Results overview: Found 64 records in 0.02 seconds.
Articles, 57 records found
Books and collections, 2 records found
Research literature, 4 records found
Learning materials, 1 records found
Articles 57 records found  1 - 10nextend  jump to record:
1.
16 p, 151.2 KB Utilidad de las redes sociales en la divulgación científica de las ciencias sociales en España / Gutiérrez-Sánchez, José David (Universidad de Málaga) ; Said-Hung, Elias (Universidad Internacional de La Rioja) ; García-Sanjuán, Noemí (Universidad Internacional de La Rioja)
Este análisis persigue el objetivo de conocer la percepción que tienen los investigadores del campo de las ciencias sociales que trabajan en áreas afines a la educación sobre la importancia de las redes sociales en la divulgación científica. [...]
Aquesta recerca persegueix l'objectiu de conèixer la percepció que tenen els investigadors del camp de les ciències socials que treballen en àrees afins a l'educació sobre la importància de les xarxes socials en la divulgació científica. [...]
This study aims to discover the views of researchers in the field of social sciences working in areas relating to education of the importance of social networks in scientific dissemination. For this purpose, the study population was taken as the totality of researchers who have published scientific content in academic journals indexed in Scopus or Web of Science (WoS) in the last five years (2016-2020), through quantitative research executed between September 2021 and January 2022. [...]

2023 - 10.5565/rev/educar.1632
Educar, Vol. 59 Núm. 2 (2023) , p. 387-402 (Temas de investigación)  
2.
11 p, 894.7 KB The politics of measurement and the case of energy efficiency policy in the European Union / Dunlop, Tessa (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals) ; Völker, Thomas (University of Bergen. Centre for the Study of the Sciences and the Humanities)
Energy efficiency is a policy strategy to make energy savings and reduce greenhouse gas emissions in Europe. This paper investigates the passage of amendments to the Energy Efficiency Directive during 2016-2018 as a case study. [...]
2023 - 10.1016/j.erss.2022.102918
Energy research & social science, Vol. 96 (February 2023) , art. 102918  
3.
11 p, 1.3 MB Investigating livestock management in the early Neolithic archaeological site of Cabecicos Negros (Almería, Spain) from the organic residue analysis in pottery / Tarifa Mateo, Nàdia (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Prehistòria) ; Saña Seguí, Maria (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Prehistòria) ; Clop i Garcia, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Prehistòria) ; Rosell Melé, Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals) ; Camalich Massieu, María Dolores (Universidad de La Laguna. Departamento de Geografía e Historia) ; Martín-Socas, Dimas (Universidad de La Laguna. Departamento de Geografía e Historia)
This paper seeks to reconstruct the management of food resources in the early Neolithic site of Cabecicos Negros in southeastern Spain. For this purpose, we have studied 29 potsherds from Cabecicos Negros (Andalusia, Spain). [...]
2023 - 10.1038/s41598-023-31036-6
Scientific reports, Vol. 13 (march 2023)  
4.
20 p, 958.0 KB Transparency in informative content : an analysis of methods in Spanish data journalism (2019-2022) / Arias Robles, Félix (Universidad Miguel Hernández de Elche) ; Marín-Sanchiz, Cristian Ramón (Universidad Miguel Hernández de Elche) ; Abellán-Mancheño, Andrea (Universidad Miguel Hernández de Elche) ; García-Avilés, José Alberto (Universidad Miguel Hernández de Elche)
La crisis de confianza en el periodismo ha aumentado las esperanzas depositadas en la transparencia interna de los contenidos. Las posibilidades técnicas del periodismo de datos y su vinculación con las ciencias sociales suponen una oportunidad para poner en práctica estos valores de apertura y trazabilidad. [...]
La crisi de confiança en el periodisme ha augmentat les esperances dipositades en la transparència interna dels continguts. Les possibilitats tècniques del periodisme de dades i la seva vinculació amb les ciències socials suposen una oportunitat per posar en pràctica aquests valors d'obertura i traçabilitat. [...]
The crisis of confidence in journalism has increased hopes of internal transparency. The technical possibilities of data journalism and its background in social sciences support the values of openness and transparency. [...]

2023 - 10.5565/rev/analisi.3548
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Vol. 68 (2023) , p. 97-116 (Articles)  
5.
35 p, 467.7 KB Emerging ethical challenges in researching vulnerable groups during the COVID-19 / Pelek, Deniz (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Ciència Política i de Dret Públic) ; Bortun, Vladimir (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Ciència Política i de Dret Públic) ; Østergaard-Nielsen, Eva (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Ciència Política i de Dret Públic)
This paper discusses the lasting impact of the Covid-19 pandemic on research ethics in social sciences by focusing on the concept of vulnerability. We unpack the current conceptualisations of vulnerability and their limitations and argue for the need to reconceptualise vulnerability as multidimensional, consisting of both universal and contextual dimensions, as well as their dynamic interplay. [...]
2023 - 10.1177/14687941231176945
Qualitative Research, May (2023)  
6.
15 p, 1.7 MB The Construction of Identities in the Pre-Service Training of Social Sciences Teachers / Pérez-Rodríguez, N. (Universidad de Sevilla. Facultad de Educación) ; Santisteban, Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació) ; De-Alba-Fernández, Nicolás (Universidad de Sevilla. Facultad de Educación) ; Navarro-Medina, E. (Universidad de Sevilla. Facultad de Educación)
We live in a global society in which conflicts arise from the non-acceptance of existing diversity. To achieve more inclusive and fair societies, it is necessary that education and, specifically, Social Sciences, attend to the development of identities from the school itself. [...]
2022 - 10.3390/soc12050138
Societies, Vol. 12 Núm. 5 (october 2022) , p. 138  
7.
25 p, 1.6 MB Atribuciones de género y construcción de identidades en la literatura infantil sobre prehistoria / San Martín Zapatero, Aberto (Universidad de Burgos) ; Ortega-Sánchez, Delfín (Universidad de Burgos)
El presente estudio tiene como objetivo analizar las atribuciones de género y los mecanismos de construcción identitaria de las narrativas literarias infantiles sobre prehistoria. Con este objetivo, aplica la técnica de análisis de contenido para describir e interpretar el sentido de los textos y de las ilustraciones desde los parámetros narrativos espacio-acción. [...]
El present estudi té com a objectiu analitzar les atribucions de gènere i els mecanismes de construcció identitaria de les narratives literàries infantils sobre prehistòria. Amb aquest objectiu, s'aplica la tècnica d'anàlisi de contingut per descriure i interpretar el sentit dels textos i de les il·lustracions des dels paràmetres narratius espai-acció. [...]
This study aims to analyze the gender attributions and identity-building mechanisms of children's literary narratives about prehistory. To this end, it applies the technique of content analysis to describe and interpret the meaning of texts and illustrations from the space-action narrative parameters. [...]
L'objectif de cette étude est d'analyser les attributions de genre et les mécanismes de construction identitaire dans les récits littéraires pour enfants sur la préhistoire. À cette fin, elle applique la technique de l'analyse de contenu pour décrire et interpréter le sens des textes et des illustrations à partir des paramètres de la narration spatio-actionnelle. [...]

2022 - 10.5565/rev/jtl3.973
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 15 Núm. 3 (2022) , p. e973 (Articles)  
8.
20 p, 327.2 KB The Rupture of Education : Perspectives From Pedagogy and Social Education / Úcar, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona)
Is social education a specific and differentiated type of education? What differentiates it from other types of education? Is there any education or pedagogy that is not social? How are pedagogy and social education related to these other, also specific, types of education? These are some of the questions that guide the conceptual and historical journey undertaken in this work from the perspective of pedagogy and social education, based around what we have characterized as ruptures in education. [...]
¿Es la educación social un tipo específico y diferenciado de educación? ¿Qué es lo que la diferencia de otros tipos de educación? ¿Hay alguna educación o pedagogía que no sea social? ¿Cómo se relacionan la pedagogía y educación social con esos otros tipos, también específicos, de educación? Estas son algunas de las preguntas que, desde la perspectiva de la pedagogía y la educación social, orientan el recorrido conceptual e histórico que se desarrolla en este trabajo alrededor de lo que hemos caracterizado como escisiones educativas. [...]

Salamanca : Ediciones Universidad de Salamanca, 2023 - 10.14201/teri.27805
Teoría de la educación, Vol 35 Num 1 (Enero-Junio 2023) , p. 1-20
2 documents
9.
21 p, 389.7 KB Respuestas locales para una crisis global : pueblos indígenas, sociedad civil y transdisciplina para enfrentar el cambio climático / Carmona, Rosario (Centro de Investigación para la Gestión Integrada del Riesgo de Desastres (CIGIDEN)) ; Biskupovic, Consuelo (Universidad Mayor. Centro de Economía y Políticas Sociales)
El cambio climático se ha posicionado en la agenda de investigación de las ciencias sociales. El escaso éxito de las respuestas hegemónicas y el avance de los impactos han fortalecido la irrupción de actores no estatales. [...]
Social science has positioned climate change at the centre of its research agenda. The limited success of hegemonic responses and the advance of impacts have strengthened the emergence of non-state actors. [...]

2022 - 10.25074/rantros.v9i17.2315
Antropologías del Sur, Vol. 9 Núm. 17 (Junio 2022) , p. 81-101  
10.
15 p, 600.7 KB Tecnonacionalismo : El videojuego como objeto de estudio en las Ciencias Sociales / Moreno Cantano, Antonio César (Universidad Complutense de Madrid)
En los últimos años, los Estados se están sirviendo del videojuego dentro de sus estrategias de diplomacia cultural y de reafirmación nacionalista. Este tecnonacionalismo, con un fuerte componente propagandístico y geopolítico, convierte a este formato en objeto de estudio de relevancia para una mejor comprensión de las Ciencias Sociales en el siglo XXI. [...]
En els últims anys, els Estats s'estan servint del videojoc dins de les seves estratègies de diplomàcia cultural i de reafirmació nacionalista. Aquest tecnonacionalisme, amb un fort component propagandístic i geopolític, converteix a aquest format en objecte d'estudi de rellevància per a una millor comprensió de les Ciències Socials en el segle XXI. [...]
In recent years, states have been using video games as part of their strategies of cultural diplomacy and nationalist reaffirmation. This technonationalism, with a strong propagandistic and geopolitical component, makes this format an object of study of relevance for a better understanding of the social sciences in the 21st century. [...]

2022
Tiempo devorado, Vol. 7 Núm. 1 (2022) , p. 33-58 (Articles)  

Articles : 57 records found   1 - 10nextend  jump to record:
Books and collections 2 records found  
1.
170 p, 3.2 MB Injustice in Urban Sustainability : Ten Core Drivers / Kotsila, Panagiota (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals) ; Anguelovski, Isabelle (Barcelona Lab for Urban Environmental Justice and Sustainability (BCNUEJ)) ; Sekulova, Filka (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals) ; García-Lamarca, Melissa (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals)
This book uses a unique typology of ten core drivers of injustice to explore and question common assumptions around what urban sustainability means, how it can be implemented and how it is manifested in or driven by urban interventions that hinge on claims of sustainability. [...]
London : Routledge, 2022 (Routledge Equity, Justice and the Sustainable City) - 10.4324/9781003221425  
2.
20 p, 320.4 KB Education for Citizenship and Identities / Santisteban, Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona) ; González-Monfort, Neus (Universitat Autònoma de Barcelona)
Individual identity is defined by unique traits and is constructed from the diversity of human beings and, at the same time, in the relationship with other people. This gives rise to a plurality of ways of thinking and perceiving the world. [...]
United States of America : IGI Global Information Science Reference, 2019 - 10.4018/978-1-5225-7110-0
Handbook of Research on Education for Participative Citizenship and Global Prosperity, 2019, p. 551-567  

Research literature 4 records found  
1.
362 p, 11.4 MB Educación Histórica en un mundo global. Un estudio desde dos lugares del mundo (Neuquén y Barcelona) / Tosello, Julia ; Santisteban, Antoni, dir. ; Jara, Miguel Ángel, dir.
Vivim en un món que està experimentant transformacions profundes en el qual semblés que tots/es fóssim cada vegada més connectats/es, teixint una gran interdependència. Però, mentre que en aquest context multicultural global alguns grups lideren aquest procés i es beneficien social i econòmicament d'aquests canvis, altres van cap a un major aïllament, migracions forçoses, pobresa estructural, precarietat, marginació social i una excessiva localització; el que, en definitiva porta a una creixent desigualtat i injustícia social tant en l'àmbit local com en el global. [...]
Vivimos en un mundo que está experimentando transformaciones profundas en el que pareciera que todos/as estuviéramos cada vez más conectados/as, tejiendo una gran interdependencia. Pero, mientras que en este contexto multicultural global algunos grupos lideran este proceso y se benefician social y económicamente de estos cambios, otros van hacia un mayor aislamiento, migraciones forzosas, pobreza estructural, precariedad, marginación social y una excesiva localización; lo que, en definitiva lleva a una creciente desigualdad e injusticia social tanto en lo local como en lo global. [...]
We live in a world that is undergoing profound transformations in which it seems that we are all increasingly connected, weaving a great interdependence. But, while in this global multicultural context some groups are leading this process and benefit socially and economically from these changes, others are heading towards greater isolation, forced migration, structural poverty, precariousness, social marginalization, and excessive localization; which ultimately leads to growing inequality and social injustice both locally and globally. [...]

2021  
2.
103 p, 6.0 MB Discovering Twitter through Computational Social Science Methods / Yu, Jingyuan ; Muñoz Justicia, Juan Manuel, dir.
Visibilitzant la vida quotidiana de la gent, Twitter s'ha convertit en una de les plataformes d'intercanvi d'informació més importants i ha atret ràpidament l'atenció dels científics. Investigadors de tot el món s'han centrat en les ciències socials i en els estudis d'Internet amb dades de Twitter com a mostra del món real, i en l'última dècada s'han dissenyat nombroses eines d'anàlisis i algorismes. [...]
Visibilizando la vida cotidiana de la gente, Twitter se ha convertido en una de las plataformas de intercambio de información más importantes y ha atraído rápidamente la atención de los científicos. [...]
As Twitter has covered up people's daily life, it has became one of the most important information exchange platforms, and quickly attracted scientists' attention. Researchers around the world have highly focused on social science and internet studies with Twitter data as a real world sample, and numerous analytics tools and algorithms have been designed in the last decade. [...]

2021  
3.
1 p, 723.2 KB Critical literacy in school : case study / Caballol Oliva, Violeta ; Castellví Mata, Jordi, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació
The present research is a case study that aims to inquire in the area of critical literacy as a potential tool to develop critical thinking. It is commonly agreed that one of the functions of school is enabling people to think. [...]
2019
Grau en Educació Primària [896]  
4.
44 p, 1.7 MB Spatial Polarization of the Ecological Footprint distribution / Teixidó-Figueras, Jordi ; Duro, Juan Antonio ; Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP)
The international allocation of natural resources is determined, not by any ethical or ecological criteria, but by the dominance of market mechanisms. From a core-periphery perspective, this allocation may even be driven by historically determined structural patterns, with a core group of countries whose consumption appropriates most available natural resources, and another group, having low natural resource consumption, which plays a peripheral role. [...]
Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP) 2014 (XREAP ; 2014-02)  

Learning materials 1 records found  
1.
32 p, 2.2 MB Social Sciences Library / Castells Prims, Oriol (Universitat Autònoma de Barcelona. Biblioteca de Ciències Socials) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Servei de Biblioteques
A presentation of the main digital resources of the Social Sciences Library to the students of the master MOBBE.
2022  

Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.