut tout d'abord déterminer l'objet qui doit être pris en compte comme une « traduction », puis comment le trouver, en général en ayant recours à des bases de données bibliographiques. [...]
2009 - 10.7202/037680ar
Meta : journal des traducteurs, Vol. 54, núm. 2 (2009) , p. 264-278
|
|
5.
|
23 p, 360.6 KB |
A História Medieval no Brasil e no Maranhão em perspectiva : ensino e pesquisa
/
Zierer, Adriana (Universidade Federal do Maranhão (Brasil)) ;
Oliveira, Solange Pereira
Los estudios de Historia Medieval se vienen consolidando en Brasil, con la expansión de producciones dirigidas a la enseñanza e investigaciones académicas en este campo historiográfico, influenciadas por las conquistas de la Escuela de los Annales. [...] The studies of Medieval History have been consolidating in Maranhão with the expansion of the productions directed to the teaching and academic research in this historiographic field. In this article we present a general approach on the substantial advances of works related to this historical period in the State, seeking to underline the relevance of possible ways for the teaching and research of the Middle Ages in the context of the belief and imaginary of local culture in Maranhão.
2019
Mirabilia, Núm. 28 (jan-jun 2019) , p. 634-656 (Articles)
|
|
6.
|
|
7.
|
|
8.
|
|
9.
|
32 p, 282.5 KB |
La historia militar en el contexto de las nuevas corrientes historiográficas : una aproximación
/
Borreguero Beltrán, Cristina (Universidad de Burgos. Departamento de Historia, Geografía y Comunicación)
Este artículo pretende explorar los avances e innovaciones de la historia de la guerra y, por extensión, de la historia militar, logrados durante el último medio siglo en España. El estudio analiza algunas de sus características más definitorias, en consonancia con el proceso de la historia general, como la extraordinaria multiplicación de los protagonistas, la ampliación del universo temático, el acceso multifactorial en el análisis de las diferentes cuestiones, las nuevas líneas de investigación y los cambios metodológicos generados en diálogo con otras disciplinas - la antropología, la lingüística, la literatura, la psicohistoria, etc. [...] Aquest article pretén explorar els avenços i les innovacions de la història de la guerra i, per extensió, de la història militar, assolits durant el darrer mig segle a Espanya. L'estudi n'analitza algunes de les característiques més definitòries, d'acord amb el procés de la història general, com l'extraordinària multiplicació dels protagonistes, l'ampliació de l'univers temàtic, l'accés multifactorial a les diferents qüestions, les noves línies de recerca i els canvis metodològics generats en diàleg amb altres disciplines - l'antropologia, la lingüística, la literatura, la psicohistòria, etc. [...] This article aims to explore the advances and innovations in the study of war history and, by extension, military history during the last half century in Spain. The study analyzes some of its most defining characteristics in line with the process of general history: the extraordinary increase in the number of protagonists, the expansion of issues and topics, the multifactorial access in the analysis, and the opening of new lines of research and methodological changes in dialogue with other disciplines, among them anthropology, linguistics, literature and psychohistory. [...]
2016 - 10.5565/rev/manuscrits.87
Manuscrits, Núm. 34 (2016) , p. 145-176 (Articles)
|
|
10.
|
15 p, 284.1 KB |
Not a Stitch out of Place : Assessing Students' Attitudes Towards Multimodal Composition
/
Bohannon, Jeanne Law (Kennesaw State University)
This article traces a brief history of multimodal composition practices in the field of writing studies. It frames writing instruction through the theoretical lens of democratic pedagogy and presents the works of key composition scholars. [...] En aquest article es descriu, breument, la història de les pràctiques de composició multimodal en el camp dels estudis de l'escriptura. Emmarca la instrucció d'escriptura a través de la perspectiva teòrica de la pedagogia democràtica i presenta les obres claus sobre la didàctica de l'escriptura. [...] En este artículo se describe, brevemente, la historia de las prácticas de composición multimodal en el campo de los estudios de la escritura. Enmarca la instrucción de escritura a través de la perspectiva teórica de la pedagogía democrática y presenta las obras claves sobre la didáctica de la escritura. [...] Cet article décrit brièvement l'histoire des pratiques dans le domaine des études de composition multimodal écrit. Cadre enseignement de l'écriture à travers la théorique de la pédagogie démocratique et présente œuvres clés sur l'enseignement de l'écriture. [...]
2015 - 10.5565/rev/jtl3.631
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 8 Núm. 2 (may-june 2015) , p. 33-47 (Articles)
|
|