1.
|
8 p, 410.8 KB |
Baixant de la tarima : Una experiència a l'aula on l'alumne pren la paraula
/
Farrús, Mireia (Universitat Pompeu Fabra. Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions) ;
Serra, Montse (Universitat Oberta de Catalunya. Estudis d'Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació) ;
Basart i Muñoz, Josep M. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Enginyeria de la Informació i de les Comunicacions) ;
Nadeu, Climent (Universitat Politècnica de Catalunya. Departament de Teoria del Senyal i Comunicacions)
En aquesta comunicació presentem una sèrie d'elements de protagonisme de l'alumne, treballats en una aula d'informàtica, amb l'objectiu de fomentar la participació de l'alumne a la classe. Aquests elements, que inclouen la llibertat, el compromís i l'esperit crític, entre d'altres, impliquen una gestió emocional a l'aula que ajuda a millorar la relació entre el professor i l'alumne i, en conseqüència, el procés d'aprenentatge en general. In this paper we present a series of elements to help the student take the floor in a computer science classroom, in order to encourage the student participation. These elements, which include freedom, commitment and critical thinking, among others, involve an emotional management that helps to improve the relationship between the teacher and the student, and consequently, the learning process in general.
2016
Revista del Congrés Internacional de Docència, Núm. 3 (2016)
|
|
2.
|
|
3.
|
7 p, 381.2 KB |
Room escape en las aulas : actividades de juegos de escape para facilitar la motivación y el aprendizaje de las ciencias de la computación
/
Borrego Iglesias, Carlos (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Enginyeria de la Informació i de les Comunicacions) ;
Fernández Córdoba, Cristina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Enginyeria de la Informació i de les Comunicacions) ;
Robles, Sergi (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Enginyeria de la Informació i de les Comunicacions) ;
Blanes Garcia, Ian (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Enginyeria de la Informació i de les Comunicacions)
Los juegos Room Escape son actividades lúdicas en las que los participantes entran en una sala con el objetivo de salir de ella sorteando pruebas de ingenio. En esta comunicación explicamos la experiencia piloto de un Room Escape desarrollado en la escuela de ingeniería de la Universidad Autónoma de Barcelona para aumentar la motivación y mejorar el aprendizaje de dos asignaturas de segundo de grado en ingeniería informática: Redes e Información y Seguridad. The real-life room-escape games are ludic activities in which participants enter into a room in order to get out of it only after solving some riddles. In this paper, we explain a room escape pilot experience developed in the Engineering School at the Universitat Autònoma de Barcelona. [...]
2016
Revista del Congrés Internacional de Docència, Núm. 3 (2016)
|
|
4.
|
|
5.
|
20 p, 991.0 KB |
Saberes docentes y educación inclusiva en la confección de recursos didácticos de ciencias
/
Cavalheiro Crittelli, Beatriz (Universidade Federal de São Paulo (Brasil)) ;
Guridi, Verónica Marcela (Universidade de São Paulo (Brasil)) ;
Rodrigues Chaves Dominguez, Celi (Universidade de São Paulo (Brasil)) ;
Pires de Camargo, Eder (Universidade Estadual Paulista (Brasil))
Es fundamental que en la formación inicial de profesores se problematice la enseñanza de las ciencias, favoreciendo la construcción de saberes docentes para el trabajo con la diversidad en el aula, en una perspectiva inclusiva. [...] In teacher education, it is essential to problematize science teaching by favoring the construction of teaching knowledge which will be useful when working with diversity in the classroom, from an inclusive perspective. [...]
2024 - 10.5565/rev/ensciencias.5957
Enseñanza de las ciencias, Vol. 42 Núm. 1 (2024) , p. 85-103 (Investigaciones Didácticas)
|
|
6.
|
26 p, 1021.9 KB |
Potential business model for a European vaccine R&D infrastructure and its estimated socio-economic impact
/
Jungbluth, Stefan (European Vaccine Initiative) ;
Martin, William (European Vaccine Initiative) ;
Slezak, Monika (European Vaccine Initiative) ;
Depraetere, Hilde (European Vaccine Initiative) ;
Guzman, Carlos A. (Helmholtz Centre for Infection Research) ;
Ussi, Anton (EATRIS- European Research Infrastructure for Translational Medicine) ;
Morrow, David (EATRIS- European Research Infrastructure for Translational Medicine) ;
Van Heuverswyn, Fran (Flanders Vaccine) ;
Arnouts, Sven (Ghent University) ;
Carrondo, Manuel J. T. (Instituto de Biologia Experimental e Tecnológica) ;
Olesen, Ole (European Vaccine Initiative) ;
Ottenhoff, Tom H.M. (Leiden University Medical Center) ;
Dockrell, H. M. (London School of Hygiene & Tropical Medicine) ;
Ho, Mei Mei (Medicines and Healthcare products Regulatory Agency) ;
Dobly, Alexandre (Sciensano) ;
Christensen, Dennis (Statens Serum Institut) ;
Segalés Coma, Joaquim (Unitat mixta d'investigació IRTA-UAB en Sanitat Animal. Centre de Recerca en Sanitat Animal) ;
Laurent, Fabrice (Université François Rabelais de Tours) ;
Lantier, Frédéric (Université François Rabelais de Tours) ;
Stockhofe-Zurwieden, Norbert (Wageningen Bioveterinary Research) ;
Morelli, Francesca (CIRMMP) ;
Langermans, Jan A.M. (Biomedical Primate Research Centre) ;
Verreck, Frank A.W. (Biomedical Primate Research Centre) ;
Le Grand, Roger (Université Paris-Saclay) ;
Sloots, Arjen (Intravacc) ;
Medaglini, Donata (University of Siena) ;
Lawrenz, Maria (Vaccine Formulation Institute) ;
Collin, Nicolas (Vaccine Formulation Institute)
Research infrastructures are facilities or resources that have proven fundamental for supporting scientific research and innovation. However, they are also known to be very expensive in their establishment, operation and maintenance. [...]
2023 - 10.12688/f1000research.141399.1
F1000Research, Vol. 12 (october 2023)
|
|
7.
|
9 p, 658.5 KB |
Breaking the unvirtuous cycle : barriers and opportunities for research and development in Paraguay. A case study
/
González Donna, María Lucila (Instituto Nacional del Cáncer (Paraguay)) ;
León, María Luisa (Pathology Unit. Instituto Nacional del Cáncer. Ministerio de Salud Pública y Bienestar Social) ;
Colas, Cinthia Gauna (Instituto Nacional del Cáncer (Paraguay)) ;
Gunsett, Alicia Pomata (Instituto Nacional del Cáncer (Paraguay)) ;
Maniero, Silvia Ferreira Maniero (Instituto Nacional del Cáncer (Paraguay)) ;
Olivares Osuna, David (Institut Germans Trias i Pujol. Institut de Recerca contra la Leucèmia Josep Carreras) ;
Klimovsky, Ezequiel (QUID LATAM Consulting (Argentina)) ;
Coradini, Lucas (Family Medicine Resident. Hospital Argerich) ;
Enrico, Diego (Research Department. Equipo Transdisciplinario de Investigación en Cáncer (Argentina)) ;
Chacón, Matías (Research Department. Equipo Transdisciplinario de Investigación en Cáncer (Argentina)) ;
Waisberg, Federico (Research Department. Equipo Transdisciplinario de Investigación en Cáncer (Argentina))
Introduction: Medical research and development (R&D) is an undoubtedly relevant activity to drive innovation, improve healthcare policies and bring patients treatment opportunities for common and rare diseases. [...]
2023 - 10.3389/fmed.2023.1266246
Frontiers in Medicine, Vol. 10 (2023) , p. 1266246
|
|
8.
|
5 p, 230.2 KB |
Editorial del número especial "Jordi Domènech i la didàctica de les ciències"
/
Couso, Digna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ;
López Simó, Víctor (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ;
Navarro Palà , Maria (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ;
Hernández Rodríguez, María Isabel ;
Garrido Espeja, Anna ;
Grimalt-Álvaro, Carme (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ;
Simarro Rodríguez, Cristina (Universitat Politècnica de Catalunya. Institut de Ciències de l'Educació) ;
Tena Gallego, Èlia (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
En aquest editorial repassem la trajectòria del Jordi Domènech com a autor de la nostra revista, destacant el seu gran impacte tant en número de cites com en número de descàrregues. Seguidament, presentem l'estructura del monogràfic i la diversitat d'autories que inclou, amb la voluntat de reflectir com de ric i variat el seu llegat. In this editorial, we review Jordi Domènech's trajectory as an author for our journal, emphasizing his significant impact in terms of both citation numbers and download figures. Subsequently, we outline the structure of the monograph and the diversity of authorship it encompasses, aiming to reflect the richness and variety of his legacy. En este editorial repasamos la trayectoria de Jordi Domènech como autor de nuestra revista, destacando su gran impacto tanto en el número de citas como en el número de descargas. Seguidamente, presentamos la estructura del monográfico y la diversidad de autorías que incluye, con la voluntad de reflejar como de rico y variado es su legado.
2024 - 10.5565/rev/ciencies.502
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 47 (2024) , p. 2-6 (Editorial)
|
|
9.
|
11 p, 338.4 KB |
Early Macrophage Infiltration and Sustained Inflammation in Kidneys From Deceased Donors Are Associated With Long-Term Renal Function
/
Guillén-Gómez, E. (Hospital de la Santa Creu i Sant Pau (Barcelona, Catalunya)) ;
Dasilva, I. (Hospital de la Santa Creu i Sant Pau (Barcelona, Catalunya)) ;
Silva, Irene (Institut d'Investigació Biomèdica Sant Pau) ;
Arce, Yolanda (Institut d'Investigació Biomèdica Sant Pau) ;
Facundo, C. (Hospital de la Santa Creu i Sant Pau (Barcelona, Catalunya)) ;
Ars, Elisabet (Institut d'Investigació Biomèdica Sant Pau) ;
Breda, Alberto (Institut d'Investigació Biomèdica Sant Pau) ;
Ortiz, A. (IIS-Fundación Jiménez Díaz/UAM. REDinREN) ;
Guirado, Luis (Institut d'Investigació Biomèdica Sant Pau) ;
Ballarín, J.A. (Hospital de la Santa Creu i Sant Pau (Barcelona, Catalunya)) ;
Díaz Encarnación, Montserrat Mercedes (Institut d'Investigació Biomèdica Sant Pau) ;
Universitat Autònoma de Barcelona
Kidney transplants from living donors (LDs) have a better outcome than those from deceased donors (DDs). Different factors have been suggested to justify the different outcome. In this study, we analyzed the infiltration and phenotype of monocytes/macrophages and the expression of inflammatory and fibrotic markers in renal biopsy specimens from 94 kidney recipients (60 DDs and 34 LDs) at baseline and 4 months after transplantation. [...]
2017 - 10.1111/ajt.13998
American Journal of Transplantation, Vol. 17 Núm. 3 (january 2017) , p. 733-743
|
|
10.
|
18 p, 1011.1 KB |
Publicaciones sobre los aspectos éticos, legales y sociales de los biobancos entre 2011-2018 : una revisión panorámica
/
Argudo-Portal, Violeta (Departamento de Psicología Social) ;
Domènech i Argemí, Miquel (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Social)
Fundamentos: Los biobancos, con muestras de origen humano, han sido definidos como agentes intermedios entre los donantes/participantes, la comunidad científica, el sistema sanitario y los pacientes. [...] BACKGROUND: Human-based biobanks have been presented as intermediary agents between donors/participants, the scientific community, the healthcare system, and patients. The objective of this systematic review was to contribute with an updated thematic synthesis in Spanish of the international literature (2011-2018) regarding ethical, legal, and social issues on contemporary biobanks. [...]
2020
Revista española de salud pública, Vol. 94 (2020) , p. e202006031
|
|