Resultats globals: 32 registres trobats en 0.02 segons.
Articles, 28 registres trobats
Documents de recerca, 4 registres trobats
Articles 28 registres trobats  1 - 10següentfinal  anar al registre:
1.
32 p, 1.5 MB Las láminas zootómicas del profesor Paul Pfurtscheller de Viena : un material científico renovador en las aulas españolas en el primer tercio de siglo XX / Marín Murcia, José Pedro (Universidad Complutense de Madrid. Departamento de Biología Celular) ; Borges de Faria, Joana (Pontifícia Universidade Católica de São Paulo) ; Baratas Díaz, Alfredo (Universidad Complutense de Madrid. Departamento de Biología Celular)
Paul Pfurtscheller fue uno de los creadores de material didáctico más universales y reconocidos dentro de la enseñanza de la Historia Natural, sus láminas de pared de zoología tuvieron presencia a nivel internacional en escuelas normales, institutos de segunda enseñanza e incluso en gabinetes y laboratorios universitarios. [...]
Paul Pfurtscheller was one of the most widely recognized creators of didactic material in the teaching of Natural History. His zoology wall charts had an international presence in secondary schools, teacher training colleges, and even in laboratories at universities. [...]

2023
Dynamis : Acta Hispanica ad Medicinae Scientiarumque. Historiam Illustrandam, Vol. 43 Núm. 1 (2023) , p. 245-276 (Articles)  
2.
16 p, 988.2 KB El boletín Faraday (1928-29) y las relaciones entre historia y didáctica de las ciencias / Moreno Martínez, Luis (University of Valencia)
Faraday ha sido considerada una de las primeras publicaciones especializadas en didáctica e historia de la ciencia en España. Sin embargo, hasta la fecha su recuperación y estudio se revelaba pendiente. [...]
Faraday has been pointed out as one of the first specialized journals on the didactics and history of science in Spain. Starting from the analysis of this unstudied journal, this paper examines the relations between history and didactics of science in the early twentieth-century Spain. [...]

2021 - 10.5565/rev/ensciencias.3304
Enseñanza de las ciencias, Vol. 39 Núm. 3 (2021) , p. 215-230 (Historia y Epistemología)  
3.
17 p, 567.5 KB The end-purpose of teaching history and the curricular inclusion of social problems from the perspective of primary education trainee teachers / Ortega-Sánchez, Delfín (University of Burgos. Department of Specific Didactics) ; Pagès, Joan (Pagès Blanch) (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials)
The principal objective of the present study is to analyze the representations of Primary Education trainee teachers (n = 232) involving the end-purposes of teaching History and, in particular, their views on the didactic treatment and curricular inclusion of social problems at this educational stage. [...]
2020 - 10.3390/socsci9020009
Social sciences, Vol. 9, Núm. 2 (2020)  
4.
23 p, 360.6 KB A História Medieval no Brasil e no Maranhão em perspectiva : ensino e pesquisa / Zierer, Adriana (Universidade Federal do Maranhão (Brasil)) ; Oliveira, Solange Pereira
Los estudios de Historia Medieval se vienen consolidando en Brasil, con la expansión de producciones dirigidas a la enseñanza e investigaciones académicas en este campo historiográfico, influenciadas por las conquistas de la Escuela de los Annales. [...]
The studies of Medieval History have been consolidating in Maranhão with the expansion of the productions directed to the teaching and academic research in this historiographic field. In this article we present a general approach on the substantial advances of works related to this historical period in the State, seeking to underline the relevance of possible ways for the teaching and research of the Middle Ages in the context of the belief and imaginary of local culture in Maranhão.

2019
Mirabilia, Núm. 28 (jan-jun 2019) , p. 634-656 (Articles)  
5.
35 p, 510.4 KB Las representaciones de los estudiantes sobre la temporalidad y la HRP en la formación inicial del profesorado de historia. Aportes de una investigación / Jara, Miguel Ángel ; Santisteban, Antoni
La investigación en la didáctica de la historia se ha visto incrementada en los últimos años con una gran diversidad de aportaciones. Estas aportaciones han sido realizadas por investigadores de campos muy diversos. [...]
Research in teaching of history has been increased in recent years with a great diversity of contributions. These contributions have been conducted by researchers from fields very different. The investigation that we presented tries to respond to the need for a model of research, in this case, we cater to one of the fields of the teaching of history and social sciences. [...]

2010
Reseñas de enseñanza de la historia, Núm. 8 (2010) , p. 71-105  
6.
11 p, 221.3 KB Una investigación sobre cómo se aprende a enseñar el tiempo histórico / Santisteban, Antoni (Universitat Rovira i Virgili)
La investigación pretende aportar instrumentos e ideas para la mejora de la formación inicial en la enseñanza del tiempo histórico. Se hace una propuesta de estructura conceptual del tiempo histórico, como instrumento para la investigación. [...]
This research's target is to provide tools and ideas to improve the starting formation to teach historic time. It is a proposal of conceptual structure of historic time as a tool for research. We delve in the representations of teacher trainees and its practice. [...]

2007
Enseñanza de las ciencias sociales, Vol. 6 (2007) , p. 19-29  
7.
29 p, 1.0 MB La enseñanza y el aprendizaje del tiempo histórico en educación primaria / Pagès, Joan (Pagès Blanch) (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Santisteban, Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona)
El tiempo es un concepto muy complejo y sólo se entiende a partir de un análisis amplio y transdisciplinario. Cuando se enseña la historia a los niños se debe considerar esa complejidad remitiéndonos, por lo tanto, a nuevas representaciones del tiempo histórico. [...]
Time is a very complex concept that can only be understood from broad and transdisciplinary analyses. When teaching history to children such complexity should be considered, thus referring us to new representations of historical time. [...]

2010 - 10.1590/S0101-32622010000300002
Cadernos CEDES, Vol. 30, núm. 82 (2010) , p. 281-309  
8.
17 p, 190.0 KB ¿Cómo podemos analizar la competencia narrativa del alumnado en el aprendizaje de la Historia? / Sant Obiols, Edda (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de les Ciències Socials) ; Pagès, Joan (Pagès Blanch) (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de les Ciències Socials) ; Santisteban, Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de les Ciències Socials) ; González-Monfort, Neus (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de les Ciències Socials) ; Oller, Montserrat (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de les Ciències Socials)
El objetivo de este artículo es proponer un instrumento para analizar el nivel de competencia narrativa del alumnado como componente clave del pensamiento histórico y social. A partir de una revisión teórica sobre las narraciones, su contenido y estructura, se propone una batería de preguntas para identificar el grado de competencia narrativa del alumnado. [...]
The aim of this paper is to analyze the role that teachers assigned to curricular requirements, establishing the relationship between these documents and everyday practice. From the interpretation of interviews with a group of teachers, is to study the ways in which teachers used, discarded and/or reworked curriculum requirements, based on assume that they have an active role in the redefinition of such documents. [...]

2014
Clio y asociados, Núm. 18 (2014) , p. 166-183  
9.
22 p, 3.5 MB Ciencia y arte se encuentran : el caso del telescopio de Galileo / Vázquez Manassero, Margarita Ana (Universidad Nacional de Educación a Distancia (Espanya)) ; Vázquez Alonso, Ángel (Universitat de les Illes Balears. Centro de Estudios de Posgrado)
Se plantea un enfoque interdisciplinar para la enseñanza de las ciencias basado en la historia de la ciencia y la historia del arte. El enfoque es innovador, pues recupera la historia de la ciencia para el aprendizaje, y se complementa con productos del arte, cuya accesibilidad y fácil comprensión amplifican la atracción y motivación de los estudiantes. [...]
Es planteja un enfocament interdisciplinari per a l'ensenyament de les ciències basat en la història de la ciència i la història de l'art. L'enfocament és innovador, doncs recupera la història de la ciència per a l'aprenentatge, i es complementa amb productes de l'art, l'accessibilitat del qual i fàcil comprensió amplifiquen l'atracció i motivació dels estudiants. [...]
An interdisciplinary approach for teaching science based on the history of science and history of art is proposed. The approach is innovative, as it traces the history of science for learning, and is complemented by products of art, whose accessibility and understanding amplify the attraction and motivation for students. [...]

2017 - 10.5565/rev/ensciencias.2224
Enseñanza de las ciencias, Vol. 35 Núm. 3 (2017) , p. 195-215 (Historia y Epistemología)  
10.
4 p, 71.3 KB Episódios da história da tabela periódica e dos elementos químicos para o ensino de Química / Piccoli, Flávia (Universidade Federal do Rio Grande do Sul (Brasil)) ; Lopes, Cesar (Universidade Federal do Rio Grande do Sul (Brasil))
Este artigo tem por objetivo apontar aspectos da história das classificações dos Elementos Químicos e da Tabela Periódica que podem auxiliar os alunos de uma turma de Ensino Médio brasileiro a compreender melhor conceitos relativos à construção da Tabela Periódica, assim como aspectos relacionados à Natureza da Ciência (NdC). [...]
Presentation and discussion of a teaching proposal that uses episodes of the history of the chemistry elements and classifications for teaching concepts related to the construction of the Periodic Table and aspects of Nature of Science (NoS).

2013
Enseñanza de las ciencias, Núm. Extra (2013) , p. 2791-2794 (Innovacions didàctiques)  

Articles : 28 registres trobats   1 - 10següentfinal  anar al registre:
Documents de recerca 4 registres trobats  
1.
465 p, 14.3 MB La invisibilidad social del pueblo mapuche en la enseñanza y el aprendizaje de la Historia y de las Ciencias Sociales en Chile y en Argentina. Un análisis desde la Teoría Fundamentada / Sanhueza Rodríguez, Alexis ; González-Monfort, Neus, dir. ; Gonzalez Valencia, Gustavo, dir.
d'investigacions en països amb una marcat passat colonial que mostren el lloc infravalorat que tenen els pobles originaris en els currículums i, de la mateixa manera, el valor d'una formació docent lligada a la justícia social, 2) els vincles històrics i educatius entre Xile i l'Argentina pel que fa a el poble maputxe, 3) les investigació en didàctica de la història en els dos països i, finalment, 4 ) la relació entre la teoria i la pràctica d'ensenyar història maputxe. [...]
El problema de investigación de esta tesis doctoral se construye a partir de los siguientes elementos: 1) el concierto de investigaciones en países con una marcado pasado colonial que muestran el lugar minusvalorado que tienen los pueblos originarios en los currículos y, del mismo modo, el valor de una formación de profesores y de profesoras ligada a la justicia social, 2) los vínculos históricos y educativos entre Chile y Argentina con respecto al pueblo mapuche, 3) las investigación en didáctica de la historia en ambos países y, por último, 4) la relación entre la teoría y la práctica de enseñar historia mapuche. [...]
The research problem of this doctoral thesis is built from the following elements: 1) the concert of researches in countries with a marked colonial past that show the undervalued place that native peoples have in the curricula and, in the same way, the value of the teacher training linked to social justice, 2) the historical and educational links between Chile and Argentina with respect to the Mapuche people, 3) research in didactics of history in both countries and, finally, 4 ) the relationship between the theory and practice of teaching Mapuche history. [...]

2021  
2.
381 p, 9.1 MB El lloc de les dones en l'ensenyament de la història a Itàlia. Estudi de cas múltiple. Una recerca sobre el problema de la formació del professorat / Muzzi, Sandra ; Santisteban, Antoni, dir.
Aquesta investigació pretén dibuixar quin és el lloc de les dones a l'ensenyament de la història a Itàlia i en la formació del professorat. La desigualtat que encara hi ha entre homes i dones al país, la feminització de la professió docent i algunes polèmiques sexistes i homòfobes sobre la proposta d'introducció del gènere a l'escola (llei 107/2015) van ser el punt de partida de la recerca. [...]
Esta investigación pretende dibujar cuál es el lugar de las mujeres en la enseñanza de la historia en Italia y en la formación del profesorado. La desigualdad que aún existe entre hombres y mujeres en el país, la feminización de la profesión docente y algunas polémicas sexistas y homófobas sobre la propuesta de introducción del género en la escuela (ley 107/2015) fueron el punto de partida de la investigación. [...]
This research aims at drawing the place of women in the teaching of history in Italy and in teacher training. The inequality that still exists between men and women in the country, the feminization of the teaching profession and some sexist and homophobic controversies about the proposal to introduce gender in schools (Law 107/2015) were the starting point of the research. [...]

2021  
3.
362 p, 11.4 MB Educación Histórica en un mundo global. Un estudio desde dos lugares del mundo (Neuquén y Barcelona) / Tosello, Julia ; Santisteban, Antoni, dir. ; Jara, Miguel Ángel, dir.
Vivim en un món que està experimentant transformacions profundes en el qual semblés que tots/es fóssim cada vegada més connectats/es, teixint una gran interdependència. Però, mentre que en aquest context multicultural global alguns grups lideren aquest procés i es beneficien social i econòmicament d'aquests canvis, altres van cap a un major aïllament, migracions forçoses, pobresa estructural, precarietat, marginació social i una excessiva localització; el que, en definitiva porta a una creixent desigualtat i injustícia social tant en l'àmbit local com en el global. [...]
Vivimos en un mundo que está experimentando transformaciones profundas en el que pareciera que todos/as estuviéramos cada vez más conectados/as, tejiendo una gran interdependencia. Pero, mientras que en este contexto multicultural global algunos grupos lideran este proceso y se benefician social y económicamente de estos cambios, otros van hacia un mayor aislamiento, migraciones forzosas, pobreza estructural, precariedad, marginación social y una excesiva localización; lo que, en definitiva lleva a una creciente desigualdad e injusticia social tanto en lo local como en lo global. [...]
We live in a world that is undergoing profound transformations in which it seems that we are all increasingly connected, weaving a great interdependence. But, while in this global multicultural context some groups are leading this process and benefit socially and economically from these changes, others are heading towards greater isolation, forced migration, structural poverty, precariousness, social marginalization, and excessive localization; which ultimately leads to growing inequality and social injustice both locally and globally. [...]

2021  
4.
554 p, 5.2 MB La reflexión sobre las finalidades de la enseñanza de la historia. Un estudio de caso en la formación inicial del profesorado en el sistema educativo mexicano / Abellán Fernández, Jordi ; Santisteban, Antoni, dir. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials
Esta investigación se centra en la formación inicial del profesorado, irrumpe en el campo de la didáctica de la historia y en los fundamentos teóricos y metodológicos de las diferentes tradiciones sobre las finalidades, se encuadra en el paradigma crítico, adopta una perspectiva cualitativa y recurre a la investigación-acción y al estudio de casos para atender situaciones vinculadas con la práctica profesional de un grupo de estudiantes de maestro en el contexto del sistema educativo mexicano. [...]
This research focuses on initial teacher training, bursts into the field of teaching history and the theoretical and methodological traditions of different purposes on fundamentals, falls within the critical paradigm adopts a qualitative perspective and uses action research and case studies to address situations related to professional practice of a group of student teachers in the context of the Mexican educational system. [...]

[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2015  

Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.