Resultats globals: 17 registres trobats en 0.02 segons.
Articles, 11 registres trobats
Contribucions a jornades i congressos, 1 registres trobats
Documents de recerca, 5 registres trobats
Articles 11 registres trobats  1 - 10següent  anar al registre:
1.
25 p, 4.2 MB Fragmented spaces in the urban landscape : a socio-spatial analysis of educational supply in the city of Madrid / Bueno, Carlos (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Bonal, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
The geography of school choice critically shapes families' educational opportunities. Residential segregation, social inequalities and the educational marketplace interact in complex ways and produce spatialised educational opportunities for families. [...]
2023 - 10.1002/berj.3889
British educational research journal, 2023  
2.
22 p, 768.6 KB Elección de escuela, movilidad y segregación escolar del alumnado vulnerable en Barcelona / Bonal, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Zancajo, Adrián (University of Glasgow)
Este artículo analiza la relación entre elección de escuela, movilidad y segregación escolar del alumnado socialmente desfavorecido en Barcelona. Las particularidades del modelo de zonificación escolar de la ciudad, basado en un complejo sistema de elección restringida pero que otorga un amplio número de opciones de proximidad, lo convierten en un caso único en el que observar la relaciones entre movilidad y desigualdades educativas. [...]
This article analyzes the relationship between school choice, mobility and school segregation of socially disadvantaged students in Barcelona. The particularities of the city's zoning system and catchment areas, based on a complex model of restricted choice with a wide number of proximity options, make it a unique case to observe the relationship between mobility and educational inequalities. [...]

2020 - 10.15366/reice2020.18.4.008
REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, Vol. 18, núm. 4 (2020) , p. 197-218  
3.
19 p, 283.4 KB Efectos secundarios y motivaciones de las personas jóvenes para escoger Formación Profesional / Merino Pareja, Rafael (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Martínez García, José Saturnino (Universidad de La Laguna) ; Valls, Ona (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
El presente artículo analiza primero las expectativas que tienen las personas jóvenes en su último año de educación obligatoria respecto al camino a elegir después de su educación obligatoria, singularmente entre la opción académica y la opción profesional. [...]
Aquest article analitza primer les expectatives que tenen les persones joves en el seu últim any d'educació obligatòria respecte del camí que han de triar després de l'educació obligatòria, singularment entre l'opció acadèmica i l'opció professional. [...]
This article analyses young people's expectations in their last year of compulsory education regarding which path to choose after completing compulsory education, particularly between academic and professional tracks. [...]

2020 - 10.5565/rev/papers.2776
Papers : revista de sociologia, Vol. 105 Núm. 2 (2020) , p. 259-277  
4.
13 p, 4.0 MB Segregated in the city, separated in the school : the reproduction of social inequality through the school system / Gomà Garcia, Aina 1993- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Geografia) ; Muñoz Aranda, Joel (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Geografia)
This paper explores the relationship between urban segregation and the educational level of the population. In the first place, the impacts of segregation in educational careers are analysed. Secondly, the contribution explores the interrelationship between urban segregation and schooling in Barcelona. [...]
2018 - 10.3390/urbansci2040112
Urban Science, Vol. 2 (2018) , p. 1-13  
5.
10 p, 1.0 MB Enabling positive experiences in an informal learning environment for the youngest ages / Pedreira, Montserrat ; Márquez, Conxita
This article is grounded in the premise that educators of out-of-school activities ought to build environments in which children can enjoy science and have positive experiences. The idea is backed by a broad consensus on learning science in early childhood. [...]
2018
Journal of Emergent Science (JES), Núm. 14 (2017/2018) , p. 6-15  
6.
26 p, 662.8 KB What Are the Role and Impact of Public-Private Partnerships in Education? A Realist Evaluation of the Chilean Education Quasi-Market / Verger, Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Bonal, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Zancajo, Adrián (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
The superiority of market mechanisms in educational provision is a premise that has received renewed emphasis under the regime of public-private partnerships (PPPs). The central idea of PPPs-enthusiastically embraced by a range of international organizations, development agencies and scholars-is grounded in the assumption that competition between public and private schools is an effective means of promoting education quality and efficiency. [...]
2016 - 10.1086/685557
Comparative education review, Vol. 60 Núm. 2 (2016) , p. 223-248  
7.
27 p, 831.4 KB Recontextualización de políticas y (cuasi)mercados educativos : un análisis de las dinámicas de demanda y oferta escolar en Chile / Verger, Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Bonal, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Zancajo, Adrián (Universitat Autònoma de Barcelona)
El artículo cuestiona las asunciones de la teoría de la elección pública en educación mediante el análisis del funcionamiento de los mecanismos de mercado y de las dinámicas de oferta y demanda educativa en Chile - el país del mundo que ha adoptado políticas de cuasi-mercado educativo por un período más largo y a mayor escala. [...]
This article challenges the main assumptions of public choice theory in education by analyzing the functioning of market mechanisms and the educational offer and demand dynamics in Chile - the country that has adopted quasimarket policies in education for a longer period and at a larger scale. [...]
O artigo questiona os pressupostos de escolha público em educação por meio da análise do funcionamento dos mecanismos de mercado ea dinâmica de oferta e demanda de educação no Chile - país que adotou políticas quase-mercado educação para um período mais longo e de maior escala. [...]

2016 - 10.14507/epaa.24.2098
Education policy analysis archives, Vol. 24, Núm. 27 (2016)  
8.
20 p, 90.6 KB El efecto de la clase social en la decisiones educativas : un análisis de las oportunidades, creencias y deseos educativos de los jóvenes / Tarabini-Castellani, Aina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Curran, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
El abandono escolar prematuro es uno de los principales retos contemporáneos con que se enfrentan los países europeos en general y España en particular. El objetivo del artículo es adentrarse en la comprensión de este fenómeno a partir de un análisis cualitativo de las decisiones, prácticas y estrategias educativas de jóvenes que han abandonado los estudios recientemente. [...]
ESL represents one of the most challenges that great part of the European countries and especially Spain are facing. The main objective of this paper is to analyze this phenomenon from a qualitative perspective of the educational decisions, strategies and practices made by young people who have recently dropped out school. [...]

2015
Revista de investigación en educación, Vol. 13, Núm. 1 (2015) , p. 7-26  
9.
18 p, 104.0 KB Polítiques d'elecció de centre i segregació escolar : els centres privats dependents en els sistemes educatius europeus / Valiente, Oscar (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
L'article introdueix un marc conceptual per a l'anàlisi de la relació entre les polítiques d'elecció de centre i la segregació escolar. Es defensa la presa en consideració dels factors de segregació escolar com l'element clau per entendre els diferents efectes d'aquestes polítiques segons el context d'implementació. [...]
Este artículo introduce un marco conceptual para el análisis de la relación entre las políticas de elección de centro y la segregación escolar. Se defiende la toma en consideración de los factores de segregación escolar como el elemento clave para entender los diferentes efectos de estas políticas según el contexto de implementación. [...]
Cet article introduit un cadre conceptuel pour l'analyse de la relation entre les politiques de choix de centre et la ségrégation scolaire. Il défend la prise en considération des facteurs de ségrégation scolaire comme étant l'élément-clé qui permet de comprendre les différents effets de ces politiques selon le contexte de mise en application. [...]
This paper introduces a conceptual frame for the analysis of the relationship between the policies governing the choice of school and school segregation. It defends the consideration of the factors of school segregation as the key element for understanding the different effects of these policies according to the implementation context. [...]

2007
Temps d'educació, Núm. 33 (2007) , p. 203-220  
10.
23 p, 156.5 KB ¿A qué juega la concertada? La segregación escolar del alumnado inmigrante en Cataluña (2001-06) / Valiente, Oscar (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
La política de elección de centro en Cataluña, como en España y parte de Europa continental, se ha caracterizado por la financiación pública del acceso a la red privada-dependiente (concertada). [...]
School choice policies in Catalonia, as well in Spain and some countries in continental Europe, lie in public funding of private dependent schools (i. e. concerted schools in Spain). The paper analyses the evolution of school segregation of immigrant students in Catalonia, from 2001 to 2006; and the influence of the concerted sector in its evolution. [...]

2008
Profesorado, Vol. 12, N. 2 (2008) Art. 6  

Articles : 11 registres trobats   1 - 10següent  anar al registre:
Contribucions a jornades i congressos 1 registres trobats  
1.
19 p, 434.5 KB Reconstructing the question of school choice : towards a geographical agent-based model for Chile / Blanco, Christian (Instituto de Filosofía y Ciencias de la Complejidad (Xile)) ; Paulus, Nelson (Universidad de Santiago de Chile) ; Razeto-Barry, Pablo (Instituto de Filosofía y Ciencias de la Complejidad (Xile)) ; Fábrega, Felipe (Instituto de Filosofía y Ciencias de la Complejidad (Xile)) ; Canals, Catalina (Instituto de Filosofía y Ciencias de la Complejidad (Xile)) ; Aguirre, Cristián (Instituto de Filosofía y Ciencias de la Complejidad (Xile)) ; Vivanco, Manuel (Instituto de Filosofía y Ciencias de la Complejidad (Xile))
The aim of this paper is to reformulate the question of school choice in a voucher system, by moving towards a perspective, assessing competition between schools and the choice of students using Geographic Information Systems (GIS) and Agent-Based Modeling (ABM). [...]
2014
Social Simulation Conference. Bellaterra, Cerdanyola del Vallès, 1a : 2014  

Documents de recerca 5 registres trobats  
1.
25 p, 620.2 KB Expectatives i creences docents en els diferents itineraris de Batxillerat : estudi de cas en un col·legi concertat de Lleida / Sabaté Ros, Alexandre ; Tarabini-Castellani, Aina, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia
Aquest estudi pretén enfocar-se en l'educació post-obligatòria, a Catalunya, com a complex educatiu en el què entren en joc múltiples factors i desigualtats. Un context en què la via acadèmica marca la direccionalitat educativa i els seus respectius discursos, i la formació professional esdevé "allò a modificar". [...]
Este estudio pretende centrarse en la educación postobligatoria, en Cataluña, como un complejo educativo en el que entran en juego múltiples factores y desigualdades. Un contexto en el que la vía académica marca la direccionalidad educativa y sus respectivos discursos, y la formación profesional es "aquello a modificar". [...]
This study aims to focus on post-compulsory education in Catalonia as an educational complex in which multiple factors and inequalities come into play. A context in which the academic pathway marks the educational directionality and its respective discourses, and professional training is "that which needs to be modified". [...]

2022
Grau en Sociologia [819]
3 documents
2.
29 p, 548.7 KB Financing public education when agents have retirement concerns / Montolio, Daniel (Universitat de Barcelona. Departament d'Economia) ; Piolatto, Amedeo (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Economia i d'Història Econòmica) ; Salvadori, Luca (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Economia i d'Història Econòmica) ; Institut d'Economia de Barcelona
We study, theoretically and empirically, the link between voters' support for public education and pensions. We show that the (inter-generational) redistributive component of the retirement system creates a link between current spending on education and future pensions. [...]
2022 (IEB Working Paper ; 2022/01)  
3.
26 p, 1.0 MB Rationalizing mistakes in school choice mechanisms / Izquierdo Nofuentes, Alex ; Miralles, Antonio, (Miralles Asensio) dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Economia i d'Història Econòmica) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat d'Economia i Empresa
Transactions take place everywhere, at every moment. When we think about transactions, we imagine the typical situation of commodity markets, where someone wants to obtain something from another person, and, in order to do so, a counterpart is given (money usually). [...]
2017
Grau en Economia [952]
2 documents
4.
27 p, 436.4 KB Catchment areas and access to better schools / Calsamiglia, Caterina ; Miralles, Antonio (Miralles Asensio) ; Barcelona Graduate School of Economics
We compare popular school choice mechanisms in terms of children's access to better schools (ABS) than their catchment area school, in districts with school stratification and where priority is given for residence in the catchment area of the school. [...]
Barcelona Graduate School of Economics, 2014 (Barcelona GSE Working Paper Series; 631)  
5.
42 p, 609.3 KB Influencia de la inmigración en la elección escolar / Sánchez Hugalde, Adriana (Universitat de Barcelona. Departament d'Economia Política i Hisenda Pública) ; Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP)
Este trabajo empírico estudia la influencia de la presencia de inmigrantes en la elección escolar de los individuos en una de las regiones más pobladas de España: Cataluña. Se estima, mediante el modelo de Poisson, la probabilidad de que un colegio sea escogido, tanto por nativos como por inmigrantes, respectivamente, cuando existan alumnos inmigrantes en dicha escuela. [...]
This empirical work studies the influence of immigrant students on individuals' school choice in one of the most populated regions in Spain: Catalonia. It has estimated, following the Poisson model, the probability that a certain school, which immigrant students are already attending, may be chosen by natives as well as by immigrants, respectively. [...]

Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP) 2007 (XREAP ; 2007-15)  

Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.