Resultats globals: 18 registres trobats en 0.02 segons.
Articles, 14 registres trobats
Llibres i col·leccions, 4 registres trobats
Articles 14 registres trobats  1 - 10següent  anar al registre:
1.
15 p, 145.5 KB Del trampantojo al bodegón : una lectura del episodio de don Melón de la Huerta y doña Endrina, del Libro de buen amor / Rodríguez Ferrer, Rocío (Pontificia Universidad Católica de Chile)
Desde una perspectiva icónico-textual, se plantea una lectura del «episodio de don Melón de la Huerta y de doña Endrina», del Libro de buen amor, a la luz del concepto de trampantojo. Con ello, se atenderá a dos aspectos fundamentales de la literatura medieval y, en particular, de la obra del Arcipreste de Hita: la configuración imagocéntrica y la ambigüedad como voluntad constructiva. [...]
Des d'una perspectiva icònic-textual, es planteja una lectura del «episodi de don Melón de l'Horta i de donya Endrina», del Llibre de bon amor, a la llum del concepte d'artifici. Amb això, s'atendrà dos aspectes fonamentals de la literatura medieval i, en particular, de l'obra de l'Arxipreste de Hita: la configuració "imagocèntrica" i l'ambigüitat com a voluntat constructiva. [...]
From an iconic-textual perspective, I propose a reading of the «episodio de don Melón de la Huerta y de doña Endrina» from Libro de buen amor, in light of the concept of trompe l'oeil. In doing so, two fundamental aspects of medieval literature and the work of the Arcipreste de Hita will be addressed: the imagocentric configuration and the use of ambiguity as the result of a constructive will. [...]

2022 - 10.5565/rev/medievalia.576
Medievalia, Vol. 25 Núm. 1 (2022) , p. 121-135 (Artículos)  
2.
48 p, 4.5 MB Central Italian "Tabernacula" : a Survey / Pasqualetti, Cristiana (Università degli Studi dell'Aquila)
This paper aims to provide an in-depth survey of grand-scale medieval Italian tabernacles and other types of closing altarpieces with all of their wings - or substantial parts thereof - still preserved (1200-1435). [...]
Este trabajo pretende ofrecer un estudio en profundidad de los retablos-tabernáculo medievales italianos de gran tamaño y de otro tipo de retablos cerraderos que aún conservan todos sus paneles o partes sustanciales de los mismos (1200-1435). [...]

2020 - 10.5565/rev/medievalia.515
Medievalia, Vol. 23 Núm. 1 (2020) , p. 183-230  
3.
28 p, 10.5 MB Marian Tabernacles on Main Altars : Norwegian Thirteenth-Century Altar Decorations in Their European Context / Kuhn, Stephan (Universitetsmuseet i Bergen)
Art historical research often assumes that sculptures of the Virgin Mary originally stood on the northern nave altar in Scandinavian parish churches. However, evidence suggests that several enshrined Marian sculptures actually had their place on the main altar in the chancel. [...]
La investigación histórico-artística asume a menudo que en las iglesias parroquiales escandinavas las esculturas de la Virgen María se encontraban originalmente en el altar norte de la nave. Sin embargo, las evidencias sugieren que varias esculturas marianas dotadas de un tabernáculo se localizaban en realidad en el altar mayor del presbiterio. [...]

2020 - 10.5565/rev/medievalia.506
Medievalia, Vol. 23 Núm. 1 (2020) , p. 101-128  
4.
34 p, 10.9 MB Images and Altar Structures in Romanesque Catalonia : a Restored Virgin and Child Sculpture in the Museu Nacional d'Art de Catalunya / Camps Soria, Jordi (Museu Nacional d'Art de Catalunya)
Medieval images that have survived to the present time are known to be decontextualised, and very often appear as isolated or free-standing objects, as is the case with statues of the Virgin and Child. [...]
Es bien sabido que las imágenes medievales han llegado a la actualidad descontextualizadas y muy a menudo como objetos aislados o totalmente exentos, tal como sucede con las tallas de la Virgen con el Niño. [...]

2020 - 10.5565/rev/medievalia.505
Medievalia, Vol. 23 Núm. 1 (2020) , p. 395-427  
5.
42 p, 11.6 MB Tabernacle Shrines (1180-1400) as a European Phenomenon : Types, Spread, Survival / Kroesen, Justin (Universitetsmuseet i Bergen (Noruega)) ; Tångeberg, Peter
Tabernacle shrines from the period 1180-1400 are rare today, and not a single one is entirely preserved with its original polychromy and in the context for which it was made. Most examples are found in Scandinavia, Italy, and the Iberian Peninsula, which indicates that such shrines were a European phenomenon. [...]
Los retablos-tabernáculo del período 1180-1400 son raros hoy en día, y ninguno se conserva entero, con su policromía original y en el contexto para el que fue producido. La mayoría de ejemplos se encuentran en Escandinavia, Italia y la península ibérica, lo que pone de manifiesto que se trataba de un fenómeno europeo. [...]

2020 - 10.5565/rev/medievalia.499
Medievalia, Vol. 23 Núm. 1 (2020) , p. 17-57  
6.
26 p, 2.2 MB Ideas estéticas de San Buenaventura como posible fuente doctrinal de la iconografía del Trecento italiano / Salvador González, José María (Universidad Complutense de Madrid)
El presente texto intenta poner en luz la influencia que la Estética primordial diseñada por San Buenaventura podría haber ejercido sobre ciertas obras pictóricas del Trecento italiano. Por ello, el trabajo se estructura en dos partes en esencial correlación. [...]
This paper attempts to highlight the influence that the primary Aesthetics designed by St. Bonaventure could have had on some paintings of the Italian Trecento. Therefore, the work is divided into two parts essentially linked. [...]

2015
Mirabilia, Núm. 20 (January-June 2015) , p. 66-91 (Thematic number)  
7.
31 p, 2.7 MB The Altar and its Decorations in Medieval Churches : a Functionalist Approach / Kroesen, Justin (University of Groningen)
It is the aim of this article to problematize the concept of the medieval altarpiece or retable. If handbook definitions of a formal nature are followed, many configurations which actually occur in medieval churches remain overlooked. [...]
El afán de este artículo es problematizar el concepto del retablo medieval. Si seguimos la definición formal como suele aparecer en los manuales de historia del arte, numerosas configuraciones que ocurren en la actualidad en iglesias medievales permanecen ignorados. [...]

2014 - 10.5565/rev/medievalia.247
Medievalia, Vol. 17 (2014) , p. 153-183 («Liturgica»)  
8.
32 p, 722.0 KB La muerte de la Virgen María (1295) en la iglesia macedonia de la Panagia Peribleptos de Ohrid. Interpretación iconográfica a la luz de tres escritos apócrifos / Salvador González, José María
Plasmado en 1295 por los pintores griegos Miguel Astrapas y Eutychios, el fresco de La Dormición de la Virgen en la iglesia de la Panagia Peribleptos en Ohrid, Macedonia, ilustra los principales sucesos incluidos en los relatos apócrifos sobre la muerte, sepelio, resurrección y asunción de María, reinterpretados por los teólogos y los escritores de himnos. [...]
Painted in 1295 by the Greek painters Michael Astrapas and Eutychios, the fresco of the Virgin's Death (Koimesis) in the church of Panagia Peribleptos in Ohrid, Macedonia, highlights the main events described by the apocryphal stories on the death, the burial, the resurrection and the assumption of Mary, reinterpreted by the theologians and the hymns' writers. [...]

2011
Mirabilia, Núm. 13 (2011) , p. 237-268  
9.
23 p, 2.0 MB Revisant Pere Garcia de Benavarri : noves precisions a l'etapa saragossana / Velasco Gonzàlez, Alberto (Universitat de Lleida. Departament d'Història de l'Art i Història Social)
L'estudi que avui presentem aporta novetats a l'entorn de l'etapa primerenca del pintor Pere Garcia de Benavarri (doc. 1445-1485), bàsicament, la confirmació definitiva del seu aprenentatge a Saragossa al taller de Blasco de Grañén (doc. [...]
Our study brings forward new evidences about Pere Garcia de Benavarri's (doc. 1445-1485) first period of activity, basically, the definitive confirmation of his apprenticeship in Zaragoza in Blasco de Grañén's (doc. [...]

2006 - 10.5565/rev/locus.162
Locus amoenus, N. 8 (2005-2006) p. 81-103  
10.
14 p, 166.8 KB Jaume Ferrer, pintor de la seu de Lleida, i la confecció de draps imperials / Fité i Llevot, Francesc (Universitat de Lleida. Departament d'Història de l'Art i Història Social)
Aquest estudi, de caràcter fonamentalment documental, aporta noves dades per al coneixement de Jaume Ferrer, elegit l'any 1444 pintor de la catedral de Lleida pel capítol, alhora que s'hi aborda una de les activitats que caracteritzaran el seu taller: la confecció i l'ornamentació dels anomenats draps d'or o draps imperials, en el context de la Corona d'Aragó.
With new informations, this documentary study contributes to a better knowlege of Jaume Ferrer's personality, who was appointed painter of Lleida's cathedral in 1444. At the same time, we analyze one of the activites that characterize his workshop, the making of draps d'or or drap imperials, in the context of the Crown of Aragon.

2006 - 10.5565/rev/locus.161
Locus amoenus, N. 8 (2005-2006) p. 67-80  

Articles : 14 registres trobats   1 - 10següent  anar al registre:
Llibres i col·leccions 4 registres trobats  
1.
106 p, 74.7 MB Les Traditions techniques de la peinture médiévale / Loumyer, Guy
Monografia sobre les tècniques tradicionals de la pintura medieval escrita per Loumyer el 1914.
Monografía sobre las técnicas tradicionales de la pintura medieval escrita por Loumyer en 1914.
Monography on traditional techniques of the Medieval paintings written by Loumyer in 1914.

Bruxelles : G. Van Oest, 1914 (Biblioteca Digital d'Història de l'Art Hispànic)
Fundació Amatller
2 documents
2.
136 p, 64.4 MB Els Primitius / Gudiol i Cunill, Josep, 1872-1931
Monografia il·lustrada sobre pintura medieval catalana escrita per l'historiador de l'art Josep Gudiol.
Monografía ilustrada sobre pintura medieval catalana escrita por el historiador del arte Josep Gudiol.
Illustrated monograph about Catalan Middle age painting written by Josep Gudiol.

Barcelona (Canuda, 45) : S. Barbra, Llibr. Antiga i Moderna (Bas d'Igualada), 1927-1955 (Pintura Mig-eval Catalana ; 1-2) (Biblioteca Digital d'Història de l'Art Hispànic)
Fundació Amatller

Conté: Vol.1. Els pintors : la pintura mural. -- Vol.2. La pintura sobre fusta

8 documents
3.
101 p, 16.5 MB La Pintura mig-eval [sic] catalana : l'Art barbre / Sanpere i Miquel, Salvador, 1840-1915 ; Llibreria Antiga i Moderna de S. Barbra
Estudi que presenta el capítol dedicat a l'Art Barbre complementat pel text: Discursos leídos en la Real Academia de Buenas Letras de Barcelona en la recepción pública de D. Salvador Senpere y Miquel, publicada l'any 1908 (també digitalitzat). [...]
Estudio que presenta el capítulo dedicado al Art Barbre complementado por el texto: Discursos leídos en la Real Academia de Buenas Letras de Barcelona en la recepción pública de D. Salvador Senpere y Miguel, publicada en (también digitalizado). [...]
This issue contains the chapter on 'l'Art Barbre'. It complements the work: Discursos leídos en la Real Academia de Buenas Letras de Barcelona en la recepción pública de D. Salvador Senpere y Miquel published in 1908 (also digited). [...]

Barcelona : S. Babra, [1908]  
4.
22 p, 3.0 MB Discursos leídos en la Real Academia de Buenas Letras de Barcelona en la recepción pública de D. Salvador Sanpere y Miquel el día 14 de junio de 1908 / Sanpere i Miquel, Salvador, 1840-1915 ; Reial Acadèmia de Bones Lletres de Barcelona
Discurs de Salvador Sanpere i Miquel en motiu de seva recepció pública com a membre de l'Acadèmia de Bones Lletres de Barcelona l'any 1908. El tema del discurs és la pintura medieval catalana. En ell s'inclou també la contesta escrita per l'historiador i acadèmic Josep Soler i Palet (1859-1882).
Discurso de Salvador Sanpere i Miquel en su recepción pública como miembro de la Academia de Buenas Letras de Barcelona en 1908. El tema del discurso es la pintura medieval catalana. En él se incluye también la contestación, texto del historiador y académico Josep Soler i Palet (1859-1882).
Discourse by Salvador Sanpere i Miquel on his public reception as a member of the Academia de Buenas Letras of Barcelona in 1908. The subject of the discourse is the Catalan medieval painting. It also includes the response to the speech written by the academic and historian Josep Soler i Palet (1859-1882).

Barcelona : Tip. L'Avenç, 1908  

Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.