Resultats globals: 18 registres trobats en 0.02 segons.
Articles, 12 registres trobats
Llibres i col·leccions, 1 registres trobats
Documents de recerca, 3 registres trobats
Materials didàctics, 2 registres trobats
Articles 12 registres trobats  1 - 10següent  anar al registre:
1.
16 p, 272.4 KB The Moderniſa Project : orthographic modernization of Spanish golden age dramas with language models / De la Rosa, Javier (Nasjonalbiblioteket i Norge) ; Cuéllar, Álvaro (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Lehmann, Jörg (Staatsbibliothek zu Berlin)
The increasing application of computational methods to the literature of the Spanish Golden Age has revealed the necessity of automating the modernization of its texts to facilitate seamless comparison and analysis. [...]
La creciente aplicación de métodos computacionales a la literatura española del Siglo de Oro ha revelado la necesidad de automatizar la modernización de los textos para facilitar su comparación y análisis. [...]

2024 - 10.5565/rev/anuariolopedevega.530
Anuario Lope de Vega, Vol. 30 (2024) , p. 410-425 (Artículos. Sección miscelánea)  
2.
16 p, 307.8 KB "Por la palabra se conoce la dirección del espíritu" : Gamaliel Churata y la vanguardia en Chirapu (1928) / Hurtado Lazo, Alex (Universidad Nacional Mayor de San Marcos (Lima, Perú))
La participación, activa o a través de menciones, de Gamaliel Churata durante la revista arequipeña de vanguardia Chirapu (1928) marca una pauta de defensa del arte nuevo mediante argumentos pero también creación poética. [...]
La participació, activa o a través de mencions, de Gamaliel Churata en la revista avantguardista d'Arequipa Chirapu (1928) marca una pauta de defensa de l'art nouveau mitjançant arguments, però també creació poètica. [...]
The participation, active or through mentions, of Gamaliel Churata during the Arequipa magazine of the avant-garde period Chirapu (1928) marks a pattern of defense of new art through arguments but also poetic creation. [...]

2020 - 10.5565/rev/mitologias.679
Mitologías hoy, Vol. 21 (2020) , p. 59-74 (Dossier)  
3.
24 p, 272.4 KB Juan López de Velasco, la "Descripción universal" y otros oficios sutiles / del Castillo Durán, Fernando (Institut La Serreta (Rubí, Catalunya))
Juan López de Velasco fue un personaje complejo, cuyos trabajos en el Consejo de Indias culminaron una obra magna, la Descripción universal de las Indias, documento potentísimo que no vio la luz hasta 1894. [...]
Juan López de Velasco was a complex character, whose job in the Consejo de Indias culminated in a major work, the Descripción universal de las Indias, a powerful document which did not see the light until 1894. [...]

2018 - 10.5565/rev/nueind.40
Nuevas de Indias, Vol. 3 (2018) , p. 1-24 (Artículos)  
4.
22 p, 389.5 KB L'orthographe des homophones : quelles difficultés pour les élèves du secondaire? / Champoux, Ménaïc (Université de Montréal)
Cet article rend compte des résultats obtenus lors d'une recherche descriptive visant à faire le portrait des principales difficultés rencontrées par les élèves du secondaire relativement à l'orthographe des homophones, et cela, à travers différents angles d'analyse. [...]
This article presents results of a descriptive study aimed at establishing a picture of the main difficulties encountered by Quebec high school students regarding the spelling of homophones. In this study, we outlined the most frequent homophonous errors made in texts by 136 students studied and, for ten targeted homophonous groups, we established the success and failure rate of the expected forms for each context of realization. [...]
Aquest article presenta els resultats obtinguts durant una investigació descriptiva amb el propòsit de presentar un panorama de les principals dificultats trobades pels alumnes francòfons de secundària del Quebec en relació amb l'ortografia dels homòfons en francès. [...]
Este artículo presenta los resultados obtenidos durante una investigación descriptiva con el propósito de presentar un panorama de las principales dificultades encontradas por los alumnos francófonos de secundaria de Quebec en relación con la ortografía de los homófonos en francés. [...]

2018 - 10.5565/rev/jtl3.739
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 11 Núm. 1 (february-march 2018) , p. 63-84 (Articles)  
5.
3 p, 113.5 KB Nuevas bases para la enseñanza de la ortografía / Milian, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials)
La ortografía, esa preocupación para muchos maestros y esa pesadilla para la mayoría de estudiantes, ¿qué es, en realidad? ¿Qué relación puede establecerse entre la ortografía y el sistema lingüístico? ¿Qué lugar ocupa el hecho de dominar las reglas ortográficas en relación a la competencia lingüística? ¿Qué consideración se le otorga en los diseños curriculares de la enseñanza básica?.
1992
Aula de innovación educativa, Num. 2 (1992) , p. 10-13  
6.
20 p, 181.8 KB La identidad autorial en la "Ortografía castellana" de Mateo Alemán / Heredia, María (Universidad de Huelva)
En 1609 Mateo Alemán publicó en México su Ortografía castellana, un breve tratado de ortografía que contiene valiosas apreciaciones sobre la ortografía del castellano, pero también los relatos de momentos cruciales de su vida. [...]
Mateo Alemán published his Ortografía castellana in Mexico in 1609. It was a short essay that contained valuable remarks about castilian ortography and several stories about key moments of his life. [...]

2016 - 10.5565/rev/studiaaurea.212
Studia aurea : revista de literatura española y teoría literaria del Renacimiento y Siglo de Oro, Vol. 10 (2016) , p. 201-219 («Auctor in fabula». Imágenes y representaciones autoriales en el Siglo de Oro)  
7.
36 p, 199.8 KB Orígenes de la Ortografía de la RAE : primeras aportaciones de Bartolomé Alcázar (1715) y de Adrián Conink (h. 1716) / Freixas, Margarita (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Espanyola)
El "Discurso proemial de la orthographía de la Lengua Castellana" publicado en los Preliminares del Diccionario de Autoridades (1726) constituye el primer tratado ortográfico elaborado por la Real Academia Española. [...]
2016 - 10.3989/rfe.2016.05
Revista de filología española, Vol. 96, Num. 1 (2016) , p. 113-148  
8.
19 p, 419.8 KB Effectiveness of a Phonological Awareness Training for Arabic Disabled Reading Children : Insights on Metalinguistic Benefits / Layes, Smail (Normandie Université (Rouen, França)) ; Lalonde, Robert (Normandie Université (Rouen, França)) ; Rebai, Mohamed (Normandie Université (Rouen, França))
We examined the effects of a phonological awareness (PA) training program on word reading and pseudo-word decoding in dyslexic children reading the Arabic language (n=10; age mean= 129. 74 months) in comparison to normal readers (n=10; age mean= 126. [...]
Es van examinar els efectes d'un programa d'entrenament de consciència fonològica en la lectura de paraules i descodificació pseudo-paraules en nens dislèxics llegeixen la llengua àrab (n = 10; edat mitjana = 129,74 mesos) en comparació amb els lectors normals (n = 10; edat mitjana = 126,90 mesos) a partir dels graus 4 i 5. [...]
Se examinaron los efectos de un programa de entrenamiento de conciencia fonológica en la lectura de palabras y decodificación pseudo-palabras en niños disléxicos leen la lengua árabe (n = 10; edad media = 129,74 meses) en comparación con los lectores normales (n = 10; edad media = 126,90 meses) a partir de los grados 4 y 5. [...]
Nous avons examiné les effets d'un programme d'entrainement phonologique sur le développement de la conscience phonologique, la lecture des mots et le décodage de pseudo-mots chez les enfants dyslexiques arabophones (n= 10, moyenne d'âge = 129,74 mois) en comparaison avec des lecteurs normaux (n = 10; moyenne d'âge = 126,90 mois) en 4ème et en 5ème années primaires. [...]

2015 - 10.5565/rev/jtl3.621
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 8 Núm. 4 (november-december 2015) , p. 24-42 (Articles)  
9.
66 p, 1.3 MB Un gramático, ortógrafo, lexicógrafo, poeta, periodista, traductor y cervantista olvidado de principios del siglo XIX : Manuel Lozano Pérez Ramajo / Sáez Rivera, Daniel M. (Universidad Complutense de Madrid)
La actividad múltiple de Manuel Lozano Pérez Ramajo (1772-1831), clérigo liberal nacido en Ciudad Rodrigo (Salamanca), formado en la Universidad de Alcalá (1789- 1791), viajero voluntario y forzado por España, Europa y África, gramático, ortógrafo, lexicógrafo, cervantista y traductor, pero también poeta y periodista o gacetillero, ha sido tradicionalmente poco atendida dentro de la historiografía lingüística. [...]
The various activity by Manuel Lozano Pérez Ramajo (1772-1831), liberal clergyman born in Ciudad Rodrigo (Salamanca), trained in Alcalá's University (1789-1791), free and forced traveler through Spain, Europe and Africa, grammarien, orthographer, lexicographer, Cervantist and translator, but also poet and journalist, has not traditionally attended in the Historioghaphy of Spanish Linguistics. [...]

2015
Estudios de lingüística del español, Vol. 36 (2015) , p. 95-160 (Articles)  
10.
14 p, 664.5 KB Expérimentation d'un dispositif pour l'enseignement de la ponctuation et ses effets sur les performances en écriture des élèves de 2e année de l'école primaire / Jarno-El Hilali, Guénola (Université Toulouse 2)
Dans cette présente recherche, un dispositif pour l'enseignement de la ponctuation visant à remédier aux lacunes des élèves en situation d'écriture a été expérimenté. Il s'inscrit dans un perspectif socioconstructiviste. [...]
In this present study, a project for teaching punctuation has been designed, from a socioconstructivist perspective, to address gaps in student writing. The effects of this intervention on the learners' writing performance was then evaluated, using a dictation test with a cohort of 121 students in the second year of primary school (CE1). [...]
En el presente estudio, se ha diseñado un proyecto de puntuación en enseñanza, desde una perspectiva socioconstructivista, para subsanar las deficiencias en el proceso de escritura llevado a cabo por los estudiantes. [...]

2012 - 10.5565/rev/jtl3.459
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 5, Núm. 4 (novembre-desembre 2012) , p. 42-55  

Articles : 12 registres trobats   1 - 10següent  anar al registre:
Llibres i col·leccions 1 registres trobats  
1.
33 p, 3.8 MB El proceso de fijación ortográfica de las palabras en los DRAE / Alcoba, Santiago (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Espanyola)
Madrid Iberoamericana Vervuert 2012 (Lingüística iberoamericana)
Historia del lexico : perspectivas de investigación, 2012, p. 273-302  

Documents de recerca 3 registres trobats  
1.
36 p, 566.8 KB Gramática y escritura. La aplicación de la teoría gramatical a la enseñanza y corrección de problemas de escritura. El caso de la coma / Fariñas Calomarde, Clara ; Gallego, Ángel J., dir. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres
Este trabajo explora la estrecha relación que existe entre la gramática y los signos de puntuación, con el fin de demostrar que, haciendo visible dicha conexión en la enseñanza de la escritura, se pueden solventar y corregir muchos de los errores que se comenten de manera mucho más efectiva. [...]
En aquest treball s'explora la estreta relació que existeix entre la gramàtica y els signes de puntuació, amb l'objectiu de demostrar que, fent visible aquesta connexió a l'ensenyament de l'escriptura, es poden resoldre y corregir molts dels errors que es cometen de manera més efectiva. [...]

2021
Grau en Estudis d'Anglès i Espanyol [836]  
2.
590 p, 5.2 MB Lexicografía académica del siglo XIX : macroestructura y ortografía / Terrón Vinagre, Natalia ; Clavería Nadal, Gloria, dir.
La present tesi doctoral constitueix un avanç en l'estudi del castellà de segle XIX, període corresponent a l'espanyol modern segons l'estipulat per les investigacions actuals sobre història i historiografia de la llengua espanyola (cfr. [...]
La presente tesis doctoral constituye un avance en el estudio del castellano del siglo XIX, período correspondiente al español moderno según lo estipulado por las investigaciones actuales sobre historia e historiografía de la lengua española (cfr. [...]
This thesis represents a progress in the study of the Spanish language in the 19th century, a period designated by current research on Spanish language history and historiography as modern Spanish (cf. [...]

2021  
3.
28 p, 1.1 MB Portraying Scots. Literary Dialect in Thom's The Tin-Kin / Soria Ortega, Beatriz ; Tubau Muntaña, Susagna, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Anglesa i de Germanística) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres
This paper examines whether the portrayal of the Scots variety in Thom's literary piece, The Tin-kin, is accurate and consistent in terms of spelling. For the purpose of this essay, six features of Scots will be analyzed. [...]
El següent assaig examina si la representació del dialecte Scots al llibre de Thom, The Tin-kin, és precisa i consistent respecte a l'ortografia. Per això, sis característiques de Scots seràn analitzades. [...]

2017
Grau en Estudis Anglesos [801]  

Materials didàctics 2 registres trobats  
1.
30 p, 1.6 MB "Peix al cove!" : mètode per aprendre ortografia a Primària i Secundària basat en la reflexió, el diàleg i la recerca a l'aula / Fontich, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació)
El mètode que presento aborda l'ortografia a l'aula de Primària i de l'ESO a partir de la següent idea: per aprendre ortografia cal que ens basem no només en el verb "fixar-s'hi" sinó també en el verb "reflexionar". [...]
2024  
2.
113 p, 2.5 MB Grammatik Deutsch. Schemata und Hilfen für das Schreiben und Übersetzen. Unterrichtsmaterial Deutsch B, Teil 3 / Doerr, Emmanuel Jean André (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Traducció i d'Interpretació
When thinking about grammar teaching, the layman quickly associates the learning of fixed, practiced rules of normative grammar. A speaker or writer always pursues a specific intention with his or her utterance. [...]
Cuando se piensa en la enseñanza de la gramática, el lego asocia rápidamente el aprendizaje de reglas fijas y practicadas de la gramática normativa. Un orador o autor siempre persigue una intención específica con su declaración. [...]
Beim Gedanken an Grammatikunterricht assoziiert der Laie schnell das Erlernen fester, eingeübter Regeln der normativen Grammatik. Ein Sprecher oder Verfasser verfolgt mit seiner Äußerung stets eine bestimmte Absicht. [...]

Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2019 (Idioma B per a traductors i intèrprets (alemany). Materials docents)  

Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.