1.
|
15 p, 903.9 KB |
Granados through the rolls : the presence of Enrique Granados in the Spanish pianola market
/
Roquer González, Jordi 1974- (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Monasterio, Ángel (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Ródenas, Joaquín (Universitat Autònoma de Barcelona)
This article examines the presence of Enrique Granados's music in the Spanish pianola market, both for metronomic and reproducing rolls. The analyzed material comes from several digitization and cataloging projects carried out by the Musicology Department Research Group at the Universitat Autònoma de Barcelona. [...] Este artículo examina la presencia de la música de Enrique Granados en el mercado español de pianola, incluyendo tanto rollos metronómicos como grabaciones para piano reproductor. El material analizado proviene de varios proyectos de digitalización y catalogación llevados a cabo por el Grupo de Investigación del Departamento de Musicología de la Universitat Autònoma de Barcelona. [...]
2019 - 10.5070/D84145641
Diagonal (Riverside, Calif.), Vol. 4 Núm. 1 (2019) , p. 44-58
|
|
2.
|
43 p, 1.6 MB |
A Sonata para Violino e Piano K304 em Mi Menor de Mozart (1756-1791) : relações temáticas e formais das Schemata
/
Pereira, Aline Mendonça ;
Hartmann, Ernesto (Universidade Federal do Espírito Santo (Brasil))
O presente artigo analisa as relações entre forma e Schemata na Sonata K304 em Mi Menor para Violino e Piano (1778) de Wolfgang Amadeus Mozart. Por ser a única obra do gênero em modo menor do compositor e por a ela serem atribuídas características marcantemente expressivas em virtude da ocasião de sua composição; período em que sua mão faleceu durante sua turnê em Mannheim, Viena e Paris; seu processo composicional merece atenção. [...] This paper analyses the relations between form and Schemata in Wolfgang Amadeus Mozart's E Minor Violin Sonata K304 (1778). Since this work is the composer's sole composition in this genre in minor mode and has been attributed with remarkable expressive features once it was conceived during his travel to Mannheim, Munich and Paris; travel that coincide with his mother death; it's compositional strategies and process are of particular interest. [...]
2019
Mirabilia, Núm. 28 (jan-jun 2019) , p. 591-633 (Articles)
|
|
3.
|
16 p, 358.5 KB |
Els sons ocults del paper perforat
/
Roquer González, Jordi 1974-
La pianola representà un autèntic fenomen de masses durant les tres primeres dècades del segle passat. La seva història ens proporciona un interessant relat sobre el naixement de les grans indústries musicals, els inicis de la difusió massiva de música o el canvi de paradigma que suposa disposar, per primera vegada, de la música desitjada en el moment escollit. [...] The player piano represented a true mass phenomenon during the first three decades of the last century. Its story gives us some interesting information about the birth of the great music industries, the beginnings of the massive distribution of music and the paradigm shift related to the capacity of choosing the desired music in the desired moment. [...]
2014 - 10.2436/20.1003.01.30
Revista catalana de musicologia, Núm. 7 (2014) , p. 137-152
|
|
4.
|
19 p, 1.3 MB |
Fabricantes de pianos en la Barcelona de 1900
/
Fukushima, Mutsumi
El crecimiento económico e industrial de Barcelona en el último tercio de siglo XIX llega también al terreno musical, especialmente, a la fabricación del piano, que se había convertido, en toda la Europa del siglo, en el instrumento musical por antonomasia. [...] La croissance économique et industrielle de Barcelone au cours du dernier tiers du XIXe siècle parvient aussi au monde musical, notamment à la fabrication du piano qui, pendant ce siècle, était devenu dans toute l'Europe l'instrument musical par excellence. [...] The economic and industrial growth of Barcelona in the last third of the XIX century also occurred in the field of music, especially in the manufacturing of the piano, which had become the European musical instrument par excellence. [...] Das wirtschaftliche und industrielle Wachstum Barcelonas im letzten Drittel des 19. Jahrhunderts dehnte sich auch auf den Musikbereich aus, besonders auf den Klavierbau. Das Klavier hatte sich in ganz Europa zum Musikinstrument schlechthin entwickelt. [...]
2007
Recerca musicològica, N. 17-18 (2007) p. 279-297
|
|
5.
|
24 p, 237.6 KB |
La música para piano de Felip Pedrell
/
Álvarez Losada, Cristina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia)
La mayor parte de la producción pianística de Pedrell se concentra en los años 1862-1872, durante su juventud en Tortosa. Constituye un corpus importante de piezas que abarcan los géneros pianísticos propios de la época: nocturnos, valses, baladas, impromptus, estudios, fantasías, sonatas, apuntes sinfónicos, temas característicos. [...] La plus grande partie de la production pour piano de Pedrell se concentre sur les années 1862-1872, durant sa jeunesse à Tortosa. Cela constitue un corpus important de pièces qui embrassent les genres pour piano propres à cette époque: nocturnes, valses, balades, impromptus, études, fantaisies, sonates, annotation symphoniques, thèmes caractéristiques. [...] The main part of Pedrell's pianistic production is centred on the years 1862-1871, during his youth in Tortosa. It makes up a considerable corpus of pieces that cover the pianistic genres of the time; nocturnes, waltzes, ballads, improvisations, studies, fantasies, sonnets, symphonic notes, characteristic topics. [...] Der größte Teil der Klavierkomposition Pedrells entstand in den Jahren 1862-1872, d. h. während seiner Jugend in Tortosa. Sie stellen ein bedeutendes Corpus von Stücken dar, der die Klaviergattungen dieser Epoche umfassen: Nachtstücke, Walzer, Balladen, Impromptus, Etüden, Fantasien, Sonaten, Sinfonieschriften, charakteristische Themen. [...]
2007
Recerca musicològica, N. 17-18 (2007) p. 227-250
|
|
6.
|
6 p, 73.7 KB |
El fons musical de Sant Pere de Ripoll de l'Arxiu Històric Comarcal del Ripollès
/
Guinart i Verdaguer, Andreu
Andreu Guinart, después de ofrecernos una breve historia del Archivo de Sant Pere de Ripoll -Girona-, perteneciente en la actualidad al Archivo Histórico Comarcal del Ripollès, nos da a conocer en un listado los 191 autores y el número de obras de cada uno de ellos del Archivo de Sant Pere de Ripoll catalogados hasta el día de hoy. [...] Andreu Guinart nous offre une brève histoire des Archives de Sant Pere de Ripoll (Gérone), appartenant actuellement aux Archives historiques régionales du Ripollès, pour ensuite nous présenter une liste des 191 auteurs de ces archives cataloguées jusqu'à ce jour. [...] After offering a brief history of the archive of Sant Pere de Ripoll -Girona-, which currently belongs to the Arxiu Històric Comarcal del Ripollès, Andreu Guinart reveals a list of the 191 authors of the Archive of Sant Pere de Ripoll catalogued to date. [...] Andreu Guinart beschreibt eine Kurze Geschichte des Archivs von Sant Pere von Ripoll -Girona-, das derzeit zum Historischen Landarchivs von Ripollès gehört, und zeigt uns eine Liste von 191 Autoren des Archivs von Sant Pere de Ripoll, die bis zum heutigen Tag katalogisiert wurden. [...]
2006
Recerca musicològica, N. 16 (2006) p. 253-258
|
|
7.
|
28 p, 265.9 KB |
La cançó a l'obra d'Apel·les Mestres
/
Calmell, Cèsar (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia)
Estudio del repertorio de canciones de Apel·les Mestres (1854-1936), en relación con las ideas estéticas, sociales y musicales de su época. El autor analiza la rica personalidad de Mestres como poeta, dibujante y músico, y pone de manifiesto la opción naturalista del personaje objeto de su estudio, muy en consonancia con la estética de la segunda mitad del siglo XIX. [...] Étude du répertoire musical de Appel·les Mestres (1854-1936), par rapport aux idées esthétiques, sociales et musicales de l'époque. L'auteur analyse la riche personnalité de A. Mestres en tant que poète, dessinateur et musicien. [...] A study of the song repertory of Apel·les Mestres (1854-1936), in relation to the aesthetic, social and musical ideas of the period. The author analyses the rich personality of Mestres as a poet, sketch artist and musician and shows the naturalist option of his study subject, which is in keeping with the aesthetics of the second half of the 19th century. [...] Studie des Gesangrepertoires der Apel·les Mestres (1854-1936), über die ästhetischen, sozialen und musikalischen Gedanken seiner Zeit. Der Autor analysiert die reiche Persönlichkeit von Mestres als Poet, Zeichner und Musiker und legt die naturalistische Option der Persönlichkeit als Gegenstand seiner Studie dar, die sich mit der Ästhetik der zweiten Hälfte des 19. [...]
2006
Recerca musicològica, N. 16 (2006) p. 149-176
|
|