1.
|
26 p, 1.8 MB |
De Cardona a Damasc : l'argenter Marc Olzina en el context catalanoaragonès de la primera meitat del segle XV
/
Barniol, Montse (Arxiu Històric de Cardona) ;
Galera i Pedrosa, Andreu (Arxiu Històric de Cardona)
Fins ara, la historiografia havia esbossat només parcialment la trajectòria de l'argenter Marc Olzina. Ara, l'estudi dels manuals de l'escrivania parroquial de Sant Miquel de Cardona ens ha permès aprofundir en la seva figura. [...] Up until now, art history has had only a partial understanding of the life and work of the silversmith Marc Olzina. Now, thanks to the study of Cardona parish documentary sources, further information has come to light. [...] Hasta ahora, la historiografía había esbozado solo parcialmente la trayectoria del platero Marc Olzina. Ahora, el estudio de los manuales de la escribanía parroquial de San Miguel de Cardona nos ha permitido profundizar en su figura. [...]
2022 - 10.5565/rev/locus.453
Locus amoenus, Vol. 20 (2022) , p. 17-41 (Articles)
|
|
2.
|
20 p, 32.1 MB |
El cadirat coral de Santa Maria d'Agramunt : història, dispersió i darreres troballes
/
Roonthiva, Voravit (Universitat Rovira i Virgili. Departament d'Història i Història de l'Art)
El cadirat de Santa Maria d'Agramunt és un moble que va desaparèixer, parcialment, a partir de 1953. En aquest treball es presenta les darreres troballes dels elements que van sortir de l'església, la fortuna que van tenir i les localitzacions actuals. [...] The choir stall in the church of Santa Maria d'Agramunt was partially dismantled from 1953 onwards. This paper presents the latest findings regarding the elements that were removed from the church, what happened to them and where they are now. [...] La sillería de Santa María de Agramunt es un mueble que desapareció, parcialmente, a partir de 1953. En este trabajo se presentan los últimos hallazgos de los elementos que salieron de la iglesia, la fortuna que tuvieron y las localizaciones actuales. [...]
2022 - 10.5565/rev/locus.457
Locus amoenus, Vol. 20 (2022) , p. 73-91 (Articles)
|
|
3.
|
25 p, 178.1 KB |
Las bodas Jaime II y María de Chipre (1315) : las artes suntarias al servicio de la magnificencia real
/
Vázquez Márquez, Abel (Universitat de Barcelona)
Durante todo el siglo XIV, los monarcas aragoneses se rodearon de plateros, mercaderes y hábiles artesanos para abastecer sus cortes con obras de arte suntuoso, que exhibieran el refinamiento y la riqueza adecuadas a una dinastía nobiliaria medieval. [...] Durant tot el segle XIV, els monarques aragonesos es van envoltar d'argenters, mercaders i hàbils artesans per tal de guarir les seves corts amb obres d'art sumptuós que exhibissin el refinament i la riquesa adients a un casal nobiliari medieval. [...] Throughout the 14th century, the Aragonese monarchs surrounded themselves with silversmiths, merchants and skilled craftsmen in order to decorate their courts with sumptuous works of art that exhibited the refinement and wealth suited to a medieval noble house. [...]
2022 - 10.5565/rev/medievalia.575
Medievalia, Vol. 25 Núm. 1 (2022) , p. 73-97 (Artículos)
|
|
4.
|
24 p, 6.8 MB |
Novetats sobre dues obres del mestre de Rímini a Catalunya
/
Mateos Rusillo, Santos M. (Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya) ;
Velasco Gonzàlez, Alberto (Universitat de Lleida)
L'anònim mestre de l'altar de Rímini o mestre de Rímini, actiu durant la primera meitat del segle XV i amb taller segurament localitzat al sud de la regió històrica de Francònia (actual Alemanya), va fer una producció escultòrica exclusivament en alabastre que s'exportaria pel continent europeu i que arribaria a indrets tan distants com Clerques (França), Utrecht (Països Baixos), Breslau (Polònia), Rímini i Milà (Itàlia) o Fuerteventura (Espanya). [...] The anonymous Master of the Altar of Rimini, or Master of Rimini, was active during the first half of the 15th century, with a workshop probably located in the south of the historical region of Franconia (in present-day Germany). [...] El anónimo maestro del altar de Rímini o maestro de Rímini, activo durante la primera mitad del siglo XV y con taller seguramente localizado en el sur de la región histórica de Franconia (actual Alemania), hizo una producción escultórica exclusivamente en alabastro que se exportaría por el continente europeo y que llegaría a lugares tan distantes como Clerques (Francia), Utrecht (Países Bajos), Breslau (Polonia), Rímini y Milán (Italia) o Fuerteventura (España). [...]
2021 - 10.5565/rev/locus.440
Locus amoenus, Vol. 19 (2021) , p. 39-61 (Articles)
|
|
5.
|
22 p, 827.3 KB |
L'estrat gòtic de l'absis de Santa Maria de Terrassa
/
Favà Monllau, Cèsar (Museu Nacional d'Art de Catalunya)
L'article pretén oferir una primera visió de conjunt de les pintures murals gòtiques de l'absis de Santa Maria de Terrassa (Barcelona), actualment traspassades a diverses teles custodiades al Museu de Terrassa. [...] This article aims to offer a first overview of the Gothic mural paintings from the apse of Santa Maria in Terrassa (Barcelona), which at one point were transferred to canvas and are currently kept in the Museu de Terrassa. [...]
2020 - 10.5565/rev/locus.379
Locus amoenus, Vol. 18 (2020) , p. 27-48 (Articles)
|
|
6.
|
26 p, 776.0 KB |
Nens que escriuen i nens que parlen : una altra visió medieval de Crist Jutge
/
Macías Prieto, Guadaira (Universitat de Barcelona)
En aquest article estudiarem, a través de diverses obres catalanes, algunes variants de la iconografia de la Mare de Déu amb el Nen que escriu. Revisarem com aquest motiu, notablement polisèmic i de gran èxit en el corrent artístic denominat "gòtic internacional", es concreta en tres exemples: en l'única miniatura coneguda del Levador del plat de pobres vergonyants, un còdex desaparegut que va pertànyer a l'església de Santa Maria del Mar, de Barcelona; en la Mare de Déu amb el Nen, les virtuts cardinals i altres figures, que fou probablement la taula cimera del Retaule de sant Jordi de la Generalitat, pintat per Bernat Martorell; i en el compartiment principal del Retaule de la Mare de Déu i sant Vicenç Ferrer, de Pere Garcia de Benavarri. [...] In this article we will study, through various Catalan works, some variants of the iconographic motif of the Madonna of the Writing Christ Child. We will review how this motif, remarkably polysemic and which is so successful in the artistic style known as "Gothic International", is illustrated in three examples: a miniature from the Levador del plat de pobres vergonyants, a lost codex from the church of Santa Maria del Mar in Barcelona; on the panel with the Virgin with the Child, the cardinal virtues and other figures, probably the topmost central section of the Altarpiece of Saint George of the Generalitat, by Bernat Martorell; and in the main compartment of the Altarpiece of the Virgin and Sant Vicenç Ferrer by Pere Garcia de Benavarri. [...]
2020 - 10.5565/rev/locus.368
Locus amoenus, Vol. 18 (2020) , p. 49-74 (Articles)
|
|
7.
|
24 p, 4.2 MB |
Noves aportacions per a un estudi de l'evolució arquitectònica del monestir cistercenc de Santa Maria de la Real de Mallorca
/
Reus Planells, Guillem Alexandre (IES Sa Blanca Dona)
L'orde del Cister es va establir a Mallorca gràcies a la conquesta catalana de 1229. El 1233 es fundà un primer monestir en terres de l'alqueria Alpic d'Esporles, però a l'any 1239 els monjos s'establiren en unes terres a prop de la ciutat de Mallorca, on a partir de 1254 aixecaren un segon monestir, en el que s'hi instal·laren el 1266. [...] The Cistercian order was established in Mallorca following the Catalan conquest of 1229. In 1233 a first monastery was founded in Alpic, in the district of Esporles, but in 1239 the monks were established in some lands near the city of Mallorca, where in 1254 they started to built a second monastery, where they lived from 1266. [...]
2020 - 10.5565/rev/medievalia.535
Medievalia, Vol. 23 Núm. 2 (2020) , p. 41-64 (Artículos)
|
|
8.
|
|
9.
|
12 p, 446.8 KB |
El objeto artístico en el sistema de amor medieval : intercambio de dones en la época gótica
/
Castaño, Mireia (Université de Genève)
La celebrada declaración de amor que Tirant hace a Carmesina, en la que un objeto toma todo el protagonismo, sirve en este artículo como pretexto para replantear el protagonismo absoluto que el estudio de textos ha tenido en la codificación de lo que hoy entendemos como amor cortés. [...] La celebrada declaració d'amor que Tirant fa a Carmesina, en la qual un objecte agafa tot el protagonisme, serveix en aquest article com a pretext per replantejar el protagonisme absolut que l'estudi de textos ha tingut en la codificació del que avui entenem com a amor cortès. [...] Tirant's celebrated declaration of love to Carmesina, in which an object assumes the role of main character, serves in this article as a pretext to rethink the leading role that the study of texts has had in the articulation of what we understand as courtly love. [...]
2017 - 10.5565/rev/locus.297
Locus amoenus, Núm. 15 (2017) , p. 5-16 (Articles)
|
|
10.
|
14 p, 707.2 KB |
Las bóvedas de crucería del manuscrito «Llibre de trasas de viax y muntea», de Joseph Ribes
/
Tellia, Fabio (Universidad Politécnica de Madrid) ;
Palacios, José Carlos (Universidad Politécnica de Madrid)
El manuscrito de Joseph Ribes, Llibre de trasas de viax y muntea (1708), es un auténtico tratado de cantería en el que aparece una extensa colección de trazas de montea de todo tipo. El libro, carente de texto, contiene trazas que van desde la cantería medieval hasta la estereotomía clásica. [...] El manuscrit de Joseph Ribes, Llibre de trasas de viax y muntea (1708), és un autèntic tractat de picapedreria en què apareix una extensa col·lecció de traces de sagita de tot tipus. El llibre, mancat de text, conté traces que van des de la picapedreria medieval fins a l'estereotomia clàssica. [...] The manuscript of Joseph Ribes, the Llibre de Trasas de viax and muntea (1708), is an authentic treatise on stone cutting in which an extensive collection of tracings of all types appears. The book, devoid of text, contains traces ranging from medieval stonework to classical stereotomy. [...]
2015 - 10.5565/rev/locus.235
Locus amoenus, Núm. 13 (2015) , p. 29-41 (Articles)
|
|