Resultats globals: 8 registres trobats en 0.02 segons.
Articles, 5 registres trobats
Contribucions a jornades i congressos, 1 registres trobats
Documents de recerca, 2 registres trobats
Articles 5 registres trobats  
1.
People like us, the ordinary people : culture-based approaches to middle class analysis / Maestripieri, Lara (Politecnico di Milano) ; Bellini, Andrea (Sapienza Università di Roma)
Since the beginning of the sociological debate on social classes, the middle class has been defined negatively for what it is not: lying in the middle between the bourgeoisie and the working class. This article aims to translate the terms of the problem positively, shifting the focus from determining «what is» or «who is in» the middle class to understanding the inherent meaning of «being» middle class. [...]
2022 - 10.1423/102594
Rassegna Italiana di Sociologia, Vol. 63 Núm. 1 (2022) , p. 211-234  
2.
32 p, 516.5 KB El discurso oficial de la clase media china : ansiedad, nacionalismo y populismo / Sanchez Romera, Alfonso (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental)
Desde principios del siglo xxi surge en la República Popular de China un discurso oficial de clase media en cuya difusión los medios de comunicación han desempeñado un papel clave. A partir del análisis de noticias publicadas en Renmin Wang ([Diario del] Pueblo en Línea), la versión digital del periódico oficial del Partido Comunista Chino (PCC), se determinará la aparición y construcción del discurso de la clase media china en aras de responder a la cuestión ¿para qué el PCC promueve el discurso oficial de la clase media en China? Los resultados sugieren que el Estado-Partido legitima su autoridad en China a través de diferentes posturas basadas en un nacionalismo populista que fomenta una nueva identidad acorde a los valores neoliberales donde encaja el discurso sobre la clase media.
The media have played a key role in the dissemination of an official middle-class discourse that emerged in the People's Republic of China two decades ago. The emergence and construction of a middle-class discourse in China will be analysed through news items published in Renmin Wang (People's Daily Online), the digital version of the official newspaper of the Chinese Communist Party (CCP), in order to answer the question: why does the CCP promote an official middle-class discourse in China? The findings suggest that the Party-State legitimises its authority by taking different stances based on a populist nationalism that fosters a new identity consistent with neoliberal values, which goes hand in hand with the discourse of the middle class.

2021 - 10.5477/cis/reis.176.141
Revista Española de Investigaciones Sociológicas (REIS), Núm. 176 (Octubre-Diciembre 2021) , p. 114-156
2 documents
3.
6 p, 115.2 KB El surgimiento de comunidades volátiles : relatos salvajes de Damián Szifrón / Olivera-Williams, María Rosa (University of Notre Dame)
Este artículo remite a la producción cinematográfica argentina y chilena que contribuyó a marcar los hitos de "los estudios de la memoria" en y del Cono Sur. En este contexto se estudia el exitoso largometraje de 2014 del argentino Szifrón, Relatos salvajes, para probar la hipótesis de que las seis historias individuales que lo integran como representaciones de nuevas comunidades volátiles reclaman un concepto más abarcador y real de la justicia al materializar el debilitamiento de la clase media como tropo amortiguador de las pulsiones humanas y del antagonismo entre los que tienen todo y los que no tienen nada.
This article refers to the Argentine and Chilean cinematographic production that contributed to mark the milestones of "memory studies" in and of the Southern Cone. In this context, I study Szifron's 2014 successful feature film, Wild Tales, in order to prove the hypothesis that the six individual stories that made up the film as representations of new volatile communities claim for a more encompassing and real concept of justice upon materialize the weakening of the middle-class as a buffering trope of human drives and antagonism between those who have everything and those who have nothing.

2017
DeSignis, Núm. 27 (Julio-Diciembre 2017) , p. 95-104  
4.
23 p, 134.8 KB El proceso de valoración de los centros educativos por parte de las familias de clase media : el papel del orden expresivo en la búsqueda de la «distinción» / Olmedo Reinoso, Antonio (Universidad de Granada. Facultad de Ciencias de la Educación) ; Santa Cruz Grau, Luis Eduardo (Universidad de Granada. Facultad de Ciencias de la Educación.)
El presente artículo analiza la valoración que realizan las familias de clase media sobre el orden expresivo de distintos centros educativos. La composición social del alumnado, el proyecto educativo, la titularidad y el ambiente general son aspectos valorados por los padres durante el proceso de escolarización de sus hijos. [...]
This article analyses the evaluation made by middle-class families regarding the expressive order of different schools. The social composition of the pupils, the educational project, their public or private character and the general atmosphere are highly valued aspects by those parents during the schooling process of their children. [...]

2011 - 10.5565/rev/papers/v96n2.150
Papers : revista de sociologia, Vol. 96, Núm. 2 (2011) , p. 515-537  
5.
27 p, 295.7 KB La familia en la sociedad de hoy : vivencias de venezolanos de clase media / Mora Salas, Leonor (Universidad Central de Venezuela. Instituto de Psicología)
En este trabajo discuto los modos de interpretación que emplean venezolanos de clase media respecto a su familia y, el origen de los significados compartidosentre los miembros del grupo familiar. Método: realicé un estudio cualitativo con entrevistas individuales en cinco familias del estrato socioeconómico medio. [...]
The present study investigates how the Venezuelan middle class understands the family, and identifies the origin of meanings shared among family members. Individual interviews were conducted with members of five middle class families. [...]

2007 - 10.5565/rev/athenead/v0n11.365
Athenea digital : revista de pensamiento e investigación social, N. 11 (2007) p. 56-82  

Contribucions a jornades i congressos 1 registres trobats  
1.
1 p, 54.7 KB The erosion of the German middle class / Bosch, Gerhard (Universität Duisburg-Essen. Institut Arbeit und Qualifikation) ; Kalina, Thorsten (Universität Duisburg-Essen. Institut Arbeit und Qualifikation) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Centre d'Estudis Sociològics sobre la Vida Quotidiana i el Treball
2016 (IWPLMS 2016 Abstract book)
Annual Conference of the International Working Party on Labour Market Segmentation. Barcelona, Catalunya, 37è : 2016  

Documents de recerca 2 registres trobats  
1.
0 p, 3.6 MB The middle class in contemporary urban china : construction, practices and representations / Sánchez Romera, Alfonso ; Beltrán, Joaquín, dir. ; Sáiz López, Amelia, dir.
Aquesta investigació té com a objectiu analitzar el fenomen social de la classe mitjana xinesa, posant atenció especial en la construcció social de la identitat mitjançant l'anàlisi de les pràctiques i representacions socials a la Xina urbana contemporània. [...]
Esta investigación tiene como objetivo analizar el fenómeno de la clase media china, poniendo especial énfasis en la construcción social de la identidad mediante el análisis de las prácticas y representaciones sociales en China urbana contemporánea. [...]
This research aims to explore the social phenomenon of the Chinese middle class, with particular focus on the social construction of identity by analysing social practices and representations in contemporary urban China. [...]

2020  
2.
23 p, 582.2 KB Análisis del mercado de chocolate en China / Díaz Ortega, Marianela ; Cubeiro Rodriguez, Didac, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Economia Aplicada) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Traducció i d'Interpretació
El sector de la xocolata a la Xina està dominat per empreses estrangeres que ja sigui exportant o produint dins del país ocupen al voltant del 70% del mercat. En el primer lloc està Mars, seguida de Nestlé i després Ferrero, Cadbury i Herchey. [...]
El mercado de chocolate en China que se caracteriza por estar dominado principalmente por grandes empresas extranjeras. Sólo la marca doméstica COFCO en 2013 se encontraba en curto lugar solo por detrás de Mars, Ferrero y Nestlé, y por delante de Cadbury y Hershey. [...]
The chocolate industry in China is dominated by foreign companies either exporting or producing within the country occupy about 70% market share. In the first place is Mars, Nestle and then followed by Ferrero, Cadbury and Herchey. [...]

2015
Grau en Estudis d'Àsia Oriental [823]  

Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.