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1.
22 p, 1.1 MB Los mecanismos de asimilación y acomodación en la tematización de un Esquema de derivada / Fuentealba, Claudio (Universidad Austral de Chile) ; Trigueros, María (Benemérita Universidad Autónoma de Puebla (Puebla, Mèxic)) ; Sánchez-Matamoros, Gloria (Universidad de Sevilla) ; Badillo Jiménez, Edelmira Rosa (Universitat Autònoma de Barcelona)
En este artículo se usa la teoría Acción-Proceso-Objeto-Esquema (APOE) para examinar la tematización del Esquema de derivada y el papel que juegan los mecanismos de equilibración de dicho Es-quema a través de la evidencia mostrada por estudiantes avanzados al enfrentar tareas diseñadas para con-frontar el equilibrio de sus Esquemas y obtener evidencia de su posible tematización. [...]
In this article, Action-Process-Object-Schema (APOS) theory is used to examine the thematization of the derivative Schema and the role played by the equilibration mechanisms evidenced by some advanced students while facing tasks designed to confront the equilibrium of their Schemas and obtain thematization evidence. [...]

2022 - 10.35763/aiem21.4241
Avances de investigación en educación matemática, Núm. 21 (2022) , p. 23-44  
2.
87 p, 802.8 KB Morphology Within the Parallel Architecture Framework : the Centrality of the Lexicon Below the Word Level / Benavides, Carlos (University of Massachusetts Dartmouth)
The Parallel Architecture (PA) framework (Jackendoff 2002, 2007, Culicover & Jackendoff 2005) is one of the most complete constraint-based linguistic theories that encompasses phonology, syntax and semantics. [...]
2022 - 10.5565/rev/isogloss.200
Isogloss, Vol. 8 Núm. 1 (2022) , p. 1-87 (Articles)  
3.
17 p, 405.6 KB Propriétés transformationnelles unaires en lexicographie informatique / Blanco Escoda, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Francesa i Romànica)
Exemplar dedicat a: The Way of Meaning: From a Language to Another - Collection of Articles Offered to André Clas.
This paper presents an inventory of unary transformational properties intended to encode predicates in an electronic dictionary. This work has mainly a metalexicographical and applied character. The paper does not present any theoretical innovation, since all the discussed transformations are well known. [...]
Le présent article fait état d'un inventaire des propriétés transformationnelles unaires pensé pour le codage des prédicats dans un dictionnaire électronique conçu principalement pour la traduction automatique espagnol-français. [...]

2010 - 10.7202/039601ar
Meta : journal des traducteurs, Vol. 55 Núm. 1 (2010) , p. 42-57  
4.
15 p, 1.5 MB The understanding of the derivative concept in higher education / Fuentealba, Claudio (Universidad Austral de Chile) ; Badillo Jiménez, Edelmira Rosa (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Sánchez-Matamoros, Gloria (Universidad de Sevilla. Departamento de Didáctica de las Matemáticas) ; Cárcamo, Andrea (Universidad Austral de Chile)
The aim of this work was to identify and characterize the levels of development of derivative schema. In order to do so, a questionnaire to 103 university students with previous instruction in Differential Calculus was applied. [...]
2019 - 10.29333/ejmste/100640
EURASIA Journal of Mathematics Science and Technology Education, Vol. 15, núm. 2 (2019) , p. 1-15  
5.
20 p, 711.7 KB Puntos de no-derivabilidad de una función y su importancia en la comprensión del concepto de derivada / Fuentealba, Claudio (Universidad Austral de Chile) ; Badillo Jiménez, Edelmira Rosa (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Sánchez-Matamoros, Gloria (Universidad de Sevilla)
Este estudio analiza la importancia del tratamiento de puntos de no-derivabilidad en la tematización del esquema de derivada. Para ello, se consideró el marco propuesto por la teoría APOE, a través del uso y conexiones lógicas que los estudiantes universitarios establecen entre los elementos matemáticos y los modos de representación cuando resuelven tareas sobre derivada. [...]
This study analyzes the importance of the treating non-derivability points in addressing the derivative schema. To do this, we have considered the framework proposed by APOS theory, through the use and logical connections that university students established between mathematical elements and representation modes when solving tasks on derivative concept. [...]

2018 - 10.1590/S1678-4634201844181974
Educação e Pesquisa, Vol. 44, núm. 1 (2018) , e181974  
6.
20 p, 2.4 MB Caracterización del esquema de sucesión numérica en estudiantes de Educación Secundaria Obligatoria / Bajo Benito, José Mariano (Universidad de Sevilla. Departamento de Didáctica de las Matemáticas) ; Gavilán Izquierdo, José María (Universidad de Sevilla. Departamento de Didáctica de las Matemáticas) ; Sánchez-Matamoros, Gloria (Universidad de Sevilla. Departamento de Didáctica de las Matemáticas)
El objetivo de esta investigación es la caracterización de la compresión del concepto de sucesión numérica en los estudiantes de segundo ciclo de Educación Secundaria Obligatoria (14-16 años), considerando como marco teórico APOS, a través del uso que hacen los estudiantes de los elementos matemáticos, las relaciones que se establecen entre ellos, los modos de representación y los modos de conocer que se ponen de manifiesto en la resolución de las tareas matemáticas que se les proponen. [...]
The aim of this research is to characterize the understanding of the numerical sequence concept in high school students (14-16 years old). The study draws on the APOS theory, which considers how students use mathematical elements, the relationships established between them, theirs modes of representation and the cognitive structures that are showed in the resolution of mathematical tasks. [...]

2019 - 10.5565/rev/ensciencias.2673
Enseñanza de las ciencias, Vol. 37 Núm. 3 (2019) , p. 149-167 (Investigaciones Didácticas)  
7.
22 p, 855.3 KB Identificación y caracterización de los subniveles de desarrollo del esquema de derivada / Fuentealba, Claudio (Universidad Austral de Chile. Facultad de Ciencias de la Ingeniería) ; Badillo Jiménez, Edelmira Rosa (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Sánchez-Matamoros, Gloria (Universidad de Sevilla. Departamento de Didáctica de las Matemáticas)
Los resultados de investigaciones relacionadas con el aprendizaje del concepto de derivada constatan que su comprensión resulta muy compleja y que una cantidad significativa de estudiantes solo logra una construcción parcial del concepto. [...]
The results of the research related to the learning process of the derivative notion show that its understanding is very complex and that only a significant number of students acquire a partial comprehension of the concept. [...]

2019 - 10.5565/rev/ensciencias.2518
Enseñanza de las ciencias, Vol. 37 Núm. 2 (2019) , p. 63-84 (Investigaciones Didácticas)  
8.
20 p, 429.0 KB Modal verbs, future and grammaticalization in Old Catalan : a cognitive approach / Sentí, Andreu (Universitat de València)
The process of grammaticalization of Catalan modal verbs deure, haver and tenir involves a semantic change, a rise of new meanings and an increase in their semantic network. On the one hand, deontic modal verbs develop inferential evidential meanings, and, on the other, future meanings (posteriority). [...]
La gramaticalització de les perífrasis verbals modals deure + Inf, haver (a/de) + Inf i tenira/de + Inf, i va comportar una evolució semàntica i un procés de polisemització ric i complex. Les perífrasis d'obligació desenvolupen, per una banda, uns valors evidencials d'inferència i, per l'altra, uns valors de posterioritat temporal o futur. [...]

2015 - 10.5565/rev/catjl.162
Catalan journal of linguistics, Vol. 14 (2015) , p. 179-198 (Articles)  
9.
22 p, 1.1 MB Concepciones del profesorado de biología en ejercicio sobre el aprendizaje científico escolar / Ravanal Moreno, Eduardo (Universidad Central de Chile. Escuela de Pedagogía en Biología y Ciencias) ; Quintanilla Gatica, Mario (Universidad Católica de Chile)
El objetivo principal de esta investigación es identificar y caracterizar las concepciones sobre el aprendizaje de la biología escolar que declara el profesorado de biología en ejercicio a partir de un cuestionario tipo Likert. [...]
The main objective of this research is to identify and characterize in service teachers' learning conceptions of school level biology, related to the Liker questionary. The results show epistemological trends in school science learning according to the analysis of cognitive maps developed for two biology teachers selected from a group of 117 subjects who participated in this research. [...]

2012 - 10.5565/rev/ec/v30n2.592
Enseñanza de las ciencias, Vol. 30, Núm. 2 (juny 2012) , p. 33-54  
10.
14 p, 246.2 KB El desarrollo del esquema de derivada / Sánchez-Matamoros García, Gloria (Universidad de Sevilla. Departamento de Didáctica de las Matemáticas) ; García Blanco, Mercedes (Universidad de Sevilla. Departamento de Didáctica de las Matemáticas) ; Llinares, Salvador (Universitat d'Alacant. Departament d'Innovació i Formació Didàctica)
La investigación tiene como objetivo estudiar el desarrollo de la comprensión del concepto de derivada en el nivel de bachillerato (16-18 años) y primer año de la universidad. El marco teórico utilizado fue el desarrollo de un esquema a través de tres fases: Intra, Inter, Trans (Piaget y García, 1983, 1989). [...]
The goal of this research is the study of development of understanding of derivative concept in bachillerato (16-18 years old) and the fi rst University course. We considered the triad mechanism introduced by Piaget y García (1983, 1989). [...]

2006 - 10.5565/rev/ensciencias.3816
Enseñanza de las ciencias, V. 24 n. 1 (2006) p. 85-98  

Articles : 13 registres trobats   1 - 10següent  anar al registre:
Documents de recerca 3 registres trobats  
1.
13 p, 1.1 MB Disseny de fluxes ETL amb eines DBT i Snowflake / Sedó Galimany, Marc ; Espinosa, Antonio, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Arquitectura de Computadors i Sistemes Operatius) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Escola d'Enginyeria
Aquest Treball de Fi de Grau aborda el repte de identificar les causes de les pèrdues o retards dels paquets en una empresa de transports. L'objectiu és desenvolupar una solució integral aprofitant les tècniques d'enginyeria de dades i implementant un procés ELT (Extraer, Cargar, Transformar) per crear un model dimensional. [...]
Este Trabajo de Fin de Grado aborda el reto de identificar las causas de las pérdidas o retrasos de los paquetes en una empresa de transportes. El objetivo es desarrollar una solución integral aprovechando las técnicas de ingeniería de datos e implementando un proceso ELT (Extraer, Cargar, Transformar) para crear un modelo dimensional. [...]
This final degree project addresses the challenge of identifying the causes of package losses or delays in a shipping firm. The objective is to develop a comprehensive solution by leveraging data engineering techniques and implementing an ELT (Extract, Load, Transform) process to create a dimensional model. [...]

2023
Enginyeria de Dades [1394]  
2.
14 p, 617.0 KB Discovering Nuxt with Form Builder and Table Component / Joshi, Swarnima ; Estravis Nieto, Sara, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Enginyeria de la Informació i de les Comunicacions) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Escola d'Enginyeria
La creació d'un lloc web intuïtiu i cosmopolita requereix l'assistència del marc adequat i la definició del marc adequat en el desenvolupament web depèn de l'abast i el requisit del projecte que s'està desenvolupant. [...]
Creating an intuitive and cosmopolitan website requires the assistance of the right framework and the definition of the right framework in web development depends on the scope and requirement of the project being developed. [...]
La creación de un sitio web intuitivo y cosmopolita requiere la asistencia del marco correcto y la definición del marco correcto en el desarrollo web depende del alcance y los requisitos del proyecto que se está desarrollando. [...]

2022
Enginyeria Informàtica [958]  
3.
10 p, 877.4 KB Estudi i implementació d'una solució Business Intelligence per a una empresa / de Tebar Peralta, Marc ; Musach, Ramón, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Enginyeria de la Informació i de les Comunicacions) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Escola d'Enginyeria
Actualment, les tecnologies de la informació es troben en constant evolució, i gestionar les dades de forma eficient en emmagatzematge i accés mitjançant eines especialitzades, ha passat de ser un element complementari a formar part activa i principal de les empreses, esdevenint un element fonamental per a oferir un millor servei als seus clients, i també, per a diferenciar-se de la competència. [...]
Actualmente, las tecnologías de la información se encuentran en constante evolución, gestionar estos datos de forma eficiente en almacenado y acceso mediante las herramientas especializadas, ha pasado de ser un elemento complementario, a formar parte activa y principal de las empresas, convirtiéndose en un elemento fundamental para ofrecer un mejor servicio a sus clientes, y además, para diferenciarse de la competencia. [...]
Nowadays, IT technologies are in constant evolution, and to handle the data in an effective way, in order to store and access it, has gone from being a complementary element to having a fundamental, active role in business. [...]

2015-02-12
Enginyeria Informàtica [958]  

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