1.
|
34 p, 4.4 MB |
Traditional Knowledge and Biocultural Heritage about Medicinal Plants in a European Transboundary Area (La Raya : Extremadura, Spain-Alentejo, Portugal): Transdisciplinary Research for Curriculum Design in Health Sciences
/
Vallejo, J.R. (Universidad de Cádiz. Departamento de Anatomía Patológica, Biología Celular, Histología, Historia de la Ciencia, Medicina Legal y Forense y Toxicología) ;
Baptista, G.C.S. (Universidad Estadual de Feira de Santana. Departamento de Educação) ;
Arco, Helena (Instituto Politécnico de Portalegre. Departamento de Ciências e Tecnologias da Saúde, Escola Superior de Enfermagem) ;
González, J.A. (Universidad de Salamanca. Facultad de Biología) ;
Santos-Fita, Dídac (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Antropologia Social i Cultural) ;
Postigo-Mota, S. (Universidad de Extremadura. Departamento de Enfermería, Facultad de Medicina y Ciencias de la Salud)
2024 - 10.3390/heritage7010012
Heritage, Vol. 7 Núm. 1 (january 2024) , p. 225-258
|
|
2.
|
14 p, 7.3 MB |
Which were the happiest translators? : the case for methodological pluralism in translation history
/
López-Alcalá, Samuel (Brigham Young University. Department of Spanish and Portuguese)
In this theoretical paper I engage critically several key issues in translation history theory raised by translation historians in recent years. These methodological and philosophical debates address crucial aspects of the discipline such as epistemic priorities in historical inquiry, the place of translation theories in historical narratives and the related issue of target audiences and constitute valuable contributions to current thinking on central aspects of translation history. [...] El presente artículo teórico es un análisis crítico de varios aspectos troncales de teoría de la historia de la Traducción debatidos recientemente por los historiadores de la materia. Dichos debates metodológicos y filosóficos abordan aspectos fundamentales de la disciplina (como las prioridades epistémicas en la investigación histórica, el lugar de las teorías de la traducción en la narración historiográfica y el asunto anejo de los grupos de lectores a los que se destina la historiografía de la traducción), y constituyen aportaciones valiosísimas al status quaestionis de la reflexión metodológica en la disciplina. [...]
2020
1611 : revista de historia de la traducción, Núm. 14 (2020) (Articles)
|
|
3.
|
7 p, 232.7 KB |
What is science's crisis really about?
/
Saltelli, Andrea (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals) ;
Funtowicz, Silvio (Universitetet i Bergen. Senter for Vitenskapsteori)
Present day reasoning about difficulties in science reproducibility, science governance, and the use of science for policy could benefit from a philosophical and historical perspective. This would show that the present crisis was anticipated by some scholars of these disciplines, and that diagnoses were offered which are not yet mainstream among crisis-aware disciplines, from statistics to medicine, from bibliometrics to biology. [...]
2017 - 10.1016/j.futures.2017.05.010
Futures, Vol. 91 (Aug. 2017) , p. 5-11
|
|
4.
|
10 p, 193.4 KB |
Literatura, historia y pacifismo en Los derrotados, de Pablo Montoya
/
Saldarriaga Gutiérrez, Sebastián (Universidad de Salamanca)
En este ensayo se reflexiona sobre Los derrotados, una novela del escritor colombiano Pablo Montoya. La obra gira en torno a la figura de Francisco José de Caldas, un científico que ha trascendido en la historia como prócer de la Independencia colombiana. [...] En aquest assaig es reflexiona sobre Los derrotados, una novel·la de l'escriptor colombià Pablo Montoya. L'obra gira al voltant de la figura de Francisco José de Caldas, un científic que ha transcendit en la història com a pròcer de la Independència colombiana. [...] This essay reflects on Los derrotados, a novel by Colombian writer Pablo Montoya. The work revolves around the figure of Francisco José de Caldas, a scientist who has transcended in history as a hero of the Colombian Independence. [...]
2017 - 10.5565/rev/mitologias.482
Mitologías hoy, Vol. 16 (2017) , p. 287-296 (Dossier)
|
|
5.
|
9 p, 92.5 KB |
Psicologia social, história cultural e filosofia da diferença : a análise de documentos
/
Lemos, Flávia Cristina Silveira (Universidade Federal do Pará) ;
Galindo, Dolores (Universidade Federal do Pará) ;
Franco, Ana Carolina Farias (Universidade Federal do Pará) ;
Neta, Fernanda Teixeira Barros (Universidade Federal do Pará) ;
Monteiro, Cinthia de Castro Santos Tavares (Universidade Federal do Pará)
Esse artigo é um ensaio teórico e visa descrever alguns procedimentos de pesquisa, na articulação entre a Psicologia Social, a História Cultural e a Filosofia da Diferença, a partir da análise de documentos como metodologia e modalidade de resistência. [...] This article is a theoretical essay aims to describe and some research procedures, on the relationship between Social Psychology, Cultural History and the Philosophy of Difference, based on the analysis of documents as methodology and form of resistance. [...]
2015 - 10.5565/rev/qpsicologia.1297
Quaderns de psicologia, Vol. 17 Núm. 2 (2015) , p. 37-45 (Artículos)
|
|
6.
|
27 p, 749.0 KB |
La conciencia filosófica de la lingüística
/
Laborda Gil, Xavier (Universitat de Barcelona)
El artículo describe e interpreta la preferencia de la lingüística axiomática por una de las diversas corrientes de la filosofía del lenguaje del siglo XX, la filosofía analítica del lenguaje ideal. [...] This paper describes the relationship between Linguistics and Philosophy of language, and it interprets the choice made by axiomatic Linguistics of Analytic Philosophy of the ideal language, from a variety of options. [...]
2015
Estudios de lingüística del español, Vol. 36 (2015) , p. 383-409 (Articles)
|
|
7.
|
20 p, 505.9 KB |
La enseñanza de la gravitación universal de Newton orientada por la historia y filosofía de la ciencia : una propuesta didáctica con un enfoque en la argumentación
/
Teixeira, Elder Sales (Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Departamento de Física) ;
Freire Junior, Olival (Universidade Federal da Bahia. Instituto de Física) ;
Greca, Ileana Maria (Universidad de Burgos. Departamento de Didácticas Específicas)
Este trabajo presenta una propuesta didáctica para enseñar la gravitación universal de Newton (GU), orientada por la historia y la filosofía de la ciencia, para promover mejoras en la habilidad de argumentación de los alumnos. [...] Aquest treball presenta una proposta didàctica per ensenyar la gravitació universal de Newton (GU), orientada per la història i la filosofia de la ciència, per promoure millores en l'habilitat d'argumentació dels alumnes. [...] This paper presents a didactical proposal to teach Newton's universal gravitation (GU)guided by the history and philosophy of science (HPS) to promote improvements in students' argumentation skills. This proposal is the culmination of a larger work that has already produced some results (Teixeira et al. [...]
2015 - 10.5565/rev/ensciencias.1226
Enseñanza de las ciencias, Vol. 33 Núm. 1 (2015) , p. 205-223 (Historia y Epistemología)
|
|
8.
|
15 p, 310.3 KB |
Time, History, and Providence in the Philosophy of Nicholas of Cusa
/
Aleksander, Jason (Saint Xavier University (Chicago, Estats Units d'Amèrica))
Embora Nicholas de Cusa ocasionalmente tenha discutido que o Universo deva ser entendido como o desdobramento do absolutamente infinito de tempo, ele deixou perguntas abertas sobre a distinção entre tempo natural e tempo histórico, como qualquer noção de tempo poderia depender da natureza de providência divina, e como a compreensão dele de providência divina se relaciona a outras visões filosóficas tradicionais. [...] Although Nicholas of Cusa occasionally discussed how the universe must be understood as the unfolding of the absolutely infinite in time, he left open questions about any distinction between natural time and historical time, how either notion of time might depend upon the nature of divine providence, and how his understanding of divine providence relates to other traditional philosophical views. [...]
2014
Mirabilia, Núm. 19 (Jun-Dez 2014) , p. 1-15
|
|
9.
|
20 p, 319.1 KB |
Three theses on the historiography and ontology of Ferrater Mora
/
Casanovas, Pompeu (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Dret i Tecnologia) ;
Graham, Joel, trad.
En aquest article es defensen tres tesis sobre el vincle entre l'ontologia i la historiografia de Ferrater Mora: (i) la història intel·lectual de Ferrater consisteix en una historiografia semàntica de segon grau, (ii) l'ontologia constitueix una hermenèutica de segon grau, (iii) l'«integracionisme» constitueix un diàleg de segon ordre que, malgrat les seves limitacions, acaba per tenir sentit en la darrera generació del Web. [...] This paper advances three theses on the link between ontology and history in Ferrater Mora's works: (i) his intellectual history is a second-order semantic history, (ii) his ontology may be defined as a second-order hermeneutics, and (iii) his philosophy (which he called integrationism) consists of a second-order dialogue that, despite its limitations, comes to make sense within the latest generation of the Web. [...]
2014 - 10.2436/20.3001.02.85
Journal of Catalan Intellectual History, Núm. 7-8 (2014) , p. 11-30
2 documents
|
|
10.
|
37 p, 1.3 MB |
El nostre valor romà de "presència-gaudi"
/
Fullat, Octavi, 1928- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social)
Este artículo se inscribe en una trilogía que el autor ha dedicado a estudiar el antrophos judío y griego. En esta ocasión se refiere al antrophos de la cultura latina, rastreando de esta manera los fundamentos de la paideia occidental. [...] Cet article est inscrit dans une trilogie que l'auteur a dédiée a l'étude de l'antrophosjuif et grec. Dans ce cas il fait allusion a l'antrophos de la culture latine, suivant ainsi la trace des fondements de la paideia occidentale. [...] This article is (he final part of a trilogy - the first two parts of which have examined Jewish and Greek anthropos. Here, an analysis is undertaken of the anthropos of Latin culture, thus retracing the foundations of western paideia. [...]
1998
Temps d'educació, Núm. 20 (1998) , p. 237-273
|
|