Resultats globals: 10 registres trobats en 0.02 segons.
Articles, 9 registres trobats
Documents de recerca, 1 registres trobats
Articles 9 registres trobats  
1.
18 p, 496.1 KB Development of sociolinguistic competence from the teaching of the phraseological units in ELE / Mesa Bohórquez, Valentina (Universidad de Antioquia) ; Barragán Peña, Erika (Bogotá (Colombia). Secretaría de Educación)
El objetivo de este artículo es dar a conocer la importancia que tiene la enseñanza/aprendizaje de las Unidades Fraseológicas (UF) en el aula de ELE como enlace o integración de los aprendientes con los diversos miembros de un grupo específico. [...]
The objective of this article is to show the importance of teaching/learning phraseological units (UF) in the ELE classroom as a link or integration of learners with the various members of a specific group. [...]

2023 - 10.5565/rev/doblele.127
Doblele : revista de lengua y literatura, Vol. 9 (2023) , p. 73-90 (Dossier)  
2.
15 p, 604.3 KB 73% of the observed bilingual (dis)advantageous effects on cognition stem from sociolinguistic factors : A systematic review / Masullo, Camilla (Universitat Rovira i Virgili. Departament d'Estudis Anglesos i Alemanys) ; Dentella, Vittoria (Universitat Rovira i Virgili. Departament d'Estudis Anglesos i Alemanys) ; Leivada, Evelina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Catalana)
Being bilingual confers certain behavioral effects. Determining their precise origin is of utmost importance given the need to avoid unjust misattribution of labels such as "bilingual (dis)advantage" to people's bilingual experiences. [...]
2023 - 10.1017/S1366728923000664
Bilingualism: Language and Cognition, 22 September 2023, p. 1-15  
3.
24 p, 505.6 KB Entrevistas mediadas en sociolingüística cualitativa : la aplicación en la etnografía en línea / Juan, Nadège (Université de Perpignan) ; Bürki, Yvette (Universität Bern)
Este artículo se centra en la recolección de datos sociolingüísticos a través de entrevistas mediadas, es decir, aquellas que utilizan artefactos de las Nuevas Tecnologías de la Información y la Comunicación (NTICs), como el Smartphone y sus servicios de mensajería instantánea. [...]
This article focuses on the collection of sociolinguistic data through mediated interviews, i. e. those using New Information and Communication Technologies (NICTs) artefacts, such as the Smartphone and its instant messaging services. [...]

2022
Estudios de lingüística del español, Vol. 45 (2022) , p. 261-284 (Artículos. Bloque II: Metodologías lingüísticas de la contemporaneidad)  
4.
16 p, 918.3 KB El castellano andino norperuano como una variedad tradicional / Andrade Ciudad, Luis (Pontificia Universidad Católica del Perú)
El castellano andino norperuano forma parte del conjunto dialectal denominado castellano andino y se habla en los departamentos norteños de la sierra del Perú, aproximadamente en la antigua zona de expansión de la extinta lengua culle. [...]
The Spanish of the northern Peruvian Andes is part of the dialectal complex labelled Andean Spanish, and it is spoken throughout the northern regions of the Peruvian highlands, approximately in the former zone of dissemination of the extinct Culle language. [...]

2016
Estudios de lingüística del español, Vol. 37 (2016) , p. 71-86 (Articles)  
5.
25 p, 1.6 MB "Delos sos oios tan fuerte mientre lorando" : un cambio sintáctico examinado a través de un corpus digitalizado / Blake, Robert J. (University of California, Davis) ; Sánchez Lancis, Carlos Eliseo (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Espanyola)
En este trabajo se aplica la noción del continuo sociolingüístico al plano diacrónico del castellano para estudiar el origen y la evolución de un cambio sintáctico a través de los documentos notariales del monasterio de Sahagún (siglos IX al XII). [...]
In this study, we extend the idea of a synchronic sociolinguistic continuum to a diachronic framework in order to examine the origin and evolution of a particular Spanish syntactic change - the possessive construction article + possessive adjective + noun, for example los sos oios - with data extracted from a digitalized corpus of early medieval notarial documents from the Sahagun Monastery on the border of Castile and Leon (9th to 12th centuries). [...]

2012 - 10.5565/rev/scriptum.40
Scriptum digital, Núm. 1 (2012) , p. 137-161 (Articles)  
6.
30 p, 693.3 KB Hacia una tipología de variantes en documentos indianos / Gutiérrez Maté, Miguel (Universität Erlangen-Nürnberg (Alemanya))
Este artículo plantea una clasificación provisional de los diversos tipos de variantes que pueden hallarse en documentos indianos, entendiendo como variantes las distintas formas de expresión que corresponden a un mismo contenido referencial y cuya identificación resulta aquí del cotejo de las distintas versiones de un mismo texto, ya surjan estas por una necesidad de repetición o por un intento de adaptación y/o reelaboración. [...]
This article proposes a provisional classification of different types of variants that can be found in indianos' documents, taking as variants the different forms of expression corresponding to the same referential content and identified through a comparison of the different versions of a text, whether they result from a need for repetition or from an attempt of adaptation and/ or further explanation. [...]

2014 - 10.5565/rev/scriptum.49
Scriptum digital, Núm. 3 (2014) , p. 65-94 (Articles)  
7.
14 p, 242.5 KB La conduite de justification : un savoir à transposer des usages / Forget, Marie-Hélène (Université du Québec à Montréal)
This article arises from a doctoral research examining the learning of justification in a French class. It aims to reflect on the didactical transposition of the concept of justification suggested in Québec's curriculum for primary and secondary schools, to further define this concept, and to distinguish it from other similar discourses through a review of the literature in the fields of linguistics and pedagogy. [...]
Cet article découle d'une recherche doctorale ayant porté sur l'apprentissage de la justification en classe de français. Il vise à faire état de la question de la transposition didactique de la notion de justification proposée dans les programmes d'études du primaire et du secondaire québécois, à mieux définir la justification et à mieux la distinguer d'autres discours apparentés, ce, par une recension d'écrits du domaine. [...]
Aquest article és producte d'una recerca doctoral sobre l'aprenentatge de la justificació en classes de francès. Pretén fer valer l'assumpte de la transposició didàctica de la noció de justificació proposta en els programes d'estudis primaris i secundaris del Quebec; proposar una millor definició de la mateixa; i distingir-la d'altres discursos semblants, per mitjà d'una ressenya d'escrits en lingüística i en didàctica. [...]
Este artículo es producto de una investigación doctoral sobre el aprendizaje de la justificación en clases de francés. Pretende hacer valer el asunto de la transposición didáctica de la noción de justificación propuesta en los programas de estudios primarios y secundarios de Quebec; proponer una mejor definición de la misma; y distinguirla de otros discursos semejantes, por medio de una reseña de escritos en lingüística y en didáctica. [...]

2015 - 10.5565/rev/jtl3.588
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 8 Núm. 1 (february-march 2015) , p. 46-59 (Articles)  
8.
15 p, 89.2 KB Panel : la Etnografía Sociolingüística : enfoques y resultados. Panel 2 : la etnografia sociolingüística : resultados. Using interview data to explore the co-construction of adult students' identities / Moore de Luca, Emilee (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials)
Este texto se presentó como comunicación al II Congreso Internacional de Etnografía y Educación: Migraciones y Ciudadanías. Universidad Autónoma de Barcelona, Barcelona, 5-8 Septiembre 2008.
En este trabajo etnográfico se exploran datos recogidas en un contexto de aprendizaje de catalán con adultos en un pueblo en la periferia de Barcelona. Se trata de una población formada por personas inmigradas a Cataluña en dos olas migratorias distintas: la de los años 60, proveniente del estado español, y la actual, originaria de fuera de Europa. [...]

2007
EMIGRA working papers, Núm. 117 (2007) , p. 1-15  
9.
12 p, 92.7 KB Confini, contatti culturali e linguistici nella Svizzera italiana / Bianconi, Sandro
L'ipotesi da cui prende avvio questo saggio è che il multiforme concetto di frontiera (geografica, politica, culturale, economica) costituisce l'elemento centrale e il motore della storia linguistica della Svizzera italiana. [...]
This essay is based on the hypothesis of the multiform concept of border (geographic, politic, cultural, economical, linguistic) as central and activating element of Italian Switzerland's linguistic history. [...]

2002 - 10.5565/rev/qdi.107
Quaderns d'Italià, N. 7 (2002) , p. 11-22  

Documents de recerca 1 registres trobats  
1.
26 p, 319.1 KB T-glottalization in North American and British English : a comparative study / Bosch Monjo, Manel ; Gavaldà Ferré, Núria, dir. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres
The paper is concerned with t-glottalization in North American and British accents. The possible sources of origin of this feature are presented, as well as a brief comment on linguistic changes from the perspective of variationist sociolinguistics and some of the most relevant literature which describes the properties of tglottalization in certain accents. [...]
El artículo trata sobre la glotalización de la /t/ en dialectos de Norte-América y Gran Bretaña. Los posibles orígenes son presentados, al igual que un breve comentario sobre los cambios lingüísticos desde la perspectiva de la sociolingüística variacionista y la literatura más relevante que describe las propiedades de la glotalización de la /t/ en algunos acentos. [...]

2020
Grau en Estudis Anglesos [801]  

Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.