1.
|
18 p, 8.7 MB |
Dues taules marianes de Perot Gascó al Museo de Pontevedra : aportacions a partir dels estudis de Josep Puiggarí i Llobet (1821-1903)
/
Piñol Álvarez, Estefanía (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia)
La producció artística de l'obrador dels Gascó ha estat motiu de debat historiogràfic durant els últims anys. Les creacions realitzades per aquest taller familiar català s'han atribuït a les diferents etapes o a les diferents persones que en formaven part d'una forma canviant i amb discrepàncies entre els historiadors de l'art. [...] The artistic output of the Gascó workshop has been the subject of historiographical discussion in recent years. Work from this 16th century Catalan family workshop has been attributed to different periods and to different artists at different times, with disagreement among art historians. [...] La producción artística del obrador de los Gascó ha sido motivo de debate historiográfico durante los últimos años. Las creaciones realizadas por este taller familiar catalán se han atribuido a las diferentes etapas o a las diferentes personas que formaban parte del mismo de una forma cambiante y con discrepancias entre los historiadores del arte. [...]
2022 - 10.5565/rev/locus.426
Locus amoenus, Vol. 20 (2022) , p. 55-71 (Articles)
|
|
2.
|
|
3.
|
34 p, 16.6 MB |
Iconografia e retorica nella Commedia : similitudine miniate dello Yates Thomson 36
/
Pittiglio, Gianni (Ministero dei beni e delle attività culturali e del turismo)
Nella tradizione miniata della Commedia, le illustrazioni riguardano quasi costantemente la narrazione del viaggio di Dante nei tre regni dell'Aldilà. Tra le deroghe più interessanti, però, esistono casi in cui gli autori dei programmi iconografici provano ad andare oltre e a mettere in immagine alcune delle numerose figure retoriche del testo dantesco. [...] En la tradició de les Comèdies miniades, les il·lustracions es refereixen gairebé sempre a la narració del viatge de Dante als tres regnes del més enllà. Entre les excepcions més interessants, però, hi ha casos en què els autors dels programes iconogràfics intenten anar més enllà i posar en imatge algunes de les nombroses figures retòriques del text de Dante. [...] In the illuminated tradition of the Commedia, illustrations are often dedicated to visualize the narration of Dante's journey into the three realms of the Afterlife. Among the most interesting exceptions, however, there are cases in which the authors of the illuminations try to go one step further and put into images some of the numerous rhetorical figures in Dante's text. [...] En la tradición miniada de la Comedia, las ilustraciones se refieren casi constantemente a la narración del viaje de Dante a los tres reinos de la otra vida. Entre las excepciones más interesantes, sin embargo, hay casos en los que los autores de los programas iconográficos intentan ir más allá y poner en imagen algunas de las numerosas figuras retóricas del texto de Dante. [...] Dans la tradition enluminée de la Comédie, les illustrations concernent presque constamment la narration du voyage de Dante dans les trois royaumes de l'au-delà. Parmi les exceptions les plus intéressantes, cependant, il y a des cas dans lesquels les auteurs des programmes iconographiques tentent d'aller plus loin et de mettre en image certaines des nombreuses figures rhétoriques du texte de Dante. [...]
2021 - 10.5565/rev/dea.150
Dante e l'Arte, Vol. 8 (2021) , p. 103-136 (Monogràfic)
|
|
4.
|
22 p, 6.6 MB |
Un' indagine comparativa su alcuni aspetti iconografici del ms. Yates Thompson 36
/
Ponchia, Chiara (Università degli Studi di Padova)
Il manoscritto Yates Thompson 36 della British Library è un codice che per la straordinaria ricchezza dell'apparato illustrativo, realizzato da Giovanni di Paolo e da un'ignota mano senese, ha a lungo richiamato l'acceso interesse della critica, che ne ha approfonditamente indagato le miniature sia dal punto di vista stilistico sia iconografico. [...] El manuscrit Yates Thompson 36 de la Biblioteca Britànica és un còdex que per l'extraordinària riquesa de l'aparell il·lustratiu, creat per Giovanni di Paolo i una mà sienesa desconeguda, ha atret durant molt de temps l'agut interès dels crítics, que han investigat a fons les miniatures tant des d'un punt de vista estilístic com iconogràfic. [...] The Yates Thompson 36 manuscript in the British Library is a codex whose extraordinarily rich illustrations, created by Giovanni di Paolo and an unknown Sienese hand, have long attracted the interest of critics who have thoroughly investigated the miniatures both stylistically and iconographically. [...] El manuscrito Yates Thompson 36 de la Biblioteca Británica es un códice que por la extraordinaria riqueza del aparato ilustrativo, creado por Giovanni di Paolo y una mano desconocida de Siena, ha atraído durante mucho tiempo el gran interés de los críticos, que han investigado a fondo las miniaturas tanto desde un punto de vista estilístico como iconográfico. [...] Le manuscrit Yates Thompson 36 de la British Library est un codex qui, pour l'extraordinaire richesse de l'appareil d'illustration, créé par Giovanni di Paolo et une main siennoise inconnue, a longtemps suscité le vif intérêt des critiques, qui ont étudié en profondeur les miniatures à la fois d'un point de vue stylistique et iconographique. [...]
2021 - 10.5565/rev/dea.146
Dante e l'Arte, Vol. 8 (2021) , p. 137-158 (Monogràfic)
|
|
5.
|
24 p, 7.9 MB |
La promoció artística del bisbe de Malta, Tomàs Gargallo († 1614) : autoritat, política i devoció
/
Canalda Llobet, Sílvia (Universitat de Barcelona. Departament d'Història de l'Art)
El objectivo de este artículo es analizar el patronazgo artístico del obispo de Malta Tommaso Gargallo (1578-1614) a partir de la capilla de Nuestra Señora de Montserrat en la iglesia homónima de Roma, representativa de la Corona de Aragón. [...] L'objectiu de l'article és analitzar el patronatge artístic del bisbe de Malta Tommaso Gargallo (1578-1614) a partir de la capella de la Mare de Déu de Montserrat a l'església representativa de la Corona d'Aragó a Roma. [...] With the Chapel of Our Lady of Montserrat in the homonymous church in Rome as the epicenter, this paper analyzes the artistic patronage of the Bishop of Malta: Tommaso Gargallo (1578-1614). It is necessary to reconstruct his biographical and political trajectory, combining for the first time primary and secondary sources from various countries (Malta, Italy, and Catalonia), with a significant contribution of unpublished data. [...]
2021 - 10.5565/rev/manuscrits.271
Manuscrits : revista d'història moderna, Vol. 41 (2020) , p. 45-68 (Dosier)
|
|
6.
|
|
7.
|
|
8.
|
10 p, 271.4 KB |
La modernización iconográfica religiosa dentro de un modelo de emprendimiento
/
Vélez Pardo, Estíbaliz (Instituto Superior Tecnológico "Sudamericano") ;
Briceño Salazar, Liceth (Instituto Superior Tecnológico "Sudamericano") ;
Chuico Medina, Edwin (Instituto Superior Tecnológico "Sudamericano")
La investigación se trabajó con la finalidad de realizar un análisis iconográfico de las imágenes religiosas más representativas de la ciudad de Loja-Ecuador para aplicar en suvenires tomando como referencia estudios previos sobre casos paralelos centrados en el rescate cultural a través del diseño gráfico. [...] The project was focused on the iconographic analysis of the most representative religious images from Loja, Ecuador to apply on souvenirs and different products for sell, taking previous studies as reference about parallel cases centred around cultural rescue through design and entrepreneurship. [...]
2021 - 10.5565/rev/grafica.188
Grafica, Vol. 9 Núm. 17 (2021) , p. 47-55 (Ensayos)
|
|
9.
|
22 p, 827.3 KB |
L'estrat gòtic de l'absis de Santa Maria de Terrassa
/
Favà Monllau, Cèsar (Museu Nacional d'Art de Catalunya)
L'article pretén oferir una primera visió de conjunt de les pintures murals gòtiques de l'absis de Santa Maria de Terrassa (Barcelona), actualment traspassades a diverses teles custodiades al Museu de Terrassa. [...] This article aims to offer a first overview of the Gothic mural paintings from the apse of Santa Maria in Terrassa (Barcelona), which at one point were transferred to canvas and are currently kept in the Museu de Terrassa. [...]
2020 - 10.5565/rev/locus.379
Locus amoenus, Vol. 18 (2020) , p. 27-48 (Articles)
|
|
10.
|
26 p, 776.0 KB |
Nens que escriuen i nens que parlen : una altra visió medieval de Crist Jutge
/
Macías Prieto, Guadaira (Universitat de Barcelona)
En aquest article estudiarem, a través de diverses obres catalanes, algunes variants de la iconografia de la Mare de Déu amb el Nen que escriu. Revisarem com aquest motiu, notablement polisèmic i de gran èxit en el corrent artístic denominat "gòtic internacional", es concreta en tres exemples: en l'única miniatura coneguda del Levador del plat de pobres vergonyants, un còdex desaparegut que va pertànyer a l'església de Santa Maria del Mar, de Barcelona; en la Mare de Déu amb el Nen, les virtuts cardinals i altres figures, que fou probablement la taula cimera del Retaule de sant Jordi de la Generalitat, pintat per Bernat Martorell; i en el compartiment principal del Retaule de la Mare de Déu i sant Vicenç Ferrer, de Pere Garcia de Benavarri. [...] In this article we will study, through various Catalan works, some variants of the iconographic motif of the Madonna of the Writing Christ Child. We will review how this motif, remarkably polysemic and which is so successful in the artistic style known as "Gothic International", is illustrated in three examples: a miniature from the Levador del plat de pobres vergonyants, a lost codex from the church of Santa Maria del Mar in Barcelona; on the panel with the Virgin with the Child, the cardinal virtues and other figures, probably the topmost central section of the Altarpiece of Saint George of the Generalitat, by Bernat Martorell; and in the main compartment of the Altarpiece of the Virgin and Sant Vicenç Ferrer by Pere Garcia de Benavarri. [...]
2020 - 10.5565/rev/locus.368
Locus amoenus, Vol. 18 (2020) , p. 49-74 (Articles)
|
|